کد خبر 1037298
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱
مردم انقلاب

دیروز ۱۲ بهمن ماه، دهه فجر چهل‌ویکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی آغاز کردیم که این پدیده مهم و تأثیرگذار همچنان مورد توجه محافل سیاسی بین‌المللی قرار دارد.

به گزارش مشرق، ۴۱سال پیش حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، پس از چهارده سال دوری و تبعید از وطن، درمیان استقبال پرشور مردم، قدم به خاک ایران اسلامی گذاشتند و این روز به یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ معاصر ایران تبدیل شد.۱۲ بهمن نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران با رژیم بود و در فاصله ده روز انقلاب ملت ایران  با وجود حمایت‌های آمریکا از رژیم شاه ،به پیروزی رسید.

ببینید:

نماهنگ/ مُلک سلیمانی

فیلم/ روایت سپهبد سلیمانی از نقش امام در پیروزی انقلاب

امام خمینی(ره) در بدو بازگشت به ایران طی سخنانی در فرودگاه مهرآباد؛ رمز پیروزی ملت ایران رادر وحدت کلمه دانستند و فرمودند: «ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم که این پیروزی تا اینجا به‌واسطه وحدت کلمه بوده است. وحدت کلمه مسلمین، همه، وحدت کلمه اقلیت‌های مذهبی با مسلمین، وحدت دانشگاه و مدرسه علمی، وحدت روحانی و جناح سیاسی. ما باید همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی است و این رمز پیروزی را از دست ندهیم».

رخدادی عظیم و کم‌نظیر با اتکا به مردم

از سوی دیگر این رخداد عظیم و ماهیت موجود در آن، تعیین‌کننده و تأثیرگذار در بسیاری از تحولاتی است که در محیط سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی رخ می‌دهد. صرف نظر از هرگونه قضاوت و ارزشیابی در حوزه کارکردی، باید این واقعیت را بیان کرد که به اذعان کارشناسان مسائل سیاسی ایرانی و غیرایرانی که انقلاب اسلامی را مورد تحقیق قرار داده‌اند، از نگاه آنها انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ یکی از رخدادهای کم‌نظیر، مهم و اثرگذار جهانی در دوره معاصر محسوب می‌شود. حال این واقعه مهم قرن، در حالی قدم در سال چهل‌ویکم خود می‌گذارد که برخی سیاستمداران آمریکایی مدت‌ها قبل آرزو می‌کردند سال چهلم انقلاب اسلامی، سال براندازی و تغییر رژیم در ایران باشد.

اکنون چهل و یک سال ازپیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد. آمریکا در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیوسته  تلاش کرد با توطئه و  حمایت از ضدانقلاب و عناصر وابسته به  رژیم  سرنگون شده، جمهوری اسلامی ایران را از درون دچار ضعف و فروپاشی کند. ملت ایران  اما روزهای حساس و سرنوشت ساز همچون دوران سخت جنگ تحمیلی را با پیروزی  و غلبه بر توطئه‌های دشمنان پشت‌سر گذاشته است.

 ایستادگی مردم پای انقلاب خنثی‌کننده توطئه‌ها

در واقع آمریکا در همه این سال‌ها هرچه در توان داشت برای ضربه زدن به انقلاب و به زانو در آوردن ملت ایران انجام داد که این توطئه‌ها به‌جایی نرسید. دراین جریان عنصری مهم  نقش داشته است: ایستادگی مردم ایران پای انقلاب و در مقابل توطئه‌ها.

ملت ایران با یکپارچگی و وحدت کلمه روزهای بزرگ را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زده است. استمرار این ویژگی همواره دشمنان را به حاشیه رانده و  تهدیدها را به  فرصت‌های  اثر گذار درجهت تقویت  انسجام و اقتدار ملت تبدیل کرده است.

چه آنکه رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی در بیان حضور همه‌جانبه و ایستادگی مردم پای انقلاب و آرمان‌های آن این‌چنین می‌فرمایند که: «در طول تاریخ ما، هیچ حادثه‌ای مثل حادثه‌ پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن نبوده است که مردم در آن، نقش مستقیم داشته باشند. در انقلاب اسلامی مردم آمدند؛ همه‌ مردم، همه‌ قشرهای مردم، از شهری و روستائی، از زن و مرد، از پیر و جوان، از تحصیلکرده و بی‌سواد، همه و همه در کنار هم حضور پیدا کردند. با اینکه متکی به قدرت و زور هم نبودند، سلاح هم نداشتند، اگر هم داشتند، به کار نمی‌بردند، اما در عین حال توانستند یک رژیمِ تا دندان ‌مسلحِ متکی به قدرت‌های استکباری را به کلی از پا در بیاورند و انقلاب را پیروز کنند. اما نکته اساسی در انقلاب ما این بود که نقش مردم با پیروزی انقلاب تمام نشد؛ و این از حکمت امام بزرگوار ما و ژرف‌نگری آن مرد حکیم و خداشناس بود. او ملت ایران را بدرستی شناخته بود، ملت ایران را باور کرده بود، به ایمان و صداقت و عزم راسخ و توانایی‌های ملت ایران ایمان داشت.

نظام جمهوری اسلامی برآمده از خواست مردم

 همان روزها بعضی‌ها بودند که می‌گفتند خیلی خوب، انقلاب پیروز شد، مردم برگردند بروند خانه‌هاشان. امام محکم ایستاد و کارها را به مردم سپرد. یعنی پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب، نظام سیاسی کشور به وسیله رفراندوم مردم تعیین شد. شما به انقلاب‌های گوناگون نگاه کنید تا معلوم شود که اهمیت این حرف چقدر است. پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب، مردم فهمیدند چه نظامی را می‌خواهند. خودشان پای صندوق‌های رأی آمدند و با آن رأی عجیب و تاریخی مشخص کردند که نظام جمهوری اسلامی را می‌خواهند.

در این دویست سال اخیر- که سال‌های انقلاب‌های بزرگ است- در هیچ انقلابی چنین اتفاقی نیفتاده است که با این فاصله کم، نظام جدید به وسیله خود مردم، نه به وسیله یک عامل دیگر، تعیین شود. بعد بلافاصله امام بزرگوار دنبال قانون اساسی بود. من فراموش نمی‌کنم؛ در ماه‌های اردیبهشت یا خرداد سال ۵۸- یعنی سه ماه چهار ماه بعد از پیروزی انقلاب- امام شورای انقلاب را که ماها بودیم، برای یک کار مهمی‌به قم خواستند. ما خدمت امام رفتیم. من از یاد نمی‌برم چهره خشمگین امام را که نظیر آن را من در امام کم دیدم. حرفشان این بود که چرا برای قانون اساسی فکری نمی‌کنید. این در حالی بود که هنوز سه ماه از پیروزی انقلاب بیشتر نگذشته بود. همان جلسه تصمیم‌گیری شد که انتخابات مجلس خبرگان برگزار شود. مسئولین کشور- که دولت موقت بود- آمدند انتخابات را برگزار کردند. مردم در یک انتخاباتِ سراسری شرکت کردند، نمایندگان خود را- که خبرگان قانون اساسی بودند- معین کردند. خبرگان هم در ظرف چند ماه قانون اساسی را تدوین کردند. بعد امام باز دوباره فرمودند که این قانون اساسی‌ای که تدوین شده است، باید به رأی مردم برسد.

 با اینکه نمایندگان مردم آن را تدوین کرده بودند، اما امام فرمود باز هم بایستی رأی مردم باشد. لذا آمدند رفراندوم قانون اساسی کردند، مردم هم با رأی بالائی قانون اساسی را تصویب کردند. بنابراین نقش مردم بعد از پیروزی انقلاب تمام نشد. درخصوصیات اداره کشور، این نقش ادامه پیدا کرد. هنوز یک سال از پیروزی انقلاب نگذشته بود که رئیس‌جمهور بر طبق قانون اساسی انتخاب شد. بعد از چند ماه، مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. از آن تاریخ تا امروز، در طول این سی‌ودو سال، مرتباًًً خبرگان رهبری، رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان شوراها، به وسیله مردم انتخاب شدند. مردم خودشان هستند که تصمیم می‌گیرند، شرکت می‌کنند، انتخاب می‌کنند؛ کار دست مردم است. حضور مردم، یک چنین حضور برجسته‌ای است.

سوء مدیریت‌ها ناشی از انقلابی عمل نکردن مسئولان

درچنین شرایطی اما به رغم حصول دستاوردها و موفقیت‌های چشمگیر در سایه حضور همه‌جانبه مردم در صحنه در برخی زمینه‌ها سوء تدبیرها و سوء مدیریت‌ها مانع اصلی پیشرفت و توسعه کشورشده است که مایه تأسف است. امروز رجوع به مردمی که همیشه پای نظام انقلابی خود ایستاده‌اند ما را با برخی نارضایتی‌ها در برخی زمینه‌ها مواجه می‌کند. عمده این نارضایتی‌ها ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط و عملکرد بد برخی از مسئولان در برخی از زمینه‌هاست. هر جا که گله‌مندی از طرف مردم دیده می‌شود ریشه در بی‌درایتی، عدم پای‌بندی دینی و اخلاقی، عدم پای بندی به اصول انقلاب و انقلابی عمل نکردن برخی از مسئولان و برنامه‌ریزان دارد.

اگر گله‌مندی از نابرابری اجتماعی و اقتصادی، تبعیض و فساد وجود دارد همه ناشی از سوء مدیریت و عدم پای‌بندی به اصول انقلاب و انقلابی عمل نکردن برخی از مسئولان است. این مشکلات یک شبه به‌وجود آمده نیامده است، علاوه‌بر مشکلات باقی مانده از نظام پیشین، حداقل بخشی از آنها ناشی از چگونگی مدیریت دولت‌های پس از انقلاب است. کسانی که خود در به‌وجود آمدن این شرایط نقش اساسی داشته و باید جوابگوی مردم باشند، امروز در موقعیت اپوزیسون نشسته و از نظام طلبکارند.

از نه دولت زمان جنگ و پس از آن هفت دولت آن امروز به یک اردوگاه فکری تعلق دارند که در بینشان سران فتنه ۸۸ حضور دارند و اینان مسئول نابسامانی‌های کشور هستند. این به معنی عدم وجود انتقاد به دو دولت دیگر نیست اما کسانی که خود مسئول نابسامانی‌های کشور هستند امروز طلبکار از نظام و مردم شده‌اند. کسانی که با اتخاذ روش‌های غلطِ توسعه الگوبرداری شده از غرب زمینه فساد را فراهم کرده و بعضا بهره‌مند هم شده‌اند امروز در جایگاه اپوزیسیون نشسته‌اند.

تلاش دشمن برای جدا کردن مردم از انقلاب

تأسف‌آورتر اینکه در سال‌ها و ماه‌های اخیر برخی از همین  مسولین و مدیران، تعدادی از افراد و گروه‌های سیاسی و برخی رسانه‌های داخلی و خارجی، با دادن اطلاعات کذب و یا گزینش شده و غیردقیق، این مسئله را دامن‌زدند که مردم از انقلاب و نظام خسته هستند و از نظام و انقلاب عبور کرده‌اند.

اما تشییع و بدرقه شهید سلیمانی و حضور در مراسماتی که به همین منظور در شهرها وروستاهای مختلف کشور برگزار شد، بازی این جریان را به هم ریخت.سال‌ها و ماهها تلاش کردند دل نظام راخالی کنند، تا بتوانند تسلیم را به نظام تحمیل کنند.

تشییع حاج قاسم نشان داد که سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی که نماد آن یک «پاسدار انقلابی» بود، مورد حمایت مردم است.پاسداری که خود و نیروی قدس و سیاست‌های منطقه‌ای آن از ۸۸ تا ۹۸ کانون حمله برخی جریان‌های داخلی و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بود.

از شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سال ۱۳۸۸ تا شعارهای آبان ۹۸، صدها مصاحبه و یادداشت علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران، حملات سنگین رسانه‌های خارجی به سپاه قدس و سردار سلیمانی، حملات ‌ترامپ و پمپئو و... همگی سردار سلیمانی و سپاه قدس و سیاست‌های منطقه‌ای را هدف گرفته بود. این تشییع نشان داد که مردم علی‌رغم انتقادات، گلایه‌ها و حتی اعتراضات از نظام عبور نکرده‌اند و کماکان دارای پیوندهای قوی با نظام و یک فرمانده سپاهی کارآمد و ‌تراز انقلاب هستند و به عبارتی همان مردم انقلاب ۵۷ هستند.

تشییع میلیونی حاج قاسم باطل‌السحر توطئه‌ها

پیوند ملت ایران با انقلاب نه فقط از طریق حرف و شعار بلکه با خون بسته شده است. این مردم به پای انقلاب خون و جان و جوان داده‌اند. مگر می‌شود که در کشاکش روزگار به آن پشت کنند و بابت وضعیت اقتصادی پا بر روی آرمان‌ها و اعتقاداتشان بگذارند و میدان را برای دشمن باز بگذارند. اساساًً بر همین اساس و مبناست که رهبری عظیم‌الشان انقلاب اسلامی هم در بیانیه گام دوم انقلاب از کلمه خون‌آورد به‌جای دستاورد استفاده کردند تا همه به‌ویژه به مسئولان یادآوری کنند که قله‌ای که امروز ملت سرافراز ایران روی آن ایستاده به بهای جانفشانی و ایثار بدست آمده است.

‌کلمه «خون‌آورد» متشکل از تلاش و زحمت به همراه ایثار و شهادت است و هربار این کلمه فرهنگ ایثار و شهادت را به ما یادآوری می‌کند که عده‌ای از جان و خون‌شان گذاشتند و فدای کشور کردند.

بازگشت مسئولان به بزرگراه انقلاب،  شکرانه این حضور

بنابراین مسئولان اجرایی کشور باید بازنگری و بازگشتی به بزرگراه انقلاب اسلامی داشته باشند؛ چرا عده‌ای از مسئولان اجرایی راه دیگری را پیش گرفتند که با صراط مستقیم انقلاب زاویه دارد. آن بخش از مسئولان باید درنگ کنند و به راه اصلی انقلاب بازگردند.

شکرانه این حضور مردم، انجام اصلاحات و نوسازی در دستگاه‌های مدیریتی کشور است.مردم نشان داده‌اند پای کار نظام و انقلاب و مدیران کارآمدانقلابی هستند، حالا نوبت مسئولین نظام است که نشان دهند پای کار مردم و انقلاب هستند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس