اخبار ویژه روزنامه ها

نشریات وابسته به احزاب و مدیریت اشرافی که ظرف ۶ سال گذشته تمام سوء مدیریت‌های دولتی را لاپوشانی کردند، اکنون به بهانه ماجرای تلخ سرنگونی هواپیمای ایرباس، ژست شرمندگی و عذرخواهی گرفته‌اند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

۶ سال به مردم خسارت زدید یادتان نبود عذرخواهی کنید؟!

نشریات وابسته به احزاب و مدیریت اشرافی که ظرف ۶ سال گذشته تمام سوء مدیریت‌های دولتی را لاپوشانی کردند، اکنون به بهانه ماجرای تلخ سرنگونی هواپیمای ایرباس، ژست شرمندگی و عذرخواهی گرفته‌اند.

خبرگزاری ایرنا و روزنامه دولتی ایران به همراه روزنامه‌های زنجیره‌ای اعتماد و شرق و همشهری و آرمان و هفت صبح و سازندگی از جمله رسانه‌هایی بودند که در اقدامی فریبکارانه از مخاطبان خواسته‌اند آنها را به خاطر انتشار اطلاعات دروغ درباره سقوط هواپیما ببخشند.

روزنامه همشهری تیتر «شرمساری» را در حالی برای تمام صفحه‌ اول خود انتخاب کرد که طی دو سال گذشته و در قبال انبوه سوءمدیریت‌های شهرداری تهران و هنگام بارندگی برف و باران و راهبندان و آلودگی هوا، هرگز ابراز شرمساری و عذرخواهی نکرده است. اعتماد وابسته به الیاس حضرتی (نماینده رد صلاحیت شده و شریک مفاسد اقتصادی شهرام جزایری) تیتر زد «عذرخواهی کنید و استعفا دهید».
روزنامه آرمان نیز در مطلبی در همین مضامین به قلم صادق زیباکلام منتشر کرد، کسی که بزرگ‌ترین دروغ‌ها را درباره عواید اعتماد به آمریکا و اروپا طی چند سال گذشته عنوان کرد و حتی یک عذرخواهی خشک و خالی به خاطر خسارت‌های بزرگ به کشور و ملت نکرده است.

جالب‌تر از همه تیتر روزنامه ایران بود؛ نابخشودنی این در حالی است که غیرقابل بخشش‌ترین جرائم، عملکرد برخی مدیران دولتی است. همان‌ها که برنامه هسته‌ای را با اعتماد به دشمن برباد دادند، تورم را به بالای ۵۰ درصد رساندند، موجب تشدید بیکاری و شکاف طبقاتی و فشار سنگین بر معیشت مردم شدند، ۱۸ میلیارد دلار ذخایر ارزی را بر باد دادند و چنان از سر ضعف و انفعال حتی پس از زیرپا گذاشتن برجام توسط آمریکا و اروپا- موضع گرفتند که دشمن برای ترور سردار سلیمانی گستاخ شد.

یادآور می‌شود خبرگزاری ایرنا شنبه شب در اقدامی مشکوک به تحریک برای تجمعات خیابانی می‌پرداخت! کانال‌های زنجیره‌ای در فضای مجازی نیز عیناً مطالب ایرنا را برای تحریک به اغتشاش پوشش می‌دادند.
 

آتلانتیک: ترامپ فاجعه ساخت و خود در دام آن افتاد

دو مقام سابق آمریکایی معتقدند کاخ سفید با صدور دستور ترور ژنرال ارشد ایرانی، در دام تراژدی‌ای افتاده که خود آن را به وجود آورد.

ویلیام برنز و جیک سالیوان در تحلیل مشترکی که برای نشریه آتلانتیک نگاشته‌اند، نوشتند: قاسم سلیمانی هر آنچه را که حکومت ایران می‌خواست درباره خود مطرح کند، در خود داشت، نفوذ، مهارت و اعتماد به نفس. او خواب‌ خوش را از چشم دشمنان ایران ربوده بود و خیال حاکمان ایران را راحت کرده بود. در ایران سال‌ها سلیمانی را «شهید زنده» می‌خواندند، اما قطعاً انتظار ترور هدفمند او را به دست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نداشتند. اکنون ایرانیان به دنبال انتقام هستند، انتقامی سخت و اصولی و با خونسردی.

برخلاف دولت ترامپ که نمی‌تواند تمایل خود برای سختگیری به ایران را با تمایل به ترک منطقه هماهنگ کند، ایران یک استراتژی مطابق با واقعیت‌ها و محدودیت‌های خاورمیانه دارد. این کشور وسیله‌ها را به اهداف مورد نظرش وصل می‌کند: حفظ قدرت، زنده نگه‌داشتن پروژه‌های منطقه‌ای و بیرون کردن دشمنان قسم خورده‌ای چون آمریکا. به نظر می‌رسد ترور اخیر، اتحاد ایرانیان را بیشتر کرده، موقعیت نظامیان آمریکا را پس از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج آنها از این کشور متزلزل‌تر کرده و موجب از بین رفتن مفهوم دیپلماسی شده است. همه اینها باعث این می‌شود که هزینه ترور سلیمانی برای آمریکا بیش از هزینه‌ای باشد که ایران می‌پردازد.  سلیمانی احتمالا با مرگ خود، آخرین انتقامش را از آمریکا گرفته است.

به گزارش «اعتماد» در ادامه این تحلیل آمده است: ترور سردار سلیمانی برای شخص رهبر جمهوری اسلامی، ضایعه بزرگی بود، این ترور باعث شد سیاست او مبنی بر عدم مذاکره با غرب بار دیگر تایید شود. این بدبینی پیشتر پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای نیز تایید شده بود. ایران اکنون احساس می‌کند باید جهش‌های بزرگی انجام دهد، جهش‌هایی مانند ادامه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر. دیگر امضاکنندگان برجام بیش از این اعتباری برای بازگرداندن ترامپ به میز مذاکره یا ارائه منافع اقتصادی وعده داده شده به ایران ندارند. اکنون تنها سوال درباره توافق هسته‌ای روش و سرعت پایان آن است.

در حوزه خلیج فارس، شرکای آمریکا اشتیاق خود برای رویارویی تهران و واشنگتن را رفته رفته از دست می‌دهند. چیزی که آنها را می‌ترساند، تصمیمات ناگهانی ترامپ و افراط و تفریط او در نشان دادن واکنش است، سیاست‌های ترامپ هیچ هدف واقع‌گرایانه‌ای را دنبال نمی‌کند و فاقد دقت و آینده‌نگری است. دولت ترامپ نخستین دولت آمریکا نیست که در قبال خاورمیانه به تفکر جادویی روی آورده است، اما تناقض در رویکردهایی که ترامپ اتخاذ می‌کند استاندارد جدیدی را به وجود آورده است. او با وعده کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران و دستیابی به «توافقی بهتر» روی کار آمد، اما تا الان حضور نظامی آمریکا در منطقه را کاهش داده و از دیپلماسی نیز رویگردان بوده است. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بگوییم که آمریکا در ابتدای سال ۲۰۲۰ نه‌تنها نسبت به سه سال گذشته از دستیابی به آن اهداف دور شده است، بلکه اکنون بیش از گذشته در معرض خطرهای غیرقابل پیش‌بینی و ناامنی گسترده در خاورمیانه قرار گرفته است. خاورمیانه سرزمین پیامدهای ناخواسته است و آمریکا در دام تراژدی‌ای‌ افتاده که خود آن را به وجود آورده است.

 

فایننشال تایمز: با ترور سلیمانی ترامپ در عراق باخت

یک روزنامه انگلیسی می‌گوید، ترور فرمانده سپاه قدس ایران، برخلاف انتظار دولت ترامپ پیش رفت.

فایننشال تایمز نوشت:   وقتی «دونالد ترامپ» دستور ترور قاسم سلیمانی را صادر کرد، بزرگترین قمار زندگی خود را تجربه کرد، زیرا فشارها به ایران را تشدید کرده بود و به دنبال مقابله با نفوذ ایران در منطقه بود.

 با این حال، آنطور که تحلیلگران تأکید کرده‌اند، تصمیم ترامپ برای به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، نه تنها نفوذ ایران و نایبان این کشور در منطقه را تضعیف نکرد بلکه موجب تقویت آن نیز شده است.

یکی از مقامات عراقی در این خصوص گفت: «ترامپ، زحمات و وظایف سلیمانی را در عراق تسریع بخشید. آنها در واشنگتن به‌واسطه آنکه درکی از عراق نداشتند، این هرج و مرج را به راه انداختند».

نفوذ آمریکا در عراق از زمان عقب‌نشینی نیروهایش در سال ۲۰۱۱، کاهش یافته، هرچند که واشنگتن، صدها میلیارد دلار در عراق هزینه کرده است. با این حال، ایران که با عراق مرز دارد، دارای روابط فرهنگی، مذهبی و تجاری مستحکمی با این کشور است و پس از اعدام صدام رئیس‌جمهور معدوم عراق، نفوذ تهران در این کشور افزایش یافت.

آنطور که یکی از مقام‌های سابق عراق گفته، واشنگتن یک سری پروژه‌های نیمه‌کاره و وعده‌های عمل نشده در عراق دارد، اما ایران ارتباطاتی را در عراق ایجاد کرده که جداسازی آن بسیار دشوار است.

بنا به گفته «رناد منصور» تحلیلگر عراقی در اندیشکده «چتم هاوس»، روابط آمریکا با دولت عراق از زمان آغاز به کار ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بدتر شده و این در حالی است که در دولت‌های قبلی آمریکا، واشنگتن و بغداد،

تقریباً به صورت هفتگی با یکدیگر گفتگو می‌کردند و این در حالی است که دولت ترامپ، نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور عراق را به واشنگتن دعوت نکرده بود.

منصور تصریح کرد: «بسیار واضح و روشن است که آمریکا همپیمانی خود را درون کشور عراق از دست داده است و بخشی از آن به واسطه سیاست غیرمنسجم آمریکا در عراق و عملکرد واشنگتن است».



۲۰ ماه انتظار کافی است باید از برجام خارج شویم

یک روزنامه حامی دولت، خواستار خروج از برجام شد.

روزنامه آرمان از قول وحید شقاقی شهری اقتصاددان نوشت: در حدود ۲۰ ماه اخیر، اروپایی‌ها عملا وقت‌کشی کردند و حتی نتوانستند بر وعده خود مبنی بر اجرای اینستکس صحه بگذارند. قرار بود اینستکس کانال واسطی میان ایران و اروپا باشد تا دارو، مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی از طریق آن وارد ایران شود. همچنین مابه‌ازای آن اروپایی‌ها باید مکانیزم فروش نفت ایران را می‌پذیرفتند. بیش از یک سال ایران در دام وقفه‌ای افتاد که اروپایی‌ها طراحی کردند».
این کارشناس اقتصادی افزود: «زمانی که تحریم‌ها در حداکثر خود قرار دارد و هیچ روزنه تبادل تجاری و اقتصادی مشاهده نمی‌شود، طبیعی است که ایران هم اقدام متقابل انجام دهد. اروپایی‌ها هم که صرفا چند وقت یکبار با یک توئیت و بیانیه وعده‌های توخالی خود را به گوش ایرانیان می‌رساندند. بنابراین انتهای این وعده‌های توخالی باید به خروج ایران از برجام منجر شود».

شقاقی شهری در پاسخ به این سوال که «پیش‌بینی شما از آینده اقتصاد بدون برجام چیست؟» گفت: «تحریم‌های آمریکا در چند وقت اخیر به سقف خود رسیده و تحریمی بیش از این وجود ندارد که آمریکا بتواند علیه ایران به اجرا بگذارد. بنابراین نباید انتظار یا نگرانی خاصی در این زمینه وجود داشته باشد...در حوزه اقتصادی اتفاق خاصی برای ایران رخ نمی‌دهد...اکنون برجام کامل فرو ریخته و دیگر باب مذاکره‌ای هم وجود ندارد. اروپایی‌ها خود در شرایط اقتصادی بدی به سر می‌برند و همواره دنبال آمریکا هستند، از این‌رو نشان دادند که نمی‌توانند نقش واسطه را ایفا کنند...در شش سال اخیر که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد به اجرا درنیامد، اما اکنون به نظر می‌رسد که این اتفاق رخ دهد».
 

هاآرتص: ایران پس از ترور سلیمانی در ضربه زدن به آمریکا احتیاط نمی‌کند

روزنامه صهیونیستی هاآرتص درباره ترور سردار سلیمانی نوشت محاسبات دولت آمریکا سراسر اشتباه بود.

این روزنامه می‌نویسد: اغراق درباره ترور ژنرال سلیمانی فرمانده سپاه قدس غیرممکن است و  حتی سرسخت‌ترین حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید از نبود فردی کارکشته در سیاست خارجی در اطراف او افسوس بخورند. آمریکا یکی از مهم‌ترین نمادهای قدرت ایران و با نفوذترین مهره این کشور در منطقه را از میان برداشته است.

فقدان او به عنوان شخصیتی صاحب قدرت در دولت‌ها و در میان نیروهای مسلح ضربه‌ای سخت برای جمهوری اسلامی ایران است. کشته شدن او شادی بزرگی برای بسیاری از کشورهای خاورمیانه و نیز مخالفان ایران به همراه داشته است.

در برابر این سرنوشت سازترین اقدام آمریکا در خاورمیانه، ایران چاره‌ای غیر از انتقام ندارد. در نبود ژنرال سلیمانی اوضاع در خاورمیانه بسیار پیش‌بینی ناپذیرتر شده است.

آیا ایران دست از احتیاط برمی‌دارد؟ پس از جنگ عراق، ایران سیاست جنگ‌های نیابتی را پیش گرفته بود. حالا نبود سلیمانی در تصمیم‌گیری‌های کلان و هم خشم ایران از ترور او، می‌تواند بر سیاست احتیاطی ایران تأثیر بگذارد و این کشور، خود یا عواملش، اهداف متعلق به آمریکا یا متحدانش را در منطقه هدف قرار خواهند داد.

ژنرال سلیمانی نقشی مهم در استفاده از فرصت‌ها در عراق بعد از تهاجم آمریکا، تبدیل حزب‌الله از یک نیروی شبه نظامی به مهمترین قدرت در لبنان و حفظ بشار اسد در قدرت داشت.

پرسش این است که آیا کسی در دولت آمریکا نقشه‌ای دارد؟ در رده‌های بالای وزارت امور خارجه ترامپ و شورای امنیت ملی او کمتر مشاور مجربی دیده می‌شود و هیچ فردی صاحب تفکر راهبردی نیست. ممکن است ترامپ بدون هیچ نقشه‌ای وارد جنگی فاجعه‌بار شود و حتی اگر جنگی اتفاق نیفتد خارج کردن آمریکا از تنشی خسارت بار برای منافع این کشور یا متحدانش بسیار دشوار باشد. ایران بارها ثابت کرده در بهره‌برداری از تردید، اشتباه و خلأهای موقت آمریکا بسیار توانمند است و هیچ فرصتی را در هیچ حالتی از دست نمی‌دهد.

ایران

اکثریت امریکایی‌ها از برخورد ترامپ با ایران ناراضی هستند

خبر اول اینکه، ای بی سی نیوز در گزارشی تأکید کرد که اکثریت امریکایی‌ها مخالف سیاست ترامپ در قبال ایران هستند. به گزارش ایلنا به نقل از ای بی سی نیوز، نتایج یک نظرسنجی نشان داده است که ۵۶ درصد، مخالف برخورد ترامپ با ایران هستند و ۴۳ درصد سیاست ترامپ در مورد ایران را تأیید می‌کنند. ۸۷ درصد جمهوریخواهان برخورد ترامپ با ایران را تأیید کردند و در میان دموکرات‌ها، ۹۰ درصد با برخورد امریکا با ایران مخالفت کردند. در مجموع ۹۴ درصد از دموکرات‌ها و ۵۲ درصد از جمهوریخواهان، نگران احتمال ورود به جنگ دیگری در خاورمیانه هستند.

دانشجویی بازداشت نشده است

دست آخر اینکه، معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به تجمع روز شنبه مقابل این دانشگاه گفت: گزارشی مبنی بر اینکه دانشجویی بازداشت شده باشد به دست ما نرسیده است، احتمالاً اگر کسی هم بازداشت شده باشد از افرادی بوده که در بیرون دانشگاه حضور داشتند. به گزارش ایلنا، «سیاوش خرسندی» افزود: داخل دانشگاه مورد خاصی اتفاق نیفتاد و موردی از بازداشت دانشجویان نشنیدم. وی ادامه داد: در بیرون دانشگاه‌ عده‌ای تجمع کرده بودند و احتمالاً بازداشتی‌ها از آنها بوده است. دانشجویان داخل دانشگاه بودند و مشکل بیشتر در بیرون دانشگاه بود.

خراسان

فاکتور برخی فعالان اقتصادی برای کمک به سیل زدگان!

در حالی که حدود ۱۰ ماه از وقوع سیل در برخی مناطق جنوبی و غربی کشور می گذرد، اما همچنان برخی مدیران مهم دولتی پیگیر درخواست های یک تشکل مشهور اقتصادی هستند که در آن زمان کمک هایی را برای مردم سیل زده تهیه و ارسال و پس از آن، پیشنهاد کرده بود این کمک ها مورد تشویق دولت قرار گرفته و تسهیلاتی همچون معادل این کمک در مالیات اشخاص اهدا کننده برایشان در نظر گرفته شود.

دستور ویژه برای تحول در رضایت مصرف کنندگان کالاهای ایرانی

با توجه به وصول گزارش هایی از سوی تشکل های غیردولتی و برخی نهادهای دولتی درباره وضعیت رضایت مردم از کیفیت دریافت خدمات و خرید کالاهای ایرانی که حاکی از ضرورت توجه بیشتر به این موضوع در قوه مجریه و نهادهای خصوصی است، یک مسئول ارشد دولتی در ابلاغیه ای به تعدادی از اعضای اقتصادی کابینه از آن ها خواسته است ظرف ایام مانده به پایان امسال، ضمن بررسی دقیق و جامع قوانین و مقررات مرتبط با کیفیت کالا و رضایت مصرف کنندگان، پیشنهادهای خود را برای تصویب در دولت تقدیم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس