کد خبر 1020968
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۰
زنگنه نمایه

زنگنه، آبان ۹۳: کسانی که می‌گویند کیفیت بنزین، اثری بر آلودگی نمی‌گذارد باید به عقل‌شان شک کرد.

به گزارش مشرق، وزیر نفت روحانی که آبان ۹۳ گفته بود «کسانی که می‌گویند کیفیت بنزین اثری روی آلودگی هوا نمی‌گذارد، باید به عقل‌شان شک کرد»، در جدیدترین اظهارات خود گفته است بنزین نقش ناچیزی در آلودگی هوا دارد! شاید در نگاه اول این یک تناقض گفتاری باشد اما همین تناقض باعث واردات بنزین پس از صدارت زنگنه شد.

بیشتر بخوانید:

زنگنه: آلودگی هوا ربطی به کیفیت بنزین ندارد

اگر وزیر نفت را نقد کنی می‌شوی آدم بابک زنجانی؟!


بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت دیروز در حاشیه مراسم نکوداشت محمود حجتی، وزیر سابق جهادکشاورزی که با حضور جمعی از وزرا و مقامات برگزار شد، تلویحا اظهارات قبلی خود درباره بنزین داخلی را پس گرفت. زنگنه در پاسخ به اینکه چه میزان از آلودگی هوای تهران به کیفیت بنزین بازمی‌گردد، گفت: محیط‌زیست قبلا اعلام کرده است تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز است. از طرفی نوع بنزین نیز مسأله نیست، بلکه موتوسیکلت‌های غیراستانداردی است که آلودگی ایجاد می‌کنند و آنطور که گفته می‌شود هر موتوسیکلت غیراستاندارد به اندازه ۷ خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و تعداد زیادی موتوسیکلت داریم که استاندارد نیستند. همچنین در شهرهای بزرگ بنزین و گازوئیل یورو توزیع می‌شود اما فعلا این مشکل نیست. اظهارات دیروز زنگنه، مخاطب را یاد غائله‌ای می‌اندازد که دولت از سال ۹۲ تحت عنوان «آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها» به راه انداخت که بیژن زنگنه با همکاری معصومه ابتکار، بازیگران نقش اول آن بودند.


غائله «بنزین پتروشیمی‌ها» از گزارش ۱۰۰روزه دولت یازدهم شروع شد؛ گزارشی سیاسی که بیش از آنکه راجع به عملکرد ۱۰۰ روزه دولت باشد، در تخریب دولت قبلی نگاشته شده بود. در گزارش ۱۰۰روزه وزارت نفت هم آمده بود: بر اساس گزارش عملکرد وزارت نفت در بخش پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در یکصد روز نخست فعالیت دولت یازدهم، مقرر شده وضعیت بنزین تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی و تاثیر آن بر آلودگی هوا مورد بررسی قرار گیرد.


جنجال‌های رسانه‌ای درباره بنزین پتروشیمی‌ها دی‌ماه سال ۹۲ شروع شد؛ زمانی که آلودگی هوا در تهران و چند کلانشهر به مرز هشدار رسید و ناگهان بنزین پتروشیمی‌ها مقصر آلودگی هوا معرفی شد. در واکنش به این خبر عبدالحسین بیات، عضو هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت پالایش و پخش پیش از عرضه نهایی، نمونه بنزین و اکتان آن را در آزمایشگاه‌های خود آزمایش می‌کند تا بنزین استاندارد و با اکتان مطلوب به دست مصرف‌کنندگان برسد. بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی به‌طور مستقیم قابل مصرف برای خودروها نیست و گزارش برخی رسانه‌ها درباره آلاینده بودن بنزین پتروشیمی‌ها نادرست بوده و صحت ندارد. سهم بنزین پتروشیمی در مجموع مصرف کشور کمتر از ۱۰ درصد بوده و نمی‌تواند عامل اصلی آلایندگی هوا قلمداد شود. تاکنون هیچ نهاد مسؤول یا آزمایشگاه مرجعی نسبت به این موضوع اظهار نظر رسمی نکرده است. این آخرین اظهار نظر وی درباره بنزین پتروشیمی‌ها بود و پس از شدت گرفتن جنجال بنزین پتروشیمی‌ها، وی هیچ واکنشی نشان نداد. بیات ۲۹ تیرماه امسال طی حکمی از سوی زنگنه به‌عنوان عضو اصلی هیأت‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد.


در آن روزها وزیر نفت موضع خاصی درباره بنزین پتروشیمی‌ها نداشت؛ چنانکه ۱۹ دی‌ماه سال ۹۲ گفت: تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی ادامه خواهد داشت تا زمانی که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وارد مدار تولید شود. همچنین ۷ دی‌ماه ۹۲ شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش درباره ادعاهای مطرح راجع به بنزین پتروشیمی‌ها گفت: با توجه به کسری ناشی از تولید داخلی و مصرف بنزین، میزان کمی از این سوخت از مجتمع‌های پتروشیمی دریافت می‌شود که پس از ترکیب با بنزین تولید پالایشگاه‌های نفت و کسب استاندارد لازم به شبکه‌های توزیع سوخت تحویل می‌شود که کیفیت آن دقیقا مطابق استانداردهای ابلاغی است.


۶ اسفند ۹۲ بیژن زنگنه اولین جرقه جنجال‌ها درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها را زد و اعلام کرد: بنزین پتروشیمی‌ها بنا به گزارش شرکت پالایش و پخش آلاینده و خارج از استاندارد است و در تهران توزیع نمی‌شود. پس از این بود که سازمان محیط‌زیست هم وارد گود شد و با ادعای سرطانزا بودن بنزین پتروشیمی‌ها، راه را برای واردات بنزین باز کرد.


نکته جالب در این اظهار نظرها، تناقض آشکار بین اظهارات زنگنه و ابتکار درباره محل توزیع بنزین پتروشیمی‌ها بود. در حالی که سازمان محیط زیست و در رأس آن معصومه ابتکار، بنزین پتروشیمی‌ها را متهم ردیف اول آلودگی‌ هوای تهران اعلام می‌کردند، زنگنه از توزیع نشدن این محصول در تهران و در عوض توزیع بنزین یورو ۴ خبر می‌داد.


در نهایت اوایل سال ۹۳ تولید بنزین در پتروشیمی‌ها متوقف شد و بنزین وارداتی جای آن را گرفت. آمارها نشان می‌دهد در طول سال‌های دولت یازدهم و تا پیش از افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، روند واردات بنزین در کشور کاملا صعودی بوده تا حدی که به بیش از ۱۰ میلیون لیتر در روز رسید. اکنون و با گذشت بیش از ۶ سال از آن غائله، هنوز هیچ مدرکی از آلودگی بنزین پتروشیمی به مردم ارائه نشده و مشخص هم نیست چه کسی از واردات بنزین سود برد.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    0 0
    با دو تا آنالیز ساده باید این ادعا بررسی شه
  • US ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    1 0
    کاش دولت یک هفته ادارات و مدارس و دانشگاه ها رو تعطیل کنه و رفت و امد ماشین در خیابان را ممنوع کند تا ببینیم به عقل کی باید شک کرد
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
    0 0
    در سال 92 هرهفته "آبجی روسری سبزه" یه کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کرد و برای بنزین جیغ بنفش می کشید. بقیه ش رو نمیگم که چی شد چون چندبار نوشتم و منتشر نکردید. وقت و عمر من ارزش داره.
    • سید IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۷
      0 0
      خانم ابتکار این سخن را گغته است یا از خودت دَروَکردی!؟ او که می گفت تقصیر احمدی نژاد است که بنزین پتروشیمی ها را برای جلوگیری از تحریم بنزین وارد چرخه فروش کرده است! اگر الآن هم اصولگرایان در مصدر امور بودن همین کلام را می گفتی یا بستگی داشت!؟ برره ای!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس