رصد توییتری

رصد توییتری اتحاد اصلاح‌طلبان داخلی و اصلاح‌طلبان خارج‌نشین مانند محمدجواد اکبرین و مصی علی‌نژاد که البته امروز معارض جمهوری اسلامی به شمار می‌آیند را به خوبی نمایان می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - در دو شماره گذشته حضور فعالان رسانه، سیاسیون و متن‌محور بودن توئیتر را دلایلی برای جدی بودن این شبکه اجتماعی در درگاه‌ها و بسترهای تولید محتوا دانستیم و از موضوعات و سوژه‌های داغ این شبکه اجتماعی کمتر مردمی و بیشتر سیاسی، در روزهای ابتدایی بهمن ماه نوشتیم. در این شماره به بررسی رویدادهای توئیتر فارسی در روزهای ۱۲ تا ۱۴ بهمن ماه می‌پردازیم.

کاهش تولید محتوا، آرامش قبل از طوفان

در بازه زمانی ذکر شده، در حدود ۲۴ هزار و ۱۱۴ توییت مرتبط با انتخابات در بستر توییتر، توسط حدود ۱۱ هزار کاربر به اشتراک گذاشته شده است. این توییت‌ها بیش از ۱۴۲ هزار بار توسط کاربران مختلف لایک شده است. تعداد توییت‌ها در مقایسه با شماره سوم گزارش، کاهش ۸۰ درصدی داشته است. همزمانی بررسی ما با دهه فجر، برگزاری جشنواره فیلم فجر و البته افت خبرهای انتخاباتی و کاهش بازه زمانی می‌تواند از عوامل این کاهش باشد.

۱. رد صلاحیت شده‌ام و افتخار می‌کنم که رد صلاحیت شده‌ام!

 اگر روزگاری، رد صلاحیت در انتخابات نشانه ضعف و سرافکندگی به شمار می‌رفت، امروز از جمله دلایل فخر و اعتبار سیاسی است و التزام و تعهد و پاکدستی دیگر وزن و اقبالی ندارد. از این روست که جعفرزاده ایمن‌آبادی که اول آبان ۹۷، رفت و آمد شریعتمداری بین وزارتخانه‌های دولت روحانی را نشانه‌ای از قحط‌الرجال می‌دانست و پنجم آبان ۹۷ یعنی تنها چهار روز بعد، شریعتمداری را چریک مناسب برای جنگ اقتصادی خواند، همو که به دروغ ادعا کرد حمایت از برجام، دلیل برخی رد صلاحیت‌هاست؛ ناگهان یادش می‌آید که جانباز هفتاد درصد و بسیجی مخلص بی‌ترمزی است که نباید رد می‌شده!

و البته چهره شاخص توئیتر فارسی در چهار سال گذشته که یک بار هم گفته بود اگر من توئیت نکنم، فالوئرها و حاشیه‌نویسان بیکار می‌مانند، یعنی محمود صادقی، نماینده لیست امید، بعد از دو بار استعفا و ثبت‌نام در انتخابات و رد صلاحیت و آب بینی بز دانستن ملک و سیاست و دوباره اعتراض به رد صلاحیت، توئیت کرده و خبر از رد صلاحیت خود داده است:

۲. حمله جدید به نظام به میدان‌داری تاج‌زاده:

مصطفی تاج‌زاده، دیگر هیچ ایده و نقد و نظری برای سیاست در ایران ندارد و همچنان همان نظارت و مواضع خود را با کلمات و البته هشتگ‌های جدید ارائه می‌کند؛ این بار کوشید انتخابات را انتصابات معرفی کند...

این حمله جدید، واکنش جدی کاربران ارزشی را در پی داشت. یکی گذشته سیاه و تباه تاج‌زاده در وزارت کشور دولت هفتم را به او یادآوری کرد و دیگری این حملات را اولاً آهنگ شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات دوم اسفندماه و ثانیاً همراه با تناقض و دغلکاری دانست:

مصطفی تاج‌زاده از بهمن ۹۵ در توئیتر فعالیت می‌کند و در یک ماه گذشته افزایش فالوئر چشمگیری داشته است. به گونه‌ای که به رغم یک بار تعلیق، توانسته اکانت خود را بازیابی کند و فالوئرهای خود را از ۱۸۸ هزار و ۶۰۰ به ۲۰۳ هزار و ۹۰۰ برساند. بیشترین هشتگ مورد استفاده تاج‌زاده در تصویر زیر آمده است:

مثل همیشه، اصلاح‌طلبان خارج‌نشین به کمک و مدد اصلاح‌طلبان داخلی آمدند تا دست در دست هم علیه جمهوری اسلامی و به ویژه ولایت فقیه نفرت‌پراکنی کنند. این بار عباس میلانی که کتاب‌ها و مقالاتش یک نوع همدلی نوستالژیک با شاه مخلوع دارد؛ اعتراضات آبان را به فرایند معمول شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها ربط داد و شعری سرود که ترجمه و تفسیرش از پس اصلاح‌طلبان داخلی هم برنمی‌آید. کافی است به جمله آخر توئیت میلانی توجه کنید:

۳. تحریم انتخابات و دیگر هیچ

تناقض‌گویی تاج‌زاده و رفتار سیاسی غرض‌آلود و منفعت‌طلبانه تاج‌زاده تا جایی عیان بود که صدای مصی علی‌نژاد را هم درآورد. او کوشش همه‌جانبه تاج‌زاده و رفقایش برای مشارکت در انتخابات ۸۴ و پس از حکم دلسوزانه رهبر معظم انقلاب برای تأیید صلاحیت مهرعلیزاده و معین را یادآوری می‌کند و به نوعی ادعا می‌کند تاج‌زاده نان به نرخ روزخور است. حتی علی‌نژاد که چیزی در وطن‌فروشی کم نگذاشته و در سوگ سردار شهید سلیمانی رقص و پایکوبی کرد، هم متوجه شد که اصلاح‌طلبان رفتاری مزورانه و فریبکارانه دارند.

اما علی‌نژاد هم حرف و سخنش را با هشتگ #رأی_بی_رأی منتشر کرده تا نشان دهد کمپین تحریم انتخابات در توئیتر که از مردادماه امسال کلید خورده، در روزهای نزدیک به انتخابات فعالیت مضاعفی خواهد داشت. در کنار او، همچنان رضا حقیقت‌نژاد که خود را متخصص مسائل مربوط به رفتار و منش رهبر معظم انقلاب می‌داند، نیز یک ادعای تکراری مطرح می‌کند:

این ادعا حتی با کلمات و واژه‌ها و ادبیات تکراری مطرح می‌شود تا یک بار دیگر یک پرسش اساسی را مطرح کند: معارضان جمهوری اسلامی که سال‌هاست انتخابات را تحریم می‌کنند، آیا هیچ راهکار و راه‌حل دیگری برای تضعیف نظام ندارند؟

جدول فعال‌ترین کاربران

این بخش از گزارش به معرفی کاربرانی می‌پردازد که پیرامون موضوع گزارش بیشترین مقدار محتوا را به اشتراک گذاشته‌اند.

صرف نظر از اینکه جدول فعال‌ترین کاربران در هر گزارش تغییر می‌کند، به این معنا که کاربران با بیشترین تولید محتوا در مورد انتخابات در هر شماره تغییر می‌کنند، باید به کاربر شماره یک که در دو موج مهم «دختر آبی» و «هواپیمای اوکراینی» حضور داشت؛ توجه کنیم. این کاربر با اینکه فالوئر بالایی دارد، اما در مجموع تنها توانسته است برای ۷۹ پست (سه توئیت، ۷۵ ری‌توئیت و یک کامنت) ۲۲۸۰ لایک بگیرد که برای این کاربر با ۲۱ هزار فالوئر، رقم بسیار پایینی محسوب می‌شود. «حشاشین» سه توئیت زده که یکی ۱۲۷۹، دیگری ۹۸۸ و آخری تنها ۱۰ لایک گرفته است.

جدول تاثیرگذارترین کاربران

این بخش از گزارش کاربرانی را نمایش می‌دهد که بیشترین لایک دریافتی را از پست‌های منتشر شده به دست آورده‌اند؛ در نتیجه محتواهایشان بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به عبارتی تأثیرگذار در موضوع بوده‌اند. در میان ۶ حساب کاربری، فقط تنها یک کاربر با رویکرد ارزشی دیده می‌شود و بقیه کاربران رویکردی مخالف نظام یا نامشخص دارند.

این جدول نیز اتحاد اصلاح‌طلبان داخلی و اصلاح‌طلبان خارج‌نشین مانند محمدجواد اکبرین و مصی علی‌نژاد که البته امروز معارض جمهوری اسلامی به شمار می‌آیند، نشان می‌دهد

ابر هشتگ‌ها

از ابر هشتگ‌ها می‌توان این موضوع را دریافت که در حال حاضر کاربران به چه موضوعاتی در خصوص انتخابات می‌پردازند و همچنین چه موضوعاتی را در کنار موضوع انتخابات مطرح کرده و به آن پیوند می‌زنند:

در نگاه اول ابر هشتگ‌ها نشان می‌دهد که موضوع تحریم انتخابات در جایگاه نخست موضوعات داغ انتخابات در این روزها قرار دارد. هشتگ‌های #رأی_بی_رأی، #تحریم_انتخابات، #رد_صلاحیت، #رأی_نمی‌دم، #votenothanks، هشتگ‌هایی است که غالباً توسط معارضان جمهوری اسلامی مطرح و منتشر شده است.

برخی از کاربران نیز در کنار انتخابات مجلس به موضوعات دیگری اشاره می‌کنند. هشتگ‌هایی مثل هشتگ #از_بازداشتی‌ها_بگو اشاره به افرادی دارد که به دلایل مختلف از جمله ناآرامی‌های اخیر، بازداشت یا آزاد شده‌اند. کاربرانی که از این هشتگ استفاده می‌کنند، با یادآوری اعتراضات به دنبال ترغیب مردم به عدم شرکت در انتخابات هستند.

جمع‌بندی

اصلاح‌طلبان برای آنکه در انتخابات مجلس یازدهم برنده شوند، یک چالش اساسی و جدی داشتند. آنان باید تکلیف و موقعیت‌شان نسبت به دولت روحانی تعیین می‌کردند. کوشش‌های آنان از سال گذشته برای آنکه خود را از تصمیمات و فرایند اصلی سیاستگذاری دولت ناکارآمد و ضعیف و غیرپاسخگوی روحانی تبرئه کنند، آغاز شد. این تلاش‌ها با حرکت آونگی آنان برای دستیابی به کرسی‌های متعدد قدرت و زمینه‌های حاصلخیز رانت‌ها و امتیازات در حوزه‌ها و عرصه‌های گوناگون که البته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و بنیادها محدود نمی‌شد، همخوانی نداشت.

کمتر اصلاح‌طلب نشانداری است که برای پیروزی روحانی در انتخابات نفس‌گیر ۹۶ کاری کرده باشد و در دولت دوازدهم به مسند و منصبی دست نیافته باشد. در نتیجه تبرئه خود از روحانی، کودکانه و مضحک به نظر رسید و اسباب تفریح و نشاط رسانه‌ای‌ها را فراهم نمود. در دومین گام، اصلاح‌طلبان که دولت روحانی را دولت خود دیده بودند، تلاش کردند این گونه القاء کنند که روحانی و تصمیماتش به سرانجام نمی‌رسد.

این سیاست ابتدا از برجام آغاز شد. حمایت نمادین و برجسته آنان از برجام و شخص محمدجواد ظریف و به ویژه تحقیر مذاکرات پیش از او، نقطه مهمی برای کلید زدن این استراتژی بود که برجام به دلیل کارشکنی دلواپسان به سرانجام نرسید. استراتژی‌ای که شخص رئیس جمهور در مناظرات انتخاباتی ۹۶ و با هدف کم‌ارزش نشان دادن توان موشکی آغاز کرد. این استراتژی نیاز به ادبیاتی داشت تا همچنان در افکار عمومی هراس‌افکنی کند و البته همراه با ترس، واکنش نیاز آنان را نیز جلب کند. اینجا بود که تاج‌زاده باز هم با یک کپی‌برداری از ادبیات سیاسی آمریکا از «دولت پنهان» سخن گفت و کوشید برای «deep state» آمریکایی‌ها، نهاد و ساختار داخلی یا ایرانی بیابد.

دولت پنهان مورد اشاره آمریکایی‌ها که اکنون از جمله کلیدواژه‌های پرتکرار دونالد ترامپ است، به نهادهای قدرت نظامی و صنعتی که در سایه و از مجراهای معمولاً غیرشفاف، سیاست‌ها را وضع و اجرا می‌کنند؛ گفته می‌شود. این تعبیر البته بارها و بارها توسط رئیس جمهور مورد استفاده قرار گرفته است. اما اصرار و حتی هشتگ‌سازی تاج‌زاده از دولت پنهان، بهترین و کارآمدترین توجیه برای پوشاندن ضعف‌های اداری و خطاهای راهبردی دولت روحانی به ویژه در سیاست خارجی و اقتصاد داخلی بوده است. چیزی که باعث شده حملات دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان به نهادهای نظام به یک اشتراک اساسی در عملیات‌های روانی توئیتری تبدیل شود.

تاج‌زاده و اصلاح‌طلبان در جدیدترین طراحی به دنبال اینند که مجلس آینده را نیز یک نهاد انتصابی تصویر کنند تا اولاً ضعف خود در جلب افکار عمومی در کسب قدرت را بپوشانند و ثانیاً برای چالش دولت در مواجهه با یک مجلس قوی، راه‌حلی پیش‌دستانه فراهم کرده باشند. بیشترین موجودیت‌های نامدار (NER) (مکان، اشخاص، سازمان، سمت) اکانت تاج‌زاده نشان می‌دهد او به رغم همه ادا و نمایشی که در قهر و بی‌اعتنایی به انتخابات دارد، شب و روز از فکر و ذکر مجلس بیرون نمی‌آید و چه بسا ممکن است مانند رئیسش محمد خاتمی در انتخابات ۹۴، از یک حوزه انتخابیه در دماوند به اصلاح‌طلبانی که لیست هم نداده‌اند، رأی بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 41
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    اصلاح طلب در فضای مجازی وجود ندارد چون در فضای مجازی راحت نقاب خود را می اندازند و نشان می دهند که ته دل با اسلام دشمنی دارند و حتی دست سلطنت طلب و بهایی و وهابی را از پشت بسته اند. اما مساله اینجا است که با وجود همه این مظلوم نمایی ها هم لیست خواهند داد و هم طبق دستور ساعت 2 بعد از ظهر بی بی سی در روز 2 اسفند پای صندوقها خواهند آمد.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      99 8
      لیبرال های غربگدا اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      73 9
      تمام لایک های توییتری حساب تاجزاده و مصی علی نزاد و... توسط سایبری های اصلاحطلب و حسام الدین اشنا داده شده است اصلاحطلبان با پول اختلاس ها و دلار 4200 و رانت ها نیروی سایبری استخدام کردن و در اینترنت فعال هستن همین منفی های سایت مشرق هم توسط سایبری های اصلاحطلب است
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    اصلاح طلبان هیچ غلطی نمیتوانند بکنند عرض خود میبرند و زحمت ما میدارند خدا ذلیلشان کند سر تخته بشورمشان
  • سید IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    فقط اصلاح طالبان تهوع آور!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    41 96
    عجب اوضاعی شده. به نظر میرسه چون کاندیداها، همگی از طرف شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند، هر کدوم بره مجلس تفاوتی نمیکنه. لذا هر کدومشون اگه 1000 تا رای هم بیاره کافیه.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    این هشتک های توییتری نشان میدهد که البانی نشین ها در سه شیفت شبانه روزی بسیار فعال شدند اما جواب را درپای صندوق های رای خواهید گرفت
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    اخرین دست و پا زدن های مصطفی تاج زاده
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      43 14
      اصحالات دیگه تمومه ماجرا .
  • محسن IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    خداوند به آقای جنتی عمر طولانی عطا نماید اگر ایشون نبود این اصلاح طلبان آمریکایی تا حالا 10 بار انقلاب را تمام کرده بودند
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    درود بیکران بر اقای تاجزاده
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      97 14
      طناب دار رو که گردنش دیدی به خاطر دروغ ها و کشتارشون از مردم ایران، دندونات رو از فرط عصبانیت به هم فشار میدی و بهش ملحق می شی، و اونوقت ما به هر دوتون درود بیکران می فرستیم. :)
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      انشاء الله که با تاجزاده محشور بشی . در برزخ و قیامت .
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      128 7
      بله درود بر دلار 14000 تومانی و پراید 63 میلیونی و تورم 400 درصدی !!!!!
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      74 6
      از نظر منافقین و وطن فروشان
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    رد صلاحیت برای بی کفایت ها و ناکارآمد و غربگراها که مسؤل ویرانی مملکت هستند کافی نیست باید آنها را به دست عدالت داد
  • حسن IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    انشاالله هر چه زو دتر شر اصلاح طلب ها ی امریکایی از سر این کشور کوتاه شو د
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      29 29
      اینا ریشه بزرگ کردن دیگه نمیشه کاریش کرد.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      0 0
      وجود منافقین و فتنه گران برای رشد مومنین لازمه، زیاد خودتونو ناراحت نکنین
  • عباس IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    50 27
    مسی علی نژاد
  • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    75 20
    انسان درخسران است مگرآمنو و عملوااصالحات
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    دم تاجزاده گرم ، یه آدم حسابی واقعی
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      90 5
      تا امثال تاجزاده خبیث نباشند مردم به عمق آزادی در جمهوری اسلامی پی نمیبرند
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    82 26
    امام فرمود ملاک حال کنونی افراد است
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    82 21
    آقای ایمن آبادی بسیجی مخلص هیچگاه افتخاراتش را به رخ دیگران نمی کشد مواظب باشید جسمتان را در راه اسلام دادید روحتان را در راه ...ندهید
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    موسیخ پولی نژاد فقط زیر پرچم امریکا رای میده اصلا ههه چی میده رای چیه؟ اخه اینجا برای رای دادن رشوه نمیدن ولی امریکا خوب رشوه میده به خائنان وطن خانه ای بزرگ و ویلایی دلارهای رنگی. باید هم زیر پرچم کشور رای ندی خانم پول نژاد
  • خ IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    مرگ بر هرچی اصلاح طلب خائن کثیف وطن فروش.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      19 92
      خیانتی که اصولچراها در حق انقلاب، مردم و ایران کردند، هیچ قومی نکرد. حتی مغول‌ها هم اینقدر بی عقل نبودند.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      44 3
      مشخصه قافیه افسادطلبان به تنگ اومده که اینجوری جفنگ میبافی
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    66 4
    امان ازوقتی که کسی یک جاش می سوزد که روش نمیشه بگوید
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    64 3
    تاج زاده اگر خیلی مرده بره خانواده خودش جمع و جور کنه .
  • علی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    86 3
    اف بردنیای خبیثتان ای اصلاح صلبان خائن و نون به نرخ روزخورها ننگ تان باد که تعصب حزبی چشم شمارا کور کرده بیشتر عمر انقلاب با حیله ونیرنگ امرو عاص گونه شما حاکم بودید .و هیچ غلطی جز خیانتو اختلاص و وطن فروشی از شما دیده نشده وبه قول روحانی بی عرضه ازطریق انتخابات تشریفاتی روی کار آمدید مرگ بر شما .
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    57 2
    صندلی مجلس ارپ پدری هیچ کی نیست .بگذارید تا زه نفسها وخدمتگزاران به این مردم قابل تحسین ودوست داشتنی بیایند . تا شاید با تدابیر جدید تر وسیاست های ناب تر قدری از فشارهای اقتصادی این چند سال کاسته شود.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    24 66
    تاج زاده واقعیات جامعه امروز ما را فراحزبی می بینه. چو آیینه نقش تو بنمود راست، خود شکن، آیینه شکستن خطاست.
  • خادم الشهدا IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    87 3
    سلام چندین ساله ( حدودا 6 سال ) این مزخرف ها وقتی تایید صلاحیت میشن و رای می اورن همه چیز گل و گلابه وقتی دزدی هاشون رو میشه و رد صلاحیت میشن شورای نگهبان انتصابیه ---این انقلاب از اول از این خار و خاشاک زیاد داشته ولی راه خودشو ادامه داده -چون حاصل خوت هزازان شهیده
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    79 2
    ننگ بر مخالفین رهبری
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    57 4
    از مسئولین مربوط خواهش میکنیم هر چه زودتر نتیجه تحقیقات درباره ی هواپیمای اوکراینی رو به صورت شفاف و با تمام جزییات برا مردم اعلام کنن تا بیش از این این اتفاق دستاویز دشمنان مردم و انقلاب و کشور قرار نگیره. زمستون خواهد رفت و روسیاهیش میمونه برا زغال
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    39 1
    مهمترين سوژه اصلاحطلبان انتخابات است دراين انتخابات دوستان سابقشان به دشمنان اصلى شان تبديل شده اند وين اصول گرايان هستند كه از انها حمايت ميكنند درصمن شعارى هم براى يار گيرى جديد درچنته ندارند
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    16 4
    خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو خفشو
  • الاف سرگردان IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    40 16
    اصول گرایان و اصلاح طلبان دو روی یک سکه اند ، این بچه بازی ها رو بگذارید کنار فقط به گفته امام خمینی (ره) که فرمودند : به وجه ا... توکل کنید و وحدت کلمه داشته باشید . و تا مادامی که اتحاد داشته باشید پیروزید
  • رضایی IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    54 8
    حقیقتا برای امثال شما مزدوری امریکا افتخار دارد
  • عبدالله IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    23 12
    آقا من میخواهم از اق عباس که گفن مسیح علی نژادبپرسم چرا ایشان نامزد انتخاب کرده کسی دیگر پیدا نکرد خواهشن جون مادرت راست بگو
  • سهند IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    23 13
    کاش شورای نگهبان همه اینا را تایید میکرد! اینا خود بهتر از هر کسی میدانند در طول چندین سال گذشته همه امور کشور را در دست داشتند هیچ دستاوردی برای ملت و کشور نداشتند که هیچ، گندیکه زدند حتی در بین سرسخت ترین طرفداران خود هیچ جایگاهی ندارند اگر تایید صلاحیت میشدند...
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      35 11
      شما می دانید که اگر بی بی سی بگوید مردم تهران باید به یک یک تکه سنگ رای بدهند حتما مردم به آن تکه سنگ رای خواهند داد.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    8 66
    تصویر بدون روتوش جامعه ما در بیان تاج زاده.
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
      69 2
      مورچه ها گفتند دنیا را آب برد!
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    2 34
    اقای تاجزاده عصبانی نشوید پست و مقان ارزش داشت بلاترهاازشماوجوددارد
  • ارمين IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
    50 8
    كار أماري جالبي بود، دمتون گرم كاش هميشه نگاه أماري رو تو مسائل داشته باشيم
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
    12 0
    بهتر نیان انتخابات ما میریم برا همشون هم تصمیم میگیریم مجلس انقلابی هم میاریم سرکار.
  • احمد IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    1 0
    به تاج زاده دفاع از دموکراسی ،رای وانتخابات نمی آید این اصطلاحات برای تاج زاده که حتی نام خانوادگی اش هم بوی استبداد می دهد وصله ای ناجور است برای کسی که مجلس ششم را با تقلب وحذف امثال فقیدهاشمی رفسنجانی وحدادعادل ششدانگ به همکیشان خود هدیه دادصحبت از دموکراسی ورای مردم شبیه به طنزی تلخ است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس