نوجوان عراقی

با ورود زودهنگام طرف‌های ذی‌نفع خارجی به خط بحران عراق٬ روند اعتراضات در این کشور به گونه‌ای پیش رفت که هر روز شاهد اتفاقات تاسف‌برانگیز در جریان این تظاهرات‌ها هستیم.

سرویس جهان مشرق - اعتراضات مردمی عراق از ۱ اکتبر سال جاری میلادی با هدف اعتراض به فساد مالی و شرایط وخیم اقتصادی و بیکاری و ضعف خدمات عمومی آغاز شد. اما روند این اعتراضات خیلی سریع به نحوی پیش رفت که از ماهیت اصلی خود جدا و به سمت خشونت‌های عجیب و مشکوک کشیده شد. بیش از دو ماه است که تظاهرات‌ها به این شکل در عراق دنبال می‌شود. روند اعتراضات مردمی عراق به گونه‌ای تحریف شده و اوضاع به هرج و مرج کشیده شد که دیروز میدان الوثبة بغداد، شاهد اعدام یک نوجوان ۱۶ ساله بود!

طبق اخبار منتشر شده ماجرا از این قرار است که دیروز یک نوجوان عراقی ۱۶ ساله به نام «هیثم علی اسماعیل» با چند تن از معترضان مسلح دراطراف خانه خود درگیر شد. علت این درگیری٬ اقدامات معترضان از جمله آتش زدن لاستیک و... در اطراف خانه این نوجوان بود. البته اخبار در خصوص واکنش هیثم در این درگیری متناقض است؛ برخی از رسانه‌ها بازتاب داده‌اند که او ۴ نفر از معترضان را کشته و برخی نیز اعلام کرده‌اند که هیثم تنها چند شلیک هوایی کرده بود. البته بیانیه رسمی فرماندهی نیروهای مسلح حاکی از آن است که وی کسی را نکشته و اقدام به شلیک تیر هوایی کرده است.

اعدام نوجوان عراقی

طبق گفته برخی منابع٬ هیثم پس از مصرف مواد مخدر و به دلیل تاثیر این مواد بر ذهن و روان خود اقدام به حمله به معترضان کرده بود.  در هر صورت این درگیری لفظی و فیزیکی انجام گرفته و در نهایت منجر به یک فاجعه شد.

معترضان خیلی زود به منزل هیثم هجوم برده و پس از ضرب و شتم بسیار او را کشتند. طبق اخبار منتشر شده در این خصوص٬ معترضان او را به میدان الوثبه بغداد برده و پس از قتل٬ از یک تیر چراغ راهنمایی و رانندگی آویزان کردند. صدها زن و مرد عراقی شاهد این صحنه وحشتناک بودند و بسیاری از آنها از آن فیلم‌برداری کرده اند.  گفتنی است که تظاهرات‌کنندگان پس از کشتن هیثم٬ خانه وی را نیز در مقابل چشمان ماموران امنیتی آتش زدند. تمامی این اقدامات در شرایطی انجام شد که نیروهای امنیتی در محل حضور داشتند، اما اقدامی برای جلوگیری از فاجعه انجام نداده اند.

مادر هیثم علی اسماعیل در مکانی که پسرش ذبح شد

عوامل پشت پرده فتنه انگیزی در عراق٬ سعی دارند ماجرای جنایت خود را اینگونه توجیه ‌کنند که وی وابسته به یکی از شاخه‌های مقاومت عراق بوده و علیه معترضان اقدام کرده بود! اما واقعیت این است که برخی تظاهرات‌کنندگان عراقی در مجاورت منزل این نوجوان اقدام به آتش زدن لاستیک و اقداماتی از این قبیل کرده بودند که این امر٬ علی اسماعیل را به واکنش واداشته و میان او و معترضان یک درگیری شکل گرفت.

اما موضوعی که نباید به راحتی از آن گذشت٬ سکوت نیروهای امنیتی عراق در برابر این اتفاق و اتفاقاتی مشابه آن است که باید خیلی سریع درباره ورود این نیروها به صحنه حوادث این چنینی تصمیم‌گیری شود.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که قتل این نوجوان عراقی٬ اولین و آخرین جنایتی نبود که در روند اعتراضات عراق در این کشور اتفاق می‌افتد؛ به‌ ویژه اوضاع در مناطق جنوب عراق به شدت وخیم بوده و قتل‌های متعددی در آنجا صورت می‌گیرد. تنها تفاوت میان قتل هیثم با سایر قربانیان این روند تظاهرات‌های عراق٬ دراین است که صحنه قتل هیثم علی اسماعیل در مقابل دوربین ثبت شد! علاوه بر اینکه طی هفته‌های اخیر ده‌ها تن از رهبران و عناصر برجسته نیروهای مردمی حشد الشعبی نیز به صورت مشکوک ترور شده اند. از جمله این اتفاقات می توان به ترور 7 نفر از عناصر حشد الشعبی و زخمی شدن 10 تن دیگر در اقدام تروریستی ضد نیروهای تیپ ۳۱۳ حشد شعبی اشاره کرد.

سلفی اغتشاشاگران با جنازه نوجوان عراقی

در هرصورت این اتفاقات در جریان اعتراضات عراق رخ می‌دهد و کسی هم جلودار آن نیست؛ اما نکته سوال برانگیز ماجرا اینجاست که چرا روند اعتراضات مردمی عراق به اینجا کشیده شد؟

پاسخ این سوال به سمت کسانی برمی‌گردد که از این حوادث و نابسامانی اوضاع عراق از نظر اقتصادی و به‌ویژه از جهت امنیتی و اجتماعی سود می‌برند. متاسفانه اعتراضات مردمی عراقی خیلی زود تحت‌تاثیر مداخلات خارجی قرار گرفته و به شکل ناگهانی همسو با اهداف طرف‌های خارجی ذی‌نفع پیش رفت. صحنه‌گردانان خارجی این اعتراضات که آمریکا و عربستان و امارات در راس آن‌ها هستند، از همان ابتدای تظاهرات‌ها شروع به موج‌سواری روی مشکلات و دردهای مردم عراق کردند.

در تاریخ معاصر٬ عراق همواره برای آمریکا بنا به دلایل متعدد یک نقطه استراتژیک محسوب می‌شده و مداخلات مستقیم و غیر مستقیم این کشور از گذشته‌های دور در عراق کاملا محسوس بوده است. البته نباید از این نکته غافل شویم که کشیده شدن اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی عراق به اینجا، یکی از پیامدهای تجاوز ایالات متحده به این کشور در ۲۰۰۳ بوده است. به هر حال واشنگتن طبق عادت گذشته خود باز هم وارد خط بحران عراق شده و در کنار آن٬ هم‌پیمانان منطقه‌ایش یعنی امارات و عربستان نیز شروع به مانور دادن در این صحنه کردند.

آمریکا و عربستان و امارات با ورود به خط اعتراضات مردم عراق٬  در ابتدا تلاش کردند تا نقش مرجعیت را در این کشور به حاشیه برده و به نوعی نشان دهند که مرجعیت عراق توانایی کنترل بحران را ندارد. اما از آنجایی که مرجعیت این کشور همواره یک نقش ریشه‌دار و تاثیرگذار در کنترل بحران‌های عراق داشته؛ هم ساختار دولتی و هم برخی احزاب و جریان‌های سیاسی که سعی داشتند از بستر این اعتراضات در راستای اهداف خود فرصت طلبی کنند، مرجعیت را به عنوان یک مرکز ثقل در تحولات اخیر پذیرفتند. بنابراین٬ اولین هدف مداخلات خارجی در حوادث عراق محقق نشد.

در ادامه واشنگتن به همراه هم‌پیمانان منطقه‌ای خود تلاش کرد تا از صحنه تظاهرات‌ عراق برای ضربه زدن به روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران استفاده کند، اقداماتی همچون آتش زدن کنسولگری ایران در کربلا و نجف در این راستا انجام شد. البته خیلی زود مشخص شد که این اقدامات از جانب تعداد معدودی از عوامل طرف‌های خارجی بوده و مردم عراق نقشی در این زمینه ندارند.

اما بارزترین هدف این مداخلات٬ تخریب چهره حشد شعبی و قرار دادن آن در مقابل مردم بود؛ همانطور که از خلال اتفاقات خشونت‌آمیزی که اخیرا در جریان این اعتراضات رخ می‌دهد، شاهد تلاش‌ها برای رسیدن به این هدف هستیم! طرف‌های خارجی ذی‌نفع از بحران عراق٬ به دنبال تحریک مردم ضد نیروهای حشد شعبی و نشان دادن این امر که حشد شعبی٬ معترضان را مورد هدف قرار داده و یا از آنها محافظت نمی‌کند هستند. یکی از نمودهای این فتنه انگیزی را می توان در پوشش رسانه‌ای قتل مشکوک این نوجوان عراقی مشاهده کرد که برخی رسانه‌های وابسته نیز در تکمیل این اقدامات سعی دارند عاملان این اقدام را از عوامل وابسته به حشد الشعبی معرفی کنند.

رسانه‌های وابسته به این کشورها نیز از همان ابتدای اعتراضات شروع به مانور دادن ضد نیروهای حشد الشعبی کرده و همه تلاش‌هایشان در این راستا بود که نشان دهند این نیروها عامل ایجاد رفتارهای خشونت‌آمیز در روند تظاهرات‌ها هستند.

این ادعاها در حالی است که حشد الشعبی از زمان آغاز اعتراضات همواره اقدامات تاثیرگذاری برای جلوگیری از کشیده شدن روند تظاهرات‌ها به سمت خشونت و نیز محافظت از مردم انجام می‌داد. این اقدامات را می‌توان در تلاش‌های آنها برای برقراری امنیت و به‌ویژه در مبارزه با اقدامات اخیر گروهک‌های تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق مشاهده کرد.

در سایه انتقاداتی که بر دولت پیشبرد امور عراق به دلیل عملکرد ضعیف آن در کنترل بحران این کشور وارد است، نباید از نقش و تلاش‌های مرجعیت عراق و حشد شعبی برای پایان دادن به این بحران و جلوگیری از اتفاقاتی مشابه فاجعه دیروز غافل شویم، با این وجود همه چیز بستگی به هوشیاری مردم دارد که تحت تاثیر مداخلات خارجی قرار نگیرند.

در هرصورت مداخلات خارجی در بحران‌های منطقه و به‌ویژه کشوری با موقعیت استراتژیک عراق٬ یک موضوع غیرقابل انکار است، اما تحقق اهداف پشت پرده این مداخلات، بستگی به طرز برخورد مردم و مدیریت مسئولان سیاسی و امنیتی کشور باز می‌گردد. این چیزی بود که در بیانیه‌های مرجعیت شیعه نیز به آن پرداخته شده و بر لزوم هوشیاری مردم و مسئولان نسبت به توطئه های بدخواهان عراق تاکید شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 11
  • بهی PL ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    او مقابل حشدالشعبی و جریان عامری ایستاد مردم هم آویزانش کردن. چیزی که عوض داره گله نداره.
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      بخشی از معترضین حامی ایران هستند اما طرفداری از ایران به معنی عامل ایران بودن نیست. آنها ایران را به خاطر مبارزه با داعش و نجات عراق دوست دارند.آن نوجوان نفهمی کرد و مقابل معرضین حامی ایران ایستاد. البته قتلش هم اشتباه بود
    • خان محمدعلی اقا IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      عراق هنوز هم همان کوفه است و هیچ فرقی نکرده
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      اگر وقاحت هزار درجه باشد اصلاح طلبان در درجه یک میلیون هستند. این معترضان همه دارند علیه ایران و حشد الشعبی شعار می دهند و به اینکارشان افتخار هم می کنند اما ببینید چگونه اصلاح طلبان وقیحانه همه داستان را 180 درجه وارونه نشان می دهند.
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      39 28
      مشرق اگر پر از نفوذی نبود این نظرات و دروغهای شاخدار سازمان یافته اصلاح طلبان را تایید نمی کرد.
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      61 22
      به نظرم هم كسي كه نظر رو نوشته و هم كسي كه جواب داده يه نفر هستن !!! كجاش ربط به ايران داشته !؟!؟ الان اين اغتشاش گرا دارن دايم عليه ايران شعار ميدن
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      45 48
      اینا باید به دست داعشی می افتادن.وحشی های قرون وسطایی
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      65 57
      نه بابا جیره خورکی هستی شما دقیقا توالبانی پایگاهتون باخاک یکسان نشد؟
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      62 34
      میبینم که مزدورهای سعودی حسابی فعال هستند و برای تخریب ایران هر دروغی می گن... البته که سعودی ها مسلمان نیستند و نژاد و ریشه یهودی دارن مثل سرانشون که همه فراماسون هستند و صهیون ...
    • قریشی IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      53 37
      همان رفتارهایی که از اغتشاشگران ایران سر زد در اینجا هم همانها را شاهدیم و این نشان می دهد که همه از یک چشمه آب میخورند یعنی امریکا و اسرائیل . در ایران هم کشته سازی بدست خود اغتشاشگران صورت گرفت و داد و هوارش را هم همانها سردادند مانند همان کسیکه بدست خودشان کشته شد و در مقابل دوربین روی شانه گذاشتند و آوردند در مقابل پایگاه بسیج و سپس در مقابلش مردم جاهل را تحریک می کردند.لعنت به اغتشاشگران و سران فتنه
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      31 4
      چطور از جنازه مثله شده یک پسرک نحیف بهره برداری میکنید ؟ این فاجعه توسط هر کسی رخ داده محکوم است . واقعا بزرگی این اتفاق غم انگیز را درک نمی کنید ؟؟
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      28 0
      مردم وحشی.... متاسفانه هنوز هم در عراق پیدا می‌شوند که با قتل فجیع مظلوم به فکر گندم ری هستند..... واقعا متاسف شدم. طفلی مادرش....
    • کرماشانی IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      12 2
      خدا لعنتت کنه اگه دروغ بگی
    • بوکانی IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
      3 1
      جناب کرماشانی ... من از حسن زیرک متنفرم . این بخاطر بدوبیراهی بود که به مشرق گفتی
  • DE ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    روزی میاد که تمام این وحوش همیشه موبایل بدست که هم توی کشور ما و هم عراق زیادن، باید در برابر انجام این جنایت یا سکوت شون در برابر این جنایت پاسخگو باشن.
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    حشد الشعبی از زمان آغاز اعتراضات همواره اقدامات تاثیرگذاری برای جلوگیری از کشیده شدن روند تظاهرات‌ها به سمت خشونت و نیز محافظت از مردم انجام داد اما فایه ای ندارد ملت وحشی حرف گوش نمیدن
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
      9 1
      کشورداری که با تو بمیری! من بمیرم اداره نمی شود! قاطعانه باید در مقابل وحشیگری ایستاد!
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    انهایی که کشتنش مثل شما مذهبی بودن و صلوات میفرستان. گروه معترض از جریانات مذهبی انقلابی وابسته به رژِم بودند
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      خفه شو. طرفداری از ایران به معنی عامل ایران بودن نیست. آنها ایران را به خاطر مبارزه با داعش و نجات عراق دوست دارند. اما آن نوجوان نفهمی کرد و مقابل حامیان ایران ایستاد. البته قتلش هم اشتباه بود و به ضرر ایران تمام خواهد شد
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      14 51
      چی؟ قاتلان عوامل ایران بودند؟
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      69 44
      از این همه وقاحت نمی میرید؟ صدای شعارهای معترضان علیه ایران را نمی شنوید؟
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      58 37
      لابد این زن بی حجاب عراقی طرفدار ایران است؟ و شاید هم لشکر یزید که سر امام حسین علیه السلام را بریدند و فریاد تکبیر و تهلیل سر دادند خیلی مسلمان تشریف داشتند؟ یا بهایی های سبز طرفدار میریزید فرعونی که شبها تکبیر می گفتند؟
    • دیده بان IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      32 15
      داعشیان حرامزاده نیزدرپرچم و...ازعبارات مذهبی واسلامی استفاده کرده وهنگام ارتکاب جنایت تکبیرمیگفتند!!!!!!برای شماها مفهومی نداره!!
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      28 43
      چرا فقط گوشای توی وهابی همچین چیزی شنیده؟!
    • محمد IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      11 20
      برای دریافت حقیقت جریانات ودردام رسانه های بیگانه نیفتادن شناختن کدهایی ضرورت دارد وان اینکه هیچ کشوری ازناامنی درهمایگی اش سود نمی برد درنتیجه ایران خواستار ارامش درعراق است هرکشوری حق دارد به رویدادهای کشورهمسایه اش حساس باشه ازهمه مهمتر فاکت های زیادی موجود است که پروزه امریکایی است زیرا ناامنی درمنطقه بنفع اسرائیل وامریکاست .ناامنی دربرون امنیت دردرون.علاوبراین شگردهای امریکا برای ما ایرانیها تکراری است مانمونه هاش راداریم
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      12 0
      واقعا ؟ هنوز نمیدونی اینهایی که این جنایت ها را میکنند از انسانیت خارج شده اند ؟ مگر حیوانات در دسته بندی دیندار و بدون دین با مذهبی و غیر مذهبی قرار میدهند ؟؟ این وحوش را باید به دار آویخت .
  • حسين IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    55 50
    به نظر مي آد كه همون صدام ديكتاتور حق شما بود تا آدمتون كنه از اين جنايت ها نكنيد. علي الظاهر روي خوش به شما نيومده. حيف از بچه هاي حشد الشعبي و نيروهاي مقاومت كه جون خودشون رو براي آسايش و امنيت اين كشور به كف دست گرفتند.. هنوز داعش از اين كشور خارج نشده كه اين طور نمكدان رو مي شكنند.
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    44 64
    به به چه خب شد عراق . خوشمان آمد. بکشید همدیگر را
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      34 17
      همه فهمیدن چقدر رذل و پَستی
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      18 24
      حالت خوبه؟ قرصاتو نخوردی انگار!
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    72 95
    به نظر من باید ایران و آمریکا متحد شوند تا خشونت در جهان تمام شود. جنگها تمام شود و همه مردم جهان با هم دوست شوند و همه در کنار هم شادی کنند و عدالت برقرار شود و حق به حق دار برسد و حقوق همه داده شود و دنیا زیبا شود
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      34 28
      بنظرم شما الف الفبای سیاست رو هم بلد نیستی. امریکا از ریشه با ایران در تضاده
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      35 21
      عین زمان شاه که ایران و آمریکا متحد بودند و نه در ویتنام جنگ بود و نه کره و نه فلسطین و نه ظفار و....! البته اتخاد برای آمریکا همان گاو شیرده بودن معنی دارد.
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      21 16
      خدا به هرکس عقل نداد انگار که هیچ نداده
    • ا IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      17 12
      مطمعنن هیچ وقت آمریکا دوست نداره که با ایران دشمنی رو تمام بکنه. چون ایران یک طعمه هست تا عربهای عزیز و گرامی رو بدوشه. دوشیده شوید و از این وضعتان خرسند باشید. البته این وسط مردم ما هم به اندازه کافی رنج میکشن. خدا لعنت کنه کسی رو که دزدی میکنه.از بالاترین تا پایینترین مقام این مملکت
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      40 17
      به نظر من خودتی. ایران و آمریکا (شیطان بزرگ) هیچ وقت با هم تو یک جبهه نخواهند بود. اساسا این جنگ بین ایران از یک طرف و آمریکا و اعوان و انصار از طرف دیگر است
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      29 27
      عوارض مصرف weed - سانتی مانتالیسم هم حدی داره!، گرگ و میش مگه میشه کنار هم زندگی کنن؟ فقط در یک صورت اونم وقتی که شاخ میش تیز و در شکم گرگ باشه والسلام
    • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      10 0
      آمریکا عامل اصلی کشتار در عراق و یمن و سوربه و همه جاست کمی خودت را جمع کن همه دنیا فهمیده اند آمریکا چه جانوری است.
    • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
      2 2
      مغز حشرات از مغز شما پیچیده تر و تکامل یافته تر است
  • تمشک IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    55 67
    در واقع عربستان و امریکا به نیابت از صیهونیست ها در عراق با ایران در حال تسویه حسابند چون صیهونیست ها دقیقا از این شعار می ترسند : (راه قدس از کربلا می گذرد )
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    28 39
    متاسفانه همه کس همه چیز را اظهار نظر می کنن ولی از اصل ماجرا که نفوذ جریان وهابی وابسته به عربستان درعراق غافلند شیعیان عراق باید با اتحاد از این مرحله سخت عبور کنن
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    32 29
    این دختره که سلفی گرفته را باید ...داد. زن باید نماد رافت باشد اینها چه جور وحشیهایی هستند
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    39 34
    مگه یک نوجوان که هنوز رفتارکودکانه داره باید اینطور باقساوت اونهم جلو چشم مادرش سلاخیبشه جواب خداروچی میدن
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    25 25
    داعشیا و عوامل رژیم بعثی عراق این جنایت رو رقم زدن باید باهاشون برخورد شدید بشه
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    21 17
    عجب جانورانی هستند این ها
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    40 4
    عوضی ما هم فیلم رو دیدیم کجا صلوات فرستادن که تو داری این زر رو می زنی.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    23 3
    این نوجوان چندسالشه!؟بهش میاد۱۸سال به بالا میاد
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      4 1
      16 سالش بود
    • یوسف IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      0 0
      ضمن محکومیت این عمل غیر انسانی به اطلاع شما می رساند قاتل مرحوم روح اله دادشی که در ملاء عام اعدام شد 17ساله بود که حتی موقع اعدام مامامنشو صدا می کرد
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    28 32
    باید با بمباران و خمپاره همه آن حرامزادهها را به جهنم می فرستادند
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      5 1
      این یدونه خشونت رو با تمام وجود قبول دارم.
  • دیده بان IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    13 17
    ذبح اسماعیل!!!!
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    34 53
    ان دخترو پسری که عکس صلفی گرفتن باید موهای دختره را به دم اسب ببندند و اسب را رم بدهند و پسره هم را باید پاهایش را به اسب ببندن و اسب را رم بدهند تاتکه تکه بشوند و اثری از وحود نجستشان باقی تماند
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
      2 1
      توی وجود هر انسانی یه داعشی خوابیده منتظره یه فرصت برای بروز خودشه اگه شما هم دنبال انتقام با اون حجم خشونتی بدان فرقی با ان قاتلان نداری
  • نادر IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    29 28
    حشد الشعبی باید قدرتمندانه با داعش عریان وارد نبرد شود و قدرت عمل را بدست گیرد همانگونه که در مواجهه با داعش مسلح این کار را کرد نباید در میان جنگ روانی و رسانه ای دشمنان سردرگم شود و میدان را برای دشمنان داخلی و خارجی بسپارد
  • حمید IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    42 25
    مست و ملنگ کارهایتان بودید و در غرور افتخاراتتان غلط میزدید. هواپیما میزدید ، هواپیما مینشاندید ، کشتی میگرفتید ، کشتی آزاد میکردید ، آرامکو میزدید که ناگهان از خواب پراندندتان . شورشی در ایران به پا شد که چندین کشته داد ، اوضاع عراق و لبنان را از کنترلتان خارج کردند و این تازه اولهای ماجرا است. غرور برتان ندارد دشمن در حال کار است...
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      26 18
      :)))))عخی سال91تا94 هم می گفتن سوریه از دست رفت،عراق از دست رفت،یمن دست سعودی می افتد،لبنان زیر آتش اسرائیل و سلفی هاست آری بپذیرید ایران سیاست خارجیش شکست خورد!!!! اما بعدش معلوم شد کت تن کی هست و کیا پیروز شدن برو تریپ دلسوز نظامم برندار برو شبکه دولتی انگلیستو ببین یا سعودی اینترنشال رفیقات اونجان
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      2 0
      ما مرد کارزاریم
  • مهدی GB ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    36 16
    عکس مادرش خیلی ناراحت کننده بود. کاری به طرفدار کسی بودنش ندارم یا کسی رو کشته یا نکشته. فقط خدا کنه هیچ مادری این وضعیت رو تجربه نکنه.
  • حامد IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    24 23
    عراق پر است مردم خبیث و پلیدی که داعش و داعش صفت اند. یا خود داعش اند یا افراد بز دل و پست هستند ک
  • عباسی IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    9 44
    به نظرم ملت عراق از فقر علم و اموزش به شدت رنج میبرد ملت بیسواد همواره الت دست اینو انند
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    16 19
    همانطور که یکی از تحلیگرای عراقی گفته این افراد ازنیروهای چپگرا وبعثیون ویا طرفدارای گروه های ضد ایرانن ودر فیلم نمونه ش دختری ه که مشخصه از یه طیف خاصه وحملات به مراکز وقبور مشخص از تفکر این گروهها خبرمیده وبطورحتم اینا نه طرفدارایرانن ونه ازگروه حشدالشعبی چرا که نفعی از این اعمال متوجه ایران نمیشه اما برای بعضی کشورهای همسایه وبعثیها نان داره! نماینده سازمان ملل هم اعلام کرده که این جوان طرفدارهیچ گروهی نبوده ونه کسی رو کشته وصرفا با درگیری لفظی به قتل رسیده ومسلما درصورت ادامه این روند درعراق شاهد ماجراهای اینچنینی خواهیم بود کمااینکه درایران هم این موضوعات راداشته ایم وهمه ی انهااز یک ابشخوراب میخورد!
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    31 28
    خدایا همین بلا را سر اغتشاشگران بیاور .الهی آمین.خدا اغتشاشگران را لعنت فرماید ونابود فرماید.
  • کارشناس IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    26 11
    واقعا ملت ایران پاک و مظلوم هستند . هرگز معترضین را اغتشاشگر و فتنه گر ننامید صبر هر ملتی حدی دارد.
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    14 24
    وحشی های بی همه چیز . خدا لعنتتان کند .
  • امیرحسین IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    7 38
    اصلا هیچ شعاری علیه ایران شنیده نمیشه این کسی که گفته شعار علیه ایران میدن توهم زده یا مریضه
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    8 32
    اغتشاشگران چه بی رحم وقسی القلبند .خدا بکشدشون.خدا ازشون نگذره .جهنمی ها.
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    11 30
    بالاخره نسل شمر و یزید و حرمله که منقرض نشده ، اگر غیر از این می کردند ، باید تعجب می کردیم .
  • سید IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    15 19
    اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان
  • محمد امین IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    21 4
    حالا میفهمم چرا رهبر عزیزم ابروی خودشو ریخت تا گند بنزینی روحانی رو جمع کنه چون اینروزهارو میدید اصلا برای چی این حوادث توی فرانسه اتفاق نمیفته بله چون... کمی التماس تفکر دارم از وطنفروشان نون به نرخ روز که یادشون رفت به چی رای دادن حالا مدعی شدن. اخ که من چقدر یاد اینجمله میفتم تو این روزها (انها که به ابوموسی اشعری رای دادند طلبکار علی شدند) اینهم شده قضیه رهبری با منافقان و اسهال طلبان لیبرال
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
      7 2
      آبروی رهبر سر جای خودش .آبروی روحانی با این گند بنزینیش رفت‌.!!!
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    4 1
    عراقی ها ذاتا کینه ای وخشم ۱۰۰درصدی رو تخلیه میکنند!عرب جاهلی واین همون جاست که شیعیان نباید حتی داعشی هارو به طرز فجیع بکشند؛چون الگو میشه! ولی یه نکته مثبت داشت واین خیلی خوب بود که کاملا برهنه نکردند ولی درایران اون زنکه کثیف فتنه گر طالب برهنگی کامل پلیس بود.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    11 1
    خدایا ریشه آشوبگران وفتنه گران را بخشکان .وشرشان را به خودشان برگردان.مرگ بر فتنه گر وآشوب گر.مرگ بر داعش.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    12 2
    لعنت بر این قوم....گفته شده علت عذاب قوم عاد این بود که بچه ای کبوتری را در دست گرفته بود و پرهای کبوتر را میکند و به باد میداد و ازیک دروازه شهر وارد شد و از دروازه دیگر خارج شد و همه مردم شهر کار او را میدیدند و کسی اورا ازین کار باز نداشت .
  • الهام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    8 0
    واقعا دلخراش اینا دسته کمی از داعشی ندارن شایدم خود داعش باشن
  • من IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    11 1
    کار مردم عراق از اعتراض به اوضاع بد اقتصادی و اجتماعی به وحشیگری رسیده ادم با جنازه هموطنش اینکارو نمیکنه. نفرین به مردمی که جهالت ریشه در وجودشان داشته باشد.
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    3 0
    این اولین نظری که درج شده رو حذف کن این دروغ و شایعه رو حذف کن
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    2 0
    اینها که اینکار را کردند عده ای اندک و انگشت شمار هستند و اغتشاش گرند و بی دلیل و انگیزه و صرفا برای اطاعت از کدخدا به خیابان می آیند
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    1 3
    توطول تاریخ نشون داده عراقیهاهمیشه کشته میشدند، از همان ابتدای اسلام، تاصدام دو اشغال آمریکا حمله داعش، اینا اعتراضشون اینه چرا ایران نذاشت کشته بشن
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    0 0
    اف بر ملتي با اين همه خباثت، وحشي‌گري. اينان بشر هستند يا حيوانات درنده در نقش بشر.
  • جنت IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    4 1
    خدا نکند ایران ما مانند عراق بشود، سگهای گرسنه منتظرند تا فارس و ترک و کرد و لر و بلوچ و همه و همه را بدرند هدف اصلی آنها ایران است ملت عزیز قدر کشور خودمون با همه مشکلاتش رو بدونیم. دولتها عوض میشوند و اشتباهات و خیانتهایشان تمام میشود اما ایران عزیزمون باید بماند
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      0 0
      متاسفانه دیگه دیر شده.
  • ali IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    0 2
    خداییش تازه میفهمم که چرا آمریکاییها حق توحش میگرفتند
  • مرتضی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
    2 0
    بجان هم نیافتید چشمان نتان را باز کنید و کلاهتان را قاضی تعدی به هر نفس بدون محاکه قانونی گناه است . اما اگر در فیلم ببینید افرادی هستند که طناب بدست برای کشیدن آن بنده خدا به بالا هم طرز پوشش و هم عملکرد دقیقا" همانند تکفیریها و سلفی ها در زمان حضور ننگینشان در سوریه و عراق است و میتوان به جرات گفت که این یک توطعه از قبل طراحی شده بود. مواظب باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس