به گفته حمیرا پارسا وکیل پایه یک امروزه برخی از دعواهای دادگاه حقوقی مربوط به تنظیم سند رسمی می باشد که فروشنده از ثبت سند رسمی به نام خریدار سر باز زده و منجر شده است تا خریدار به منظور تنظیم سند رسمی از فروشنده به دادگاه شکایت کند. این دادخواست ممکن است در مورد اموال غیر منقول مانند ملک و زمین باشد و یا اموال منقول مانند ماشین و یا موتور باشد، به هر حال باید تنظیم کننده این دادخواست، مدارک و شواهدی را به دادگاه ارائه دهد تا در اسرع وقت به شکایت او رسیدگی شود..

درباره تنظیم سند رسمی بیشتر بدانید

یکی از رایج ترین دعواهای ملکی که در دادگستری صورت می گیرد دعوا الزام تنظیم سند رسمی است. در این نوع دعاوی فروشنده ملک در معامله خرید و فروش به تعهدات خود پایبند نبوده و به دلایل مختلف مانند بالا رفتن ارزش ملک، زمانی که ملک به دلیل گرفتن وام در گرو بانک باشد، پرداخت نکردن مبلغ کل خرید ملک از طرف خریدار  و بسیاری دلایل دیگر سند رسمی را به نام خریدار تنظیم نمی کند. در صورتی که خریدار تنها یک قولنامه عادی در اختیار داشته باشد و در بازه های زمانی مختلف هزینه ملک را به فروشنده پرداخت کرده باشد اما فروشنده طبق قولنامه عمل نکند و از تنظیم سند رسمی خودداری کند، اینجاست که باید خریدار با همراهی وکیل پایه یک  و همچنین متبحر و کاربلد الزام به تنظیم سند را به صورت قانونی مطرح کرده و از دولت درخواست تنظیم و ثبت سند رسمی را انجام دهد.

موارد لازم برای تنظیم سند رسمی

از آنجایی که دعواهای الزام تنظیم سند یکی از نمونه دعواهای مالی است پس هزینه دادرسی طبق قیمت ملک در منطقه احتساب می شود، چنین دعاوی ملکی می بایست در دادگاه عمومی حقوقی پیگیری شود. در صورتی که فروشنده فوت شود باید از طرفیت وراث این الزام تنظیم سند رسمی را مطرح کرد. اگر فروشنده ملک  فروخته شده را برای بار دوم به شخص دیگری انتقال داده باشد چنین انتقالی در معامله دوم باطل است. بهتر است قبل از اینکه دعوی الزام سند رسمی مطرح شود خریدار در قولنامه از فروشنده درخواست کند که در محل و تاریخ مقرری به منظور تنظیم سند رسمی حضور داشته باشد، اما اگر در قولنامه از فروشنده ملک درخواست تنظیم سند قید نشده باشد لازم است تا اظهارنامه ای برای فروشنده ارسال شود و از همه مهمتر خریدار قبل از اینکه الزام سند رسمی را درخواست کند باید اطمینان داشته باشد که ملک فک رهن بوده و دارای پروانه شهرداری و همچنین گواهی پایان کار می باشد و باید ملک در اداره ثبت اسناد به ثبت رسیده باشد.

برخی نکات مهم در الزام تنظیم سند رسمی

هر یک از طرفین دعوی جهت هر روزی از تاخیر برای تنظیم سند رسمی، چه از طرف فروشنده ملک باشد و یا به دلیل پرداخت نکردن هزینه ملک از طرف خریدار باشد، می بایست فرد متخلف در جریان تنظیم کردن سند رسمی مبلغی را به عنوان خسارت به طرف دعوی پرداخت کند و ملک نباید در بازداشت و رهن شخص و یا نهادی مانند بانک باشد در غیر این صورت ابتدا باید فک رهن انجام شود سپس الزام سند رسمی در جریان مراحل قانونی قرار گیرد.

دادگاه به تنظیم سندهای رسمی چگونه رسیدگی می کند؟

چنانچه شما بخواهید پرونده تنظیم سند رسمی را پیگیری کنید باید متن دادخواستی را در رابطه با الزام سند رسمی تهیه کرده و به همراه کارت ملی به یکی از دفترهای خدمات الکترونیک مربوط به مراکز قضایی مراجعه کنید و سپس از مسئول خدمات درخواست کرده تا متن را مطابق با دادخواست تنظیم سند ملک شما تنظیم نماید و یا اینکه تمام کارهای قانونی خود را بدون مشارکت خود به یک وکیل خوب ملکی بسپارید تا در اسرع وقت با در اختیار داشتن تمام مدارک لازم، به نتیجه مطلوب برسید.

تنها کافیست به صورت تلفنی و یا حضوری با هم در ارتباط باشیم، با انجام چنین مرحله ای دادگاه بررسی ها و تحقیق های لازم را جهت صحت داشتن اطلاعات ارائه داده شده به دادگاه مانند احراز هویت طرفین، وجود داشتن قرداد ملکی، فک رهن بودن ملک یعنی توقیفی نبودن آن را انجام می دهد و به طور موقت دادگاه به درخواست وکیل و یا شخص خواهان طبق اعلامیه ای مانع از فروش ملک می شود.

مدارک لازم برای الزام تنظیم سند رسمی

اگر شما به دنبال تنظیم سند رسمی هستید باید بدانید در تمام مراحل قانونی باید کارت ملی، شناسنامه و ارائه سند و مدرکی مانند قولنامه که مشخصات دقیق ملک و خریدار، فروشنده و دیگر توافقات در آن ذکر شده است را به همراه خود داشته باشید. شما می توانید با همراهی وکیل دادگستری در کوتاهترین زمان ممکن پرونده حقوقی خود را تنظیم کرده و به نتیجه دلخواه خود برسید.

ارکان مورد نیاز  برای الزام تنظیم سند رسمی

 زمانی که در خصوص اموالی که غیر انتقال هستند و غیر منقول نامیده می شوند تنظیم سند رسمی را درخواست کنید، باید شما قراردادی را که در آن به صراحت مال مورد معامله از فروشنده به خریدار انتقال داده شده است را در دسترس داشته باشید. از طرف دیگر می بایست گواهی که نشان دهد فروشنده در تاریخ قید شده در دفتر اسناد رسمی به منظور تنظیم سند رسمی حضور نداشته است را در اختیار داشته باشید. اگر تا به حال اظهارنامه ای را برای حضور داشتن فروشنده در دفتر اسناد رسمی ارسال کرده اید باید تصویری از اظهارنامه که برابر اصل شده است را به دادخواست پیوست دهید. 

شما باید در اولین جلسه دادگاه بتوانید صحت داشتن تمام مدارک ارائه شده به دادگاه را به اثبات برسانید. توجه داشته باشید تمام هزینه های انتقال سند اعم از مالیات، عوارض شهرداری، اوقاف و پرداخت هرگونه هزینه های دیگری بر عهده فروشنده می باشد. اما هزینه تحریر سند رسمی و به ثبت رسیدن آن در یک محضر مطابق با موقعیت ملک و یا ارزش اموال بر عهده طرفین است.

انتخاب وکیل دادگستری

شما با انتخاب یک وکیل پایه یک دادگستری می توانید بدون حضور در جلسات دادگاه حکم الزام به تنظیم سند رسمی را دریافت نمایید و چنانچه ملک نیاز به فک رهن داشته باشد را انجام داده و خسارتی که فروشنده باید پرداخت کند را مطالبه خواهد کرد. خوب است بدانید وکلای پایه یک این قابلیت را دارند تا در صورتی که شخص فروشنده حاضر نباشد سند رسمی را به نام خریدار ثبت کنند و با حضور مامور دادگاه این کار را در محضر انجام داده و سند رسمی را به نام شما تنظیم کنند.

دفتر حقوقی حمیرا پارسا وکیل پایه یک دادگستری آماده ارائه مشاوره حقوقی در زمینه دعاوی ملکی و خانواده می باشد.جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت Parsalaw.ir  مراجعه کنید و یا با شماره 88554580 021 تماس حاصل فرمایید.


**این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس