آمریکا در میان اعضای «الحشد الشعبی» چرا به «کتائب حزب الله» حمله کرد؟

یک نویسنده و تحلیلگر سیاسی آمریکایی به بیان دیدگاه‌های خود درباره حملات هوایی اخیر آمریکا به پایگاه‌های حشد شعبی در عراق پرداخته است.

به گزارش مشرق، «رندی نورد» نویسنده و تحلیلگر سیاسی آمریکایی که کارشناس سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه با تمرکز ویژه بر روی مسائل یمن است، در مصاحبه به سئوالاتی درباره تحولات اخیر منطقه پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید:

تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا پیش از حمله

ورودی دوم سفارت آمریکا در بغداد نیز آتش گرفت

تیراندازی در اطراف سفارت آمریکا در بغداد

در ادامه می‌توانید متن این مصاحبه را ملاحظه بفرمایید:

سوال: آمریکا روز یکشنبه حملاتی را علیه تعدادی از پایگاه‌های نیروهای حشد شعبی در استان انبار عراق انجام داده که در این حملات حداقل ۲۵ نفر شهید و ۵۱ نفر دیگر زخمی شدند. تحلیل و دیدگاه شما درباره این اقدام واشنگتن چیست؟

رندی نورد: ایالات متحده جایگاه خود در عراق را خیلی وقت قبل از دست داد. آمریکا از مداخله در عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی بر مبنای دروغ‌ها به عنوان بهانه‌ای استفاده کرد تا اشغال نظامی این کشور را آغاز کند، اشغال میادین نفتی و از طریق این کشور توطئه‌های تجاوزکارانه‌ای را علیه کشورهای همسایه از جمله سوریه و ایران طراحی و اجرا کرده است. سپس آمریکا توانست از داعش به عنوان بهانه‌ای دیگری برای ادامه حضور در عراق استفاده کند. تصور می‌کنم این مساله روشن است که واشنگتن سعی می‌کند تا یک جنگ گسترده علیه ایران را به راه بیندازد و ادامه حضور خود در عراق را منطقی جلوه دهد، آن هم به خاطر منافع همیشه مبهم ایالات متحده.

وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که آنها احساس تهدید کرده و دستور داده‌اند تا حملات هوایی مرگبار به عنوان یک واکنش و پاسخ انجام شود. اگر این گونه است، چرا آمریکا به سادگی نیروهای نظامی خود را از عراق خارج نمی‌کند؟ چرا زحمت خارج کردن نظامیان خود را از کشوری که آنها را نمی‌خواهد، قبول نمی‌کند و نظامیانش را در معرض خطر قرار می‌دهد؟ همگی دلیل واقعی تجاوز واشنگتن علیه سوریه را می‌دانیم و آن دلیل این است که ایران را به واسطه حذف متحدانش منزوی کند و این جنگ شکست خورده است. اکنون آمریکا به دنبال سایر راهبردها در عراق و لبنان است.

سوال: برهم صالح رئیس جمهور عراق حملات اخیر آمریکا را غیرقابل قبول و مخرب برای این کشور ارزیابی کرده است، وی افزوده است که این حملات مغایر با توافقنامه‌های امنیتی بین بغداد و واشنگتن بوده است. آمریکا چگونه این اقدامات را انجام می‌دهد؟

رندی نورد: این اقدام نقض آشکار حاکمیت عراق است. با این حال، این اقدام عجیب نیست زیرا من هرگز از آمریکا انتظار ندارم که به پیمان‌ها و توافقنامه‌های خود با سایر کشورها پایبند باشد. واشنگتن هیچ احترامی برای حاکمیت و تمامیت ارضی سایر کشورها قائل نیست زیرا آنها اکنون پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در سوریه دارند و این پایگاه‌ها را حفظ کرده‌اند. واشنگتن تنها توافقنامه‌ها را زمانی امضا می‌کند که معتقد باشد به نفع منافع ایالات متحده است، چه سرمایه یا ارتش آمریکا باشد. آمریکا، عراق را بخشی از توسعه قلمرو خود ارزیابی می‌کند و از این توافقنامه‌ها برای ادامه حضور نظامی خود در عراق استفاده می‌کند، و هیچ احترامی برای دولت و مردم عراق قائل نیست. بی شک آمریکا مایل است تا متحدانش و حتی نظامیانش را در معرض خطر قرار دهد تا این پیام را ارسال کند و به اشغال عراق ادامه دهد.

سوال: نیروهای حشد شعبی در عراق نیروهایی هستند که مانع از تسلط تروریست‌های داعش بر این کشور شدند. این نیروها فقط هدف قرار گرفته‌اند و تنها توسط نیروهای آمریکایی مورد حمله واقع شده‌اند، و تعداد زیادی از آنها کشته و زخمی شده‌اند. ۵ پایگاه نظامی آنها هدف قرار گرفته است. آیا این معادله در واقع این معنا را می‌دهد که آمریکا از تروریسم حمایت می‌کند و تلاش برای نابودی کسانی دارد که علیه تروریسم می‌جنگند؟

رندی نورد: تمام روز را می‌توانیم درباره خاستگاه و ریشه‌های اصلی داعش استدلال کنیم ولی این مساله بی ربط است. شواهد و مدارک واضح است که ایالات متحده از وجود داعش بهره می‌برد و هر اقدامی را برای مقابله با کسانی انجام می‌دهد که در حال مبارزه با تروریست‌های داعش هستند.

از سوریه و عراق گرفته تا لبنان، افغانستان و یمن ما شواهد بی‌شماری داریم -مستقیم یا غیرمستقیم- که آمریکا در حال ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای گروه‌هایی مثل داعش و القاعده است و سعی در نابودی گروه‌هایی دارد که در حال مقابله علیه تروریسم و محافظت از غیرنظامیان هستند.

در همین حال، واشنگتن خود را برای جهان یک قهرمان معرفی می‌کند تا ادعا کند تنها کشوری است که در حال مبارزه با داعش و گروه‌های تندرو است. آمریکا چطور می‌تواند ادعای مقابله با تروریسم را مطرح کند آن هم در شرایطی که عربستان سعودی بزرگترین متحدش در منطقه منبع واقعی ایدئولوژی اثبات شده تروریستی است که دیدگاه‌های افراطی خود را از طریق مدارس خود در سراسر جهان به مردم تلقین می‌کند؟ این مساله اصلا معنا ندارد و آنها نمی‌توانند کسی را فریب دهند.

حملات خشونت آمیز در عراق تنها آخرین مثال و نمونه از همکاری آمریکا با تروریست‌های افراطی ارتجاعی و خشن است تا چرخه بی پایان جنگ در منطقه را به سود خود حفظ کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    16 0
    تحلیل خوبی از چهره منفور آمریکا بود
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    8 0
    بهترین زمان است این لانه جاسوسی برای همیشه بسته شود
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    3 0
    حملات آمریکا به حشد باعث افزایش اتحاد عراقی ها می گردد هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت حالا هرکسی هم که به پایگاه نظامیان آمریکایی حمله کرده باشد مهم نیست
  • US ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    نخود های بیمزه هر آش در ایران مراقب باشند که در تله جنگ افروزی آمریکا نیافتند. قطع یقین دخالت درامور عراق توسط تنش آفرینان منتسب به ایران هزینه ای سنگین برای نظام و کشور دارد
  • IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    1 0
    یک تحلیل منصفانه و منطقی به دور از ملاحظات ملی و سیاسی
  • سید IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    1 0
    انتقام الهی در پیش است خواسته مردم عراق روشن است؛اگر می‌خواهید سربازانتان هدف قرار نگیرند بهترین کار برایتان ترک عراق است ،با این جنایتی که انجام داده اید مردم عراق با آمریکایها مانند سیبلها متحرک برخورد خواهند کرد،تا دیر نشده عراق را ترک کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس