روزنامه نمایه

یک روزنامه آلمانی تأکید کرد انواع اشتباهات آمریکا باعث تقویت نقش و نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه شده که آخرین آن ترور ژنرال سلیمانی است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

ماتیاس بروگمن، کارشناس خاورمیانه روزنامه «هندلز ‌بلات» آلمان، هشت اقدام ایالات متحده را فهرست کرده است که به اعتقاد او باعث تقویت نقش ایران در منطقه شده‌اند. او می‌نویسد: نخستین «اشتباه» آمریکا، حمله به عراق و برکناری رژیم صدام حسین بود. با مرگ صدام، تنها دولت سکولار و غیرسلطنتی خلیج فارس از هم پاشید.

بیشتر بخوانید:

نقشه دقیق پایگاه های آمریکایی در اطراف ایران

جو بایدن: درباره ایران، باید هزینه حماقت ترامپ را متحمل شویم


شیعیان و کردهای تحت ستم رژیم صدام حسین پس از حمله ایالات متحده موفق شدند اهرم‌های قدرت را به دست بگیرند.


بروگمن یادآور شده است که بسیاری از رهبران سیاسی شیعی عراقی در زمان صدام به ایران پناه برده و شماری از رهبران مذهبی شیعه هم در ایران تحصیل کرده بودند، آنها در دولت عراق حضور دارند.


و دومین اشتباه  درباره گروه تروریستی داعش بود. ایالات متحده مدتی بسیار طولانی تنها به عنوان یک نظاره‌گر پذیرفته است که شهروندان ثروتمند کشورهای عربی و هم‌پیمان آمریکا، با کمک‌های مالی عظیم خود متعصبان اسلام‌گرا را تقویت کنند. به‌قدرت رسیدن داعش توانست به سرعت، ابتدا بخش‌های بحران‌زده عراق را به کنترل خود درآورد و سپس تصرفات خود را گسترش دهد.


واشنگتن با متحدان عرب خود در حوزه خلیج فارس یک ائتلاف ضد تروریسم ایجاد کرد اما هرگز در جنگ مشترک علیه تروریست‌ها هیچگونه همکاری با جمهوری اسلامی صورت نگرفت.


به این ترتیب شهروندانی که تحت ستم داعش بودند، چه در مناطق کردنشین و عرب‌نشین عراق و چه در شمال سوریه، شبه‌نظامیان شیعه و یاران یا رهبران ایرانی آنها را به عنوان موفق‌ترین مبارز علیه تروریسم تجربه کردند.


بروگمن در رابطه با حمله مرگ‌بار به برج‌های دوقلوی «مرکز تجارت جهانی» در نیویورک و پنتاگون در واشنگتن، یادآور می‌شود که جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، دستور حمله به افغانستان را صادر کرد.


آن زمان طالبان در افغانستان قدرت را به‌ دست داشتند و اسامه بن لادن، رهبر سازمان تروریستی القاعده را که از جانب ایالات متحده به عنوان مغز متفکر حمله‌های ۱۱ سپتامبر معرفی شده بود، مخفی کرده بودند.


بروگمن این حمله را «اشتباه» می‌داند و تاکید می‌کند نه اتحاد جماهیر شوروی و نه بریتانیا با وجود حضور گسترده نظامی در هندوکش نتوانسته بودند موفقیتی کسب کنند. الان هم ایالات متحده با طالبان در حال مذاکره است تا نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.


ماتیاس بروگمن در ادامه به دیگر «اشتباهات» آمریکا می‌پردازد و می‌نویسد ایران و نماینده آن قاسم سلیمانی، پایه‌های نظام سوریه را که به‌شدت متزلزل شده بود دوباره محکم کردند و شورشیان حوثی را به قدرت رساندند، اما ایالات متحده و کشورهای عرب هم‌پیمانش در این زمینه‌ها نه تنها موفقیتی کسب نکرده‌اند بلکه تا حدودی به وجهه خود لطمه زده‌اند.


روزنامه‌نگار آلمانی از کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت محمد مصدق به عنوان «ششمین اشتباه» ایالات متحده نام برده و نوشته است که این اقدام به انقلاب بهمن انجامید و باعث شد که کارمندان سفارت آمریکا به مدت ۴۴۴ روز در اسارت اسلام‌گرایان ایران باشند.


به اعتقاد بروگمن «اشتباه» هفتم ایالات متحده، سیاست‌های دولت ترامپ در رابطه با «بحران خاورمیانه» است. او در این راستا از خروج آمریکا از برجام نام می‌برد که به واکنش‌های گوناگون ایران انجامیده است؛ از جمله «حمله به نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز و حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی».


کارشناس روزنامه «هندلز بلات» خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به (بیت‌المقدس) را از دیگر اقداماتی می‌داند که به تقویت ایران در منطقه انجامیده‌اند.


به گزارش دویچه‌وله، روزنامه آلمانی در پایان، ترور ژنرال قاسم سلیمانی در بغداد را  تازه‌ترین «اشتباه بزرگ» می‌داند، زیرا چنین اقدامی علاوه بر این که واکنش‌های جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت و می‌تواند بحران تازه‌ای در منطقه به‌ بار بیاورد، امکان اینکه قدرت تهران در منطقه را تقویت کند نیز وجود دارد.


او می‌نویسد: «ژنرال در بغداد بود زیرا ایران در آنجا تحت فشارهای عظیمی قرار داشت. عادل عبدالمهدی، که با کمک سلیمانی ریاست دولت را به عهده داشت، پیش‌تر زیر فشار معترضان استعفا داده بود.»


او در پایان ضمن اشاره به ناآرامی‌ها در عراق می‌نویسد، اکنون دوباره انگشت انتقاد از همه جهت به سوی آمریکا نشانه رفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
    12 0
    از اشتاباهات آنگلا مرکل هم اینکه از ترور سردار سلیمانی توسط امریکا حمایت کرده
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
      1 0
      این نشانه همدستی آمریکا با اروپاست اما متاسفانه آقای روحانی همیشه در اتفاقات مهم با جنایتکار فرانسوی که مردم خودش ازش متنفرند ساعتها به گفتگو می نشینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس