کد خبر 1137421
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۷
حمله بی‌امان صدام به مردم غیرنظامی ایران

ارتش عراق با شلیک چهار فروند موشک به شهرهای دزفول و اهواز مردم این شهرها را به خاک و خون کشید که در نتیجه آن بیش از ۵۰ تن از مردم شهید و مجروح زخمی شدند.

به گزارش مشرق، «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای ۱۵ مهر تا ۳۰ آذر ۱۳۶۰ را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در ۱۲۰۸  صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

 بخش چهاردهم این کتاب را در ادامه می‌خوانید:

جنگ شهرها

ارتش عراق با شلیک چهار فروند موشک شش متری به شهرهای دزفول و اهواز و گلوله باران شهر آبادان، مردم این شهرها را به خاک و خون کشید. در حمله عراق به مناطق مسکونی این سه شهر، بیش از ۵۰ تن از مردم شهید یا زخمی شدند و خانه‌های زیادی ویران شد.

ارتش عراق امروز در ساعت ۱۶:۳۰ شهرهای اهواز و دزفول را با چهار موشک شش متری هدف قرار داد. در حمله موشکی به شهر دزفول که با دو فروند انجام شد، هفت تن از مردم شهید و ۱۴ تن زخمی شدند، هفت منزل مسکونی ویران و به ۴۳ منزل نیز خساراتی وارد شد.

همچنین در حمله موشکی به اهواز که با دو فروند موشک انجام شد، دو تن از اهالی شهر شهید و ۲۷ تن زخمی شدند، ۱۰ منزل مسکونی ویران شد و به ۲۵ خانه، دو مدرسه ابتدایی و یک مسجد نیز آسیب هایی وارد آمد. روزنامه کیهان در ترسیم فضای ملتهب متأثر از این انفجارها و واکنش مردم دراین باره به نقل از خبرنگار خود نوشته است:

لحظاتی پس از پرتاب موشک ها حرکت مردم به سوی محل اصابت موشک ها جلب توجه بسیار می کرد. مردم اهواز درحالی که با شتاب به سوی محل اصابت موشک ها در حرکت بودند، فریادهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر صدام آنها فضای شهر را پر کرده بود. بر پایه همین گزارش، دقایقی پس از انفجار موشک‌ها، ماشین‌های آتش‌نشانی و سازمان آب و برق به همراه آمبولانس‎های امداد پزشکی اهواز به سرعت خود را به محل انفجار رساندند و به کمک مجروحین شتافتند.

به گزارش خبرنگار ما از اهواز، در یکی از نقاط شهر اهواز که موشک اصابت کرده بود، گرد و غبار بسیاری تا شعاع چند متری در فضا دیده می‌شد و جمعیت زیادی برای کمک و همیاری به خواهران و برادران آسیب دیده این محل شتافته بودند و شعارهای گوناگون می‌دادند. لازم به یادآوری است که از ابتدای شروع تجاوز عراق تاکنون، ارتش عراق ۳۵ فروند موشک زمین به زمین به شهر اهواز پرتاب کرده است. شهر آبادان نیز هدف گلوله‌های کاتیوشا و خمپاره‌اندازهای دشمن قرار گرفت که طی آن چند تن زخمی شدند و چند واحد مسکونی ویران شد.

استقبال فراوان مردم برای حضور در جبهه‌های جنگ و نبود امکانات کافی برای جذب و نگهداری داوطلبان، برخی مناطق سپاه و بسیج را به اعمال محدودیت در پذیرش آنها واداشته است. در همین زمینه، مسئول واحد آموزش منطقه ۹ سپاه (استان‌های فارس و بوشهر) که مرکز آن در شیراز است، در نامه‌ای به مسئول واحد آموزش ستاد مرکزی سپاه اعلام کرد: بدین وسیله به اطلاع می‌رساند، به علت استقبال بیش ازحد مردم خوبمان از اعزام نیروها، درحال حاضر بیش از ۱۵۰۰ نفر در مرکز منطقه ۹ مشغول گذراندن آموزش می‌باشند، لذا درخواست می‌گردد هیچ نیرویی جهت آموزش به این مرکز اعزام نفرمایید.

مسئول واحد عملیات منطقه هشت سپاه (استان‌های خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد) که مرکز آن در اهواز است نیز به واحد طرح و برنامه این منطقه اعلام کرد: تعدادی از نیروهای اعزامی از مدارس آمده‌اند که به شهرهایشان عودت داده شدند. لطفاً به تمام شهرها اعلام کنید که نیروی محصل به جبهه اعزام نکنند.»

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس