لیبی

از ابتدای سال جاری میلادی و عملیات ناموفق نیروهای ارتش ملی لیبی LNA برای تصرف پایتخت این کشور که در کنترل دولت وفاق ملی است بازیگران خارجی در دو جبهه متفاوت میدان نبرد رودروی هم قرار گرفته‌اند.

سرویس جهان مشرق - ماه گذشته میلادی و در روز ۲۱ نوامبر خبری مبهم و بدون جزییات در مورد سرنگونی یک فروند پهپاد امریکایی در اطراف شهر طرابلس منتشر شد. رسانه‌ها به نقل از منابعی در پنتاگون تنها اعلام کردند که ۱ فروند پهپاد شناسایی ۱۶ میلیون دلاری امریکایی بر فراز پایتخت لیبی توسط پدافند نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر ساقط شده است. اما گزارشات جدید نشان می‌دهد ابعاد واقعی این ماجرا بسیار متفاوت بوده است.

پهپاد امریکایی در پایتخت لیبی چه ماموریتی داشت؟

از ابتدای سال جاری میلادی و عملیات ناموفق نیروهای ارتش ملی لیبی LNA برای تصرف پایتخت این کشور که در کنترل دولت وفاق ملی است بازیگران خارجی در دو جبهه متفاوت میدان نبرد رودروی هم قرار گرفته‌اند. به شکل مستقیم و علنی ارتش امارات و نیروی هوایی این کشور از قوای خلیفه حفتر و ترکیه و قطر از نیروهای دولت وفاق حمایت می‌کنند. اما در این میان کشورهای دیگری نظیر امریکا، روسیه و فرانسه نیز در جریان نبردها قرار دارند. امریکایی‌ها در سال‌های گذشته حامی نیروهای دولت وفاق بودند که تحت حمایت سازمان ملل متحد قرار دارد اما در ماه‌های گذشته و با اصرار کشورهایی نظیر امارات و عربستان، دونالد ترامپ رو به سوی نیروهای خلیفه حفتر آورده است.

دیدار ژنرال حفتر و هیات روس در سال ۲۰۱۷

در سوی دیگر نیروهای نظامی اجاره‌ای روسیه موسوم به قوای واگنر در صفوف نیروهای حفتر مشغول نبرد هستند. اهمیت میدان نبرد در اطراف طرابلس و تجهیزات مدرنی که حامیان خارجی دو طرف در این منطقه مورد استفاده قرار می‌دهند باعث می‌شود پهپادهای جاسوسی امریکایی به شکل مرتب اوضاع منطقه درگیری را تحت رصد خود داشته باشند.

پهپاد RQ۱-Predator امریکایی

سرنگونی پهپاد Predator نیروی هوایی امریکا بر فراز طرابلس

در روز ۲۱ نوامبر سال جاری پدافند هوایی نیروهای خلیفه حفتر، با آتش سامانه‌های پدافندی خود یک فروند پهپاد را سرنگون می‌کنند. در ابتدا سخنگوی نیروهای ارتش ملی اعلام می‌کند که این حادثه عمدی نبوده و به گمان اینکه پهپاد فوق متعلق به ترکیه بوده است اقدام به سرنگونی آن کرده‌اند.

چند روز بعد جنگنده‌های ناشناس اقدام به بمباران مواضع نیروهای حفتر در اطراف شهر ترهونه می‌کنند که گمان میرفت توسط نیروی هوایی امریکا و به منظور تلافی سرنگونی پهپاد انجام شده باشد. اما صحبت‌های امروز ژنرال Stephen Townsend فرمانده کل نیروهای امریکایی در قاره افریقا نشان میدهد سرنگونی پهپاد امریکایی توسط قوای روس انجام شده است.

بیانیه فرماندهی نیروهای امریکایی در افریقا در مورد سرنگونی پهپاد

کاربری سامانه‌های پدافندی ارتش لیبی توسط پرسنل روسی

در بخش نخست مطلب اشاره شد که قوای اجاره‌ای روسی موسوم به واگنر که سابقه نبرد در سوریه و اوکراین را نیز دارند در جبهه نیروهای حفتر حضور دارند. ظاهرا پس از ضربات شدیدی که نیروی هوایی دولت وفاق و پهپادهای ترکیه به پایگاه‌های ارتش ملی لیبی وارد کردند نیروهای خلیفه حفتر کنترل سیستم‌های پدافندی خود را به کاربران روس سپرده‌اند. این موضوع امروز و در مصاحبه ژنرال Stephen Townsend با خبرگزاری رویترز به شکل رسمی اعلام شده است.

«استفن تاوسند» رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در آفریقا با تاکید بر اینکه عوامل روس حمله کننده به پهپاد آمریکایی در زمان هدف قرار دادن آن، نمی‌دانستند که این یک پهپاد آمریکایی بوده است اما قطعا اکنون می‌دانند که این پهپاد متعلق به چه کسی است و با این حال، از بازگرداندن آن امتناع می‌کنند و می‌گویند که ما نمی‌دانیم پهپاد کجاست اما من این حرف را خریدار نیستم.

تصویر منتسب به لاشه پهپاد امریکایی در منطقه ترهونه

همچنین محمد علی عبدالله مشاور امور مربوط به امریکا در نیروهای دولت وفاق ملی میگوید که سرنگونی پهپاد فوق در منطقه ترهونه در ۶۵ کیلومتری جنوب شرق طرابلس پایتخت این کشور رخ داده است و بنا به اطلاعات موجود تنها کاربران روس توانایی انجام چنین کاری را داشته‌اند. وی اضافه میکند که از ماه سپتامبر سال جاری حدود ۱۴۰۰ نیروی اجاره‌ای روس در صفوف نیروهای ارتش ملی لیبی در حال نبرد هستند.

تجهیزات به جا مانده از نیروهای واگنر در میدان نبرد

منابع:

https://www.reuters.com/article/us-usa-libya-russia-drone-exclusive/exclusive-u-s-says-drone-shot-down-by-russian-air-defenses-near-libyan-capital-idUSKBN1YB04W

https://theaviationist.com/2019/11/23/u-s-drone-lost-over-tripoli-the-day-after-italy-lost-a-predator-b-in-libya-new-jamming-capability-deployed/amp/?__twitter_impression=true

https://www.nytimes.com/2019/11/05/world/middleeast/russia-libya-mercenaries.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
    110 6
    بیا اینم دموکراسی که غربی ها و... برا لیبی آوردن رسما گند زدن به کشورشون رفت طوری که سگ صاحبشو نمی شناسه اونجا:/ باید گفت بزرگوار ما اگه نخوایم شما دموکراسی برامون بیاری کیو باید ببینیم؟
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
      8 29
      ارتش بینظیر و قدرتمند ایالات متحده رو ..
  • مرصاد IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
    23 2
    جنگ های نیابتی !!
  • دانیال IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
    4 21
    از برآورد تحرکات آمریکاییها چنین پیداست احتمالا تا ساعات آینده یک عملیات در دریای مدیترانه انجام خواهد شد یا لیبی و یا سوریه هدف حمله آنها خواهد بود.
  • IT ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۶
    10 3
    زدن پهپاد کار شاقی نیست که اینهمه بزرگ میکنید سرعت پیمایش پهپادها اکثرا کمتر از 200 کیلومتر میباشد.که اگر در ارتفاع مناسبی باشد با دوشپرتاب هم میشود آن را زد.
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
      1 0
      ببخشید پس شما رو باید پدافند استخدام کنه چون زدن پهپاد با چیزی که شما میگید جالبه پس به ارمنستان برید با این روش جلوی پهپاد های انتحاری رو بگیرید
  • سروش IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
    1 0
    مگه توی آمریکا که خودشو مهد دموکراسی می دونه سگ صاحبش رو می شناسه همون گندکاری رو آوردن توی لیبی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس