رحیم پور ازغدی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر جامعه‌ای نتواند مسائل روزمره خود را حل کند، حتی اگر استقلال سیاسی هم داشته باشد باز هم توسری خور دیگران‌است.

به گزارش مشرق، به همت بسیج دانشجویی سازمان مرکزی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نشست «نقش و جایگاه فناوری در تمدن اسلامی» با حضور حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن آمفی تئاتر سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

رحیم‌پور ازغدی: در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث محرمانه نداریم

رحیم‌پور ازغدی: نماینده مردم نباید با سرمایه‌داران و اشراف هم‌سو باشد/ بسیاری از مقامات امروز در دوران جوانی بر ضد فساد شعار می‌دادند

رحیم پور ازغدی در این نشست که با حضور مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مراکز استان‌ها، جمعی از ادوار بسیج دانشجویی و مسئولین دانشگاه برگزار شد، گفت: برای هر جامعه‌ای دو خطر در حوزه علوم ممکن است رخ دهد؛ خطر اول این است که جامعه در علوم محض فنی و مهندسی وارد شود و به علوم مبنایی، نظری و پایه توجهی نداشته باشد و به نوعی «صنعت پرستی» دچار شود. 

وی ادامه داد: خطر دوم این است که جامعه و نخبگان آن فقط به علوم پایه و نظری اکتفا کنند و یک انسان عالم در چنین جامعه‌ای نتواند کوچکترین مسئله روز مره خود را که به حوزه علوم فنی و حرفه‌ای مربوط است را حل کند این نیز نوعی "صنعت ستیزی" است که می‌تواند استقلال یک جامعه را به خطر بیندازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: فارغ التحصیلان و نخبگان فنی و حرفه‌ای سرپنجه‌های قوی برای ساختن پیکره و ساختمان تمدن اسلامی هستند.

وی گفت: تجربه نشان داده که ملت هایی که پنجه‌های کارآمد و نیروهای خبره در حوزه فنی و حرفه ای ندارند نمی‌توانند تمدن سازی کنند.

رحیم پور ازغدی افزود: دو تفکر در مواجهه با صنعت وجود دارد. یک تفکر همان دیدگاه "صنعت پرستی" است و دیدگاه دیگر ، مبحث "صنعت ستیزی" است. این دو راهی افراط و تفریط و انقطاع بین فکر و عمل و یا ذهن و دست، سد پیشرفت و ترقی بعضی جوامع است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اسلام هیچ کدام از این دو را نمی پسندد، نه دیدگاه افراطی و نه تفریطی، اظهار داشت: امروزه یکی از ملاک های توسعه یافتگی داشتن قدرت حل مسئله است، یعنی اگر جامعه‌ای نتواند مسائل روزمره خود را حل کند، حتی اگر استقلال سیاسی هم داشته باشد باز هم توسری خور دیگران‌است؛ بنابراین عدم وجود استقلال صنعتی و فنی می‌تواند باعث لطمه خوردن استقلال سیاسی شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس