کد خبر 1142371
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
سپاه پاسداران | سپاه , موشک , موشک بالستیک , موشک خرمشهر , نیروی هوایی سپاه | نیروی هوافضای سپاه , شهید تهرانی مقدم , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,

پادگان شهید منتظری در نزدیکی جاده کامیاران، اولین پادگان موشکی سپاه است که در سال ۶۳ ساخته و مجهز شد، اما دو سال بعد لو رفت و مورد حملات هوایی جنگنده‌های عراقی قرار گرفت.

به گزارش مشرق،  ۲۱  آبان سالروز شهادت حسن تهرانی‌مقدم معروف به پدر موشکی ایران است، اما در همین ایام در سال ۶۵ اتفاقی دیگری نیز در رابطه با یگان موشکی سپاه رخ داد و آن بمباران اولین پادگان موشکی سپاه توسط جنگنده‌های رژیم بعث عراق بود.

عراقی‌ها با این حمله به دنبال انهدام توان موشکی نوپای سپاه بودند. در پی آن حمله اولین شهدای موشکی سپاه تقدیم انقلاب اسلامی شدند. در واقع حسن تهرانی‌مقدم در سالروز شهادت اولین شهدای موشکی سپاه، آسمانی شد و به شهادت رسید.

همزمان با اعزام نیروهای ایرانی به سوریه برای گذراندن دوره‌های آموزشی موشکی و دریافت موشک از کشور لیبی، یگان موشکی سپاه که «حدید» نام گرفته بود و در غیاب حسن‌تهرانی‌مقدم، فرماندهی آن بر عهده امیرعلی حاجی‌زاده بود، در سال ۶۳ پادگانی را در نزدیکی کرمانشاه و جاده کامیاران برای نگهداری موشک‌ها و تجهیزات و استقرار نیروها در اختیار گرفت. این پادگان البته شامل دو قسمت می‌شد که تنها یک قسمت آن در اختیار یگان موشکی سپاه بود و قسمت دوم آن که بیشتر مورد توجه و دید مردم محلی قرار داشت، آموزشی بود و زیر نظر بخش دیگری از نیروهای مسلح مدیریت می‌شد.

اولین پادگان موشکی سپاه پادگان شهید منتظری نام داشت. اولین موشک‌هایی هم که ایران در دوران دفاع مقدس به سوی عراق شلیک کرد، نیروها و تجهیزات آن از این پادگان به مواضع شلیک همچون موضع شلیک حضرت زینب (س) منتقل می‌شد.

حدود دو سال از تحویل پادگان منتظری به یگان موشکی می‌گذشت و در این مدت پادگان خیلی تغییر پیدا کرده بود. نیروهای مهندسی در تمام روزهایی که سر ساخت موضع نبودند، مشغول رسیدگی به سر و وضع پادگان بودند. سوله‌های بزرگ تست و تجهیز موشک، ساختمان نمازخانه، ساختمان غذاخوری و ساختمان آسایشگاه، در همین فرصت‌ها ساخته شده بودند. محوطه هم جدول‌بندی و درخت‌کاری شده بود.

** پادگان موشکی سپاه چگونه لو رفت؟

در سال ۶۵ مسئولان حفاظت اطلاعات و فرماندهان متوجه لو رفتن پادگان می‌شوند. مسئولان حفاظت اطلاعات به نیروها گفته بودند که «هرجایی اعم از تاکسی و اتوبوس و غیره که رفتید. اگر یک نفر برگشت و گفت: ماشاالله برادرهای سپاه یا موشکی افتخار آفریدند و...؛ یعنی دیدید خودش سر صحبت را باز کرد و دارد از موفقیت نیروها می‌گوید، یا زمان احتمالی حمله و یا جای عملیات؛ چه عملیات‌های زمینی و چه موشکی حرف می‌زند، بدانید که احتمال دارد آن فرد از عوامل اطلاعاتی و جاسوسی دشمن باشد.»

در میانه سال ۶۵ یک روز مسئول حفاظت اطلاعات استان کرمانشاه با مسئول حفاظت اطلاعات یگان موشکی تماس می‌گیرد و می‌گوید یکی از نیروهای بسیجی، اطلاعاتی دارد که مربوط به شماست و باید به سرعت رسیدگی شود. آن فرد بسیجی به مسئول حفاظت اطلاعات می‌گوید: «امروز یک راننده تاکسی به من گفت که ماشاءالله سپاه آن‌قدر قوی است که تا عراق می‌خواهد غلط اضافی بکند، یک موشک از لای همین کوه‌ها می‌فرستد و ساکتش می‌کند.» نیروی بسیجی شماره ماشین آن فرد را گرفته بود.

نیروهای سپاه با پیگیری‌ها توانستند آن ماشین و راننده‌اش را پیدا کنند. راننده آن سرگرد جاسم اهل کردستان عراق بود و به دلیل اینکه با فرهنگ کردها آشنا بود، همراه چند نفر دیگر برای جاسوسی به کرمانشاه آمده بود. با بازجویی‌هایی که به عمل آمد، مشخص شد آن‌ها سومین گروهی بودند که با هدف شناسایی پایگاه‌های موشکی در کرمانشاه به ایران اعزام شده‌اند. دو گروه قبلی موفق نشده بودند، اما گروه آن‌ها توانسته بود ۱۵ – ۲۰ کیلومتری جاده کرمانشاه به سنندج را به عنوان محتمل‌ترین نقطه موشکی ایران به منابع امنیتی عراق اطلاع بدهد.

با تکمیل بازجویی‌ها، موضوع بدون فوت وقت به اطلاع حسن طهرانی‌مقدم رسانده شد. طهرانی‌مقدم نیز بلافاصله دستور تخلیه پادگان را داد. تمام موشک‌ها در تونل پادگان شهید منتظری بودند. همه متخصصان موشکی ایرانی که تعدادشان زیاد هم نبود، همان‌جا بودند. اگر موشک‌ها و متخصص‌ها یک‌جا از بین می‌رفتند، صدمه جبران ناپذیری به ایران وارد می‌شد. در عرض یکی دو روز تمام نیروها و تمام تجهیزات با رعایت مسائل امنیتی به پادگان امام علی (ع) خرم‌آباد منتقل شدند. تنها ۲۰ سرباز برای محافظت از پادگان و چند نفر از کادر رسمی به عنوان آشپز و تدارکات و خدمات داخل پادگان ماندند. غلامرضا جعفری، پوربرزگر، سلگی، ذبایحی، خسرویان، بخشنده، نصیری، پورمند و تعدادی سرباز داخل پادگان ماندند.

** حملات چند باره عراق برای انهدام پادگان موشکی سپاه

جعفری یکی از آن افراد کادری که در پادگان شهید منتظری مانده بود، می‌گوید: «روز هجدهم یا نوزدهم آبان ماه ۶۵، حاج هاشم مطلع شد که پادگان لو رفته و احتمال بمباران آن وجود دارد. سریع همه پادگان را تخلیه کردند و تنها جمع محدودی از اعضای کادر و سرباز آنجا ماندیم تا بقیه کارها را ردیف کنیم.

روز ۲۰ آبان ۶۵ دقیقا اذان ظهر بود که در حین پخش اذان، صدای آژیر قرمز در پادگان بلند شد. چند ثانیه نگذشته بود که دیدیم از روبروی پادگان یعنی منطقه سرابله، ۳۶ فروند هواپیما در قالب ۶ اسکادران به سمت پایگاه آمدند. در وهله اول، همه این هواپیماها یک دور روی پادگان زدند و سپس از طرف تنگه کنش که اگر اشتباه نکنم در ضلع شرقی پادگان بود، در ارتفاع پایین شروع به بمباران و شلیک موشک و راکت کردند.»

هواپیماها محدوده حسینیه و انبار تسلیحات و مهمات پادگان را هدف گرفتند و هرچه بمب و راکت داشتند روی پادگان و تعدادی هم روی روستای پشت پادگان ریختند. در این حمله ۱۸ نفر از نیروهای موشکی که یک نفر کادر (شهید بخشنده) و ۱۷ نفر سرباز بودند به شهادت رسیدند. تعدادی هم به شدت مجروح شدند.

یکی از بازماندگان آن حادثه می‌گوید: «من یادم هست که در کنار حوض جلوی حسینیه زمین‌گیر شده بودم. وقتی به اطراف نگاه کردم دیدم یکی از سربازها در حالی که شکمش پاره شده بود دستش را جلوی شکمش گرفته و در پادگان می‌دوید. یکی دیگر از نیروها که شهید هادی بود، یک ترکش ۳۰ سانتی در سرش فرو رفته بود که تنها دو ساعت زنده ماند. بقیه هم دست و پایشان قطع شده بود.»

بمباران اول حدود نیم ساعت به طول انجامید و نیروهای حاضر در آن پادگان هرکدام به طرفی پراکنده شده بودند. او ادامه می‌دهد: «ما به همراه بعضی از دوستان از جمله پوربرزگر، خسرویان و شهید سلگی که همراه با حاج حسن در انفجار ملارد به شهادت رسید، اولین جنازه‌ای که پیدا کردیم پیکر شهید بخشنده بود که بر اثر موج انفجار از ساختمان اداری جلوی نمازخانه به بیرون پرت شده بود. پای چپ و دست راستش خُرد و صورتش له شده بود، اما پیکر سالم بود. وقتی جلوی نمازخانه رسیدیم، صحنه بسیار دلخراشی دیدیم، حدود ۹ نفر از سربازها در حالی که در گوشه حسینیه جمع شده بودند بر اثر انفجار کاملا مثل گوشت چرخ‌کرده له شده بودند. ۳ نفر هم در آسایشگاه در حالی که خواب بودند درجا سوخته و تنها اسکلت آن‌ها باقی مانده بود.»

انتقال مجروحین و شهدا تا ساعت ۴ و نیم بعد از ظهر طول کشید اما در روستاهای پشت پادگان نیز تعداد بسیاری به شهادت رسیده بودند. از قسمت دیگر پادگان هم که آموزشی بود، ۱۸ نفر به شهادت رسیدند که یکی از آن‌ها شهید امیری مسئول آموزش پادگان و الباقی سرباز بودند. آنان در مرحله دوم بمباران به شهادت رسیدند. از روز ۲۰ آبان تا عصر فردای آن روز، ۴ بار پادگان بمباران شد. شهید امیری در مرحله اول بمباران برای کمک نیروهای موشکی به پادگان موشکی آمده بود که در مرحله دوم بمباران که ساعت ۵ بعد از ظهر روز بیستم بود، به شهادت رسید.

** ناکامی عراق در حمله به پادگان موشکی سپاه

حمله به پادگان شهید منتظری همزمان با حملات هوایی عراق به مناطق مختلف ایران از جمله فاو، ایلام، خارک، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب و اصفهان انجام گرفت. در این حمله ۲۲ موشک و راکت به تاسیسات و انبارهای تسلیحات و آسایشگاه و زاغه مهمات و غیره شلیک شد که تاسیسات پادگان دچار خساراتی شد. همزمان با این حمله، پادگان شهید حفیظی، پادگان الله اکبر و قرارگاه نجف در نزدیکی کرمانشاه نیز در چند نوبت بمباران شد.

اگرچه در این حمله، صدمات بسیاری به بخش‌هایی از پادگان وارد شد و تعداد بسیاری نیز به شهادت رسیدند، اما مجموعه تونل‌ها و سوله‌ فنی مورد اصابت قرار نگرفت. تونل‌ها و سوله چون در دهانه کوه قرار داشتند از حملات مصون ماندند، اما سوله ترابری با موشک از بین رفت. تمامی راکت‌ها ضدبتن بودند که توانسته بودند کوه را به شدت خراش بدهند، اما به قسمت تونل راکتی نخورده بود. ممکن است عراقی‌ها تصور کرده باشند که موشک‌ها و تجهیزات در همین زاغه‌هایی که درشان به صورت ستونی در راستای هم باز می‌شدند، نگهداری می‌شوند. در حالی که آن‌ها محل نگهداری سلاح‌های سبک و گلوله‌های توپ و ضدهوایی‌ها بودند.

ارتش عراق در اطلاعیه‌های نظامی شماره ۲۴۳۶ و ۲۴۳۷ خود اعلام کرد هواپیماهایش علاوه بر انجام ۱۷۸ حمله هوایی علیه مواضع و استحکامات ایران در جبهه‌های نبرد، پالایشگاه اصفهان، تاسیستان نفتی چاه‌های امام حسن (ع) و نیز در دو نوبت پادگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهرهای اسلام‌آباد، باختران و گیلان‌غرب را مورد حمله هوایی قرار داده‌اند.

رسانه‌های عراقی نیز پس از این بمباران اعلام کردند که مجموعه موشکی ایران صد درصد منهدم شده است، اما با تلاش و مجاهدت حسن طهرانی مقدم و نیروهای موشکی سپاه یک هفته بعد از این اتفاق، از همان منطقه به سوی عراق موشک شلیک شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 112
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 40
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    خدا لعنت کنه صدام رو. الهی عذابش شدید بشه
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      8 1
      ان شاالله
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      2 6
      اون دوتایی که منفی دادن قدر مسلم جاهل بودن
    • DK ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      11 2
      لعنت خدا بر ضد انقلابها
    • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      5 0
      وهمینطور کشورهای حامیش
    • مهرداد IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      7 0
      خدا رحمت کنه جوانان شهید وگمنام ما که براحفظ این آب وخاک با تمام وجود حتی جان عزیزخویش را اهدا ملت ومیهن وناموس وشرافت خویش کردند! خدالعنت کنه هرآنکس که خون این شهیدان را پایمال کرده و نادیده میگیره ودرحال حاضراینگونه دارن خون ملت رامی مکند! ازخون این شهیدان عبرت بگیرید واز انتقام خدابترسین! نام ویادتان همیشه تاریخ جاوید ومانا باد! این امنیت مفت بدست نیومد دوستان!
  • مجید IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    104 5
    درود خدا برتمام شهدا، که باخون خودشون درخت اسلام راابیاری کردن،، درود برشهید طهرانی مقدم،، ودرود برسردارحاجی زاده که وجودش برای ما نعمته...
  • ali IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    99 13
    برای شادی روح شهدا صلوات بفرستید
    • IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      6 2
      اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    64 8
    روحشان شاد.درود بر شهدای مظلوم دفاع مقدس
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    58 7
    قطعا آمریکا اطلاعات ماهواره ای داده بود
  • احمد IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    47 7
    همه ملت ایران موشکی هستند به قلب دشمنان مخصوصا خائنین و منافقین شما زیاد خوشحال نباشید
  • فراجناحی IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    67 8
    اوج مظلومیت ایران نیم ساعت بمباران بی وقفه و پدافند غیر موثر برای جنگنده های پیشرفته عراقی و الآن عده‌ای به دنبال مذاکرات موشکی گویا آن مظلومیت ها را فراموش کرده اند
    • حیدر صالح IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      7 0
      فراموش نکردند بلکه به ثمن بخس فروختند
    • ناصر IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      5 0
      درود فراوان بر روح سردار تهرانی مقدم.
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      17 8
      خوب گفتی دستت درد نکنه
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    36 7
    شادهی ارواح طیبه شهدا به ویژه شهید حسن طهرانی مقدم صلوات بر محمد و آل محمد.
  • علی IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    29 5
    سلام و سپاس بر دلیر مردان ایران
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    36 4
    شادی ارواح طیبه‌ی شهدای اسلام صلوات... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم...
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 1
    درود خدا بر شهیدان راه حق
  • . IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    23 5
    باید قوی شویم و ملت مون رو آگاه کنیم.
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    23 6
    یاد و خاطره همه شهدا مخصوصا شهدای یکانهای موشکی ما گرامی باد ،یکی ار دلایل اصلی که امروز دشمن را در پشت مرزهای ما متوقف کرده همین توان موشکی است که باید روز بروز تقویت شود
  • علی IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    اخ قلب ادم اتش میگیره خدایا بحق ابروی حسین وبخون شهدای مظلوممان خاینین ب ومملکن نیس ونابودبگردان
  • انقلابی IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    32 3
    درود بر شهدای انقلاب اسلامی که با خونشون امنیت را برای کشور و مردم ایران اسلامی فراهم کردند .ان شالله که خونشون فرش راهمون نشه و راهشون رو ادامه بدیم تا شرمنده این عزیزان جان بر کف نشویم.(لبیک یا خامنه ای)
  • عرفان IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    خداوند باعث و بانی این جنگ و هر جنگ دیگری رو ... بکنه . ما هنوز خاطرات تلخ بمبارانهای دوران کودکی رو فراموش نکردیم .
  • مهدی مددی IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    کاش این صنعت ورشکسته و پلشت و رانتی و رو به موت را بدن به این شرافتمندان موشکی تا مثل صنعت موشکی ما را به اوج صنعت دنیا ببرن نه این که بعد از بیست سال از شروع تولی خودرو ملی سمند تا تحریم شروع شد لو رفت که این خودرو ملی فقط اسمش ملی است و ۳۰٪ قطعات اصلی و حساس وابسته است و تنها لاستیک و صندلی و شیشه و بدنه ماله ایران است. درود بر شهید تهرانی مقدم خدا روحش رو شاد کنه من به شخصه این شهد بزرگوار را با امیرکبیر مقایسه میکنم و بلکه بالاتر اما خدا شاهده دلم میسوزه که خون هزاران شهید مثل تهرانی‌مقدم و سلیمانی را یک حرامزاده و حرام‌لقمه مسئول پایمال میکنه و مردم را به اصل نظام بدبین میکنه خدا لعنت کند حرام‌لقمه‌های خائن به وطن را.
  • علی جمشیدی IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درود خدا و رسول خدا برآنها باد که جان خویش رافدا کردن تاعزت ما خدشه دارنشه
  • SE ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    65 9
    حالا یک مشت خائن میگویند موشکی را بدیم بره به امید سیب و گلابی برجامی و احمقها آمدن بایدن را فرصت میداندد
    • سید سعید IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      16 8
      یک مشت خائن زر زیادی زدن. تا امام سید علی خامنه ای را داریم موشکی را داریم،هسته ای هم داریم. زنده باد امام خامنه ای عزیز
  • محمد IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 0
    چرا عده ای تو پادگان موندن؟
  • ناشناس IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 0
    شادی ارواح طیبه‌ی شهدای اسلام صلوات
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 0
    جالبه هیچ کدام از سربازها حتی اسمشون هم نیست! فقط گوشت قربونی! تا بوده همین بوده!
  • انقلابی IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درود بر شهدای عزیزمان و نظامیان جان بر کف ایران زمین درود بر شرفتان
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درود خدابر شهدای اسلام علی الخصوص شهید تهرانی مقدم.
  • علی IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    شادی ارواح طیبه‌ی شهدای اسلام صلوات... اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم...
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درود بر نیروهای مسلح
  • بهمن رحیمی IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درود خدا بر شهیدان بزرگ راه حق.و درود فراوان بر روح سردار تهرانی مقدم.
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درود خدا بر شهیدان بزرگ راه حق
  • حمید IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 1
    تف به ذات هر چی اختلاص گر و رانت خوار که این زحمات و دارن از بین می برن و مردم و داغون کردن
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    روحشون شاد همه ی شخدا، مخصوصا اون سربازهای بی نوا اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم وفرجنا بهم
  • محمثد IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    قلبم به درد امد، خدا از تمام کسانی که به این مملکت و رزمندگان اسلام خیانت کردند نمیگذرد، ای تف به شرف جاسوسان و وطن فروشتن ای لعنت مدیرانی که الان پا روی خون ان عزیزان میزارند و به این مردم و کشور خیانت می کنند
  • رضا IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    سلام خسته نباشی پادگانی که حساس است باید پنجاتاه ضدهوایی داشت باشد من خودم ایسارگر هستم تمام حمله هوای عراق سر ازان ظهر شروع میشد من خودم سرباز کرمانشاه بودم سر ازان ظهر دو میگ عراقی آمدند
  • پاک ور IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 0
    دردلم گریستم، روح شهدای پادگان حدید شادوبهشتی باشندانشالله--- من درمناطق کردستان تاکامیاران ۶سال خدمت کرده ام. حالم گرفته شد از شهادت نیروهای پادگان
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 0
    زمان جنگ خیلی مهمه که اطلاعات کشور لو نده خدا رحمت کنه شهدای این پادگان را
  • مهریار حاتمی FR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 0
    درود خدا بر حسن تهرانی مقدم ودیگر شهدای راه عزت و سربلندی این مرز و بوم
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    خداوند تمام شهدا رورحمت کند امیدوارم همیشه دریاد ملت ایران بمانند
  • رضا IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    خدایا بحق عظمتت ایران رو از شر غصبان محافظت کن و مردم کشورم رو زیر سایه لطف خودت قرار بده ..خدا ... کنه روباه پیر استعمار که هدفش تفرقه انداختن بین کشورهاست و از اون بر اسلحش رو میفروشه و هزاران منافع دیگه ای دنبال میکنن.خدا رحمت کنه روح شهدا .
  • زهره چ CA ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    روح همه‌ی شهدایمان شاد. من می‌گم اگر می‌دونستند اون پادگان لو رفته و قراره بهش حمله بشه باید کاملا از همه‌ی تیروها خالی می‌شد. چرا باید اون سربازان بی‌گناه می‌سوختند در آتش بمباران؟!!!
  • رضاغنیمتی IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درودبرسپاه امام خمینی و امام خامنه‌ای درودبرسپاه وایرانیباغیرت
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    شهدای عزیزی‌که جانانه در راه عرت و شرف تا آخرین قطره خون خود ایستادید و مردانه حنگیدید مردم ایران به شما و مجاهدت های شما تا ابد مدیونند سلام بر شهیدان و سلام برعزت آفرینان بخون خفته
  • مهدی رستمی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    وقتی صحبت از توان موشکی یه کشور میشود ؛ یعنی دشمنان باید بدانند ؛ ایران ، ایران دهه ۶۰ نیست که هر غلطی که دلشان می خواهند انجام دهد. بدانند با هر کوچک ترین اقدامی ؛ پاسخ کوبنده ایی از دلیرمردان ایران زمین دریافت خواهند کرد.
  • آذر FI ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    هیچ جنگی به اندازه جنگ ایران و عراق برای اروپاییها لذت بخش نبود دو همسایه دو دشمن دیرینه اروپا از لحاظ تاریخی و دینی ۸ سال همدیگر را کوبیدن و کشتن. خروجی و نتیجه 0 برای طرفین ولی کشتار و آوارگی ۳ میلیون مسلمان.
  • س GB ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    جای حسرت خوردن داره کیا خون دادن کیا دارن مبخورن وبنام شهدا تموم میشه اینا یی که جنگیدن مطلوم بودن کشته دادن ولی سودش رو یک مشت نفت خور میبرن
  • محمود IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    چه خون دلها خورده اند
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 0
    خیلی خوب وقتی می دونستند که حمله می شه باید پدافند و ضد هوایی و دفاع هوایی محکم می گذاشتند واز زمین و هوا بعثی ها را با هواپیماشون نابود میکردن ..بهترین فرصت بود چرا استفاده نشد
  • خدارحم قرمزی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 8
    روحشان شاد و یادشان گرامی باد. وای به حال لیبرالهای بی درد بی خاصیت
  • مجید US ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 4
    خداقوت وزنده باد
  • زارعی IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 5
    شادی روح شهدای به خصوص سردار تهرانی مقدم صلوات
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 3
    سلام وصلوات برروح پاک عزیزانی که باجان فشانی خودنگذاشتن دشمن به اهداف خودبرسد،ای کاش زره ایی ازفداکاری و،،،،،دروجوداین مسولین هم باشه که نگذارن خون عزیزان پایمال بشه،اوناکجابودن وچه هدفی داشتن وایناکجاوچکاردارن میکنن برای ایران وایرانی
  • سرباز وطن IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 3
    خدا رحمتشون کنه وروحشون شاد وخوشبحالشون که شهید شدن ،ولی ای کاش همه مسولین سیاس برا اداره کشور اراده شهید طهرانی مقدم رو داشتند تا همه مشکلات مردم حل بشه
  • ایرج جمشیدی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    8 13
    روح تهرانی مقدم شاد سردار حاجی زاده قلب تپنده عمل کرده من است درود بر فرزند خلفش که در سوریه به شهادت رسید درود قلب پاره من سردار قاسم سلیمانی زمان خبر شهادتش ۴۸ساعت برایش اشک ریختم بدون اینکه یک لیوان ابی بنوشم
  • محسن IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    دورود بر جوانان رشید وطن که با گوشت و استخوان خود در مقابل موج قدرت جهانی برای تجزیه ایران ایستادن.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    8 4
    کاشکی اون هجده نفر هم تخلیه میشدن.
  • علی IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 3
    هدف از بیان اسرار اینچنینی چیست؟!
  • GB ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    شهدای ما مخلص بودند و بی توقع ولی دین و شیعه بودن ما به جای حودش آیا آنهایی که دین ندارند از مملکت خود تا پای جان دفا نمیکنند مثل ژاپن صدام هم بادین ما کار نداشت با خاک ما کار داشت مسلمانی که حق حقوق غیر مسلمان و یا بی دینی را با برادر خود فرقی بگذارد مسلمان نیست بی خودی الاف است چه بسا که خون او را بریزد خیلی بی معنی و است که هر مخلوقی هزینه می کنند تلاش می کنند کشورهای دیگر را به دین خود بکشانند حتی با جنگ بنظر من اگر بین دوکشور جنگ باشد یک کشور شیعه و دیگری بی دین هر کدام تجاوز به آب خاک وحق حقوق دگری کرده باشد کار است تنها راهی که کسی را به دین خود بیاوری محبت و نیکی است پس جنگ دین از سر بی دین است دین بهانه است مثل داعش
  • پناه RO ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درود خدا بر شهیدان بزرگ راه حق.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درود خدا بر شهیدان بزرگ راه حق.و درود فراوان بر روح سردار تهرانی مقدم.
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درود خدا بر شهیدان
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 3
    تونل های زیر زمینی نتیجه شهادت و تجربه بالای پایگاه های موشکی در گذشته بوده
  • ارش DE ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    قدرت یعنی ابزار پشت سر دیپلماسی قدرت یعنی تحمیل اراده قدرت یعنی صلابت قدرت یعنی خفه کردن متجاوز در نطفه قدرت یعنی سربلندی و عزیز بودن قدرت یعنی اقتصاد بالنده وقوی ودر پایان قدرت یعنی اسیاش وامنیت و غرور ملی.دروود بر ایران قدرتمند.
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    اینهمه هزینه جانی ومالی دوباره میره توهوا-حداقل دوباره هزینه گردن بیت المال بیاندازید وجابجاشون کنید
  • نیما IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    درود فراوان بر روح سردار تهرانی مقدم.
  • محمد IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 3
    درود بر دلیر مردان سپاه .قطعا اگه ایران الان سری در بین سرها دارد به لطف خدا و جانثاری برادران شهیدی همچون تهرانی مقدم و دلیر مردانی مثل حاجی زاده هست . وقتی در عرصه دفاعی قوی بشیم دشمن خودش برای حفظ موصع اش به التماس در میاد و انوقت باید نان را به تنور چسباند نه الان ..
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 5
    اون هایی که میگن موشکو بدیم بره، موشک نخوردن تا بدونن موشک خوردن چه مزه ای داره،اگه سرها مونو بدیم بهتر از موشک دادنه، هربار از اطراف کرمانشاه موشک شلیک میشد، کامل مشخص بود که از کجا شلیک شد، بنابراین احتیاج به جاسوسی نبود.از لحظه شلیک تا اوج گرفتن و رفتن به سمت بغدادکامل مشخص بود.
    • مصطفی IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      0 0
      دوست عزیزم مکانی که موشک از اون شلیک میشه همین الان هم با پایگاه های موشکی و محل نگهداری موشک فاصله داره. دشمن به دنبال کشف مکان نگهداری موشک و پرسنل موشکی بود و نه محل شلیک موشک. طبیعتا موشک و لانچر متحرک رو به سرعت میشه از جاهای دیگه ای هم منتقل کرد
  • نقطه سر خط IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 4
    انشاءالله تا ابد ایران جاودان خواهد ماند لبیک یا سید علی
  • محمد IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    درود برشهدای انقلاب ،جنگ تحمیلی ،مدافعان حرم وهمه شهدای این مرزوبوم بخصوص شهید طهرانی مقدم وسردار سلیمانی،چانچه قدرتی نداشته باشیم یقین بدانید مورد حمله قرار میگرفتیم چه توسط قدرتهای بزرگ چه توسط اذناب ونوکران انها درمنطقه ،چانچه تاالان رنگ وبوی متعفن داعشی ها به این سرزمین نرسیده نتیجه مجاهدتهای دلیرمردانی است که نگذاشتند این اتفاق رخ دهد درود بر همه آنها و پاینده باد رهروان انها و مقتدر باد قدرت موشکی ایران که مانع بازدارنده محکمی است دراین خصوص.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 3
    خداوند شهدا رابا سرور شهیدان امام حسین علیه السلام محشور فرماید لعنت خداوخلق بر صدام وصدا صفتان زمانه
  • کیان IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 3
    درود خدا برهمه شهدا،بالاخص شهید تهرانی وهمرزمانش،اگرتلاشهای این عزیزان نبود ما درزمان جنگ باصدام باید به زانو درمیامدیم،اکنون به یومن برکت خون این شهیدان غرب را به زانو درآورده ایم،مسئولین پاسدار خون شهیدان باشند،ملت همیشه خودرا مدیون خون شهیدان می داند.
  • US ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    شادی ارواح طیبه‌ی شهدای اسلام صلوات
  • قدرت اله خجسته IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 3
    شادی روح شهید تهرانی مقدم و همه شهیدان دفاع مقدس صلوات.
  • Ahmad IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    1 0
    تمام قدرت موشکی که حفظ شده مدیون اون بسیجی مخلص بوده که اطلاع داده . #من یک بسیجی ام
  • کیایی IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    خدا خیانت پیشه های قبلی و فعلی رو ناکام و سرنگون کنه
  • حمید FR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    لعنت خدا بر منافقین داخلی. سلام بر تهرانی مقدم. سلام بر شهیدان. سلام بر رهبر عزیزم. انشاالله ظهور امام زمان. یاعلی
  • محمد US ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام و درود پروردگار به روح مطهر تهرانی مقدم شهید دلاور سرزمین ایران..درود
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    بعد بعضی ها با کنایه می گند عوضش امنیت داریم بخدا ناسپاسی هست تلاش و مجاهدت های این سربازان رشید اسلام و ایران رو نادیده بگیریم
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    مرگ بر منافقین
  • آذر IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    واقعا جای تاسف داره به شهادت رسیدن چنین سربازان ودانشمندان وطن وبسیارجای تاسف داره به شهادت رسیدن پدرموشکی حسن طهرانی مقدم، هرعزیزی که برای اسلام وملت، ایران تلاش میکنه فقدانشون بر ای اسلام وملت بسیار تلخ وزجرآوره، خداحافظ کسانی باشدکه برای امنیت کشوروملت واسلام تلاش میکنن
  • کسری IT ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    درود برسردارحاجی زاده که وجودش برای ما نعمته...
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    البته باید اینم بگم ما ایرانی ها فرزندان خوب کشورمان را خیلی زود فراموش می کنیم افسوس از طهرانی مقدم افسوس.‌‌..
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    درود خدا برتمام شهدا
  • مرتضی IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    واقعا دم هر چی باوجدان ومخلص بی ریا گرم.گرم .گرم.گرم
  • کاظم خراسانی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    خدا رحمتشان کند مقامشان عالی ست متعالی گردد اللهم عجل لولیک الفرج
  • مهدی IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    روحشان شاد یادشان گرامی
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    درود برغیرت وشرف این بزرگان کاش این واقعیت ها به گوش مدیران اجرایی سر در برف برسد تابدانن از همان جایی که دشمن داره ضربه میزنه قوی شده ازهمون نقطه بهشون ضربه بزنیم یه زمان موشکی بود یه زمان فرهنگی واقتضای زمانی هم اقتصادیه
  • منصور IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    ان شهید پادگان اموزشی جواد امیدی نام داشت نه امیری
  • محسن IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    2 2
    همه دنیا یه طرف، رهبر عزیزم هم یه طرف.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    شهدای جنگ اقتصادی را هم باید دریافت. شهدا، جانبازان.
  • امید IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    روح شهید بزرگوار تهرانی مقدم و همرزمان شهیدش شاد و راهشان پررهرو باد.
  • روزبه IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    چرا تخلیه نکردن؟
  • ممنون IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    همیشه و تا آخر عمر مدیون خون شهدا هستیم.روحشان شاد.
  • منصور IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    پاینده باد ایران عزیز درود بر شهدا
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    کاش این رشیدان انقلاب بودند وکنترل کشور را در اختیار میگرفتند تاالان اسراییل وامریکا جرات تحریم وقلدری نمی کردند برای شادی روحشان صلوات
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    اینهم یک ماجرا ازنشانه های فداکاری-کارایی ودقت نظامیان است که کشوررابه امنیت رسانده اند.
  • بازنشسته ارتش IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام درود فراوان بر روح پاک شهدا آنها مردان خدا بودند پاک از این دنیا رفتند خوش به سعادت آنها،،،هر مسئولی که دروغ،،دزدی ،،خیانت کند باید فردای قیامت جوابگو خون شهدا باشد،،
  • حسن IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    گذشته ها گذشته،روح شهدا شاد،به امید ایرانی آباد
  • حمید US ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام خدا بر شهدای عزیز
  • پرهام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام خدا بر شهدا
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    سلام و درودخدا بر تمامی شهدا و شهید تهرانی مقدم سپاس ویژه ازکسانی که برای حفظ خون شهدا قدم برمیدارن.
  • فرهاد IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    انشاالله ایران عزیز هر روز پر قدرت تر از دیروزش باشه به کوری چشم دشمنان ایران اسلامی.
  • IQ ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    ان شالله همیشه ایرانمان سربلند باشد روح همه شهدا وخاج قسم شهید سربلند شاد امین
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    درجواب آقا مصطفی باید گفت که متن موضوع طوری مطرح شده که انگار محل پادگان موشکی مورد نظربوده، گرچه محل پرتاب موشک مشخصآ همان اطراف محل پادگان باید باشه.چون پرتاب موشک تکرار میشد،بنابراین پیداکردن محل پادگان راحت بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس