ویلموتس و استراماچونی

بحرانی که پیش و پس از خروج آندره آ استراماچونی در سطح اجتماع، ورزش و در نهایت دولت بوجود آمد هشداری چندباره بود تا با طناب دلال ها به ته چاهی که جز ضرر مالی و حیثیتی برای فوتبال و مملکت ندارد، نرویم.

سرویس ورزش مشرق – از شامگاه روز شنبه که قهر سرمربی ایتالیایی استقلال استارت خورد و خیلی ها متوجه دلخوری اش از مسئولان باشگاه شدند، تا صبح روز دوشنبه که طرفداران این تیم خیابان منتهی به ساختمان باشگاه را محلی برای بیان اعتراض های خود یافتند، شرایط به گونه ای پیش رفت که گویی بحرانی عظیم در سطح ملی برای کشور ایجاد شده است.

وقتی اسامی دولتمردان، نمایندگان مجلس، سفیر ایتالیا و وزرای ورزش و امور خارجه را در حاشیه یک قهر عادی بین یک مربی با تیمی باشگاهی می بینیم متوجه می شویم گاهی حساسیت طرفداران فوتبال نسبت به برخی مسایل یا افراد تا آنجا پیش می رود که حتی ممکن است لطماتی جبران ناپذیر را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
 

"پرچم قرمز" سرمربی استقلال را از ایران فراری داد
 

استراماچونی برگردد هم استقلال دیگر تیم نمی‌شود!
 

بی‌عزتی فوتبال ایران ارمغان مشترک وزیر و رئیس

اعتراض هواداران استقلال به خروج استراماچونی از ایران مقابل باشگاه استقلال - دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸

تصاویری که از مقابل ساختمان باشگاه استقلال مخابره می شد مشخص می کرد خشم و نفرت عده ای هوادار، گاهی ممکن است تا چه کجا پیش برود. هادی مباشری، معاونت اجرایی باشگاه استقلال که در تصمیمات کلان این مجموعه کمترین یا حتی هیچ نقشی نداشته و تنها مجری دستورات مدیران بالا دستی اش است همین دو ماه پیش تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت. او وقتی برای عبور از بین جمعیت با مردم همکلام شد تا به آنها تسلی خاطر بدهد که مشکل برطرف می شود مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

باز هم باید مانند اتفاقات تلخ استادیوم غدیر و یا تختی خوزستان فقط خدا را شکر کنیم که حادثه ناگواری رخ نداد. وگرنه در آن شلوغی هر اتفاقی محتمل بود. درب ساختمان از جا درآمد و مشخص نبود اگر نیروی حراست باشگاه درصدد ممانعت از ورود مردم برمی آمد چه حوادث دیگری بوقوع می پیوست.

روزی که طرفداران پرسپولیس خواستار پرداخت دستمزد برانکو شده و مقابل باشگاه حضور یافتند

با مرور حساسیت های اینچنینی در زمینه اعتراض مردم به حفظ خارجی ها در هر دو باشگاه سرخابی پایتخت به اضافه باز شدن هر ماهه پرونده های بدهی دلاری به خارجی هایی که در لیگ برتر شاغل می شوند مشخص می کند علاوه بر تحریم مالی و بانکی آمریکا علیه ایران، هنوز فرهنگ به کارگیری خارجی ها در فوتبال کشور به درستی آموزش داده نشده و یا اراده ای برای یادگیری اش نیست.

فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ آسیا که نماینده ژاپن در تهران جام را پیش چشم طرفداران پرسپولیس به شرق آسیا برد

پرسپولیسی ها هنوز فراموش نکرده اند در پرونده "ژوزه" سرمربی پرتغالی شان در دوران مدیرعاملی رویانیان چه بلایی بر سر تیم شان آمد و لطماتش تا فینال لیگ قهرمانان آسیا هم گریبان این تیم را رها نکرد. مارک ویلموتس، برانکو، عادل شیحی، توزی، بودیمیر، پروپیچ، بازیکنان اوکراینی پرسپولیس و... نمونه هایی بسیار که هر کدام بنا به دلایلی به ایران آمده و باز بنابه دلایلی از ایران رفتند و تنها دردسر و جبران خسارت های مالی شان برای باشگاه و از آن مهمتر طرفداران تیم ها باقی ماند. دایره ای از اشتباهات تکراری و مشابه که در اکثر باشگاه ها نمونه هایش به وفور یافت می شوند و اراده ای برای درس گرفتن از این ماجرا نیست که نیست!

این اشتباهات که خسارات سنگینی را بر پیکره ورزش و نظام باشگاهداری ایران وارد می کند تنها بُعد مالی ندارد بلکه بُعد دیگرش هم ضعیف شدن جایگاه ورزش ملی کشورمان در سطح بین المللی را در پی دارد. چهره فوتبال ایران از روز یکشنبه که استراماچونی تهران را به قصد بازگشت به رم ترک کرد بارها مخدوش شد. تا جایی که شبکه های مخالف و معاند ضمن پوشش لحظه به لحظه این موضوع عادی، با برقراری تماس با این مربی، بلافاصله نقاط ضعف یک فرد در اداره باشگاه استقلال را به مجموعه ساختار نظام جمهوری اسلامی نزدیک کرده و در نهایت با بافتن آسمان و ریسمان به هم، چهره ای ناتوان، درمانده با مدیرانی نالایق را از ایران برای جهان به نمایش می گذارند. این داستان همچنین بازتاب گسترده ای هم در رسانه های ایتالیا داشت.

شبکه BBC که در روزهای حضور کارلوس کی روش در رأس تیم ملی و مشکلاتی که با فدراسیون فوتبال مان داشت سراغ این مربی رفته و مصاحبه ای حضوری را با او ترتیب داده بود باز هم فرصت طلبی اش را در پرونده استراماچونی ثابت کرد و از گافی که به هر دلیل مدیریت باشگاه استقلال داده بود آتو گرفت و با ربط دادن آن به تحریم و FATF تلاش کرد چهره ای ناتوان از مدیریت ورزش در کشورمان را به نمایش بگذارد!

به راستی فوتبال ما تا این حد نیازمند ورود خارجی هاست؟ اگر بله، یکبار برای همیشه با بکارگیری حقوقدانان ورزشی که فقط به فکر مصلحت کشور و باشگاه متبوعه شان باشند، نه جیب خود و مدیران شان، با مقررات صحیح سراغ خارجی ها برویم و اگر نه، از همین امروز ورود هر خارجی به فوتبال، اعم از بازیکن یا مربی را قدغن کنیم تا شاید از این طریق معضلات مرتبط با این مسایل به پایان برسد. قطعا می توان بدون مربی و بازیکن خارجی هم دست بر زانوی جوانان ایرانی زده و به راهمان ادامه دهیم.

گرچه باز هم می شنویم پس از غائله ویلموتس و ضرر میلیون دلاری فدراسیون مهدی تاج در پرونده ای شکست خورده، بار دیگر عده ای فرصت طلب برای دریافت حق دلالی در حال التماس برای به خدمت گیری یک مربی خارجی دیگر به جای ویلموتس هستند! گروهی که تنها به فکر جیب شان هستند و هرگز دلشان برای سرمایه و آبروی مملکت شان نسوخته و نمی سوزد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 15
  • هادی IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    خاک بر سر این دولت و این طرفداران احمق که بیت المال و آبروی کشور براشون مهم نیست
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      60 52
      احمق تو هستی .مربی نتیجه گرفته و قرارداد داره.باید طبق قرارداد عمل بشه و این حق مسلم مربی هست.
    • آبی آسمون IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      45 11
      ادب را رعایت کن لطفا تا به خودت توهین نشه
    • احمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      14 5
      پاسخ به 7:34: به قرارداد عمل بشه و اگر کسی قصور کرده بازخواست بشه. ولی این همه سیاسی بازی بخاطره یه قضیه ساده مثل این برای چیه؟
    • روزبه IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      22 1
      فقط استعفای جناب تاج
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    37 33
    مربی ایرانی مثلا کی ؟ واقعا فهم این مسئله این قدر سخت است که مربیان خارجی خیلی برتر هستند ؟ کدام نربی را استقلال می توانست به خدمت بگیرد که از استرا بهتر باشد ؟ این پیشنهاد مشرق که اگر نمی توانید از مربیان داخلی استفاده کنید از وکلای کارازموده که دلشان برای وطنشان می سوزد استفاده کنید, پیشنهاد کاملا معقولی است.
    • سجاد IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      13 9
      اصلا کاری با نتیجه و خوب و بد بودن مربی ایرانی و خارجی ندارم. ولی حتی اگه مربی خارجی کیفیت کارش بهتر باشه ( که معلوم هم نیست باشه) من مربی ایرانی رو ترجیح میدم چون باید منافع ملی اولویت باشه. بابا تا کی مرغ همسایه باید غاز باشه برای ما؟؟؟ میگم حتی اگه به فرض بهتر هم باشه ما باید از مربی ایرانی استفاده کنیم که فرهنگ بشه. اگه این فرهنگ بشه تو همه عرصه ها از جمله اقتصاد هم تاثیر میذاره که وضع اقتصاد و بیکاری این نباشه. اینو بفهمید خداوکیلی
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      12 7
      این همه مربی خارجی واسه باشگاهها آوردن کدوم تونستن باشگاههای ایران را در این قهرمان آسیا کنن ؟؟ اون قهرمانی های چند دهه قبل هم که با مربیان داخلی به دست اومد .
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      11 8
      معلومه هرسال باشگاههای ایران با مربی های خارجی قهرمان آسیا میشن.
  • شاکری IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    46 1
    همش زیر سر تاج است
  • رضا IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    51 3
    آفرين مشرق ، خيلى عالى بود حرف دل مردم رو زديد . تاج عليرغم اشنباهات مرگبارش باز هم از جاهاى خاصى حمايت ميشه ؟! چرا روشنگرى نميكنيد ؟! تاوان اشتباهات اين شخص و اون مجموعه بى لياقتش رو چرا بايد مردم بدن ؟! چرا كسى بر عملكرد اين افراد نظارت نميكنند ؟!
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    11 3
    تا کی باید به روروک خارجی تکیه داشته باشیم ایا وقتش نشده فوتبال مملکتمون خودش راه بیفتیه هرچند در آغاز ممکنه تاتی تاتی کنه ولی اگر روروک خارجی را ازش بگیرم قطعا روزی مثل ببر خواهد دوید.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    9 1
    چرا ماست مالی میکنید شماها چهارتا مدیر تربیت نکردید چرا باید یه مشت احمق مدیریت فوتبال دستشون باشه همیشه صورت مسئله را پاک میکنی مشرق واقعا گاهی خبرگزاری میشی شبیه بی بی سی
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    18 2
    یعنی همه مشکل مملکت شده فوتبال؟ متاسفم براتون من ازتون نمیگذرم از حلقونم ایرانی بدبخت خرج فوتبال آشغال میکنید
  • کوروش IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    16 15
    چرا فقط یه استرا گیر دادی مشرق لنگی؟؟؟قرارداد برانکو . کالدرون و جونیور رو چی میگی؟؟مربی خارجی فقط برای استقلال بده برای لنگ خوب؟
    • سعید IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      1 4
      کیسه کش
    • کوروش IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
      0 0
      کیسه کش خودتی لنگی
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    14 3
    دست هرجای این مملکت بذاریم،فقط وفقط خرابی ونابودیسا
  • رضا IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    5 1
    تو سالی که رهبری تاکید به استفاده از توان داخلی دارند یه عده باعث فرار نخبه ها از همه حوزه ها میشن و با شکل مدیریتی خراب انگار عمدا میخان باعث ناراحتی مردم بشن..استقلال و پرسپولبس بخاطر طرفداران میلیونی خیلی راحت میتونن درامدهای میلیاردی داسته باشن و جزوه باشگاهای پولدار باشن ولی نمیدونم چرا از پتاتسیل اقتصادی این تیم ها استفاده نمیشه و به جاش از بیت المال بودجه بهشون میدن
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    4 7
    مشرق: "از همین امروز ورود هر خارجی به فوتبال، اعم از بازیکن یا مربی را قدغن کنیم" آره بابا، اینا همه نفوذی هستند که وجهه ایران رو تو دنیا خراب کنند.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    2 15
    BBC که از خودتونه جرا ناراحت میشید؟!!!
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    7 1
    به نظر من اگر مجلس درست و حسابي داشتيم ورود ميكرد و قانون مصوب ميكرد كه ورود هرنوع خارجي به فوتبال ايران ممنوع بشه نهايتا در چند سال به نفع كشور و تيم ملي هم ميشد
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    3 3
    در قضيه قهر و آشتي هاي استرا به نظر من به كل ملت ايران توهين شده و همه مقصرين در اين تحقير ملت ايران از وزارت گرفته تا تيم بايد اخراج بشن
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      1 2
      خوبه قهرمان نکرده . از اول فصل تا الان بارها جای تیم های صدر جدول جابجا شده کمی عاقل تر باشیم .
  • US ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    2 1
    اوایل انقلاب فوتبالیستها جزو اقشار عادی جامعه بودند حتی بعضی هاشون راننده تاکسی و....بودند الان در اقتصاد آزاد از کشورهای لیبرال هم جلوتر زدیم . پزشک فوتبالیست مدیران برخوردار ازرانت و.......پول پارو میکنند و به مردم عادی دهن کجی میکنند . این وضعیت ادامه پیدا بکنه آشوبهای اجتماعیی شدیدتری در راه هست.
    • حسن IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      3 0
      خیلی ها اوایل انقلاب جزو اقشار عادی هم نبودند و الان...
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    3 5
    گيرم كه استقلال قهرمان هم شد كه نميشه به چه قيمتي تحقير مردم ايران در مقابل ديد جهانيان ؟؟؟؟حمقاي قوم
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    6 2
    بااین چندصدمیلیاردی پولی که به مربی خارجی یا بازیکن خارجی میدهید می توانیدچند صد بازیکن داخلی و مربی داخلی پرورش دهید بدبختی تا کی؟ تاکجا؟ بیایید یکبارعبرت بگیرید واز هدر دادن پول بیت المال یا پول مردم جلوگیری کنید والله آه مظلومان دامن شما را می گیرد در دنیا ودر آخرت
  • سوسان IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    11 1
    پول مفت بیت المال رو میدید دست چندتا دزد سر گردنه بعد توقع دارید براتون کارهم بکنند وقتی پول مفت هست و پول بچه یتیم و فقیر و معلول صرف این مزخرفات میشه چرا باید به کیفیت فکر کنند
  • یحیی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    11 4
    یه چیز بامزه بگم! استخدام ویلموتس -مربی سابق تیم ملی- با نتایج افتضاحش 3 میلیون دلار (حدود 36 میلیارد تومان) برای مردم آب خور. این درحالی هست که بودجه یک جایی مثل دانشگاه امام صادق برای سال 99 ، حدود 13 میلیارد تومان هست.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      6 0
      فقط باید از سوز دل قهقهه زد :)))
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    7 1
    به قول هادی: خاک بر سر این دولت و این طرفدارا.
  • الفبا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    4 0
    تيم ها و فدراسيون وقتي كاملا آگاه هستند و ميدانند از طريق سيستم بانكي قادر به پرداخت دستمزد خارجي ها نيستند بر چه اساسي با اين افراد قرارداد مي بندند و اصولا اين قراردادها چگونه تنظيم مي شوند كه اگر اين افراد خودشان تقاضاي فسخ كنند يا از طرف ايراني فسخ شود در هرصورت ما بايد خسارت بدهيم.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    7 1
    وافعا . این قراردادهای مربیان خارجی را به ریال ارائه کنند ببینیم چند هزار میلیارد در این شرایط اقتصادی برای یک جام فکسنی هدر میرود .
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    1 2
    چه قدر ایرانی ها زشتند دماغ ها بزرگ شکم ها گنده قدها کوتاه واقعا زشتیم البته پوستام تیره
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    1 3
    جلوگیری از ورود خارجیها یعنی پاک کردن صورت مساله. ناتوانی مدیران ایرانی نه فقط در ورزش بلکه در تمام زمینه ها اثبات شده و بدبخت خارجیهایی که ندانسته توی این چاه می فتن. ایرانی ها که هیچ خدا بیامرزدشون.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
    1 0
    تا کی باید پول تو جیب فوتبالیست ها و مربیان خارجی ریخت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس