مد و لباس

به طور خاص، در حوزه فرهنگی، این‌طور به نظر می‌رسد که هر آن شورا یا نهادی را که دولت به هر دلیلی نتوانسته منحل کند، با لطایف‌الحیلی از حَیّز انتفاع خارج شده و عملا هم هستند و هم نیستند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - پوشش و لباس، یکی از عناصر و نمودهای بیرونی «هویت» یک جامعه هستند و بسیاری از تحولات درونی یک جامعه، تغییرات فکری و اعتقادی و ترجیحات و اولویت‌های اقشار جامعه، از روی تغییرات در پوشش و آرایش افراد آن جامعه خود را نمایان می‌سازد. مضافاً این که پوشش جزو اصلی‌ترین نمادهای حامل هویت بومی و ملی نیز هست.

در این عرصه بسیار مهم، عملاً چند سالی است که شاهد یک نوع «نظارت زدایی» و از بین رفتن بسیاری از هنجارهایی هستیم که حتی در جوامع کاملاً سکولار و غیردینی نیز از اهمیت برخوردار هستند. در سایهٔ همین خنثایی و بی عملی دستگاه‌های مربوط و نظارت زدایی، واردکنندگان و تولیدکنندگان پوشاک، عمدتاً هر آن چه که دل تنگشان می‌خواهد وارد یا تولید می‌کنند و انواع و اقسام لباس‌های ناهنجار و بی هویت وارد بازار ایران می‌شود.

چند سال پیش، برخی گزارش‌های منتشر نشده حکایت از آن داشت که یک سفارتخانه خارجی در تهران، شماری از دختران و زنان جوان را استخدام کرده بود تا در ساعاتی معین، در خیابان‌ها و معابر پرتردد پایتخت با الگوهای پوششی خاص چندین بار رفت و آمد کنند تا الگوهای لباس آنان در ناخودآگاه زنان و دختران دیگر ته‌نشین شود.

با این‌حال، آن‌چه که بیش از هر چیز به رواج پوشش‌های ناهنجار میدان داده است، این رهاشدگی عرصه نظارت و ساماندهی در حوزه مد و لباس است که دست تولیدکنندگان و واردکنندگان را برای تولید و وارد کردن هر سبک و مدی، هر چقدر دور از فرهنگ و عرف جامعه ایرانی، باز گذاشته است.

در یکی از آخرین تحولات در این عرصه، اخباری از برنامه‌های پشت‌پرده برای ترویج مدل‌های پوشش «شفاف» یا «بدن‌نما» یا در اصطلاح فرنگی «ترنسپَرنت Transparent» در بهار و تابستان سال آینده به گوش می‌رسد. لباس‌های شفاف، عملاً هم پوشش هستند و هم نیستند و از این لحاظ کاملاً نماد وضعیت «خنثی سازی» نهادهای متولی در دولت اعتدال هستند که «هم هستند و هم نیستند».

مانتو بدن‌نما فاز آخر به تمسخر گرفتن هر نوع حجاب و پوشش (نه فقط پوشش مطلوب نظام رسمی) است. پوشیدن لباس شیشه‌ای و شفاف در خود غرب هم دلالت‌ها و معانی کاملاً مشخصی از سوی پوشنده دارد و هیچ دختر و بانوی محترمی که واجد هر سطحی از شان و جایگاه اجتماعی است، هیچ‌گاه چنین پوششی بر تن نمی‌کند. اما حالا خبر می‌رسد که قرار است مراکز عمده «تولید» پوشاک زنانه در همین پایتخت، یعنی مرکز یک کشور اسلامی، هزاران دست از این نوع پوشش را برای بهار و تابستان آینده تولید و روانه انبار کنند.

این حمله و هجمه‌ای دووجهی به کرامت زن ایرانی و حمیت و حساسیت مرد ایرانی است، چرا که از یک سو، پوشش شیشه‌ای، بروز و ظهور عینی همان نگاه «کالا انگار» به زن است که شخصیت و شان انسانی او را به هیچ می‌گیرد و تنها وجه وجودی او را «تن نمایی» می‌داند و البته سناریوی رواج «پوششی که هم هست و هم نیست»، در درازمدت، کرخت و فلج شدن حساسیت و غیرت مرد ایرانی را هدف قرار می‌دهد که باز ضرر نهایی آن به زن ایرانی می‌رسد که روان و ذهن مردان نه متوجه قابلیت‌های وجودی زن، که متوجه مسابقه جلوه نمایی و جلوه فروشی زنانه باشد.

در بیان دلایل و عوامل سقوط حکومت پرشکوه و متمدن اسلامی در شبه جزیره ایبری و اندلس معروف، دو عامل زیر هم ذکر شده است که مسلمانان:

- لباس ساده خود را که نشانه صبر و تحمل و کار و فعالیت و کوشش بود، از تن به در کردند و لباس حریر و دیبای اروپاییان یعنی جامه تن پروری را به تن کردند.

- دختران زیبا و طناز اروپایی که در همه جا مأمور دل ربایی از جوانان مسلمان بودند، با دقت هر چه بیشتر مأموریت خود را انجام داده، در نتیجه جوانان مسلمان تا نیمه‌های شب در گوشه‌های مهمان خانه‌هایی که میعادگاه دختران اروپایی بود، به سر می‌بردند.

حال سؤال اساسی این است که این مسأله بالاخره تا کی قرار است لاینحل باقی بماند و آیا امسال هم مانند سال‌های گذشته شاهد افزایش ابتذال در سبک‌های پوشش عرضه شده خواهیم بود؟ آیا نهادهای متولی حوزه پوشش و لباس به‌ویژه کارگروه ساماندهی مدولباس وزارت ارشاد و اتحادیه صنف پوشاک برای این موضوع تدبیری اندیشیده‌اند؟ آیا هشدار لازم به تولیدکنندگان و طراحانی که در سال گذشته سبک‌های مبتذل را طراحی و تولید نمودند، داده شده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    آنها پیشرفت علمی و اتمی و تکنولوژی را به ماها نمیدهند و میگویند تحریم هستید اما راه فساد را و ابزار فحشا را راحت و ارزان میدهند و کمک هم میکنند تا ملت نابود شود و عقب مانده شویم
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      76 91
      مشکل اول ما لیبرال های نفوذی است که گوش به فرمان دشمن و مجری طرحهایش در داخل کشور هستند
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      66 71
      هنوز هم کسی هست که به نیت و قصد این دولت شک داشته باشه!؟
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      50 70
      وقتی نهادهای مسئول منفعل هستن و ایضا منتفع این جریانات ، ما مردم خودمان باید در حرکتی مسئولانه از خرید این اجناس خودداری کنیم .
    • ایرانی IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      شماها تو چه عالمی هستید؟؟؟؟چشمان هیزتان را ببندید.افکار مریضتان را درمان کنید. به جای اینکه برای بقیه انسانها محدودیت ایجاد کنید.
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      35 75
      13:06 آیا شیوع افکار مریض از شیوع سرماخوردگی هم کم اهمیت تر است ؟؟؟ شما برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی چه میکنید ؟ سایر مریضی ها هم نیاز به پیشگیری و درمان دارد . پوشش نامناسب مثل پراکندن ویروس در فضای جامعه است .
    • محمد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      25 68
      آهای کسی که به نام ایرانی که پیام دادی نکنه عرفا و دانشمندان بزرگ و بالاتر از همه پیامبران و بالاتر از همه خدا هم استغفرالله چشمان هیز دارن که تاکید و سفارش به پوشش مناسب برای زن کردن خجالت بکشید از این فحشای که حمایت میکنید به راه خدا برگردید
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
      1 12
      من نه ارایش میکنم نه اهل مد هستم ولی مانتو روسری باید جمع بشه
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
      3 16
      حجاب را برای زنان بالای چهل سال ازاد کنید
    • مرگ بر ضد ولایت فقیه IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      0 0
      ببخشید ولی حکم خدا دلبخواهی نیست که شما بگی باید جمع بشه یا نشه
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    دست شیطان در کشور را واضح میبینم متاسفانه
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      4 17
      خودتو به چشم پزشک نشان بده
  • باقری IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    37 92
    نهادهای فرهنگی...آسوده بخوابید...مشرق بیدار است.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    مانتو بدن نما خوبه که! بخش مثبت قضیه را نگاه کنید. اونی که اهل پوشیدن ابن چیزهاست بالاخره یه طوری خودشو نشون میده، هنوز نفهمیدید با طبیعت انسانی نمیشه مبارزه کرد، حزب الله لبنان فهمیده ولی شما احمق ها نفهمیدید و با این برخورداتون نفرت و نارضایتی شدید ایجاد میکنید. ما که نگاه میکنیم و از زیبایش لذت می‌بریم. شما. اگه ناراحتی سرتون بنداز پایین و برو پی کارت.
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      طبیعت انسانی نه، طبیعت حیوانی متمایل به برهنگی و ولنگاری
    • محمد IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      54 72
      یه حیوونی مثل تو نمیتو.نه در مورد طبیعیت انسانی صحبت کنه خالق انسان دستورالعمل پوشش اون رو هم مشخص کرده
    • ایرنی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      36 74
      طبیعت حیوانی رو خوب اومدی اما شما که از طبیعت انسانی حرف میزنی بهتره یه مطالعه درباه انسانها و طبایع اونا همچنین پوشش جوامع مختلف داشته باشی از آدم که با برگ خودشو پوشوندتا کنون. خصوصا جامعه مطلوبت آمریکا
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      42 72
      این ملت ریشه دار از قبل اسلام هم به حجاب و عزت زن اهمیت می داده ،تو از انسان و طبیعت وفطرت خداجو و حیا وعفت طلب چه می فهمی؟ اگر برهنه بودن خوب بود پس حیوان بر انسان برتری داشت و مثل توئی از احترام به انسان سخن نمی گفت.
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      71 73
      اگر بی حجابی و بد حجابی نشانه تمدن باشد، الاغ از همه متمدنتر است...
    • ایمان IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      58 69
      چه ربطی به حزب الله لبنان داره مگه حکومت لبنان رو حزب الله بنا کرده که همچین برخوردی با مقوله حجاب بکنه ؟ اصلا مگه حکومت لبنان شیعی هست ؟ معلوم نیست از کجاتون در میارین . زن ، عاشق تحسین شدن و دیده شدن هست و این براش مهمه و هرکاری که باعث بشه بیشتر دیده بشه و تو چشم باشه رو انجام میده بخصوص در برابر همجنس خودش . ولی متوجه این مسئله نیست که این خود نمایی ممکنه به ضرر خودش و شرافت و انسانیتش تمام بشه . متاسفانه راحت ترین راه تحسین شدن در زنان نشون دادن زیبایی و جاذبه های بدنی است . برخی خانم ها این راه رو انتخاب می کنن چون دم دست ترین ترفند برای خود نماییه . در حالی که یه خانم با تحصیل ، ورزش ، هنر و... هم می تونه خودش رو به اطرافیان و جامعه ثابت کنه و تحسین دیگران رو برای خودش بدست بیاره . ولی خوب جاذبه این بشتر و نتیجه اش زودتر حاصل میشه . بدن نمایی راهی راحت و سهل الحصول برای دیده شدن
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      32 75
      در لبنان حکومتی به اسم اسلام تشکیل نشده و حزبالله یک حزب قوی با چند کرسی پارلمانی است...
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      72 22
      پاسخ به ۱۰:۴۷ چه فیلسوفهایی ما داریم، تو داری حروم میشی اینجا.
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      28 72
      بی غیرتی دو ریشه دارد اول حرامزادگی و دوم حرام لقمگی
    • مرصاد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      24 57
      آدم خوش غیرت ! اگه دوست داری ناموس خودتم ؛ این لباس خوابها رو بپوشه و بیاد خیابون ، که وای به حالت ! و اگه فقط می خوای ناموس دیگرون رو اینجوری ببینی ، آدم پستی هستی ! ضمنا ؛ لبنان کشور چند دینیه و جمهوری اسلامی نیست ! افتاد ؟!!
    • احمد IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      3 50
      مشکل آنها نیستن، یکی بیاد اینها رو جمع کنه. آنها هر کاری بکنن برای خودشون کردن. جوگیری و ندید بدید بازی و بی حیایی اینها رو گردن خودشون باید انداخت.
    • امیر IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      16 62
      شما که با این شدت طرفدار این نوع پوشش هستی قبول میکنی به ناموس خودت از این مانتوها بپوشونی و تو خیانون قدم بزنه و موجبات لذت بقیه مردها رو تامین کنه؟؟؟؟یه خورداه فکر کنی میفهمی داری اشتباه میزنی داداش!!!!!
    • رامین IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      16 1
      خطاب به 11:23، فیلسوف!!!!! جنابعالی هستی که یک مثال ساده را نمی فهمی، اگر برهنگی نشانه تمدن باشد، پس حیوانات از همه متمدن تر هستند( فهمش خیلی واست سخته؟!!!)، البته برهنگی در یک جامعه به یک باره اتفاق نمی افتد و امری تدریجی است، کسی ادعا نکرد که عکس های بالا، برهنگی و یا حتی نیمه برهنگی است، ولی نفوذ فرهنگی لیبرال دارد جامعه را به سمتی می کشاند که به تدریج به آن سمت هم برود.در طول تاریخ ایران، همواره پوشیدگی و عفاف زنان مورد توجه بوده است .
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    39 71
    بهار را نخواهند دید انشاالله
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      5 68
      هر آمریکایی اومد برا ایران وقت تعیین کرد الان زیر خاکه.. ببینیم شما بهار رو میبینید یا نه
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      6 58
      9:17 منظور نظردهنده دست های پشت پرده این جریان بود نه ایران عزیز
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    38 74
    هر سال یک مد و مدل جدید برای گسترش بی بند و باری و برهنگی بیشتر و مسئولین ما همچنان در خواب!!!
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    16 63
    مطمئنید که طرح خودشون نیست ؟! مثل تئاتر وسینما که هرزگی رو ترویج میکنند.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    79 5
    مردم با این توهم توطئه شما مدتهاست بیگانه اند! فکر کردید سفارتخانه های خارجی مثل سفرای ما اینقدر بیکارن!؟
    • امین IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      14 7
      جناب 9:28، نظر خودتو به عنوان نظر مردم جا نزن. هنوز بی غیرتی و بی عفتی مدنظر شما در جامعه همه گیر نشده است .
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    10 63
    شما داخل سایت دیوار برو ببین چه خبریه ازون طرف این چه مدل تیتریه درخواب!؟ تو خواب نیستن خیلی هم بیدارن به سفارش خودشون هست
  • محمد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    7 61
    میخوان کاری کنندکه خودملت وارد عمل شده ومغازه هارا به آتش بکشند
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    21 63
    زنهایی که این لباسها را می پوشند قطعا کالا هستند. دوست دارند مردان از آنها لذت ببرند
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    65 16
    مشرق جان باور کن دیگه پوشش تو دست هیشکی نیس ،الان از روستاها تا شهرها همه تابع مد هستن
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      15 66
      پس بگو تو دست مده نه اینکه تو دست هیشکی نیست حالا مد را کی میسازه؟
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    مشرق خفه
    • سعید IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      15 3
      خطاب به 10:26، خودت خفه ، بی غیرت.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    82 33
    مشرق احمق به توچه ربطی داره مردم چی میپوشن؟
    • حمید IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      10 4
      خطاب به 11:18، احمق تو هستی که هیچ چیزی از غیرت و شرف توی وجود نیست بدبخت.در یک جامعه اسلامی ، پوشش دارای چارچوب مشخصی است و بدون محدودیت نیست ، اسلامی نظر صریحی درباره پوشش دارد که به صراحت هم در قرآن آمده است.پوشش افراد تا جایی به خودشان مربوط است که بر اساس معیارها و هنجارهای جامعه باشد و متعارف باشد، و گرنه ممکنه فردیطبق منطق مسخره تو نیمه عریان به خیابا بیاید و بگویی پوشش من به کسی مربوط نیست!!!!!
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    16 68
    متاسفانه بانوان زیادی هستند بخاطر جلب توجه و عغده های ذاتی میخوان خودنمایی بکنن و چون شخصیت مهمی در سطح جامعه و حتی کوچه و خانواده هم نیستند تنها راهی که به ذهنشون میرسه پوشیدن لباسهای رنگارنگ و بدنما و ارایشهای انچنانیه و با نگاه مردان حیظ فکر میکنند ادم مهمی شدند درحالیکه نمیدونند اون مردان حیظ هم بخاطر لذت نگاهشون میکنند و براشون اصلا ارزش نمیزارند
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    17 65
    اين گزارش را بگذاريد كنار گزارشات مافياي چادر سياه كه باعث شده است گران ترين پوشش خانمها حجاب چادر باشد.بنظر من متوليان فرهنگي خواب نيستند.بيدارند و با قدرت در صدد نابودي فرهنگ ايراني و اسلامي و البته غافل از مكر الهي
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    24 65
    خوب پس سال آینده خیابونهامون قشنگ تر هم میشه.
  • محمد IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    31 73
    خدا شر بعضی مسئولین در حرف و به ظاهر متشرع ولی در عمل بی دین و بی بند و بار را از سر مملکت امام زمان کم کند. انشاءالله
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    5 6
    وقتی افکار تغییر پیدا می کند و حرام خوری رواج دارد خمس مال پرداخت نمی شود ربا شکل قانونی به خود می گیرد خوب بیحیائی وعفت کم می گردد
  • محمد IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    18 66
    شیطان هم اکنون در حال حکومت است . شما بخوابید
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    5 64
    حضرات و آقایان بهمراه عروسان و دامادها و فامیل شمال تهران را به برجها و ویلاهای لاکچری مزین نمودند و در خیابانهای لاکچری جای دختران و پسران با لباسهای لاکچری خالی بود که با دور اندیشی، بحمدالله در بهار و تابستان حتماً این کمبود برطرف خواهد شد.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    3 41
    مدل مانتو نازک جنس حریر خیلی وقته در بازار وجود داره مهم انتخاب هر کسی که چی میپوشه چطور ظاهر میشه ممکن سالهای بعد هزاران مدل پوشاک نل‌متعارف توزیع بشه دلیل نمیشه مردم‌حمایت کنن
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    10 7
    شدار می دهم عده ای دارند به خطا تحلیل می کنند که هدف اصلی دولت از اینکارها ایجاد حاشیه برای فرار از مشکلات اقتصادی است. حال آنکه حقیقت دقیقا بر عکس این است و مشکلات اقتصادی حاشیه ای هستند تا فاجعه مهندسی فرهنگی در حال تکوین دیده نشود. مواظب باشید. این دقیقا همان تحلیلی است که دلخواه مهندسان فاجعه فرهنگی است. عزیزان حزب اللهی! حرفهای شهید جهان آرا را فراموش نکنید! :" بچه ها! نترسید اگر شهر سقوط کرد. پسش می گیریم. مواظب باشید ایمانتان سقوط نکند. "به خدا اگر اختلاس شود می شود پول را دوباره در آورد و تولید کرد. اگر انبارها خالی می شود می شود دوباتره آن را پر کرد. اورانیوم را هم می شود دوباره غنی کرد ، حتی اگر خاک کشور هم از دست برود می شود دوباره آن را پس گرفت. اما وقتی ایمان و حیا و غیرت از جامعه ای رفت دیگر باز نخواهد گشت.
    • CH ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      0 2
      پس بفرما برو بحرین رو پس بگیر. حرف مفت زدن راحته.
  • مرصاد IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    9 89
    معنی حجاب در این مثلا مانتو ها ، فقط یک چیز است : " تقریبا هیچ " !!!
  • مرصاد IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    5 55
    در خواب زمستانی عمدی مسئولین فرهنگی ؛ این ابتذال است ، که می تازد !!
  • US ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    82 15
    نسل جدید کاملا سکولار هست افکارشون و تغییرات فرهنگی گسترده ای رخ داده خیلی رک هیچ غلطی نمیتونید بکنید زیادیم شلوغش بکنید شورش میشه بساط حکومت مسخرتون جمع میشه
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
      5 65
      باش تا صبح دولتت بدمد عزیـــــــــــــــــــــزم :) بوس
  • مرصاد IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    14 62
    یه دعای قشنگی ، مرحوم دکتر شریعتی ، دهه پنجاه داشت ، که گویا این روزا رو پیش بینی می کرد : " خداوندا ! به زنان ما عفت و به مردان ما غیرت ، عطافرما " !!
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    7 62
    اول از همه این بازیگران بی شرف و بی حیا می پوشند عکاسها عکس می گیرند بعد هم روانه بازار می کنند تف به این ارشاد غیراسلامی و بازیگران فاسدش
  • علی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    36 68
    دولت اعتدال در خواب نیست مرده است
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    64 7
    تا كور شود هر آنكه نتواند ديد
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    6 47
    اینا که همش تور شیفونه. این لباس خوابه یا مانتو؟!
  • امیر IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    6 3
    چرا سیگار با ارز 4200 تومانی توزیع می شود و کاغذ با ارز 4200 وارد و با ارز 25000تومانی قیمت گذاری می شود
  • نرگس مرادی IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    5 51
    واقعا با گفته شما موافقم باید تولیدات داخلی تحت کنترل باشد
  • هاشمی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    6 47
    علم هست آگاهی هست راه حل هست...عمل نیست
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 61
    بهتر از این هم نمیشه همه مسولینی که توی این خیانت به انقلاب با این مردک ...مدارا کردند توی گناه شریکند
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    4 59
    مسئولین فرهنگی ما همه دوتلبعیتی هستند و مامور فرهنگ هجو غربی سلبریتی ها هم عواملشان
  • شادی IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    4 52
    وای از بی خیالی وزارت اررشاد.
  • نامدار IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 1
    11:18 اولا ادب داشته باش ،بعدش ام از جیب مردم خرج نکن!آفرین.
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    2 1
    این ها سنجاقک هستند، لذا مثل حشره با آنها برخورد شود.
  • حجاب IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    4 2
    مشرق جان به گوش مسولین برسانید تا جلوی این پروژه گرفته شود
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
      0 1
      واقعا برای این افراد متاسفم که میگن حجاب محدودیت دول غربی همه فهمیدن که حجاب باعث سلام زن در جامعست
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    0 2
    کسی که بی حجاب باشدمثل حیوان است و جای حیوان طویله است نه خیابان اگر به فیلمهای اروپایی سالهای قبل دقت کنید همه زنها دامن بلند پوشیده اند و بلوز تا آخر گردن
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
    1 0
    1306 ب شما باشه لخت می شی تو خیابون و ملت و رو میگی چشمشون رو ببندند که .....برو یه کم قرآن بخون اگه مسلمونی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس