کد خبر 1021712
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
1

دیدارهای فشرده معاون وزیر خارجه آمریکا با مقامات و سیاستمداران لبنانی و واکنش منفی گروه‌ها و احزاب به این تحرکات و رایزنی‌های مامور تشکیل دولت جدید از جمله خبرهای مربوط به لبنان است.

به گزارش مشرق، معاون وزیر خارجه آمریکا که با هدف کارشکنی در مسیر تشکیل دولت جدید لبنان به بیروت رفته است، با میشل عون دیدار کرد.

دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا که امروز جمعه وارد بیروت شده است، با «میشل عون» رئیس جمهور لبنان در کاخ بعبدا دیدار کرد.

بیشتر بخوانید:

نخستین سخنان نخست‌وزیر جدید لبنان

نخست‌وزیر جدید لبنان کیست؟

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی لبنان، میشل عون به هیل اعلام کرد که روند تشکیل دولت جدید لبنان با معرفی حسان دیاب به عنوان مامور تشکیل آن آغاز شده است.

میشل عون خطاب به هیل گفت : آمریکا باید برای متقاعد کردن دشمن اسرائیلی را برای اینکه به ترسیم مرزهای دریایی پایبند باشد،با هدف تثبیت آرامش و ثبات در جنوب تلاش کند.

وی افزود من از خواسته‌های جنبش مردمی حمایت می‌کنم و به همین سبب خواستار گفت‌وگو شدم و منتظر همراهی جنبش را دارم.

عون تصریح کرد که خواسته‌های جنبش مردمی از حمایت کامل برخوردار شده است به همین سبب از شرکت کنندگان خواسته است به گفت‌وگو برای توافق درباره نکات ضروری برای اصلاحات روی آورند و همچنان منتظر پاسخ و همراهی آنهاست.

رئیس جمهور لبنان خاطر نشان کرد مسیر مبارزه با فساد که از سه سال پیش آغاز شده،‌همچنان با قدرت ادامه دارد و اقدامات متوالی برای بازخواست کسانی که در فساد دست دارند، انجام شده است.

وی بر پایبندی لبنان به حفظ ثبات در مرزهای جنوبی و پایبندی به قطعنامه ۱۷۰۱ تاکید و خاطر نشان کرد ورود یک فروند کشتی لبنانی به آبهای منطقه‌آی در منطقه اقتصادی ویژه نقض حاکمیت لبنان است و لبنان خواستار تحقیقات لازم از سوی سازمان ملل در این زمینه شده است.

عون بر حمایت لازم از تحرکات مردمی بر اساس حفظ آزادی بیان بدون بستن راه‌ها و مختل کردن تردد شهروندان که با قوانین و مقررات بین المللی تعارض دارد، تاکید کرد.

هیل نیز در دخالت آشکار در امور لبنان و روند تشکیل دولت و اظهاراتی که دوران قیمومیت را به یاد انسان می‌اندازد، برای تشکیل دولت جدید لبنان شرط گذاشت و مدعی شد لبنان باید منافع سیاسی و حزبی را کنار گذاشته و منافع ملی را در نظر گرفته و دولتی را با شرکت افراد متخصص که به اصلاحات لازم دست بزنند، تشکیل دهد.

وی در ادامه دخالت‌های خود در امور لبنانی‌ها گفت ما دولت لبنان را به انجام اصلاحات ترغیب می‌کنیم.

معاون وزیر خارجه آمریکا افزود اعتراضات فراگیر و مسالمت آمیز طی روزهای اخیر بیانگر مطالبات طولانی مدت ملت لبنان برای انجام اصلاحات است.

هیل گفت : واشنگتن همچنین از نیروهای امنیتی لبنان می‌خواهد به تضمین سلامت تظاهرات کنندگان و خویشتن داری از سوی همه ادامه دهند.

معاون پامپئو مدعی شد : ایالات متحده خواهان موفقیت لبنان و ملت آن است و ما همچنان به عنوان شریکی متعهد به تلاش‌ها ادامه خواهیم داد.

دیدار معاون وزیر خارجه آمریکا با نبیه بری

دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا که لبنانی‌ها سفر وی را مشکوک و در راستای دخالت در امور داخلی کشورشان می‌دانند، به دیدار نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در منطقه عین التینه بیروت رفت.

نبیه بری در این دیدار خطاب به معاون پامپئو گفت : اسرائیل مسئول نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است و آخرین مورد تجاوز این رژیم، پهپادهایی که در ضاحیه بیروت سرنگون شد، نیست(این تجاوزات ادامه دارد)

دیدار دیاب با فواد سنیوره

مامور تشکیل دولت جدید لبنان با فواد سنیوره نخست وزیر اسبق لبنان هم دیدار کرد .

حسان دیاب پس از این دیدار گفت حضورم در نخست وزیری بر اساس قانون اساسی است.

دیدار مامور تشکیل دولت جدید لبنان با حریری

«حسان دیاب» مامور تشکیل دولت جدید لبنان امروز به بیت الوسط بیروت مقر سعدالحریری رفت تا با وی دیدار کند. دیاب درباره دیدار خود با سعدالحریری نخست وزیر مستعفی گفت رئیس حریری موضع مثبت دارد و با تشکیل دولت جدید همکاری می‌کند.

وی خاطر نشان کرد : رئیس حریری بر حمایت کامل خود از تشکیل دولت جدید تاکید کرد. هیل مدعی شد ما هیچ نقشی در گفتن اینکه چه کسی باید نخست وزیری و تشکیل دولت جدید را برعهده بگیرد، نداریم.

دیاب همچنین با سلیم الحص نخست وزیر اسبق لبنان دیدار کرد و گفت : خواسته‌های تظاهرات کنندگان بر حق است و این خواسته‌ها را درک می‌کنیم، ولی ما خواهان فرصتی برای اصلاح سیاست‌های اشتباهی هستیم که طی ۳۰ سال گذشته وجود داشته است.

واکنش گروه‌ها و احزاب و شخصیت‌های مختلف به سفر معاون وزیر خارجه آمریکا

جبهه العمل الاسلامی لبنان تاکید کرد سفر دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا به لبنان، کاملا مشکوک است.

جبهه العمل الاسلامی در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد سفر امروز دیوید هیل معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا در سایه شرایط کنونی که کشور در آن به سر می‌برد، کاملا مشکوک است و این دخالت آشکار آمریکایی در امور داخلی کشورما خواه در سطوح سیاسی یا اقتصادی یا حاکمیتی پذیرفتنی نیست و حق لبان است که از ثروت‌های زمینی و دریایی به ویژه نفت و گاز در چارچوب مرزهای به رسمیت شناخته بین المللی از جمله بلوک ۹ بهره‌برداری کند.

این بیانیه آورده است : همه مسئولان لبنانی باید به این ثروت‌های نفتی و گازی چنگ زده و حتی از یک وجب از آنها تحت هر شرایطی چشم پوشی نکنند و باید تمام شروط و دیکته‌های آمریکا را رد کنند، زیرا هیل امروز و فردا به زبان دشمن صهیونیستی غاصب کینه‌توزی صحبت می‌کند که برای سرقت و چپال ثروت‌های لبنان تلاش می‌کند.

«جهاد الصمد» از نمایندگان پارلمان لبنان به العهد گفت مامور شدن حسان دیاب برای تشکیل دولت جدید، قانونی و مبتنی بر قانون اساسی است و سخن گفتن از میثاق‌نامه تنها در راستای تحریک و تروریسم روحی قرار دارد.

وی افزود کسانی که سعد الحریری را از نخست وزیری کنار گذاشتند همپیمانانش در حزب القوات اللبنانیه(به ریاست سمیر جعجع) هستند.

این نماینده پارلمان لبنان خاطر نشان کرد : تعامل طایفه‌ای قابل پذیرش نیست و اگر برخی می‌خواهند ما را به مسیرهای دیگری سوق دهند، ما خارج از این صف‌بندی‌های مذهبی و طایفه‌ای هستیم.

شیخ صادق النابلسی از علمای لبنان تاکید کرد مامور شدن «حسان دیاب»، اولین ماموریت برای بازگرداندن ثبات و به راه انداختن کارگاهی برای بازسازی زیان‌هایی است که به اقتصاد و سیاست وارد شده است.

النابلسی در خطبه‌های نماز جمعه در مجتمع حضرت زهرا(س) در صیدا خاطر نشان کرد مشکلی در تشکیل دولت توافقی وجود دارد که بیانگر مسئولیت همه لبنانی‌ها در این مرحله است، ولی همچنان گزینه‌ها به ویژه با توجه به دخالت ایالات متحده آمریکا و فشار این کشور برای معرفی نخست وزیری بدون توجه به منافع و حاکمیت لبنانی‌ها وسیع و گسترده نیست.

وی افزود باید هوشیار باشیم، آمریکا همچنان برای تشدید شکاف‌ها و آشفته کردن وضعیت اقتصادی در لبنان دخالت می‌کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس