کد خبر 1038363
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
علاوی نمایه

نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق در نشست‌های جداگانه با گروه‌های سیاسی مختلف، در حال تبادل نظر درباره برنامه‌ها و رویکردهای هیأت دولت آتی است.

به گزارش مشرق، فراکسیون «صادقون» پارلمان عراق از آغاز مذاکرات «محمد توفیق علاوی» نخست‌وزیر جدید کشور از دیروز (دوشنبه - سوم فوریه) با گروه‌های سیاسی برای تشکیل کابینه و معرفی به پارلمان خبر داد.

وی افزود: اغلب گروه‌های سیاسی به آزادی علاوی در انتخاب اعضای کابینه معتقدند و دلیل دیدارهای او با گروه‌های سیاسی کشور، برای در جریان قرار دادن این گروه‌ها از برنامه‌ها و رویکرد نخست‌وزیر در دوره انتقالی، صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

علاوی: به اجرای خواسته‌های معترضان متعهد هستم

چالش‌های پیش روی نخست وزیر جدید عراق

توضیح نخست‌وزیر جدید عراق درباره نحوه انتخابش

اعلام حمایت کامل «عادل عبدالمهدی» از تشکیل کابینه جدید عراق

البلداوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: رایزنی‌هایی که نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه جدید عراق از روز گذشته آغاز کرده، برای آگاه کردن گروه‌های سیاسی از برنامه‌های دولت و اقدامات عملی در مبارزه با فساد و روند اصلاح امور کشور و بازخواست عاملان کشتار تظاهرات‌کنندگان و شماری از نیروهای امنیتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این رایزنی‌ها همچنین این مسئله مطرح می‌شود که علاوی پس از انتخاب هر وزیری، پیش از معرفی برای گرفتن رای اعتماد در پارلمان، به گروه‌های سیاسی اطلاع دهد. اغلب گروه‌های سیاسی به آزادی کامل نخست‌وزیر در انتخاب وزرا اعتقاد دارند و او را مسئول موفقیت یا شکست دولتش در آینده می‌دانند.

«حامد الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح عراق نیز گفت که گروه‌های سیاسی توافق کرده‌اند که به علاوی فرصت کامل داده شود و این ائتلاف نیز در دولت جدید هیچ دخالتی نخواهد داشت و وزیر خاصی را تحمیل نمی‌کند.

«کریم علیوی» دیگر نماینده ائتلاف الفتح در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه، دیدارهایی با کلیه گروه‌های سیاسی عراق از جمله ائتلاف الفتح خواهد داشت تا آنها را در جریان رویکرد و برنامه‌های دولت جدید قرار دهد.

وی با بیان اینکه ائتلاف الفتح، هیچ دخالتی در روند انتخاب وزرای کابینه علاوی نخواهد داشت و وی را در این امر کاملا آزاد می‌گذارد، گفت: ائتلاف الفتح در انتخاب وزرای کابینه علاوی دخالتی نمی‌کند و هیچ امری را تحمیل نمی‌کند اما در عین حال، اجازه نخواهد داد که افراد یا شخصیت‌های مشکوک و غیر ملی و غیر پاکدست در این کابینه حضور یابند.

علیوی درباره محتوای رایزنی با علاوی توضیح داد: ائتلاف ما تنها از علاوی خواهد خواست تا گامهای دولتش در اجرای مصوبه پارلمان درباره اخراج نظامیان خارجی از کشور و در راس آنها نیروهای آمریکایی را تبیین کند. این پرونده از مهمترین پرونده‌های دولت علاوی است زیرا به حاکمیت کشور که یک خواست ملی است، مربوط می‌شود.

«محمد توفیق علاوی» سرانجام، اول فوریه ۲۰۲۰، به عنوان نخست‌وزیر دوره انتقالی عراق و مامور تشکیل کابینه جدید معرفی شد و «بَرهم صالح »، رئیس جمهور عراق، طی حکمی رسماً وی را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد.

وی بعد از ماه‌ها کش‌وقوس بر سر انتخاب نامزد نخست‌وزیری بین احزاب و جریان‌های سیاسی عراق، به عنوان جانشین عادل عبدالمهدی انتخاب شد که در جریان اعتراض‌های مردمی عراق و به دنبال فشارهای سیاسی و به منظور برون‌رفت از بحران پیش آمده، استعفا کرده بود تا دولت جدید تشکیل شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس