کد خبر 1029271
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳
ترامپ نمایه

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی روز سه‌شنبه گفت: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تشدید می‌شود.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که تا پیش از این از هدف قرار دادن نقاط متعدد در ایران صحبت می‌کرد، در نطق خود بعد از ضربه موشکی جمهوری اسلامی، از هرگونه تهدید نظامی علیه ایران عقب‌نشینی کرد و با صدایی لرزان از لزوم صلح با ایران، لزوم کاهش حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا و منفعت مشترک آمریکا و ایران در مبارزه با داعش سخن گفت.

ترامپ سخنانش را اینطور آغاز کرد: «به ایران هرگز اجازه داده نخواهد شد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند؛ صبح بخیر.»

بیشتر بخوانید:

خبرنگار سی‌ان‌ان: ایران نشان داد توان پاسخ به آمریکا را دارد

گردان‌های سیدالشهداء عراق: آمریکا با ذلت و خواری از عراق بیرون می‌رود

اظهارات ترامپ درباره حمله موشکی سپاه

دوراهی سخت ترامپ برای برخورد با حمله موشکی ایران

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانش گفت که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تشدید می‌شود.  اودر بخش دیگری از سخنانش به عملیات تروریستی آمریکا علیه سردار قاسم سلیمانی اشاره و ادعاهایی واهی قبلی را علیه ایشان تکرار کرد. 

ترامپ گفت: «ایالات متحده همزمان با آنکه گزینه‌های خود را برای پاسخ دادن به تجاوزگری‌های ایران مورد ارزیابی قرار می‌دهد، تحریم‌های تنبیهی بیشتری را علیه رژیم ایران اعمال خواهد کرد.»

وی اضافه کرد: «این تحریم‌های قدرتمند تا زمانی که ایران رفتارش را عوض کند ادامه خواهد داشت.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای خود ایران را به انجام اقداماتی از جمله حمله به عربستان سعودی متهم کرد. 

او ادعا کرد: «تنها در ماه‌های گذشته ایران کشتی‌ها را در آب‌های بین‌المللی توقیف کرده است. حمله‌ای بدون تحریک قبلی علیه عربستان سعودی انجام داده است و دو پهپاد آمریکا را ساقط کرده است.»

وی اضافه کرد: «خصومت‌های ایران به طرز محسوسی بعد از امضای توافق هسته‌ای احمقانه در سال ۲۰۱۳ افزایش یافت و به آنها ۱۵۰ میلیارد دلار، غیر از ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد داده شد. آنها به جای تشکر از آمریکا شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.»

ترامپ مدعی شد که ایران بعد از آن در یمن، سوریه، لبنان، افغانستان و عراق «جهنم» آفریده است.

 رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد پول مربوط به موشک‌هایی که شب گذشته به سمت پایگاه‌های آمریکا شلیک کرد توسط دولت قبلی او در اختیار ایران قرار گرفته است.

او گفت: «پول موشک‌هایی که شب گذشته به سمت ما شلیک شد توسط دولت قبل تأمین شده بود.»

ترامپ تصریح کرد: «توافق بسیار معیوب برجام به زودی منقضی می‌شود و مسیری روشن و سریع برای دستیابی ایران به گریز هسته‌ای فراهم می‌آورد. ایران باید از بلندپروازی‌های هسته‌ای خود دست برداشته و به حمایت از تروریسم پایان دهد.»

وی اضافه کرد: «وقت آن رسیده تا پادشاهی متحده (انگلیس)، آلمان، فرانسه، روسیه و چین این واقعیت را درک کنند. آها الان باید از بقایای توافق هسته‌ای یا برجام جدا شوند و همه ما باید با یکدیگر برای رسیدن به توافقی که دنیا را به مکانی امن‌تر و صلح‌آمیزتر حرکت می‌کند، همکاری کنیم.»

ترامپ اضافه کرد: «ما باید به توافقی دست پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به رونق و رفاه دست یافته و از قابلیت‌های عظیم و بکر خودش بهره‌مند شود. ایران می‌تواند به کشوری بزرگ تبدیل شود.»

وی در ادامه گفت: «تا زمانی که ایران به تحریک به خشونت، ناآرامی نفرت و جنگ ادامه دهد، صلح و ثبات نمی‌تواند حاکم شود.»

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش از ائتلاف ناتو خواست نقش بیشتری در خاورمیانه ایفا کند. او گفت: «امروز من از ناتو می‌خواهم نقش بیشتری در روند خاورمیانه ایفا کند. ظرف سه سال گذشته،  تحت رهبری من، اقتصادمان از هر زمان دیگری قوی‌تر است و آمریکا به استقلال انرژی دست پیدا کرده‌ است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه به تمجید از نیروهای مسلح آمریکا پرداخت اما گفت این به معنی آن نیست که قصد استفاده از آنها را دارد. 

او گفت: «نیروهای مسلح آمریکا قدرتمندتر از هر زمان دیگر است. موشک‌های ما بزرگ، قدرتمند، دقیق، مرگبار و سریع است. موشک‌های فوق فراصوت ما در حال ساخت هستند. با این حال، اینکه ما این ارتش و تجهیزات عظیم را داریم به معنی آن نیست که مجبوریم از آن استفاده کنیم؛ ما نمی‌خواهیم از آن استفاده کنیم. قدرت آمریکا، هم در زمینه نظامی و هم در زمینه اقتصادی، بهترین بازدارنده است.»

ترامپ در پایان سخنانش به دشمنی داعش با ایران اشاره کرده و خواستار همکاری ایران برای مقابله با این گروه تروریستی شد. 

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ده‌ها هزار نفر از پیکارجویان داعش در دولت من کشته یا اسیر شده‌اند. داعش، دشمن طبیعی ایران است. نابودی داعش برای ایران خوب است و ما باید با یکدیگر در این خصوص و سایر اولویت‌های مشترکمان همکاری کنیم. در نهایت خطاب به مردم و مسئولان ایران می‌گویم ما می‌خواهیم شما آینده داشته باشید؛ آینده‌ای بزرگ که شایسته شما باشد؛ آینده‌ای که همگام با ملل دنیا، رفاه در داخل را برای شما به ارمغان بیاورد.»

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان گفت: «ایالات متحده آماده به آغوش کشیدن صلح همراه با تمام کسانی است که در جستجوی آن باشند.» 

اقدام تروریستی آمریکا و پاسخ ایران 

بامداد چهارشنبه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط آمریکا پایگاه «عین‌الاسد» در عراق را هدف حمله موشکی قرار داد.

عین الاسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

منابع مطلع می‌گویند عین الاسد از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکا در عراق است و سیزده موشک بر سر آن فرود آمد. ارتش عراق اعلام کرده هفده موشک به آن اصابت کرده است.

آنچه موشک‌های ایران در این پایگاه زدند، «مقر عملیات مرکزی» آمریکاست که سامانه‌های ارتباطی و سامانه مخصوص پهپادها و همچنین زیرساخت‌هایی مهم را در خود جا داده است.

همچنین پایگاه اربیل نیز که جدیدترین و مهم‌ترین سامانه‌های جاسوسی آمریکا در منطقه را در خود جای داده و به نوعی «مرکز فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی» آمریکاست، هدف دست کم پنج موشک قرار گرفته است. نقاط انتخاب شده از نقاط حساس آمریکایی‌ها در عراق است.

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که در این خصوص منتشر کرد، آورد: «سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت بامداد امروز در حمله بالگردهای آمریکایی به شهادت رسید».

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 22
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    3 2
    ننگ و مرگ بر آمریکا... عقب نشینیه خیلی جالب بود... ولی هنوز جهاد ادامه دارد... بسم الله الرحمن الرحیم...
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    2 1
    وقتی داعش راهی اروپا و آمریکا شد می فهمی ترور سردار ما چه عواقبی برات داشته!
  • حامد IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    2 1
    ترامپ روستای ما شورا نداره میای اینجا شورا بشی مهر شورا هم بدیم دستت ،دیر بجنبی اینم از دست میدی آخه در حد شورای روستا هم نیستی قمار باز ترسو بزدل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس