اصلاح طلبان

اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در تهران حداقل ۲ برابر سال ۹۴ نامزد مشهور در انتخابات دارند اما طیفی از آنها به‌خاطر کارنامه منفی نزد مردم حرف از تحریم می‌زنند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه فرهیختگان در گزارشی در این زمینه نوشت: حملات گاه و بی‌گاه رئیس‌جمهور به شورای نگهبان این روزها کمابیش به عرف فضای سیاسی کشور تبدیل شده است و دیگر کسی از شنیدن کنایه‌های مستقیم و غیرمستقیم روحانی به این شورا تعجب نمی‌کند. آن‌طور که روحانی متوجه شده، بزرگ‌ترین خطر برای کشور روزی است که انتخابات تشریفاتی شود و جای دیگری انتصاب فرمایند، بعد مردم پای صندوق بروند و تشریفات انتخابات را انجام دهند. تقریبا حرف نگفته‌ای باقی نمانده و تخریبی نیست که از سوی مقام عالی پاستور علیه شورای نگهبان صورت نگرفته باشد.

بیشتر بخوانید:

اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد ضعیف اقتصادی، لیست یکپارچه ندادند؟

فرهیختگان می‌افزاید: به‌نظر می‌رسد ریشه فضاسازی‌های اخیر را باید جای دیگری جست‌وجو کرد. روحانی که خود بارها در انتخابات‌هایی با حضور شورای نگهبان شرکت کرده و اصل وجود این نهاد و نوع نظارت‌های آن را پذیرفته، گویا امروز به جمع‌بندی متفاوتی در این‌باره رسیده است. فهم ریشه‌های این چرخش سیاسی در شرایط کنونی از سوی کسی که در ۶ دوره انتخابات مجلس (مجالس اول تا ششم) حضور داشته، دو انتخابات ریاست‌جمهوری را با پیروزی پشت‌سر گذاشته و در سه انتخابات مجلس خبرگان نیز به جمع بزرگان راه یافته و در همه این انتخابات‌ها به‌رغم وجود برخی ردصلاحیت‌ها به قانون تمکین کرده، البته موضوع چندان پیچیده‌ای نیست.

کارنامه دولت در ۶ سال و نیم گذشته و تلاش برای به حاشیه بردن آن از چرخه تحولات سیاسی موضوعی است که این روزها می‌تواند توجیه‌کننده هر نوع اقدامی از سوی رئیس‌جمهور تلقی شود.

این روزنامه در ادامه نوشت: طبق آخرین نظرسنجی‌ها همان‌طور که فعالان اصلاح‌طلب پیش از این می‌گفتند، بدنه اجتماعی این جریان به علت ناکارآمدی دولت حسن روحانی، کارنامه خالی فراکسیون امید و عملکرد مخدوش شورای شهر تمام اصلاح‌طلب تهران، با ریزش جدی مواجه شده است و بخش عمده‌ای از آنها نه‌تنها بنای رای دادن به اصلاح‌طلبان را در انتخابات آتی ندارند. همین فضا گویای این است که به‌هیچ‌عنوان فضا مانند انتخابات سال ۹۴ نیست و اصلاح‌طلبان با شرایط بسیار سختی برای رای‌آوری مواجه هستند و قاعدتا احتمال شکست هم بسیار بالاست.

از این‌رو و با توجه به همین مسئله، به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان تاکتیک جدیدی را در پیش گرفته‌اند و می‌خواهند با اعتراضات سنگین و سخن گفتن از تحریم و البته همزمان ارائه لیست با نام و نشانی دیگر، هم از فضای انتخابات استفاده کرده باشند و امیدوار به انشقاق اصولگرایان، هم درصورت باخت بگویند ما اصلا در انتخابات حضور نداشتیم!

انتخابات ۹۸ اما تفاوت‌های فاحشی با چند انتخابات قبل دارد بحران ناکارآمدی دولت، سرمایه اجتماعی روحانی و اصلاح‌طلبان را در حضیضی کم‌سابقه قرار داده و مردم چشم‌انداز روشنی را هم برای بهبود اوضاع پیش‌بینی نمی‌کنند. طبق آخرین نظرسنجی یک مرکز افکارسنجی معتبر دولتی محبوبیت رئیس‌جمهور به طرز بی‌سابقه‌ای به زیر ۱۰ درصد تنزل یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ن DE ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    محبوبیت همه تون زیر ۱۰درصده
    • عبدالله مومن IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      46 3
      فقط محبوبیت حقوقدان و اتباع او و افساداتی هاست که زیر منفی 100 درصد رسیده است چخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      82 6
      این هم به خاطر انتخاب اصلاح طلبان از سوی افراد اجنبی پرستی چون توست با ان پرچمت.
    • علی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      37 6
      نکبت فضول تو چکاره مملکتی رفتی تو خارج نشستی برای ما تصمیم می گیری
  • فرهاد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    106 2
    زیر ده درصد؟! واقعا؟! یعنی بیشتر از صفره؟ اگر یک هم باشه (که بعیده) خیلی محبوبه...
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      0 31
      اگه زیر 10 درصده چرا پس از ترس رد صلاجیتشون کردید؟
  • ایرانی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    یک شخصیت محبوب بالای 10درصد در این نظام معرفی کنید ؟!!
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      159 7
      لابد کور بودی تشییع حاج قاسم سلیمانی رو فقط به عنوان یک نمونه ندیدی
    • نوشین IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای بالای 90% اون چند درصد هم یا وطن فورش هستند یا فریب خورده
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      102 5
      اگه حافظه ات قدر ماهی قرمز نباشه به 13 دی امسال مراجعه کن.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    2 33
    وقتی اقلیت حیا ندارد هر کاری دلش بخواهد می کند . جلوی چشم اکثریت مردم دارند دلقک بازی می کنند و خجالت هم نمی کشند .
  • مذهبی IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    7 100
    شریعتمداری بیاد نظر خواهی کنه ببینه خودش چند تا طرفدار داره . فقط بلده از همه انتقاد کنه
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      57 3
      باسواد ها و باشعورها آقای شریعتمداری رو دوست دارن مفسدین اقتصادی و نوکرهاشون و وطن فروش ها هم ازش متنفرم راستش داعش و بن سلمان هم خیلی از شریعتمداری متنرن
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
      0 0
      ناراحتی تو و امثال تو از شریعتمداری افتخار شریعتمداریه
  • ج IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    101 2
    بی انصاف نباشید اولا شاید محبوب خانواده خودش باشه ثانیا در کشور نیروهای مخلص خدمتگذار مانند اقای رئیسی و حاج قاسم شهید عزیز و.... هم کم نیستند . من به آینده امیدوارم سایه رهبر عزیز مستدام باد
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    68 2
    اسمت رو عوض کن بذار البانی نه مذهبی
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
      2 42
      از بین تمامی این نظرات یه نفر حرف حساب گفته، کردیش آلبانی تبار!؟ اون زمان که اصلاح طلبا کلی رای آوردن همین آقای شریعتمداری اومد بگه بارک الله!؟ مساله اینه که ایشون اصلا قائل به رای مردم نیستند! ایشون می تونن عین شما هر مارکی به دیگران بزنند اما نمی تونن از زاویه کمیت رای از دیگران خرده بگیرن! چون همیشه در جناح اقلیتی رای مردم بودن! حالا گیریم این دفعه: هایی بشه و هویی بشه... به نوایی برسه!
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    15 2
    جالبه که مردم خودشون به این مردک بی عرضه رای دادن اما خودشون هم عرضه ندارن بگن اشتباه کردیم و میگن محبوبیت بالای ده درصد نشونمون بدین؟
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    53 1
    ️ دو سوال از لیست اصلاح طلبان: اول) آن همه مظلوم نمایی کردید که ما به اندازه یک لیست هم کاندید تایید صلاحیت شده نداریم.. پس چه شد؟ تا همین الان ۳ تا لیست منتشر کردید؟! دوم) تقریبا ۷ سال است که مدیریت دولت و مجلسبه عهده شما بوده است. چه گلی به سر مردم زدید که باز هم برای خدمت دارید خودتان را میکشید؟! مگر شما دلار را ۱۴ هزار تومان نکردید؟! مگر شما بنزین را گران نکردید؟! مگر در دوره شما کشور تا آستانه جنگ نرفت؟! مگر با ادعای حذف یارانه نیامدید و الان مردم را علاوه بر یارانه قبلی، به یارانه معیشتی نیز نیازمند نکردید؟! به مردم بگوییم که اگر امروز فریب بخورند فردا نباید از استمرار وضعی که ۷ سال است بر کشور حاکم شده گلایه کنند
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    48 1
    داستان وضعیت امروز و ناامید شدن مردم داستان مرد صاحب گاوداری است که از کفشی که خریده بود ناراضی بود و وقتی برای اعتراض به نزد کفش فروش میگه و اون میگه من خودم کفش رو از کفاش خریدم و اون میگه منم چرم رو از فلانی خریدم و مشخص میشه اوهم چرم را از همین گاودار خریده بود و مقصر اصلی خود گاودار بود . حکایت همین مردم است که موقع انتخابات فقط به حرافی که به مذاخره افتخار می کند رای میدهند و بعدش طلبکار می شوند که چرا اهل کار نیست؟
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    36 1
    داستان وضعیت امروز و ناامید شدن مردم داستان مرد صاحب گاوداری است که از کفشی که خریده بود ناراضی بود و وقتی برای اعتراض به نزد کفش فروش میگه و اون میگه من خودم کفش رو از کفاش خریدم و اون میگه منم چرم رو از فلانی خریدم و مشخص میشه اوهم چرم را از همین گاودار خریده بود و مقصر اصلی خود گاودار بود . حکایت همین مردم است که موقع انتخابات فقط به حرافی که به مذاخره افتخار می کند رای میدهند و بعدش طلبکار می شوند که چرا اهل کار نیست؟ لااقل اینبار به اهل عمل رای بدید.
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    46 1
    گذشته ها گذشته امیدوارم ملت دیگر به سوت و کف رای ندهند که سرمان از دیدن قیمت ها سوت بکشد.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    42 1
    به جای لعنت فرستادن بر تاریکی شمعی بیفروزیم و با فرستادن افرادی که متفاوت با دولت بی عرضه فکر می کنند روزنه امیدی برای کنترل این دولت خائن داشته باشیم
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    40 1
    هر رای درست یک شمع روشن. به کسانی رای بدهیم که شمع مردم باشند در مجلس باشد که مجلس از لوث رانت خوارهای دولت سازشکار خائن پاک شود
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    2 48
    حاج قاسم مال همه ایران بود نه طرفداران ۵ درصدی همفکر کیهان.
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    وقتی که شفافیت نیست وضع از این بهتر نمی شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس