رسانه ها  نمایه

رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی در واکنش به سیلی سپاه به واشنگتن تاکید کردند که آمریکا تحقیر شد.

به گزارش مشرق، حمله بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین‌الاسد آمریکا در عراق که مقر حضور تروریست‌های آمریکایی در آن بود، بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.


در همین رابطه رسانه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی نوشت: پاسخ ایران به آمریکا «بسیار سریع و خشن» بود و این یک خطر جدی است که ممکن است موضوع از دست آمریکایی‌ها خارج شود.


سی‌ان‌بی‌سی در ادامه به نقل از آلکس واتانکا تحلیلگر ارشد سیاسی موسسه خاورمیانه افزود: ما انتظار اقدام تلافی‌جویانه ایران را داشتیم. ولی من تصور نمی‌کردم پاسخ ایران این قدر سریع و خشن باشد ولی این اتفاقی است که افتاده است. این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: این اقدام تهران نشان داد که مقام‌های ایرانی مصمم هستند تا به ترامپ بفهمانند که آنها نیز می‌توانند به او ضربه بزنند و به هیچ وجه نگران کارزار فشار حداکثری رئیس‌جمهور آمریکا نیستند.‎ شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به انتقام موشکی ایران از آمریکا تاکید کرد:‌ تاریخ ثبت می‌کند که ترامپ خاورمیانه را از دست داد.


هیچ کشوری تاکنون جرأت نداشت


فعالان و تحلیلگران عرب در فضای مجازی حمله موشکی تلافی‌جویانه سپاه به پایگاه‌های تروریست‌های آمریکایی را تحقیر و ذلیل شدن آمریکا دانستند و تاکید کردند هیچ کشوری قبل از ایران در تاریخ جرأت دست زدن به چنین اقدامی را نداشت.


حیدر بن علی اللواتی، استاد و رئیس سابق دانشگاه سلطان‌ قابوس در مسقط در توئیتی در صفحه شخصی خود درباره حملات انتقام‌جویانه سپاه پاسداران به پایگاه‌های متجاوزان تروریست آمریکایی در عراق نوشت: ایران مایه افتخار، هواپیماهای آمریکایی را سرنگون کرد، آمریکا دست به جنایت ترور شهدا(شهیدان سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمانشان)‌ زد و اکنون ایران انتقام گرفت و آمریکا را ذلیل و خوار کرد و ابهت و قلدرمآبی‌اش را در هم شکست.


محمد الوادی فعال عراقی هم در توئیتی تاکید کرد: بدون تحلیل‌های سطحی و غیرواقع‌بینانه باید گفت که آمریکا، ابرقدرت نخست جهان به صورت مستقیم تحقیر می‌شود و برای اولین در تاریخش، پایگاه‌هایش با ده‌ها موشک هدف قرار می‌گیرد، ... این کشور تحقیر شد و اقتدار و هیبتش در هم شکسته شد، هیچ کشوری قبل از ایران در تاریخ جرأت دست زدن به چنین اقدامی را نداشت.


پاتریوت چه کرد؟


ناصر قندیل فعال لبنانی هم در توئیتی نوشت: سوال فنی اسرائیلی‌ها از آمریکایی‌ها: تکذیب تلفات اهمیت ندارد، مسئله مهمتر این است که پاتریوت (سامانه موشکی آمریکا) برای مقابله با موشک‌های ایرانی چه کاری کرد؟ آیا این وضعیتی که رخ داد، در صورت شلیک موشک‌های مشابه به تل‌آویو هم تکرار خواهد شد، خواه منشأ این حمله از سوی حزب‌الله باشد یا سوریه یا حشدالشعبی یا غزه یا یمن یا ایران و موشک‌هایشان به اهداف خود(در رژیم صهیونیستی) خواهد رسید.


بی‌کفایتی ترامپ


به گزارش تسنیم، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مطلبی با اشاره به بی‌کفایتی ترامپ و روش غیردیپلماتیک وی برای تعامل با کشورها از جمله ایران نوشت: ما نمی‌توانیم به ترامپ به عنوان فرمانده کل قوای خود اعتماد کنیم. شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز نیز به پاسخ کوبنده ایران به جنایت اخیر آمریکا در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران شهیدشان واکنش نشان داد. فاکس‌نیوز نوشت: ایران هدف‌های آسان‌تری هم داشت، اما سخت‌ترین هدف را انتخاب کرد که پیام‌های مهمی دارد.


ایران، ابرقدرت موشکی


مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده آمریکایی «مرکز منافع ملی» در واکنش به حمله بامداد چهارشنبه ایران به مواضع آمریکایی‌ها در عراق به دونالد ترامپ هشدار داد ایران «ابرقدرت موشکی» است.


هری کیزیانس، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: هدف مقام‌های ایرانی از حمله به مواضع آمریکا در عراق، نشان دادن این موضوع بود که «آنها می‌توانند (به آمریکایی‌ها) آسیب وارد کنند».


مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده «مرکز منافع ملی» با اشاره به توان موشکی ایران و زرادخانه موشکی این کشور گفت: باید مدام این موضوع را در ذهنتان داشته باشید که ایرانی‌ها بیش از ۲۰۰۰ موشک بالستیک دارند.


کیزیانس تصریح کرد: اگر ایالات متحده تلاش می‌کرد که جلوی یک حمله موشک بالستیک ایرانی‌ها را بگیرد (شاید می‌توانست) اما ما نمی‌توانیم جلوی همه موشک‌های ایران را بگیریم حتی اگر ما تک‌تک پدافند دفاع موشک بالستیکی که ما در جهان داریم را به خاورمیانه بیاوریم، قادر نخواهیم بود که جلوی ایرانی‌ها را بگیریم.


وی تاکید کرد: ایرانی‌ها در زمینه موشک بالستیک ابرقدرت هستند. مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده «مرکز منافع ملی» با تاکید بر اینکه پاسخ دادن آمریکا به مجموعه توانایی موشکی ایران، «کار بسیار سختی» خواهد بود، افزود: از نظر من آنها (ایران) می‌خواستند که علنی این کار (حمله به مواضع آمریکا) را انجام دهند و به ایالات متحده و رئیس‌جمهور ترامپ نشان دهند که مبارزه با آنها در یک جنگ، کار راحتی نخواهد بود.


شبکه یمنی «المسیره» گزارش داد، مردم سراسر ایران برای ابراز خرسندی از پاسخ موشکی به ترور فرماندهان مقاومت فریاد تکبیر سر دادند.


عملیات روانی غربی‌ها


غربی‌ها برای کاهش تحقیر ناشی از انتقام موشکی ایران به عملیات روانی روی آورده‌اند که دارای چند محور است.


۱- القای عدم وجود خسارت سنگین انسانی و زیرساختی و تجهیزاتی در حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق.


۲- القای این نکته که برخی افراد عراقی در پی حملات موشکی ایران آسیب دیده‌اند! (این خط خبری دقایقی بیش دوام نیاورد و خود رسانه‌های غربی در پی تکذیب منابع عراقی مجبور شدند اذعان کنند که خبر فریب بوده است).


۳- القای این نکته که ایران پیش از حمله هشدار لازم را به آمریکایی‌ها داده بود و به همیـن دلیل آمریکا زمان لازم برای خارج کردن نیروهایش را داشته است!


۴- عادی و غیرمؤثر جلوه دادن حمله موشکی ایران.


به گزارش تسنیم، علی‌رغم خط خبری رسانه‌های غربی که آرام آرام و در پی روشن‌شدن واقعیت‌ها مجبور به تغییر می‌شوند (مانند بند۲)، منابع مطلع نظامی گفته‌اند که تمام ده‌ها موشک شلیک‌شده به اهداف خود در پایگاه‌های آمریکایی در عراق اصابت کرده و تلفات سنگینی به‌جا گذاشته است.


لازم به ذکر است که آمریکایی‌ها بلافاصله پس از حملات با استفاده از چندین هلی‌کوپتر درصدد خارج کردن کشته‌ها و مجروحین خود از پایگاه‌هایشان بودند تا در ادامه خسارت را کمتر از آنچه رخ داده جلوه دهند، این خبر توسط المیادین هم تأیید شد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    13 0
    چقدر باید لاپوشانی کنند مگه هنگام تحویل جنازه ها به خانواده نظامیان همه مطلع نمی شوند؟
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
    12 0
    هنوز آتش و انفجار در قبرستان عین الجسد وجود دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس