کد خبر 1019152
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱
عراق

در ادامه اقدامات مشکوک در جریان تظاهرات‌های مسالمت آمیز عراق، پایتخت این کشور شاهد حادثه دلخراش دیگری بود که حتی تظاهرات‌کنندگان از آن اعلام برائت کردند.

به گزارش مشرق، در ادامه اتفاقات مشکوک در حاشیه اعتراضات و تظاهرات در عراق، امروز تصاویری از قتل یک جوان عراقی در میدان «الوثبه» بغداد و سپس آویزان کردن او از تیر چراغ برق، در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

انفجار مهیب در بغداد

کارشناس عراقی: بعید نیست آمریکا کودتا در عراق را کلید بزند

طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات، سلسله اتفاقاتی مشکوکی از جمله ترور برخی سازمان‌دهندگان اعتراضات، تیراندازی به سوی معترضان و چاقوکشی علیه آنها، موجب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است.

امروز نیز انتشار تصاویر و ویدئوهای دردناکی از این جوان عراقی که هنوز هویت او مشخص نشده، اقدام مشکوک جدید علیه تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز عراقی به شمار می‌رود.

سرتیپ ستاد «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق درباره جزئیات این حادثه، گفت که شخصی که امروز در میدان الوثبه اعدام و به تیر برق آویزان شد، ۱۶ سال سن داشت و نام او «هیثم علی اسماعیل» است که پس از درگیری لفظی با برخی از حاضران در تظاهرات امروز در میدان مذکور، کشته شده است. وی از معترضانی که در نزدیکی خانه‌اش تجمع کرده بودند، خواسته بود که آنجا را ترک کنند.

وی افزود: این مشاجره لفظی در ادامه به درگیری میان دو طرف منجر شد و جوان عراقی چند تیرهوایی شلیک کرد و همین امر موجب شد تا افراد حاضر در نزدیک منزل این جوان، منزلش را با کوکتل مولوتوف به آتش بکشند. بر شمار معترضان به این جوان، کم کم افزوده شد و آنها پس از یورش به منزل این جوان و لخت کردن او، او را کشتند و به تیربرق آویزان کردند.

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق افزود که نیروهای امنیت تا به این لحظه در این جریان مداخله نکرده‌اند و منتظر تصمیم‌گیری طرف‌های مسئول هستند.

این در حالی است که برخی منابع شایعه کرده بودند که این جوان عراقی که منزل او در نزدیکی میدان الوثبه است، تحت تاثیر مواد مخدر بوده و از منزلش به سوی تظاهرات‌کنندگان تیراندازی و چهار نفر از آنها را کشته است پس از آن برخی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات به منزل این فرد حمله کردند و وی را در یکی از کوچه‌ها محاصره و دستگیر کردند. گفته می‌شود که در منزل این فرد چندین اسلحه و نارنجک یافت شده و به همین دلیل معترضان با مزدور و نفوذی خواندن او، وی را به قتل رساندند و از تیربرق آویزان کردند. 

برخی منابع نیز او را تک تیرانداز توصیف کرده بودند.

بیانیه تظاهرات‌کنندگان در میدان «التحریر» بغداد

تظاهرات‌کنندگان در میدان «التحریر» بغداد نیز طی بیانیه‌ای درباره حادثه میدان الوثبه در مرکز بغداد، اعلام کردند که این اقدام یک طرح برای تخریب وجهه تظاهرات‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، در بیانیه معترضان التحریر آمده است: ما برای تظاهرات‌ مسالمت آمیز و اصلاح امور و توقف خونریزی و تحویل جنایتکاران به نهاد قضایی کشور و بازگرداندن کلیه امور به حالت طبیعی، در خیابان‌ها حاضر شده‌ایم. ما برای زندگی در صلح و آرامش و با شعار اعتراض مسالمت‌آمیز تظاهرات کرده‌ایم.

بر اساس این بیانیه، تظاهرات‌کنندگان عراقی در پایتخت این کشور بر مسالمت‌آمیز ماندن اعتراض‌های خود تاکید کردند و حادثه امروز میدان الوثبه را جنایتی توصیف کردند که هم معترضان آن را محکوم می‌کنند و هم از نظر انسانی و شرعی، محکوم است و باید در حق عاملان آن، قانون اعمال شود.

در این بیانیه آمده است: تظاهرات‌کنندگان شرکت‌کننده در تظاهرات مسالمت آمیز با کلیه این اقدامات مخالفند و آن را رد می‌کنند. لذا ما ازهرگونه اقدام خارج از چارچوب اعتراضات مسالمت‌آمیز اعلام برائت می‌کنیم و مسالمت آمیز بودن اعتراضات خود را حفظ خواهیم کرد تا به مطالبات و حقوق واقعی خود برسیم.

واکنش جریان صدر عراق

از سوی دیگر،«صالح محمد العراقی» از منابع رسانه‌ای نزدیک به جریان الصدر عراق، نیز طی پستی در توئیتر نوشت: اگر طی ۴۸ ساعت آینده، عاملان این اقدام تروریستی دستگیر نشوند، کلاه آبی‌ها (اشاره به نیروهای امنیتی وابسته به این جریان) باید از میدانهای تظاهرات در بغداد خارج شوند.

در پی حادثه مشکوک جمعه پیش در پل «السنک» و میدان «الخلانی»،  فرماندهی عملیات بغداد و معاون جهادی «سرایا السلام» و شماری از رهبران جریان صدر طی نشستی درباره ، تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان توافق کرده بودند.

بر اساس این توافق، نیروهای ارتش در منطقه بار دیگر مستقر خواهند شد و مسئولیت حمایت از تظاهرات‌کنندگان را برعهده می‌گیرند و کمیته‌های امنیتی موسوم به «کلاه آبی‌ها» وابسته به سرایا السلام، نیز مسئولیت حمایت از تظاهرات‌کنندگان در قبال نفوذی‌ها و جلوگیری از هرگونه درگیری با نیروهای امنیتی را برعهده می‌گیرند.

«سلام الشمری» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «سائرون» نیز در پی این حادثه از تظاهرات‌کنندگان خواست تا نفوذی‌ها را از صفوف خود دور و از آنها اعلام برائت کنند.  وی افزود: آنچه در میدان الوثبه روی داد، از جمله حوادثی است که از شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز می خواهد تا موضعی آشکار در قبال برخی طرف‌ها که به دنبال تخریب این حرکت مسالمت‌آمیز هستند، اتخاذ کنند.

عزت الشابندر

عزت‌الشابندر سیاستمدار عراقی نیز طی پستی در توئیتر نوشت: انقلاب علیه ارکان تقسیم قدرت و فساد، روی کار آمدن افرادپست، قاتل و دزد و نیز جنایت صبح امروز در میدان الوثبه را توجیه نمی‌کند.

قیس الخزعلی

شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل حق عراق  نیز طی پستی در اعتراض به این حادثه دلخراش نوشت: هرج و مرج، بی‌قانونی، ضعف نیروهای امنیتی، انتشار سلاح و شبه‌نظامیان کثیف تاکی؟

به دنبال اتفاقات مشکوک یک هفته پیش در بغداد و کربلا و دیگر استان‌ها، برخی جریان‌های خبری تلاش کرده‌اند که الحشد الشعبی و عناصر آن را که از متحدان و نزدیکان ایران قلمداد می‌شوند، متهم کنند. برخی دیگر با متهم کردن نیروهای امنیتی تلاش کرده‌اند اختلاف‌افکنی میان ارتش و مردم را در پیش بگیرند. 

اعتراضات در عراق از ابتدای ماه اکتبر آغاز شد. این اعتراضات تاکنون ادامه یافته و طبق گفته کمیته حقوق بشر مرتبط با پارلمان، حدود چهارصد نفر تاکنون که بیشترش در وضعیتی مبهم یا در تیراندازی افراد مسلح ناشناس رخ داده، جان باخته‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    32 67
    فکر کنم الان باید مقتدی صدر را به قصاص این پسر بدبخت اعدام کرد. و کلاه آبی های اورا به نزد اربابشان سعودیان فرستاد.
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      47 62
      طرف مزدور ایران بوده به ارزوی خودش یعنی شهادت نایل اومده تا باشه قسمت تمام بچه مچه انقلابی ها بشه این شهد شیرین شهادت.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      34 40
      ۲۱:۴۴ - حرف مفت نزن ! از مزدوران سعودی-صهیونیستی جز حرف های کذب و مضحک زدن انتظار دیگه ای نیست !
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      0 0
      سلام مرگ بر صهیونیسم جهانی و استکبار جهانی به رهبری امریکا مرگ بر امریکا و مزدوران داخلی و خارجی با جیره و مواجب و بی جیره و مواجبشان پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما اسیبی نرسد امام خمینی (ره)
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    78 36
    جلوی چشمشون جوون مردم رو سلاخی کردن و مردم فقط اعلام برائت کردند؟! وای از این روزگار! خدایا برسون منجیمون رو
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      18 37
      کاش اعلام برائت میکردن، وایسادن فقط فیلم میگیرن. اینا دیگه چه بیشعورهایی هستن
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    17 17
    خدایا زودتر اغتشاشات عراق فروکش کنه داره به جای باریک میرسه.همه این اتفاقات زیر سر حکام خاعن کثیف سعودی هستش.دارن دلار پخش میکنن بین معترضان عراقی
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    24 8
    در عراق چه میگذرد؟؟؟؟ خخخخخخ
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    47 73
    دمشان گرم، باید این ملاعین نجس را نابود کرد.
    • محمد IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      22 29
      نجس تویی و اونی که چنین حرمله ای تربیت کرده
    • ناشناس IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      12 15
      نطفه ناپاک!!
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    اگر خیانتکاران و حقوق بگیران از عربستان و امارات در کشورمان سرکوب نشده بودند با تصاویر بدتر از این در کشورمان مواجه میشدیم، قابل توجه ساده لوحان وطنی، کمی با خود تفکر کنید.
  • حسین IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    43 10
    عراق شده یک کشور بی در پیکر به سان غرب وحشی. دلیلش هم جنگ قدرت بین مسعولین بی ملاحظه عراقی است که کشورشان را چنین ناامن کرده اند.
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      8 1
      بوده از اول تاریخ
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    64 18
    در مقابل زنده زنده سوزاندن کارگر پمپ بنزین توسط معترضان مسالمت آمیز ایرانی (!) چیزی نیست.
    • امیین IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      10 7
      من شنیدم به جسد سوخته اش هم رحم نکردند و با نازل بنزین هتک حرمت کردن
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      12 3
      مسولین امنیتی باید محاکمه بشن
  • ناشناس IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    34 12
    مقصر نخبه های عراقی هستند. همان خواص.
  • سیدمهدی IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    53 8
    چه آدمای وحشی بودن این کارو کردن............،،.،.....،،،،.،،،
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    44 8
    اینها داعش هستن
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    27 22
    عجب ملت وحشی.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    32 44
    جای صدام خالی فقط این صدام می تونست این وحشی ها رو خفه کنه
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      7 13
      خفه شو عوضی ازآب گل آلود ماهی نگیر
    • DE ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      16 10
      صبح به خير اين وحشي ها همه از بعثي هاي صدام ملعون هستند
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    17 22
    مردم ایران هم به زودی همین کار را با مزدورها انجام میدن!
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      11 5
      بله همین کار رو با شما مزدوران سعودی و صهیونیست
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    15 8
    عراقی ها قبل از این هم سابقه ی کشتن جوانان و اربا اربا کردن اونا رو دارن! لعنت به خلق کوفی که تو تمام تاریخ سرنوشتش رذالت و پستی و بی وفاییه
  • هموطن IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    9 13
    بنظر من اقای صدر با سعودیها تبانی ودر حال انجام کودتاه هست صدر نمی تواند از قدرت چشم بپوشد وتشنه قدرت هستش خدا عاقبت همه را ختم بخیر کند در لباس روحانیت همدست شیطان
  • DE ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    13 2
    کشور بی قانون همینه می خواد خوشتون بیاد می خواد خوشتون نیاد توی زمان آشوب تسویه حساب شخصی ،قتل و خشونت چندین برابر حالت عادی می شه کشوری که از نیروهای امنیتیش دفاع نکنه حقش همینه قانون این روزای عراق قانون جنگل هست برادرای عراقی امنیت و آرامش با تعارف و من بمیرم تو بمیری به وجود نمیاد
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    8 3
    اگر رهبران و یا اساتید و سردمداران اعتراض در انگلیس دکتر شده اند یا خارج رفته باشند صد در صد نقش انگلیس و شرق و غرب برای تغییر در رژیم محرز میشود‌.
  • هیمه US ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    13 14
    همین وحوش درنده بودند که امام حسین علیه السلام را شهید کردند
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    14 4
    بعضی از اعراب خوی توحش دارند عراقی ها رو باید تا حدودی از این قماش ندونست اما باز هم دارند کسانی رو که سر بریدن رو رواج دادند و یا برای خون اخترام قائل نیستند حتی جانی های هیتلر هم از تیره برق اویزان کردن و سر بریدن و اتش زدن نداشتند به این وسعت
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    2 7
    بخدا مردم خرند باید همه را خفه کرد با همدیگر را نکشند و نخورند
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    17 13
    با تاسف فراوان این تصاویر دردناک را که به نظاره نشسته ایم و می بینیم که دعوای شیعه-شیعه دارد به مراحل اصلی نزدیک میشود. درست زمانی که فکر می کردیم همه چیز بر وفق مراد است. اما یک نکته رو فراموش کردیم و از همان جا ضربه خوردیم. " دشمن را نتوان ضعیف شمرد. " دشمن تبلیغ تابستان داغ می کند ولی برای زمستان برنامه دارد! این هشدار رهبری بود.
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    12 11
    عراق سرزمین بلا و بدبختی و فتنه ، به حال خودش رها کنید
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    0 4
    راه حلی که به ذهن هر عراقی می سرد شروع یک کودتا است بوی کودتا می اید اگر اشوب ها اینچنین ادامه یابد اخر مقتدا عراق را بدست یک دیکتاتور خواهد سپرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس