کد خبر 1042854
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
علاوی نمایه

هر چند قرار بود نخست‌وزیر جدید عراق لیست وزرای خود را برای کسب رأی اعتماد روز یکشنبه به پارلمان ببرد، اما اختلافات احزاب بر سر «وزرای مستقل» همچنان کار را مشکل کرده است.

به گزارش مشرق،  رسانه‌های عراقی هفته گذشته خبر دادند که «محمد توفیق علاوی» سرانجام توانسته لیست کابینه خود را تکمیل کند و یکشنبه این هفته آن را به پارلمان ببرد؛ اما رسانه‌ها از اختلاف بر سر پدیده‌ای به نام «وزرای مستقل» خبر می‌دهند.

تا کنون تعریف روشنی از وزرای مستقل نشده است اما چنان که علاوی ادعای آن را دارد این وزرا به احزاب و گروههای سیاسی وابستگی ندارند. برخی گروهها و شخصیت‌ها گفته‌اند که وزرای مستقل ادعایی بیش نیست و سرانجام تمامی وزرا در پی سهمیه‌بندی‌ها انتخاب می‌شوند؛ اما طبق گزارش‌ها عمده گروههای شیعه و برخی گروههای اهل سنت با لیست وزرای مستقل موافقت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

فراخوان برای کشیدن دامنه اعتراضات به منطقه کردستان عراق

ماجرای ارسال نامه نخست‌وزیر عراق به آیت‌الله سیستانی

محمد علاوی از زمان تشکیل کابینه عراق گفت

تا این ساعت آخرین خبرها از معرفی کابینه در روز پنجشنبه آتی حکایت دارد. روز گذشته (دوشنبه) «ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» (وابسته به مقتدی صدر) گفت که توفیق علاوی به گروههای مخالف تا پنج‌شنبه فرصت داده است تا نظر نهایی خود را اعلام کنند.

المیادین در این باره گزارش داده است که علاوی تا کنون توانسته انتخاب ۱۹ وزیر از میان ۲۳ وزیر را نهایی کند و در نظر داشته تا کابینه را به پارلمان معرفی کند اما از او خواسته شده است پس از کامل شدن کابینه اقدام به این کار کند. تا کنون هیچ کدام از نخست‌وزیران عراق از سال ۲۰۰۳ به این سو نتوانسته‌اند در وهله اول تمامی وزرای خود را برای کسب اعتماد به پارلمان معرفی کنند و همواره برخی از وزرا با تأخیر بعضا چند ماهه انتخاب شده‌اند.

بنا بر این گزارش، احزاب کردی به علاوی گفته‌اند که با لیستی تحت عنوان «مستقلین» موافق نیستند. آن‌ها پیش از این نیز گفته بودند که علاوی برای انتخاب وزرا با آن‌ها مشورت نکرده و مخالف کابینه هستند.

ائتلاف «القوی العراقیه» وابسته به «ایاد علاوی» نیز تا کنون موافقت خود را با توفیق علاوی اعلام نکرده است. تعدادی از گروههای اهل سنت در طیف «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز گفته‌اند که با ایده وزرای مستقل مخالفند.

اما در اردوگاه موافقان، اغلب گروههای شیعه گفته‌اند که از «محمد توفیق علاوی» در مسأله وزرای مستقل حمایت می‌کنند. جناح «اسامه النجیفی» و «صالح المطلک» نیز از آمادگی خود برای قبول ایده وزرای مستقل خبر داده‌اند.

«محمد الخالدی» نماینده عراقی نیز امروز به المعلومه گفت که از میان ۳۲۹ نماینده پارلمان ۲۰۳ تن از آن‌ها به کابینه علاوی رأی اعتماد خواهند داد؛ همچنین ۹۰ درصد از گروههای شیعه نیز با دولت وی موافق هستند.

یک منبع عراقی امروز به وبگاه «المستقله» گفت که علاوی شب گذشته با گروههای سیاسی جلسه داشته تا بتواند کابینه را پیش از موعدی که قانون اساسی تعیین کرده تکمیل کند. طبق قانون اساسی عراق، نخست وزیر جدید عراق باید تا دوم ماه مارس (۱۲ اسفند) دولت خود را تشکیل دهد.

وبگاه العربی الجدید نیز به نقل از منابع خود نوشت که عمده وزرای علاوی پیش مناصب قابل توجهی نداشته‌ و بیشتر آن‌ها از میان سفرای سابق، نمایندگان مجلس و اساتید دانشگاه انتخاب شده‌اند اما هنوز لیست وزرا کامل نیست و چه بسا انتخاب باقی آن‌ها به علت اختلافاتی که علاوی با گروههای کرد و اهل سنت دارد؛ به بعد موکول شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس