سردار حاجی‌زاده

اما در دوران حضور سه ماهه این تیم در سوریه، یک حرکت بسیار بزرگ از سوی یکی از افسران جوان سپاه انجام گرفت و آن آغاز فاز عملیاتی «تیپ موشکی حدید» بود.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: با آغاز جنگ تحمیلی، طولی نکشید که شهرهای همجوار مرزی در معرض موشک‌باران دشمن بعثی قرار گرفت. روند موشک‌باران و راکت‌باران شهرهای ایران تا سال 62 ادامه داشت و در طی این مدت، بیش از 65 فروند راکت و موشک در انواع مختلف فقط به شهر کوچک دزفول اصابت کرد.

در چنین شرایطی که شهرهای مختلف کشور زیر آتش موشک‌ها و راکت‌های بعثی بود، برای اولین‌بار در 26 بهمن ماه 1362، توپخانه سپاه پاسداران با موافقت امام خمینی و مشروط بر اینکه قبل از آتش گشودن به سوی مراکز نظامی ارتش بعثی در برخی شهرها، چند روز قبل موضوع حمله به اطلاع مردم آن شهرها در عراق برسد، به سوی مراکز نظامی عراق آتش گشود تا اولین پاسخ ایران به راکت‌باران‌ها و موشک‌باران‌های رژیم بعث داده شود.

اما این اقدام هم باعث توقف کامل موشک‌باران‌ها نشد تا اینکه مقامات عالی‌رتبه نظامی کشور و شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفتند به منظور مقابله با ارتش بعثی، توان موشکی در کشور ایجاد شود. از این رو 13 نفر از یگان توپخانه سپاه به فرماندهی «حسن طهرانی مقدم»، برای گذراندن آموزش نظامی عازم سوریه شدند و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی فشرده، در 11 دی ماه 63 به تهران بازگشتند و بلافاصله از آنجا به کرمانشاه منتقل شدند.

اما در دوران حضور سه ماهه این تیم در سوریه، یک حرکت بسیار بزرگ از سوی یکی از افسران جوان سپاه انجام گرفت و آن آغاز فاز عملیاتی «تیپ موشکی حدید» بود. این تیپ را «امیرعلی حاجی زاده» که آن روزها افسر جوانی از یگان توپخانه سپاه بود، در غیاب افسران جوان موشکی در پادگان شهید منتظری راه‌اندازی کرد تا وقتی حسن طهرانی مقدم و تیمش به ایران بازمی‌گردند، ساز و کار و بسترهای لازم برای آغاز فعالیت اولین تیم موشکی‌ سپاه فراهم باشد.

از این زمان به بعد، ایران و یگان موشکی در سطح بالاتری از آمادگی برای رویارویی با موشک‌باران‌ها بود و با رشادت و درایت افسران جوان سپاه، همه چیز فراهم شد تا ایران در جبهه‌های نبرد با دشمن بعثی، یک پاسخ کوبنده به ارتش متجاوز و همدستانش در غرب وارد کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اسلام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    79 7
    درود سلام برسپاه پاسداران در رأس آنها سردار سرافراز سلامی وحاجی زاده خدا حفظتان کند
  • احمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    7 9
    دلاور مرد عرصه جهاد اصغر ،کبیر واکبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس