کد خبر 1021778
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۵
پلوسی نمایه

نمایندگان مجلس سنای آمریکا درباره نحوه برگزاری دادگاه استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا درگیر اختلاف هستند.

به گزارش مشرق، قانونگذاران آمریکایی که سرنوشت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در دستان آنها است روز جمعه بدون رسیدن به توافق بر سر نحوه برگزاری دادگاه استیضاح او در مجلس سنا، واشنگتن را برای سپری کردن تعطیلات ترک کردند. 

احتمال محکومیت و برکناری ترامپ که عضو حزب جمهوری‌خواه است در مجلس سنا نزدیک به صفر است زیرا اکثر کرسی‌های این مجلس در اختیار هم‌حزبی‌های ترامپ است و محکوم شدن او نیازمند موافقت دست‌کم دو سوم سناتورها است. 

بیشتر بخوانید:

نانسی پلوسی: امیدوارم سنا درباره استیضاح ترامپ به توافق ۱۰۰ درصدی برسد

ترامپ: هرچه سریعتر جلسه بررسی استیضاح مرا آغاز کنید

نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر نحوه برگزاری دادگاه اختلاف دارند. دموکرات‌ها می‌خواهند اعضای ارشد دولت ترامپ را به عنوان شهود به دادگاه فرا بخوانند و «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان در اقدامی که هدف آن افزایش فشار بر جمهوری‌خواهان سنا تعبیر شده از ارسال اسناد مربوط به استیضاح به این مجلس خودداری کرده است. 

«آلان درشویتز»، حقوقدان بلندپایه‌ای که احتمال می‌رود برای دادگاه به جمع تیم حقوقی ترامپ بپیوندد گفت فکر می‌کند مجلس سنا می‌تواند بدون ارسال ماده‌های استیضاح از سوی پلوسی هم کارش را ادامه دهد.  

بسیاری از نمایندگان جمهوری‌خواه مایل هستند جلسه استیضاح زودتر برگزار شود تا این مسئله را پشت سر بگذارند. برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه معتقدند دموکرات‌ها به دلیل ضعیف‌ بودن استدلال‌هایشان برای استیضاح ترامپ می‌خواهند جلسه دادگاه هر چه دیرتر برگزار شود. 

نمایندگان دموکرات، استیضاح ترامپ را مسئله‌ای ضروری می‌دانند و گفته‌اند ترامپ تهدیدی علیه دموکراسی به شمار می‌رود. 

مجلس نمایندگان آمریکا تا زمان برگزاری نخستین جلسه خود در روز ۷ ژانویه قادر به ارسال ماده‌های اتهامی استیضاح برای مجلس سنا نخواهد بود. مجلس سنا روز ۳ ژانویه بازگشایی خواهد شد، اما تا روز ۶ ژانویه رأی‌گیری نخواهد داشت. 

نتیجه استیضاح هر چه باشد، دموکرات‌ها توانسته‌اند این را تضمین کنند که نام ترامپ را در تاریخ در فهرست معدود روسای جمهور استیضاح شده نگاه داشته‌اند. «اندرو جانسون» در سال ۱۸۶۸ و «بیل کلینتون» در سال ۱۹۸۸ استیضاح شدند و نام ترامپ به عنوان سومین رئیس‌جمهور در کنار آنها قرار خواهد گرفت. 

هیچ رئیس‌جمهور آمریکا تا به حال از طریق استیضاح برکنار نشده است و برای ترامپ هم به احتمال قریب به یقین همین اتفاق خواهد افتاد. 

ترامپ ۷۳ ساله به «سوءاستفاده از قدرت» و «مانع‌تراشی در تحقیقات کنگره» متهم شده است. مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) با اکثریت آرا هر دو بند قطعنامه استیضاح ترامپ را به تصویب رساند. 

ترامپ بعد از استیضاح خود در اجتماع هوادارانش در میشیگان گفت: « مثل اینکه یک رأی‌گیری داریم. انگار تک تک نماینده‌های جمهوری‌خواه به ما رأی داده‌اند. اوه...اوه... نزدیک به ۲۰۰ نفر! حتی یک رأی جمهوری‌خواه هم از دست ندادیم، ضمن اینکه ۳ دموکرات هم به نفع ما رأی دادند.»

«جو بایدن»، رقیب انتخاباتی ترامپ در واکنش به استیضاح نوشت: «ترامپ از قدرتش سوءاستفاده کرد، سوگند مربوط به سمتش را نقض کرد و به کشورمان خیانت کرد.اما در ایالات متحده آمریکا هیچ‌کس مافوق قانون نیست-حتی رئیس‌جمهور.»

تصمیم نماینده‌های دموکرات برای استیضاح ترامپ از زمانی شروع شد که یک یا چند افشاگر گفتند که ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین، او را برای آغاز تحقیقات قضایی علیه کسب و کار خانوادگی بایدن در اوکراین تحت فشار قرار داده است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس