اخبار ویژه روزنامه ها

یک روزنامه آمریکایی تاکید کرد عراق با سیاست اخیر دولت ترامپ، تبدیل به یک گرفتاری حادّ برای کاخ سفید شده است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

واشنگتن‌پست: نیروهای وفادار به سلیمانی ترامپ را در خاورمیانه راحت نمی‌گذارند

یک روزنامه آمریکایی تاکید کرد عراق با سیاست اخیر دولت ترامپ، تبدیل به یک گرفتاری حادّ برای کاخ سفید شده است.

واشنگتن‌پست نوشت: عراق برای دولت ترامپ تبدیل به یک مشکل جدی شده است. پارلمان عراق اخیرا به خروج نظامیان خارجی از کشور رای داد. «پنتاگون» گزارش‌ها در مورد آماده شدن سربازان آمریکایی برای خروج از عراق را تکذیب کرد و «مارک اسپر» گفت: «هیچ تصمیمی برای ترک عراق گرفته نشده است.» عراق روزگاری نه چندان دور قطب مبارزه آمریکا با «داعش» بود و یک مزیت دیگر هم برای واشنگتن داشت، چون از آنجا از نزدیک جمهوری اسلامی را می‌پایید. اما امروز عراق به یک مشکل حاد برای آمریکا بدل شده است.

رئیس‌جمهور «ترامپ» داعش را زمین‌گیر کرد و ادعا کرد که گام بزرگی در راه تحقق رویایش برای متوقف کردن «جنگ‌های بی انتهای» خاورمیانه برداشته. اما حالا او در وسط یک بحران جدید در همان میدان جنگ گیر افتاده است. عراق؛ مخمصه سه رئیس‌جمهور متوالی آمریکا بوده است. در ارتباط با کشته شدن «قاسم سلیمانی» فرمانده «نیروی قدس سپاه پاسداران» ایران همه دایره سیاسی واشنگتن هم دولتمردان و هم قانون‌گذاران و نیز تمام متحدان آمریکا متفق‌القول موافق هستند که سلیمانی مسئول سال‌ها ضربه جمهوری اسلامی به آمریکا بوده است.

همه متحدان آمریکا از طرفین خواسته‌اند خویشتندار باشند. اما همه از این بابت نگرانند که دولت ترامپ هیچ استراتژی منسجمی برای جمع و جور کردن تنشی که بعد از ترور سلیمانی ایجاد کرده ندارد. این نگرانی در عراق حادتر از بقیه جاهاست. یکی از مقامات سابق دولت عراق بدون ذکر نام گفته است: «دولت ترامپ سیاستی برای عراق  ندارد.»

«علی فتح‌الله‌نژاد» از اعضای «موسسه بروکینگز» در دوحه می‌گوید: «با اتفاقات اخیر، مجددا احساسات ضدآمریکایی به عراق برگشته است.

این روزنامه همچنین نوشت: ترور یک شخص مهم همچون قاسم سلیمانی، هدف سیاست آمریکا بود؛ اما بی‌احتیاط و بدون استراتژی عمل کردن را هیچکس در واشنگتن توصیه نمی‌کند.

خودنمایی‌های «ترامپ» علیه جمهوری اسلامی همراه قدرت‌نمایی است، اما استراتژی او ضعیف است.

قابل توجیه است که همه در صحنه سیاست آمریکا همیشه خواستار ترور فردی همچون سرلشکر «قاسم سلیمانی» بوده‌اند. اما این هم قابل فهم و توجیه است که همه در پهنه سیاست آمریکا ضمن آنکه همواره حذف یک چنین فردی را آرزو می‌کرده‌اند اما در عین حال بی‌احتیاطی هم نمی‌کردند و دست به یک حمله تحریک‌آمیز نمی‌زدند.

این کاری بود که  «ترامپ» انجام داد و دستور ترور سلیمانی را صادر کرد. سلیمانی فرزند انقلاب اسلامی ایران بود و آرمانش ساختن یک «امپراطوری شیعه» در جهان بود. سلیمانی برای تحقق این رویا، شبکه‌ای از گروههای نیابتی جمهوری اسلامی را در سرتاسر خاورمیانه درست کرد که زیر بیرق او صف‌آرایی کرده بودند و می‌جنگیدند.

بی‌تردید ترور یک چنین فرمانده نظامی پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت و مسلماً دولت ترامپ با یک سری معماهای استراتژیک جدی مواجه خواهد بود. اولین پیامد اقدام ترامپ، در عراق ظاهر شد. پارلمان عراق به خروج سربازان آمریکایی از عراق رأی داد و آن را تصویب کرد. این مصوبه، ضربه‌ای است به قدرت نفوذ واشنگتن در عراق و منافع آمریکا. در ایران هم ترور سلیمانی، یک راهپیمایی ملی پشت سر جمهوری اسلامی به راه انداخت و تمام آرزوی ترامپ در آخرین سال ریاست جمهوری‌اش درباره ایران را بر باد فنا داد.

نیویورک‌تایمز: قدرت موشکی ایران خطرناک و شگفت‌انگیز است

محافل نظامی و سیاسی آمریکا از نمایش قدرت موشکی ایران شوکه شده‌اند آنها در عین  حال می‌گویند ایران توانایی‌های گسترده‌تری دارد و تنها گوشه‌ای از این را در حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد به نمایش گذاشته است.

مارک کیمیت معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره تاکید کرد ایران بخش کوچکی از توانایی موشکی خود در حمله به مواضع نظامیان آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد عراق استفاده کرد.

مارک کیمیت گفت: ایران توانایی موشکی بسیار بیشتری از آنچه دو شب پیش به کار گرفت، در اختیار دارد و ترامپ هم می‌داند که ایران می‌تواند باعث خسارت‌ها و تلفات بیشتری شود.

معاون وزیر پیشین دفاع آمریکا افزود: ممکن است بسیج مردمی عراق، برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در عراق و دیگر مکان‌ها تلاش کند؛ بنابراین مرحله اول پایان یافت، اما هنوز مرحله دوم آغاز نشده است.

کیمیت در ادامه افزود: در مرحله دوم ممکن است بسیج مردمی عراق موشک‌هایی را به طرف سفارت یا پایگاه‌های آمریکا شلیک کند همچنین ممکن است شاهد انفجار بمب‌هایی باشیم چرا آن‌ها می‌خواهند این پیام آشکار را ارسال کنند که آمریکایی‌ها در عراق امنیت ندارند.

در همین حال روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مقامات آمریکایی از حملات ایران شگفت‌زده شده‌اند، این روزنامه می‌نویسد: «مقامات نظامی و اطلاعاتی آمریکا از میزان دقت، شدت و قوت حملات موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال عراق، شگفت‌زده شدند. چهار ماه پیش هم موشک‌های کروز و پهپادهایی در ارتفاع کم، تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار دادند و واشنگتن را در بهت فرو بردند. تقریبا هیچ کشوری در منطقه نمی‌توانست مقابل آن حملات بایستد. حملات ماه سپتامبر یادآوری قوی است از آنکه تهران در زرادخانه‌های خود سلاح‌هایی در اختیار دارد که در صورت تشدید خصومت بین ایران و آمریکا، قادرند بسیار فراتر از صرف تهدید عمل کنند.»

نیویورک تایمز با بیان این که «قابلیت‌های کمتر متعارف ایران در میان قوی‌ترین‌های دنیاست»،  افزود: این توانایی،‌مناسب جنگ‌های نامتقارن با آمریکاست. «ایران یکی از بزرگ‌ترین زرادخانه‌های موشک بالستیک و کروز را در منطقه در اختیار دارد. از گروه‌های متحد شبه نظامی با حدود 250 هزار رزمنده بهره می‌برد و تیم‌هایی از هکرهای رایانه‌ای دارد که مقامات آمریکایی آنها را در میان  خطرناک‌ترین‌ها در دنیا رتبه‌بندی می‌کنند. پهپادهای پیچیده مسلح و شناسایی هم در منطقه مستقر و با استفاده از ناوگانی از قایق‌های تندرو و مین‌های زیرسطحی، راه‌های دیگری را برای مسدود کردن جریان نفت در خلیج فارس، فراهم کرده‌اند.

«جک واتلینگ» تحلیلگر موسسه خدمات متحد سلطنتی در لندن، می‌گوید: «توانایی تهاجمی آنها بسیار بیشتر از قابلیت‌ دفاعی است. توانمندی ایران برای وارد کردن خسارت گسترده، هزینه جنگ با ایران را بسیار شدید می‌کند.»

نیویورک‌تایمز افزود: «حمله روز چهارشنبه، نشانگر برد موشک‌های بالستیک ایران بود- که در برخی بیش از 600 مایل است. به نوشته این روزنامه، تهران و متحدانش احتمالا همچنان در حال طراحی اشکال دیگر انتقام از آمریکایی‌ها هستند.

نیویورک تایمز افزود: حملات سپتامبر گذشته به تاسیسات نفتی عربستان نشان داد سیستم‌های دفاع موشکی سعودی‌ها آسیب‌پذیر هستند و این که فناوری ایران، پیشرفته‌تر از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا عمل می‌کند.

همچنین «دن کوتس» مدیر سابق سازمان اطلاعات ملی آمریکا،‌ ایران را به همراه روسیه و چین، در بین سه منبع بسیار خطرناک‌ حملات سایبری جهان در سال گذشته معرفی کرده‌ است.

شگفتی فرمانده سابق سنتکام از پیشرفت موشکی خیره‌کننده ایران

یک روزنامه چاپ انگلیس، پیشرفت‌های موشکی ایران را خیره‌کننده توصیف کرد.

روزنامه ایندیپندنت در ارزیابی پیشرفت‌های موشکی ایران می‌نویسد: هنگامی که پهپادها و موشک‌های کروز، بزرگ‌ترین تاسیسات نفتی عربستان سعودی را مورد هدف قرار داد، دولت آمریکا، ایران را به خاطر این «حمله بی‌سابقه» مورد سرزنش قرار داد. اما آنچه در واقع موجب غافلگیری شد، دقت حمله بود.

هنگامی که دود ناشی از آتش‌سوزی در تاسیسات نفتی «آرامکو» فرو نشست، مقامات سعودی 14 سوراخ بزرگ بر روی مخازن نفتی و 3 سوراخ دیگر در تاسیسات فرآوری نفت در این مجموعه را مشاهده کردند. در گزارش‌های منتشر شده درباره این حمله، تحلیلگران آمریکایی بیان داشتند که این حمله نوعی هشدار بود زیرا شواهد نشان می‌داد دقت موشک‌هایی که مورد استفاده قرار گرفتند نسبت به آنچه پیش‌تر ایران تولید کرده یا به متحدان منطقه‌ای خود تحویل می‌داد، پیشرفت شگرفی داشته‌اند.

«فابیان هینز» کارشناس در زمینه برنامه موشکی ایران در موسسه بین‌المللی «میدل‌بری» در این باره گفت: «آنچه در طی این چند سال در ایران شاهد هستیم تغییر در موشک‌هایی است که از ابزار سیاسی و فیزیولوژیکی به تسلیحاتی واقعی در میدان نبرد تبدیل شده‌اند».

مقامات آمریکا می‌گویند موشک‌های ارتقاء یافته ایران برخی تا 1200 مایل برد دارند که می‌توانند به راحتی اهدافی را در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) مورد هدف قرار دهند.

این قابلیت دفاعی قابل توجه، نتیجه مطالبه «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران در حدود یک دهه پیش است. در آن زمان پیشرفته‌ترین موشک‌های تهران از مشتقات موشک‌های «اسکاد» بود که در جنگ ایران و عراق نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

به گفته یکی از مقامات وزارت دفاع انگلیس نتیجه این تقویت توان موشکی، خط تولید موشک‌های کوتاه و میان‌بردی است که می‌توانند کلاهک‌های جنگی را با دقت بالا به محل مورد نظر برسانند.

این مقام انگلیسی به ایندیپندنت گفت: «ارتقاء پیوسته دقت موشک‌های بالستیک ایرانی را شاهد بوده‌ایم». وی افزود یکی از مهم‌ترین این موارد، تکنولوژی به کار رفته در موشک‌های «قیام» با برد 500 مایل است که به راهبر آن اجازه می‌دهد جهت حرکت آن را در طول مسیر تصحیح کند. حتی موشک کوتاه‌برد «فاتح 110» که به «حزب‌الله» و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی نیز تحویل داده شده است به سیستم چشم الکترونیکی و هدایت رادیویی مجهز هستند.

در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی که شبه‌نظامیان یمنی متحد ایران مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، سیستم‌های دفاع موشکی گران‌قیمت ساخت آمریکا نتوانستند موشک‌ها و پهپادها را ردیابی کنند. «جوزف ووتل» فرمانده سابق سنتکام پس از این حمله اذعان کرد توان موشکی ایران به‌طور چشمگیری افزایش داشته است.

ووتل افزود: «وقتی به منحنی سرعت یادگیری [ایرانی‌ها] نگاه کنید می‌بینید که آن‌ها در یادگیری از ما پیشی گرفته‌اند».

دیگر تحلیلگران می‌گویند، تا زمانی که محل پرتاب موشک‌ها نامشخص است، تهدیدات ترامپ برای مقابله به مثل کمتر می‌تواند معنی‌دار باشد.

دولت تا دیروز رحم اجاره‌ای بود حالا مسئولیتش را نمی‌پذیرید؟!

عضو حزب اعتماد ملی می‌گوید: اصلاح‌طلبان در حمایت از روحانی، سیاست‌ورزی درستی نکردند و امروز با نارضایتی مردم مواجه هستند.

محمدصادق جوادی حصار درباره این سوال روزنامه شرق که «اصلاح‌طلبان چرا مناسبات خود را با دولت طوری تنظیم نکردند که چهره دولت روحانی در چهره آنها دیده نشود تا این حجم از انتقاد بر دوش آنها تحمیل نشود؟» گفت: من به آقای خاتمی به صراحت گفتم که آقای خاتمی اگر مشخص نکنید جریان اصلاحات کجای دولت ایستاده است، بعد از انتخابات همین همراهان دولت خواهند گفت که اصلاح‌طلبان دو میلیون بیشتر رای برای دولت نیاوردند. همین هم شد و مشابه این سخن را از دهان اطرافیان آقای روحانی شنیدم.

وی خاطرنشان کرد: ماجرا از اینجا آغاز شد که ما خوشبینانه با آقای روحانی مواجه شدیم. اگر آقای هاشمی به سمت اصلاح‌طلبان آمده بود، بر اساس یک درک عمیق نسبت به آینده این کار را کرده بود اما آقای روحانی برای اهداف سیاسی و مقطعی به اصلاح‌طلبان نزدیک شد اما آقای هاشمی دریافته بود که شرایط کشور بدون گفتمان اصلاح‌طلبی درست نمی‌شود.

اصلاح‌طلبان باید سهم خود در دولت را مشخص می‌کردند و اگر قرار به پیروزی در انتخابات بود، دست‌کم باید آقای عارف معاون اول می‌شد و چند وزارتخانه مهم به اصلاح‌طلبان می‌رسید. آنچه نتیجه حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی شد، این بود که پیروزی به نام اصلاحات و به کام نزدیکان آقای روحانی رقم خورد.

جوادی حصار افزود: متاسفانه ما از این چوب‌ها کم نخورده‌ایم. آقای روحانی نتیجه خطای استراتژیک رهبران اصلاحات بود. من دو ساعت به آقای خاتمی گفتم که اجازه دهید پیشانی جریان اعتدالی آقای هاشمی و پیشانی جریان اصلاح‌طلبی حضرت عالی باشید و شما دو شخصیت برجسته وارد چانه‌زنی شوید تا یک ائتلاف واقعی با تمام مناسباتش شکل بگیرد تا بعدها بدانیم با چه شخصی و چه دولتی طرفیم اما نیروهای اصلاح‌طلب گفتند که این حرف‌ها بوی اختلاف می‌دهد.

من گفتم که آقای خاتمی با لویی جرگه نمی‌شود کشور را اداره کرد و نمی‌شود با افراد رودربایستی داشت. دیدم که چنان سیاست‌هایی به یأس و ناامیدی مردم رسید، تا جایی که خود آقای خاتمی هم می‌گوید که حتی اگر من هم به مردم بگویم پای صندوق بیایید، دیگر نمی‌آیند.

آقای خاتمی عزیز همه ماست اما واقعا در مواجهه با آقای روحانی سیاست‌ورزی دقیقی صورت نگرفت و رهبران اصلاحات این بیت از حافظ را فراموش کرده بودند که «نه هر که طرف کله کج نهاد و تند نشست/ کلاه‌داری و آیین سروری داند» واقعیت این است که مجموعه‌های تصمیم‌گیر در جبهه اصلاحات در سال 92 کمتر به نتیجه تصمیمشان فکر می‌کردند.

سخنان جوادی حصار در حالی است که اصلاح‌طلبان بسیاری همچون اصغرزاده و عبداله ناصری بارها تصریح کرده‌اند دولت روحانی، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان بوده است.

اصلاح‌طلبان به جای آیه یأس خواندن از مردم عذرخواهی کنند

یک عضو فراکسیون امید می‌گوید؛ اصلاح‌طلبان با توجه به سوابق عملکرد خود در دولت و مجلس، آیه یأس می‌خوانند.

جلال میرزایی به روزنامه اعتماد گفت: ما به عنوان فعال سیاسی و کنشگران سیاسی که به تشکل‌های رسمی یا غیررسمی سیاسی وابستگی‌های مشخصی داریم، نباید از مسئله کاهش مشارکت صحبتی به میان آوریم. امروز زمان بیان این مطالب نیست. امروز همه باید خود و برنامه‌های‌مان را به‌روز کنیم تا بتوانیم به مطالبات جامعه پاسخ بگوییم. اینکه مرتباً در قالب یک جریان سیاسی از بی‌تفاوتی و دلسردی عموم جامعه برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سخن به میان آوریم، رفتاری عاقلانه محسوب نمی‌شود.

این نماینده اصلاح‌طلب افزود: اینکه بنده به عنوان یک نماینده مجلس شورای اسلامی که وابستگی‌های جریانی مشخصی نیز دارم، مدام از کاهش مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس صحبت کنم، به نظر می‌رسد چندان پسندیده نباشد؛ ضمن اینکه این رویه در جهان نیز نمونه‌ای ندارد. شما به کشورهای آمریکایی و اروپایی نگاه کنید.

بارها و بارها پیش آمده فلان حزب در این کشورها به‌رغم آنکه از اقبال مناسبی برخوردار نبوده‌اند اما دست‌کم برای حفظ ظاهر تلاش‌های بسیاری انجام می‌دهند. آنان مدام از دلسردی مردم نمی‌گویند، بلکه از تلاش‌هایی که برای شرکت در انتخابات به‌عمل آورده‌اند، سخن گفته و می‌کوشند در دوره بعدی بیشتر در جهت جلب‌نظر مردم گام بردارند، اما امروز شما در ایران چنین چیزی نمی‌بینید. خود ما به‌عنوان اصلاح‌طلبان جریانی از هم گسیخته را شاهدیم که مدام آیه یأس می‌خوانند. با این شیوه و رویکرد نمی‌توان در انتخابات وارد شد.

وی همچنین گفته است: باید در افرادی که ماموریت‌های مختلفی را به آنان محول کرده‌ایم، تجدیدنظر کنیم. همچنین باید واقعیت‌ها را مدنظر قرار داده و در نسبت‌مان به عنوان نیروهای جریان اصلاحات با دولت بازنگری انجام دهیم. اگر اشتباهاتی داشته‌ایم، از مردم عذرخواهی کنیم.

از مردم بابت بی‌برنامگی که به‌طور کلی در جریان اصلاحات دچار آن بودیم، عذرخواهی کنیم. هر چند در برخی موارد نیز برنامه‌های مشخصی داشتیم ولی اولویت‌بندی صحیحی صورت نگرفته بود. یکی دیگر از مشکلات اصلاح‌طلبان این بود که نسبت خود با دولت را نفهمیدیم.

ایران

توصیه به ظریف درباره بازگو کردن محتوای جلساتش با سردار سلیمانی

 خبر اول اینکه، در پی اوج گرفتن موضعگیری‌های تندروانه و برخی سوء استفاده‌های سیاسی در جهت بیان وجود تقابل میان دستگاه‌های دیپلماسی و نظامی یک فعال رسانه‌ای اصولگرا به وزیر امور خارجه توصیه کرد مشروح جلسات هر سه‌شنبه با سردار شهید سلیمانی را منتشر کند. به گزارش خبرآنلاین، محمد مهاجری روزنامه‌نگار سیاسی در توئیترش نوشت: «حاج قاسم سلیمانی را دشمن زد؛ ظریف را هم خودمان می‌زنیم تا با امریکا یک-یک شویم. اگر جای ظریف بودم، حرف‌های جلسات صبح سه‌شنبه‌های هر هفته با آن شهید را بازگو می‌کردم تا «دیپلماسی نظام» و «حاج قاسم» و «تأکید رهبر معظم انقلاب بر وحدت» زیر پای نامردهای کاسب سیاست و انتخابات لگدکوب نشود.»

پاپ، ایران و امریکا را به تنش‌زدایی دعوت کرد

 دست آخر اینکه،   پاپ فرانسیس، ایران و امریکا را به دور نگه داشتن تنش از منطقه خاورمیانه دعوت کرد. به گزارش ایسنا به‌نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان روز پنجشنبه در پی روزهای پرتنش ایران و امریکا از دو طرف خواست برای دور نگه داشتن تنش از منطقه و ممانعت از گسترش دایره درگیری‌ها در خاورمیانه به مذاکره و خویشتنداری روی بیاورند. درخواست پاپ در این باره اولین واکنش مستقیم او به بحران کنونی منطقه است. پاپ در سخنرانی سالانه خود که به «سخنرانی وضعیت جهان» شناخته می‌شود و در میان سفیران واتیکان این درخواست را مطرح کرد.

آرمان

واکنش مولاوردی به توهین یک کاربر

شهیندخت مولاوردی در واکنش به توهین‌های یک کاربر در حساب توئیتری خود چنین نوشته است: «مرگ از آنچه فکر می‌کنیم به همه ما نزدیک است. هر آن ممکن است این آخرین نفس، آخرین توئیت و آخرین کامنت ما باشد. به خود آییم و قلم و قلب‌مان را از نفرت و کینه و خشم دور نگاه داریم... . فاین تذهبون؟!»

ترامپ گاف داد

ترامپ به اشتباه تاریخ امضای برجام را 2013 اعلام کرده، حال آنکه برجام در سال 2015 امضا شده است. تابناک در این باره نوشته است: دونالد ترامپ در اظهاراتش در جمع خبرنگاران در کاخ سفید ضمن بیان سخنانی درخصوص حمله به پایگاه نظامی آمریکایی، به برجام هم گریزی زده است. اما در سخنان خود دچار اشتباه شده است. این در حالی است که ترامپ به اشتباه تاریخ امضای برجام را 2013 اعلام کرده، حال آنکه برجام در سال 2015 امضا شده است.

مدارس حوزه سیستان تعطیل شد

اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد: ‌با توجه به اخطاریه‌های سازمان هواشناسی و تصمیم ستاد مدیریت بحران شهرستان زابل مدارس تمامی مقاطع تحصیلی در نوبت صبح وعصر این شهرستان امروز تعطیل است. تاکنون مدارس در شهرهای خاش و نوک آباد، دلگان، ایرانشهر و بزمان، چابهار و دشتیاری، راسک، سرباز، قصرقند، فنوج، نیکشهر، لاشار، اسپکه، کنارک، مهرستان، بنت، هامون و هیرمند، زابل، نیمروز، سراوان و سیب و سوران امروز تعطیل اعلام شده‌اند.

بازداشت تقی دژاکام با شکایت شمخانی

با شکایت شمخانی‌ به دنبال انتشار گفت‌وگویی منتسب به علی شمخانی در نشریه حرم، تقی دژاکام سردبیر این نشریه بازداشت شده است. بر اساس این خبر و طبق اطلاع خبرنگار فارس، این بازداشت در پی شکایت علی شمخانی صورت گرفته و اعلام شده است دبیر شورای عالی امنیت ملی اساسا چنین گفت‌وگویی با نشریه مذکور انجام نداده است. این در حالی است که نشریه حرم وابسته به آستان قدس رضوی است. همچنین تقی دژاکام قبلا در کیهان فعالیت می‌کرده است.

30 روز حبس برای تسلیت

ﻣﺤﻤﺪ‌ﻫﺎدی ذاﮐﺮﺣﺴﯿﻦ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:«خانم اقبال بریشا از شیعیان هوادار ایران در کشور کوزوو است. با شهادت سردارسلیمانی، با انتشار پستی در فیس‌بوک خود، انتقام از آمریکا را یک تکلیف قلمداد می‌کند. اما مقامات قضائی کوزوو، کشوری با جمعیت اکثرا مسلمان، این پست را تاب نمی‌آورند و ایشان را به 30 روز زندان محکوم می‌کنند؛ عنوان اتهامی: هواداری از اقدام تروریستی! یک رای به‌غایت تامل‌انگیز و تامل‌انگیزتر به دلیل صادر شدن از یک کشور اسلامی. #جنگحقوقی #جنگبالکان».

پروین: من فوت نکردم

درپی انتشار خبر فوت علی پروین توسط یکی از رسانه‌های ورزشی، علی پروین این خبر را تکذیب کرده است. علی پروین با بیان این مطلب اظهار کرد: من در سلامت کامل هستم. از صبح بعد از انتشار این خبر افراد زیادی با من تماس گرفته‌اند. وی با بیان اینکه نمی‌دانم کدام رسانه بی‌معرفتی خبر فوت من را منتشر کرده است، افزود: رسانه‌ها در روزهایی که هر روز اخبار نگران‌کننده و بد زیاد است باید به‌جای انعکاس خبرهای بد، خبرهای خوب و مثبت را منتشر کنند. وی در خصوص فوت نادر باقری دروازه‌بان اسبق پرسپولیس، تصریح کرد: خبر بسیار ناراحت‌کننده بود. فوت نادر باقری عزیز را به جامعه ورزشی، طرفداران پرسپولیس و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم.

تقاضای عجیب گوینده خبر از آشنا

المیرا شریفی‌مقدم، گوینده شبکه خبر، با انتشار پستی در صفحه مجازی خود به صورت کنایه‌آمیز از شرایط فعلی کشور نوشته و مشاور رئیس‌جمهور را خطاب قرار داده است. در این راستا او در صفحه توئیتر خود پستی منتشر کرده و در آن به صورت کنایه‌آمیز از حسام‌الدین آشنا درخواست کرده است که به رئیس‌جمهور بگوید برای وضعیت فعلی کشور گوسفند قربانی کند. این در حالی است که او با این توئیت سعی داشته است وضعیت نابسامان کشور را با توجه به اتفاقات چند روز گذشته نشان دهد.

نامه دادستان کل به ظریف

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز پنجشنبه، 19 دی ماه در حاشیه مراسم تکریم و معارفه دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دادستان کل کشور در راستای وظایف و تکالیف حقوقی‌ای که دارد نامه‌ای را برای وزیر محترم امور خارجه ارسال کرده است تا اتفاقات رخ داده چند روز گذشته از طریق وزارت امور خارجه به لحاظ حقوقی در سطح بین‌المللی پیگیری شود. وی در ادامه در این باره اظهار کرد: ترامپ قابل‌تعقیب جزائی است و از لحاظ مقررات بین‌المللی باید مجازات شود، چون در خاک کشور دیگری مرتکب جنایت و ترور سردار سلیمانی شده است.

گریه رئیس دانشگاه کانادایی به خاطر سقوط هواپیما

رئیس دانشگاه آلبرتای کانادا فقدان 10 عضو این موسسه دانشگاهی را در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران تسلیت گفت. دیوید توربین رئیس دانشگاه آلبرتای کانادا در سخنرانی خود در خصوص جان‌باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: «متاسفم؛ اما باید بگویم دانشگاه آلبرتا 10 نفر از اعضای خانواده خود را به دلیل سقوط غم‌بار هواپیما در ایران از دست داده است. در این راستا به نیابت از دانشگاه آلبرتا به تمام آنهایی که از این حادثه متاثر شده‌اند تسلیت عرض می‌کنم.» وی در ادامه سخنان خود افزود: «کلمات به تنهایی نمی‌توانند بیانگر حزن و اندوهی باشند که ما در این دانشگاه حس می‌کنیم. ما خانواده‌ای نزدیک به هم هستیم و زمانی که هر کدام‌مان با چنین فقدان بزرگی روبه‌رو می‌شود، بسیار اندوهگین می‌شویم.» این در حالی است که صبح 18 دی ماه بر اثر سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی، تعداد زیادی از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های برتر کشور و دانشجویان دانشگاه کانادا جان خود را از دست دادند.

پاسخ سعید معروف به سوال سیاسی

روابط عمومی فدراسیون والیبال ایران نوشته است: کاپیتان تیم ملی والیبال گفته که اخبار را دنبال نمی‌کنم اما فکر نمی‌کنم اوضاع سیاسی ایران هم ناپایدار باشد. بر این اساس سعید معروف در پاسخ به پرسش خبرنگاری، مبنی براینکه وضعیت سیاسی ایران به نظر ناپایدار می‌رسد، آیا نگران نیستید؟ تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که وضعیت سیاسی ایران ناپایدار باشد. ما فعلا در یک تورنمنت سخت هستیم و با توجه به اینکه اینجا در چین حضور داریم و به دلیل اهمیت بسیار بالای این رقابت‌ها، خبرها را خیلی دنبال نمی‌کنیم، چراکه تمام تمرکزمان روی مسابقات است و اینکه موفق شویم سهیه المپیک را به دست بیاوریم. برای مسائل غیر از ورزش و انتخابی المپیک، قطعا در زمان دیگری وقت فکر کردن داریم.

علاوی استعفا کرد

«ایاد علّاوی»، رئیس ائتلاف ملی عراق از عضویت در پارلمان این کشور استعفا کرد. شبکه سومریه به نقل از دفتر علاوی گزارش داد که او در اعتراض به آنچه شکست پارلمان در عملکرد خود و عدم تعامل جدی و مثبت آن در برابر خواسته‌های معترضان و مردم عراق خوانده، استعفای خود را به پارلمان داده است. اعتراضات مردمی در عراق به وضعیت بد معیشتی و اقتصادی از اول اکتبر (9 مهرماه) آغاز شده است. بر اثر این اعتراض‌ها، عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق از سمت خود استعفا داد و هم‌اکنون تلاش‌ها برای تعیین نامزد نخست‌وزیری ادامه دارد که با حمله تروریستی اخیر آمریکا در عراق این فرآیند به حاشیه رفته است.

زنده شدن زن هندی قبل از خاکسپاری

زنی که پزشکان اشتباهی گواهی مرگ وی را صادر کرده بودند قبل از مراسم تدفین در ایالت کارناتاکای هند به هوش آمد. مالاتی چوگال به خاطر تب شدید به یک بیمارستان خصوصی منتقل شد و چند ساعت بعد از هوش رفت. پزشکان نتوانستند بیمار را به هوش آورند و به این خاطر گواهی مرگ وی را صادر کردند. پس از آن بستگان چوگال جسد این زن 55 ساله را به خانه بردند تا قبل از آغاز مراسم خاکسپاری همه بتوانند با او خداحافظی کنند. اما زن هندی ناگهان چشمانش را باز کرد و از جایش برخاست. سپس معلوم شد که او در حالت اغما قرار داشته و صدور گواهی مرگ، اشتباه پزشکی شناخته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    6 17
    با گندی که در سقوط هواپیما زدیم ...لطفا...سکوت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس