مد و لباس

نمایندگان مجلس معتقدند صنعت مغفول مانده مد و لباس زمانی می‌تواند به رونق اقتصادی و فرهنگ ایرانی- اسلامی منجر شود که از سرگردانی میان وزارتخانه‌ها رهایی یابد.

به گزارش مشرق،  از اهمیت و ضرورت توجه به البسه ایرانی و اسلامی و طرحان و تولیدکنندگان این عرصه سخن بسیار رفته است چراکه به گفته کارشناسان این مهم علاوه بر اینکه می‌تواند موجب رونق و زنده نگه داشتن فرهنگ ایرانی- اسلامی شود، اشتغال و درآمد پایدار را برای کشور به همراه دارد اما مشکلاتی متعددی بر سر راه "صنعت مد و لباس" در کشور وجود دارد که پیش از همه آن‌ها، نبود ساختار و تشکیلات مشخص و نظام‌مند برای مد و لباس و سرگردانی آن میان وزارتخانه‌های فرهنگ و صنعت جلوگر شده است لذا مسئولان باید در قدم اول ساختار و تشکیلات منسجمی برای این مهم مدنظر قرار دهند.

همچنین رونق صنعت نابود شده نساجی، حمایت از بخش خصوصی، جلوگیری از ورود لباس‌های چینی و ترکی، فرهنگسازی برای استفاده از تولیدات داخلی، افزایش فروشگاه‌های عرضه‌کننده لباس‌های برگرفته از طراح‌های سنتی، توجه به تنوع و پوشش اکثر سلیقه‌ها، و... از جمله مواردی است که باید به آن‌ها توجه داشت اما علی‌رغم شعارها قدم قابل ملاحظه‌ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشته نشده است.

بنابراین گزارش نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس این مسئله را مورد بررسی قرار داده‌اند.

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مد و لباس در مصلی تهران نسبت به ضرورت توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی در این حوزه تاکید کرد و گفت: دستگاهی در حوزه مد و لباس با ساختاری نظام‌مند و قوی در کشور وجود ندارد و این مهم میان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنایع و معادن سرگردان است، البته از آنجا که صنایع نساجی ایران به شدت آسیب دیده است به تبع آن صنایع لباس و مسائل پیرامون آن همچون طراحی‌ها نیز دچار آسیب شده‌اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهمترین نمود فرهنگ ایرانی -اسلامی بر روی لباس‌های بانوان است لذا باید به این مسئله توجه کرد، ادامه داد: تنوع مدل‌ها و طرح‌های ایرانی - اسلامی و استفاده از رنگ‌ها، به فرهنگسازی استفاده از این نوع لباس‌ها و رونق اقتصادی کمک خواهد کرد.

وی درحالی که معتقد است مد و لباس در ایران نظام‌مند نیست، افزود: با وجود آنکه صنعت مد و لباس می‌تواند بازار و شرایط شغلی و اقتصادی جامعه را تغییر دهد اما تاکنون برنامه‌ریزی خاصی برای ساماندهی آن نشده است و تلاش‌های مقطعی نیز به نتیجه نرسیده است.

این نماینده به استقبال فوق‌العاده از بخش حجاب و عفاف نمایشگاه قرآن اشاره کرد و افزود: اگر تنوع لباس‌های مناسب ایرانی -اسلامی با تکیه براصل کیفیت و جذابیت افزایش یاید به‌یقین این استقبال بیشتر نیز خواهد شد.

سیاوشی شاه‌عنایتی همچنین با تاکید بر اینکه صنعت پوشاک زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به پویایی را در کشور دارد اما این مهم منوط به رونق صنعت نساجی است، اضافه کرد: طراحان خوبی در کشور وجود دارد که به دلیل عدم حمایت نتوانسته‌اند طرح‌های خود را به چرخ تولید برسانند و بازار پوشاک نتوانسته است فراتر از نیاز روزمره خود حرکت کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به ضرورت حمایت دولت از بخش خصوصی برای رونق پوشاک داخلی تاکید کرد و افزود: در صورت هدایت تولید داخلی، لباس‌های ترکی و چینی در کشور رنگ می‌بازند.

مسعودی: فروشگاه‌های عرضه کننده لباس با طرح‌های ایرانی اسلامی به سختی پیدا می‌شود

همچنین اصغر مسعودی دراین خصوص گفت: مسئله مد و لباس را باید از منظر فرهنگی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد چراکه با توجه به گرایش بسیاری از مردم به لباس‎‌های برند خارجی و غیرایرانی، علاقه‌مند کردن آن‌‎ها به لباس‌های مناسب داخلی نیازمند فرهنگسازی است؛ همچنین واردات، تولید ملی و اشتغال‌زایی را تحت الشعاع قرار داده است.

نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دل منافع ملی تولید ملی نهفته است که به استقلال اقتصادی کشور کمک کرده و بنگاه‌های تولیدی را از رکود خارج می‌کند اما علی‌رغم شعارها قدم قابل ملاحظه‌ای برای جلوگیری از لباس‌های وارداتی صورت نمی‌گیرد و این به معنای فاصله عمیق از اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده مردم از طرح‌های ایرانی در صورت عرضه با کیفیت و مناسب استقبال می‌کنند، اضافه کرد: تنوع، جذابیت و پوشش اکثر سلیقه‌ها می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد اما متاسفانه خوراک کافی به جامعه ارائه نمی‌شود و بازار مملو از اجناس ترکی و چینی است و حتی فروشگاه‌های عرضه کننده لباس با طرح‌های ایرانی اسلامی به سختی پیدا می‌شود.

مسعودی تاکید کرد: دستیابی به بازار پوشاک مبتنی فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی نیازمند اولویت داشتن این مهم برای مسئولان است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با بیان اینکه حوزه لباس در حیطه مسائل فرهنگی می‌گنجد بنابراین  از طریق این صنعت می‌توان فرهنگ ایرانی – اسلامی را در کشور بسط داد، گفت: به عنوان مثال موسسات خصوصی ایرانی که در این عرصه فعال هستند می‌توانند با تدبیر سهمی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند.

احد آزادی‌خواه نیز دراین رابطه گفت: توجه به نوع طراحی لباس‌ها از جمله ملزومات ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی و اصلاح سبک زندگی است چراکه نفوذ فرهنگ غرب در ایران به دلیل رهاسازی این مهم و نبود طراحی‌های جذاب و سیستم تولید مدون آن‍‌ها است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های مربوطه باید با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی وارد مذاکره شده تا بتوان علاوه بر ترویج فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی و تولید ملی حرکت کنیم.

وی معتقد است تعداد افراد فعال در تولید لباس ایرانی به دلیل عدم حمایت بسیار انگشت‌شمار است و البته بسیاری از آن‌ها در نیمه راه با رها کردن طراحی و تولید داخلی به سمت واردات لباس ترکی و چینی می‌روند تا خود را از ورشکستگی نجات دهند.

آزادی‌خواه با تاکید بر ضرورت حمایت سازمان‌های مرتبط و ورود جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع، گفت: مسئولان ارشد نظام باید برای تغییر نگاه مردم و علاقه‌مند کردن آن‌ها به لباس‌های دارای طراحی داخلی، برنامه‌ریزی طولانی مدت تدوین کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه پوشش در کشور ایران اسیر واردات چینی و ترکی شده است، افزود: تجربه نشان داده مردم از طرح‌های ایرانی در صورت عرضه با کیفیت و مناسب استقبال می‌کنند و تنوع، جذابیت و پوشش اکثر سلیقه‌ها می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس