کد خبر 1037842
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
محمد توفیق علاوی

نخست‌وزیر جدید عراق با توضیح درباره نحوه انتخابش از بین پنج نامزد از جانب 170 نماینده پارلمانی، خود را نماینده معترضان حاضر در تظاهرات‌های مسالمت آمیز خواند و خواستار تقویت اتحاد برای عبور از بحران شد

به گزارش مشرق،  «محمد علاوی» نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه جدید عراق، امروز (دوشنبه - سوم فوریه) در صفحه فیس‌بوک خود، چگونگی واگذاری پست نخست‌وزیری به خود را توضیح داد.

علاوی با اشاره به وخیم بودن شرایط کنونی کشور، گفت که تظاهرات‌های عراق، نتایج چشمگیری به همراه داشته که تدوین قانون جدید انتخابات، و وضعیت جدید کمیساریای عالی انتخابات و رد نامزدهای وابسته به احزاب برای تصدی پست نخست‌وزیری از جمله آنها است.

علاوی افزود: در پی این تحولات، گروهی از نمایندگان مستقل که شمار آنها به ۱۷۰ نفر می‌رسید، به خواست تظاهرات‌کنندگان پاسخ دادند و پنج نام را بر اساس اسامی و عکس‌های موجود در میدان‌های تحصن و اعتراض، برای تصدی پست نخست‌وزیری نامزد کردند و سپس درباره این پنج نفر رأی‌گیری کردند. اغلب آنها نام محمد توفیق علاوی را انتخاب کردند و محمد علاوی به حق، نماینده تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو است.

وی تصریح کرد: آنچه فاسدان از آن می‌هراسند، طرح‌های علاوی در پایان دادن به سهم‌خواهی‌های سیاسی است.آنها امید خود به درآمدهای حاصل از فساد و سرقت دارایی‌های از دست می‌دهند لذا تلاش دارند تا هرج و مرج و تفرقه را میان تظاهرات‌کنندگان اشاعه دهند.

نخست‌وزیر عراق از تظاهرات‌کنندگان خواست تا از شدت درگیری و اختلافات بکاهند و به فاسدان فرصت بازگشت زمان به عقب را ندهند.

وی در ادامه نوشت: ما تنها با روحیه برادری، محبت و همکاری می‌توانیم کشورمان را نجات دهیم و شکوفایی و پیشرفت آن را رقم بزنیم. در غیر این‌صورت یعنی با دوری از روحیه برادری و همکاری و اشاعه اختلاف و درگیری، دستاوردهای بزرگ حاصله را نیز از دست خواهیم داد و کشور را به لبه پرتگاه می‌کشانیم.

علاوی سرانجام، عصر روز شنبه، اول فوریه ۲۰۲۰، به عنوان نخست‌وزیر دوره انتقالی عراق و مامور تشکیل کابینه جدید معرفی شد و «بَرهم صالح »، رئیس جمهور عراق، طی حکمی رسماً وی را مأمور تشکیل کابینه جدید کرد.

وی بعد از ماه‌ها کش‌وقوس بر سر انتخاب نامزد نخست‌وزیری بین احزاب و جریان‌های سیاسی عراق، به عنوان جانشین عادل عبدالمهدی انتخاب شد که در جریان اعتراض‌های مردمی عراق و به دنبال فشارهای سیاسی و به منظور برون‌رفت از بحران پیش آمده، استعفا کرده بود تا دولت جدید تشکیل شود.

نخست‌وزیر جدید عراق در نخستین سخنرانی پس از دریافت حکم نخست‌وزیری، خطاب به مردم عراق، مجموعه تعهداتش در این پست را بیان کرد و از تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، انحصار اسلحه در دست دولت و پیگرد عاملان کشته شدن معترضان خبر داد و از تداوم تظاهرات‌های مسالمت آمیز در کشور حمایت کرد و حتی آن را پشتوانه دولت خود توصیف کرد.

اما از دیروز در برخی استانهای عراق، از جمله بغداد، ذی‌قار، دیوانیه و بصره علیه او تظاهرات شد و در برخی میدان‌های تحصن، معترضان خواستار استعفای او طی چند روز آتی شدند.

شبکه‌های الحره آمریکا، العربیه و برخی دیگر از پایگاه‌ها و بنگاه‌های خبری وابسته به عربستان سعودی، امارات و آمریکا نیز با پوشش این اخبار، طبق روال چند ماه اخیر، تمام تلاش خود را می‌کنند تا با بزرگنمایی اعتراض‌ها علیه نخست وزیری علاوی، مانع دادن فرصت به او برای انتخاب کابینه جدید و سامان‌دهی اوضاع پر التهاب عراق شوند. این رسانه‌ها طی چند ماه اخیر، هربار که اقدامی برای آرام‌کردن اوضاع عراق صورت گرفت، از جمله استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» و تغییر قانون انتخابات و قانون کمیساریای عالی، تلاش کردند با ایجاد موجی علیه آن، مانع آرام شدن فضای داخلی این کشور شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
    12 0
    خدا هدایتش کنه . تفکر معیوبی داره .
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
    0 0
    صبور باشید این هم میگذرد. این آقا توی ناز و نعمت بزرگ شده و مردم عراق توی وطن خودشون توی ظلم و ستم زندگی کرده اند. خداوند مردم را فراموش نمی کند فقط صبر کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس