کد خبر 1025958
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۹
خوابیدن

با رعایت یک دستورالعمل ساده می‌توانید به راحتی از معضل بیدار شدن قبل از هشدار ساعت رها شوید.

به گزارش مشرق، طبق مطالعه‌ای که در Science منتشر شده است می‌توانید از ساعت داخلی تنظیم شده بدنتان برای بیدار شدن زودهنگام از خواب استفاده کنید. ساعت بدن با ژن کوچکی به نام "ژن ساعت زنگ دار" شناخته می‌شود. اما اینکه این ژن کوچک چگونه چنین اثر قدرتمندی دارد، در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

عوارض دیر خوابیدن و دیر از خواب بلند شدن

خواب در این ساعت شما را «سکته» می‌دهد

پروتئینی به نام PERIOD در بدن وجود دارد که هنگام صبح فعال می‌شود و به مغز این سیگنال را می‌دهد که زمان بیدار شدن است. در ساعات پایانی روز، سطح PER کاهش می‌یابد. افت سطح پروتئین PER در شب باعث کند شدن سیستم‌های بیولوژیکی شده، فشار خون را کاهش می‌دهد، در این شرایط ضربان قلب کند می‌شود و فرآیندهای ذهنی کاهش می‌یابد. ژن ساعت زنگ دار پروتئینی به نام JARID۱a را رمزگذاری می‌کند که کارش فعال کردن مدار بیوشیمیایی PER است که چرخه خواب و بیداری ما را حفظ می‌کند.

در این حالت اگر برنامه خواب شما ثابت باشد، ریتم شبانه روزی شما به دنبال یک الگوی روزانه قابل پیش بینی بر اساس افزایش و سقوط سطح PER رفتار می‌کند. زمانی که میزان PER در بدن شما بالا می‌رود، هورمون‌هایی در بدن آزاد می‌شود که به مغز فرمان بیدار شدن می‌دهد و زمانی که شما قبل از آلارم ساعت خود بیدار می‌شوید، یعنی این هورمون‌ها زودتر در بدن شما آزاد شده است. این امر نه تنها در افرادی که چند دقیقه زودتر از خواب بیدار می‌شوند بلکه در افرادی هم که از مشکلات جدی بی‌خوابی و حتی آلزایمر رنج می‌برند نیز رخ می‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس