سال ۲۰۱۹

در سال ۲۰۱۹ برخی از چهره‌ها و جریان‌هایی که چندان شناخته‌شده نبودند، توانستند به شهرت جهانی برسند.

به گزارش مشرق، در سال ۲۰۱۹ برخی از چهره‌ها و جریان‌هایی که در جهان چندان شناخته‌شده نبودند، به یکباره و با کمک جریان های رسانه ای معروف شدند.

گرتا تونبرگ، فعال محیط زیست

گرتا تونبرگ، نوجوان سوئدی فعال محیط زیست، هرچند فعالیت خود را از سال ۲۰۱۹ آغاز نکرده اما در این سال به شهرت رسید.

در اوت سال ۲۰۱۸ بود که گرتا با ترک مدرسه و تحصن مقابل پارلمان سوئد، ابتدا توجه رسانه‌های سوئدی را به خود جلب کرد و کم‌کم رسانه‌های جهان هم به او چشم دوختند.

اما در سال ۲۰۱۹، پیش از برگزاری نشست رهبران جهان درباره تغییرات آب‌وهوایی در نیویورک در سپتامبر ۲۰۱۹، گرتا تونبرگ با «جمعه‌ها برای آینده»، میلیون‌ها جوان را در سراسر جهان به خیابان‌ها آورد و بیش از پیش به شهرت رسید.

 مامور ناشناس سیا، آغازکننده روند استیضاح ترامپ

یک مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و کارمند پیشین کاخ سفید، که شکایت او باعث شد دموکرات‌ها طرح استیضاح دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، را به جریان بیندازند، از دیگر چهره‌های ناشناس سال ۲۰۱۹ بود.

این مامور اطلاعاتی آمریکا، که نامش هرگز فاش نشد، در تابستان سال ۲۰۱۹ افشا کرد که ترامپ در گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، از او خواست درباره پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ، تحقیق کند.

این مامور اطلاعاتی خودش هرگز متن این گفت‌وگوی جنجالی را نخوانده بود، اما از طریق چند شاهد که به این متن دسترسی داشته‌اند به محتوای آن پی برد و در شکایتش، ترامپ را به «سوءاستفاده از قدرت برای منافع شخصی» متهم کرد.

هشدار و شکایت او، که مدتی به‌دلیل دخالت مقام‌های بالادستی‌اش متوقف مانده بود، بالاخره به کنگره آمریکا رسید و به یک سری شهادت‌ها در کنگره منجر شد.

دانشجویان هنگ‌کنگی

دانشجویان هنگ‌کنگی نیز مجموعه‌ای از آدم‌های گمنام بودند که توجه رسانه‌های جهان را در سال ۲۰۱۹ به خود جلب کردند.

از زمان استقلال هنگ‌کنگ از بریتانیا در سال ۱۹۹۷ تاکنون، اعتراض‌های بسیاری در این منطقه روی داده است، اما اعتراض‌های سال ۲۰۱۹ هنگ‌کنگ از نظر همراهی و حمایت رسانه های غربی بی‌همتا بود.

 خوان گوایدو، مردی که حکومت مادورو را بی‌ثبات کرد

در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۹، چند روز پس از آن که خوان گوایدو ریاست پارلمان ونزوئلا را به دست گرفت، این سیاستمدار ۳۶ ساله، که برای جهانیان نامی آشنا نبود، خود را رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا نامید.

پس از این ریاست جمهوری خودخوانده، بلافاصله کشورهایی همچون آمریکا خوان گوایدو را به‌عنوان رییس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند و رسانه های این کشورها هم دراختیار او قرار گرفتند.

 آلاء صلاح، زنی که به نماد اعتراض‌های سودان تبدیل شد

آلاء صلاح، زنی سفیدپوش که روی سقف ماشینی ایستاد، تبدیل شد به صدای زنان سودانی و نماد اعتراض‌ها در این کشور در سال ۲۰۱۹ که به حکومت عمر البشیر پایان داد.

کارولا راکیته، ناخدای پناهجویان

کارولا راکیته ۳۱ ساله بود که عهده‌دار مسئولیت کشتی «سی‌ـ‌واچ‌۳» شد و در ژوئن ۲۰۱۹، با شکستن محاصره ایتالیا، این کشتی را با ۴۳ پناهجویی که از آب‌های مدیترانه نجات داده بود، به جزیره لامپدوسا رساند و بدون مجوز در سواحل این جزیره لنگر انداخت.

جسارت این کاپیتان آلمانی خشم مقام‌های ایتالیایی را برانگیخت و ماتئو سالوینی، وزیر کشور راستگرای ایتالیا، او را یک «جنایتکار» و کار او را «اقدامی جنگی» توصیف کرد.

کارولا راکیته به‌محض ورود، از سوی پلیس ایتالیا بازداشت و سپس، از خاک این کشور اخراج شد. او همچنان تحت پیگرد قضایی قرار دارد.

کیتی بومن، عکاس اولین تصویر از سیاهچاله

کیتی بومن، پژوهشگر آمریکایی ۳۰ ساله، به‌دلیل نقشی که در پروژه ثبت اولین تصویر از سیاهچاله ایفا کرد، یکی از «گمنام‌های مشهور» سال ۲۰۱۹ شد.

او بانی اصلی الگوریتمی بود که داده‌های دریافتی از تلسکوپ‌ها را به تصویری که بعدا در آوریل ۲۰۱۹ در رسانه‌ها منتشر شد، تبدیل کرد.

کیتی بومن آن زمان مشغول گذراندن دوره فوق‌دکترا در مرکز اخترفیزیک هارواردـ‌اسمیتسونین بود. این پژوهشگر اکنون استادیار موسسه فناوری کالیفرنیا در لس‌آنجلس است.

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    3 0
    خوب الان چهره هاشون کوووو؟ لااقل عکس میذاشتین
  • سعید IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 1
    پس من چی . بنده اولین نفری بودم ک بنزین 3000 تومنی زدم
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 0
    چهره سازی برای بهره برداری های سیاسی
  • ............ IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    0 0
    شبنم نعمت زاده لشگریور مهدی جهانگیری حسین فریدون ...................... البته این لیست طولانی میشه اینها را هم اضافه کنید ....فعلا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس