کد خبر 1023727
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۴

به گزارش مشرق، پرویز امینی، دکترای علوم سیاسی و جامعه شناس در حاشیه حذف رحیم‌پور از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی، یادداشتی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشته است.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

حسن رحیم پور حدود سه دهه است که به مثابه یک «روشنفکر حوزه عمومی»  از خاستگاه اسلام و انقلاب و امام وارد دیالوگ و گفتگو با جامعه شده است. مجله کتاب نقد که موفق ترین ژورنالیسم فکری در حوزه عمومی  جریان انقلاب اسلامی تا کنون است، در دوره سردبیری  او  توانست  به  جریان انقلاب، موضع فعالی در مواجهه با سیلاب چالش های فکری و تئوریک دوره دوم خرداد  و قدرت هماوردی به این جریان در حوزه عمومی ببخشد. این مجله منبع اصلی در تغذیه و تشجیع فکری انقلابیون در مقطع انتشار خود بود که بعد از او متاسفانه از رونق افتاد.

گفتارهای تلویزیونی رحیم پور درباره  مسایل فکری، میدان وسیع تری برای نقش آفرینی او در حوزه عمومی ایجاد کرد و برخی کلیدواژه های انقلاب اسلامی و در راس آنها "عدالت" از همین طریق میدان وسیعی در جامعه پیدا کرد و فضای عمومی را در بر گرفت. 

رحیم پور در این سه دهه تلاش کرده است هم از ذخایر فکر دینی و در راس آن نهج البلاغه زنگارزدایی کند و از داشته های باارزش و راهگشا اما فراموش شده معرفتی اسلام و انقلاب، غبارزدایی کند و آنها را به میدان توجه و کانون چشم انداز عمومی عرضه کند.
 
زبان رسا و قلم توانای رحیم پور  بعلاوه انباشت مطالعات و اصراری که در خواندن و خواندن و خواندن داشته است و صراحت در گفتار و باورمندی  عمیقش به اسلام و انقلاب و امام و  غیرت دینی و انقلابیش، به او این امکان را داد که یک نوع گشودگی و شجاعت اندیشیدن به باورمندان فکری انقلاب ایجاد کند و آنها را از موضع انفعال خارج  و از حاشیه به متن بیاورد.

آنچه رحیم پور در این دهه ها درحوزه عمومی از فکر سازی، مسئله آفرینی، چالش و نقد افکار رقیب کرده است، استثنایی است که بدیل نداشته است. اما در عین حال رحیم پور این حسن را داشت که درگیر حواشی سازمان بوروکراتیک دانش و  کسب مدرک و طی سلسله مراتب اداری آزاردهنده مربی، استادیار، دانشیار و....و ردیف کردن مقاله های علمی_پژوهشی و ساختن یک رزومه پر و پیمان و دهان پرکن نشد تا متن مسایل فراموش شود. حاشیه ای که امروز به متن آکادمی ها و موسسات دانشگاهی تبدیل شده است. 

همچنین رحیم پور خود را درگیر مسئولیت های اداری و سیاسی نکرد و تنها خواست که  کارمند اسلام و انقلاب باشد و مرئوسیت هیچ رئیسی را نه پذیرفت و نه تحمل کرد. همین مسئله به او اجازه داد که با محافظه کاری مذموم و عافیت طلبانه وداع کند و  از همه امکان هایی که دارد برای نقد و اعتراض به کج فکری و کج کارکردی سیاستمداران استفاده کند و آنها را آماج نقدهای صریح و گزنده خود قرار دهد. 

به طور طبیعی سیاستمداران نه می توانند خود را از دیالوگ گزنده با او مصون نگه دارند و نه می توانند زبان تندش را تحمل کنند. اما بسیاری از آنها این میزان هوشیار هستند که به سراغ حذف فیزیکی او نروند و راههای دیگر را مثل نرم کردن او با تمجید و تطمیع زبانی، ناشکیبایی درونی او اما تحمل ظاهری و  یا راه انداختن جنگ روانی و تبلیعاتی علیه او را در پیش بگیرند. اما بهرحال همه سیاستمداران یا  این میزان هوشیار نیستند و یا تفرعنی دارند که نمی توانند به راههای دیگری جز حذف فیزیکی منتقد خود فکر کنند و جناب روحانی البته جز این دسته است.

اما امثال جناب روحانی باید بدانند که امثال رحیم پورها کارمندان او نیستند که منشا ارزش شان به رد و تایید او باشد. رحیم پورها کارمندان اسلام و انقلاب هستند که به نهادهایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزش می دهند و نه برعکس!

جناب روحانی در ماجرای بنزین، رحیم پور تنها معترض شما نیست که با حذف او کار تمام شود. این روزها سراسر ایران همه رحیم پورند! با آنها چه خواهی کرد؟
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 32
  • محمد CA ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    11 15
    این ایراد به روشن فکران وجامعه شناسان امثال جناب رحیم پوروارد است چرادر صحن مجلس یا مسئولیت اجرایی ورود نمیکنند ومیدان را به افراد بی سواد ولیبرال وضد انقلاب خالی می کنند7
    • KR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      11 3
      چون صحنه اجرا جای افرادی است که توانایی اجرایی بالایی داشته باشند. من با این جمله قصد توهین به جناب رحیم پور رو نداشتم. اما دقت کنید که باورود امثال رحیم پور به مجلس و دایره اجرایی همین پتانسیل و استعداد تئوری ایشان هم از بین میره
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    22 2
    یعنی اگر کارمند دولت بود رئیس جمهور حق داشت بهش توهین کنه به هیچ عنوان نمیشه ب کسی توهین کرد
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    18 4
    آقای رحیم پور ازغدی انسان روشنفکر ودانشمند است من از بقیه اعزای این جمع تعجب میکنم مثل آدمهای خنثی که اعتراضی به این آقا نکردند ما چندتا مثل ازغدی داریم خدا حافظش کنه
    • خاتمی IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      12 2
      بنده به شما قول میدهم و تکرار می کنم: آقای رحیم پور ا زغدی محبوبیتش روز بروز بیشتر خواهد شد و مخالفین او بالعکس……… چرا که خداوند در قران کریم میفرماید: العزه لله و للرسول و للمومنین ………
    • علی از لاهیجان IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      0 0
      اعضا درست است . نه اعزا . کاش کتاب می خواندی .
  • نبی GB ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    17 6
    حذف فیزیکی ایشان دال برحقانیت ایشان است
  • IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    9 29
    این روحانی خواب را از چشمان هر ایرانی آگاه و تاریخ شناس ربوده است...اما مشکل فقط روحانی نیست، ساختار بسته ،ونخبه کش و یا فراری ده سیستم ؛ زمینه بروز و ظهور روحانی ها را بر مسند قدرت را فراهم می کند!!
    • سید IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      7 1
      یعنی انتخاب مردم درست بوده است!؟!؟؟!!
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    18 19
    احسنت. ما همه رحیم پور هستیم و گفتمان ما همه یکی است. عدالت
  • حزب الله IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    13 2
    قابل توجه آنانکه در انتخابات ریاست جمهوری ادوار گذشته با سر دادن شعار "اندیشه پیروز است" سعی داشتند به این موضوع اشاره کنند که نیروهای انقلابی و حزب اللهی فاقد اندیشه و تفکر هستند و اصلاح طلبان و لیبرال ها باتفکر می توانند کشور را اداره نمایند. این هم از نحوه برخورد رییس جمهور لیبرالمان با اندیشه و تفکر آزادیخواه.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    14 13
    آقای ازغدی استاد مطهری انقلاب است‌‌.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      0 6
      سن رحیم پور کمتر از مطهری هست پس احتمالاً شاگرد مطهری هست
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      6 18
      استاد رحیم پور ازغدی استاد مطهری زمان است.!!!
    • حسین اقا..... IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      4 0
      //// منظورشان اینه که ایشان همانند استاد مطهری برای انقلاب هستند.. مجید جان....نه ان برداشت شما ...
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      2 9
      مشی وفکر شهید مطهری را دارند .استاد ازغدی.سن وسال مطرح نیست اصل کار فهم که تونداری!!!
  • رضا IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    9 16
    خیلی دوست داریم دانشمند بزرگ و انقلابی در دل مردم جا داری درد و بلات بخور تو سر دشمنات .با شجاعتی که در شما می بینیم پیروزی نزدیک است ان شا الله.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    8 17
    اقای ازغدی بیا ماها رواز کاپلتیالزملسیونازیون غربی نجات بده ...
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    8 5
    این مردم هستند که باعث میشون امثال استاد رحیم پور مظلومانه کنار گذاشته شون، اگر مردم درست انتخاب کنند، کسی جرات نخواهند کرد امثال رحیم پور را حذف کنند.
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
      6 13
      احسنت به این نظر .احسنت به آقای رحیم پور ازغدی که بامنطق جلو این خیانت کاران به نظام ایستادگی میکند. اگر بقیه اعضا هم مثل ایشان میبودن این خیانت کار را رسوا میکردند.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    5 10
    این مردم هستند که باعث میشوند امثال استاد رحیم پور مظلومانه کنار گذاشته شون، اگر مردم درست انتخاب کنند، کسی جرات نخواهند کرد امثال رحیم پور را حذف کنند.
  • FR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    0 1
    از نظرات آقای پرویز امینی مشعوف میشویم
  • جاوید IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    3 3
    پناه بر خدا از دست شما و افکارتان. با این که از مکارم اخلاق دم می زنید، حوصله هیچ انتقادی را ندارید. شما مشرق نیستید که هیچ عین تاریکی و گمراهی هستید.
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      0 0
      درود برمشرق که گمراهان را دستگیرست.!!!
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      0 0
      درود برمشرق.پناه برخدا ازشر تو وامثال تو که تاریکی وگمراهی هستید.!!!
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
      0 1
      توهین نکن‌.دقت کن چی میگی.خدا می بینه وباید پاسخگوی سخنت باشی.
  • رسول رحیمی زاده IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
    3 2
    رحیم پور یک فرد انقلابی است و خریدنی نیست و هر کس بخاهد جیرخار غربیهای داخلی و برونی باشد ان را رسوا میکند و از هیچ کس نمی ترسد چنین افرادی کم هستند در کشور
  • یوسفی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    3 0
    استاد رحیم پور زبان و قلم انقلاب است. او را با دین فروشان و کاخ نشینان ولنجک چکار؟؟؟؟؟؟؟
  • جاوید IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
    0 2
    با عرض سلام، به آن سه تا دوست عزیز که در اثر سانسور اعمال شده از سوی مشرق محترم قضاوت ناقص نمودند فقط عرض سلام دارم. عاقبت از آن متقین است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس