لیبی

خط ارتباطی با تونس و انتقال زمینی تجهیزات و کمک‌های این کشور و ترکیه از طریق این مسیر میتواند نقش مهمی در دفاع نیروهای GNA از پایتخت این کشور داشته باشد.

سرویس جهان مشرق _ در حالی که از حدود ۱ ماه پیش نیروهای ارتش ملی لیبی LNA به رهبری ژنرال خلیفه حفتر و تحت حمایت ارتش امارات و مصر برای سومین بار در ۱ سال گذشته از آغاز عملیات نهایی برای تصرف شهر طرابلس و سرنگونی دولت وفاق ملی تحت رهبری فائز السراج و دولت به رسمیت شناخته شده این کشور توسط سازمان ملل خبر داده بودند، باز هم به مانند گذشته نه تنها این عملیات منجر به شکست سنگین نیروهای حفتر شد بلکه کنترل نوار ساحلی این کشور به سمت خاک تونس نیز به دست نیروهای دولت وفاق ملی GNA افتاد.

نقشه شمال لیبی پیش از ضد حمله نیروهای دولت وفاق ملی.
قرمز: ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال حفتر
سبز: نیروهای دولت وفاق ملی

محورهای تهاجم نیروهای خلیفه حفتر

اگرچه هدف اصلی و تمرکز قوای نیروهای ژنرال حفتر بر تصرف شهر طرابلس پایتخت لیبی است اما همزمان بخشی از نیروهای ارتش ملی در محور شهر مصراته و منطقه ابوقرین نیز درگیری شدیدی با نیروهای دولت وفاق داشته اند.

در حالی که نیروهای حفتر در محور طرابلس به بن بست خورده بودند، چند روز قبل در محور مصراته این نیروها موفق به پیشروی شده و حتی مدعی تصرف منطقه بوقرین بودند اما به ناگاه حضور پدافند هوایی و پهپادهای مسلح ترکیه در این منطقه اوضاع را به سود نیروهای دولت وفاق تغییر داد. تعداد قابل توجهی از ادوات زرهی و خودروهای نظامی نیروهای وابسته به حفتر از طریق حملات هوایی پهپادهای Bayraktar TB۲ ارتش ترکیه منهدم شده و حداقل ۱ فروند بالگرد تهاجمی Mi۳۵ ارتش لیبی نیز در این منطقه سرنگون و خلبان آن به اسارت نیروهای وفاق درآمد.

نیروهای ویژه ارتش خلیفه حفتر موسوم به کتیبه العاصفه

البته حداقل ۲ فروند پهپاد Bayraktar ارتش ترکیه نیز به آتش پدافند نیروهای حفتر سرنگون شد.

بقایای پهپاد Bayraktar TB۲ سرنگون شده ارتش ترکیه

پاتک شدید دولت وفاق و تصرف شهر راهبردی صبراته

در حالی که نیروهای دولت وفاق موفق شده بودند حملات ارتش خلیفه حفتر را در اطراف طرابلس و بوقرین دفع کنند، در یک عملیات برق آسا و غافلگیر کننده، روز گذشته این نیروها با حمله از دو محور شرقی و غربی موفق شدند دو شهر راهبردی صبراته و صرمان که مدت زیادی در کنترل نیروهای ژنرال حفتر بود را تصرف کنند.‌

علاوه بر اینکه این دو شهر در نوار ساحلی این کشور از اهمیت فراوانی برخوردار هستند، تصرف این مناطق موجب شد تا پس از نزدیک به ۲ سال ارتباط زمینی شهر طرابلس پایتخت این کشور با خاک کشور تونس که از حامیان دولت فائز السراج محسوب میشود مجددا برقرار شود.

نقشه شمال لیبی پس از تصرف صرمان و صبراته توسط قوای دولت وفاق.

خط ارتباطی با تونس و انتقال زمینی تجهیزات و کمک‌های این کشور و ترکیه از طریق این مسیر میتواند نقش مهمی در دفاع نیروهای GNA از پایتخت این کشور داشته باشد.

موشک‌های ضد زره کنکورس و متیس ام که توسط نیروهای دولت وفاق غنیمت گرفته شده است.

همچنین حجم عظیم تسلیجات و تجهیزات به جا مانده از ارتش ملی لیبی در دو شهر صرمان و صبراته که به غنیمت نیروهای دولت وفاق درآمده است نشان میدهد که ارتش خلیفه حفتر انتظار عملیات تهاجمی در ابعاد فوق را نداشته و دچار غافلگیری شدید و خسارات عظیمی شده است.

در تصاویر منتشر شده حداقل ۶ دستگاه تانک و مقادیر زیادی موشک‌های ضد زره و تجهیزات سبک به غنیمت نیروهای وفاق درآمده است که در ابعاد درگیری در کشوری همچون لیبی بسیار قابل توجه و تاثیرگذار خواهد بود.

تانک‌های T۵۵ غنیمت گرفته شده در شهر صرمان

آیا امکان صلح و تقسیم قدرت در لیبی وجود دارد؟

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که سطح اختلاف و تنفر میان دو جناح رقیب در خاک لیبی هنوز به حدی نرسیده است که مانع گفتگوهای صلح و تقسیم عادلانه قدرت میان دو جناح باشد.
بر خلاف درگیری‌های بزرگ سالهای گذشته در کشورهایی نظیر سوریه، عراق و یمن، هیچ عامل مذهبی نیز که دستاویز قدرت‌های خارجی برای تفرقه افکنی و شعله ور کردن جنگ مذهبی باشد در لیبی وجود ندارد و غالب نیروهای درگیر دو طرف مسلمانان اهل سنت این کشور هستند.

اما شوربختانه رقابت قدرت‌های خارجی برای تسلط بر این کشور و قدرت گرفتن جناح وابسته به خود و احتمالا در آینده سرمایه گذاری بزرگ در بخش نفت و گاز این کشور که دهمین ذخایر بزرگ فسیلی دنیا را در اختیار دارد مانع از پایان درگیری در این کشور شده است.

از یک سو امارات و مصر حضور دارند که حضور یک دولت با گرایش به جریان اخوان المسلمین در لیبی را کابوسی برای خود دانسته و ظاهرا تحت هیچ شرایطی به آن رضایت نمیدهند. به ویژه کشور مصر که عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور این کشور با یک کودتای نظامی دولت محمد مرسی وابسته به جریان اخوان المسلمین مصر را سرنگون کرده و بیم آن را دارد که ایجاد دولت اخوانی در خاک لیبی به مثابه تیکه گاهی محکم برای تحرکات مشابه در خاک مصر باشد.

نابودی هواپیمای آنتونوف۳۲ ارتش لیبی توسط پهپادهای ترکیه

در سوی دیگر نیز ترکیه و حزب عدالت و توسعه این کشور که به شکل ذاتی در سالهای اخیر از جریان‌های وابسته به اخوان المسلمین حمایت نظامی کرده است، کنترل لیبی و حضور گسترده نظامی و اقتصادی در خاک این کشور را جای پای مستحکمی برای خود به منظور کنترل شرق دریای مدیترانه و ادامه پروژه های اکتشاف نفت و گاز در این منطقه میداند.

با توجه به وابستگی شدید هر دو طرف درگیر در جنگ داخلی لیبی به قدرت‌های خارجی بعید به نظر میرسد در آینده نزدیک امکان مذاکرات مستقیم و طراحی نقشه راه صلح در این کشور و تقسیم قدرت میان طرف‌های درگیر وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    49 80
    اگه کمک های تورکیه نبود الان خلیفه حفتر کل لیبی رو تصاحب کرده بود.
    • مهدی IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      6 7
      ایران و روسیه و متحدین دنبال ارسال کمک برای حفترن قرار امارات و مصر هم پولشو بدن چون شاید منافع خاصی در لیبی مثل نفت نداشته باشن چون خودشون معدن نفت هستن ، ولی میتونن هزینه ترکیه برای ماجرا جویاشو به شدت بالا ببرن قرار
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      6 3
      ترکیه هم دنبال منافع خودش هست، اسم این کمک نیست، سهم خواهی هست.
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      8 20
      من تعجب میکنم چرا ایرانیان باید اینطور سنگ ترکیه را به سینه بزنن،آنها که درضربه زدن به ملت ما از هیچ چیزی روگردان نیستن،آخه برای کسی بمیرید که براتون تب کنه.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      5 7
      ایران اصلا وارد این ماجرا نشده آقا. چرا الکی حرف میزنین. در لیبی دولت وفاق اخوانیه . رابطه اخوانی ها هم با ایران خوب نیس . نمونش انقلاب مصر. این خلیفه حفتر هم با دشمنان ایرانه . ایران اونجا متحدی نداره و هزینه ای هم نمیکنه. اما بنظر من قبایل جنوبی لیبی گزینه های مناسبی برای ایران هستن . نفت و گاز چند کشور هم در اختیار دارن. درضمن با شیعیان هم خوبن.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      7 3
      ايران هم عين روسيه كه واگنر رو فرستاده يه گروه از مزدوراشو فرستاده به كمك حفتر ولي مثل اينكه كارساز نبوده.
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    تركيه قدرت نظاميش خدايي حرف نداره.تنهايي جلو اينهمه كشور وايساده.تو اين سالها تكنولوژي تركيه رشد بسيار بالايي داشته و سيستمهاي روسي و چيني رو زمين گير كرده.تو سوريه و ليبي كاملا ثابت شد.
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      35 42
      غلط كرد تركيه
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      28 29
      چرت نگو
    • US ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      10 19
      من کاری به ملت ترکیه ندارم ولی دولت ترکیه دولت بسیار کثیفیه.
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      5 26
      اره اره ما مسخ تورچیه هستیم مثل شما .. ایران هم همه تورچ هستند و یکی از استانهای اقماری تورچیه هستیم ...خخخخخخ
    • ایران IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      10 18
      ارتش مصر با دارا بودن 260 جنگنده اف 16 و 1500 تانک تولید داخل ابرامز و دو ناو هواپیما بر بسیار قوی تر از ترکیه است و در صورت درگیری ترکیه شکست سختی خواهد خورد چون ناوهای هواپیمابر مصری میتوانند از دریا به زیرساخت های ترکیه حمله کنن
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      15 6
      شما ایران رو نمیگی که پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی رو که جنگنده نمیتونست روش قفل راداری انجام بده با یک تیر موشک از نزدیک جو زمین به زیر کشید بعد هی دم از این ارتش عثمانی میزنی که کم جنایت نکرده اون سیستم روسی دست دهم بود فکر کردی خود روسها اینو استفاده میکنند در ضمن جنگیدن با ارتشی که نه ساله درگیر جنگ فرسایشیه (ارتش سوریه) و حمایت از شبه نظامیان نمیدونم کجا قدرت نیست.
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      5 4
      حالا دیگه حتما باید ذوق ترکیه رو هم کنیم.
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      0 29
      هیچ کدوم از موفقیت هاش رو به روت نمیاریم خودت دیگه محو شو. اخه امارات و عربستان که جلو یمن کم اوردن کشور حساب میکنی تو سوریه هم معلومه کی موفق بوده
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      6 11
      ترکیه الان ابر قدرت شده... فقط خواهش میکنم التماس میکنه بهش اس 400 بدند... چین هم که هیچی با دو میلیارد نفر جمعیت و بزرگترین اقتصاد و بیشتر تولید جهان مسائل ترکیه هیچه... پان ترکیسم جز جهنم چیزی ندارد.
    • US ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      6 11
      ترکیه تو سوریه که همسایه دیوار به دیوارش بود سرش به سنگ خورد حالا می خواد تو لیبی چه غلطی بکنه؟!؟ دیر یا زود شکست می خوره. حتی ممکنه دولت لیبی با خلیفه حفتر و بقیه قبایل آشتی کنند و ترکیه بدون هیچ نتیجه ای دم مبارک را بر کول گذاشته و دست از پا درازتر برگرده به لونه اش.
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      8 2
      از اول هم معلوم بود تركيه نميزاره كشورهاي حاميه ديكتاتور حفتر كاري بكنن.مصر و عربستان و امارات و روسيه و فرانسه رو هم نتونستن كاري بكنن.پهپادهاي تركيه تو سوريه اونقدر عالي بودن كه اسد با وجود حمايت هوايي روسيه بازم نتونست كاري بكنه و طبق اخبار سه هزارتا كشته داد تو چند روز.تو ليبي هم با حمايت از دولت ليبي اينجوري شده و حفتر شكست پشت شكست.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      14 5
      تركيه عملا داره نقش يه قدرت جهاني رو بازي ميكنه و جلو روسيه و فرانسه كه امتياز راي شوراي امنيت رو دارن وايساده.اينقدر فكر نميكردم قدرتش زياد باشه كه تنهايي بتونه اينجوري جلو چندتا كشور وايسه.تو سوريه اونجوري كرد تا اسد نتونه كاري بكنه اينم از ليبي.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      12 5
      تكنولوژي اينجا قدرتشو نشون ميده.پهپادهاي تركيه كجا پهپادهاي چيني و روسي كجا!!تو سوريه ميگفتن پهپادهاي تركيه خوب تونستن تجهيزات و نيروهاي روسيه و اسد رو زمين گير كنن ولي ادم باورش نميشد ولي الان ديگه ثابت شد درست بوده و تركيه خيلي تو تجهيزات نظامي پيشرفت كرده.
    • DE ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      0 0
      اره ازاربابت تعریف کن. تاشاید..........
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    43 12
    چی کار کردن با لیبی. میخوان همین کار رو با ایران هم بکنند. باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به ایران آسیب نرسه.
    • بهزاد AM ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      6 15
      اتفاقا کاملا برعکسه. فلسطینیها موجودات خائنی هستند که در جنگ جهانی اول موقعی که ترکها برای حفظ فلسطین با بریتانیا درگیر شده بودند از پشت به عثمانیها خنجر زدند. هر بلایی سرشون اسرائیل سرشون بیاره حقشونه. ما باید با اسرائیل متحد بشیم. اونجا خاک ۳۲۰۰ ساله یهودیهاست. ۵۰۰ سال قبل از مادها یهودیها اونجا کشور داشتند.
  • احمد IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    13 26
    مصر باید دو ناو هواپیما بر خودش رو برای غرق کردن ناو قراضه ی دست دوم اهدایی امریکا به تررکیه رو در سواحل لیبی غرق کنه
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      13 5
      ترکیه مصر را نابود میکنه
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      8 25
      تركيه از دولت قانوني ليبي كه سازمان ملل به رسميت ميشناسه حمايت ميكنه نه از ديكتاتور يا گروههاي شورشي.ولي مصر و عربستان و روسيه و فرانسه از ديكتاتور حفتر و شورشي ها.تفاوت اينجاست
  • یاشار قارپوزآبادی IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    28 32
    بنده به نوبه خودم از طرف جامعه قارپوزآبادی های مقیم مرکز،این پیروزی را به ننه بوزقورد تبریک و تهنیت ارز می کنم
  • دیلمی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    16 30
    ما باید از لیبی که در دوران جنگ بلبها دادن موشک به ما کمک کرد کمک کنیم تا از شر چچن و ایغور خلاص بشه
  • محمد IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    34 28
    ترکیه لشگری از پهبادهای مسلح خودشو در لیبی مستقر کرده و اصلأ برای اون مهم نیست که تعداد زیادی از اونا هم مورد هدف قرار بگیرن چون ضربات و پیروزیهایی که اونا به دست میارن منافع اون خیلی بیشتر است و در ضمن این پهبادها بصورت جدی و در یک جنگ واقعی در حال تست شدن هستن و اگه عیب یا مشکلی در جنگ داشته باشن اونو رفع میکنن ترکیه اعلام کرده چون بزرگنمایی دوربین های پهبادها ضعیف بوده پهباد باید در ارتفاع کمتری پرواز می‌کردن بخاطر همون هدف قرار گرفتن و برای رفع این عیب با شرکت آسلسان ترکیه برای ساخت دوربین های جدید و پیشرفته وارد مذاکره شده تا پهبادها دیگه در ارتفاع ‌‌‌‌‌پایین پرواز نکنن
    • الله IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      10 9
      عزیزم پهپاد های ترکیه همگی مونتاژ پهپاد های بدون مشتری شرکت اگوستا وستلند ایتالیاست که ترکیه پرچم ترکیه میچسبونه روش و براش نام ترکی میذاره بعد میگه ساخت خودمه ، اما در دنیای اینترنت فهمیدن این چیزا با مراجعه به سایت شرکت اوستا زیاد سخت نیست
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      8 4
      ربطی نداره ، پدافند های خیلی قدیمی هم توانایی زدنشون رو تو هر ارتفاعی دارن ، مهم رادار گریزی هست .. از طرفی وقتی که مهمات حمل می کنه رادارگریزیش هم از بین میره مگه این که مثل پهپادهای ایران مهماتشون تو دهلیز داخلی حمل بشه... به علاوه دوربین های پهپادهاشون ساهت داخل نیست ، مال کانادا هست ..
    • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      7 0
      عجیبه ! آزمایش کارایی تسلیحات در خاک و با جان دیگران !!
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      7 3
      احمق اونی که میگی مونتاژ آگوستا وستلند هلیکوپتر آتاکه نه پهپاد تو هرچیزی نظر ندین
  • GB ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    55 51
    یاشاسین .ارتش ترکیه
    • احمد IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      2 19
      زنده باد کوردستان ، زنده باد پیشمرگه
    • محمد IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      6 13
      متاسفم برای ترکیه و مردمش
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
      9 12
      زنده باد ایران و ارتش و سپاه ایران
    • نظر IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      4 20
      حرومزاده های تخم چنگیز
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      2 9
      اشه ،،منافق سن نفوذی سن؟؟!!
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    5 0
    راز جنگ لیبی در اسرائیل است
  • . IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    6 7
    ارتش مصر با دارا بودن 260 جنگنده اف 16 و 1500 تانک تولید داخل ابرامز و دو ناو هواپیما بر بسیار قوی تر از ترکیه است و در صورت درگیری ترکیه شکست سختی خواهد خورد چون ناوهای هواپیمابر مصری میتوانند از دریا به زیرساخت های ترکیه حمله کنن
    • ناشناس GB ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      7 0
      ناو هواپیمابر مصر قدیمی است سیستم های دفاعی ضعیف داره مصر اف 16 ها رو از ترکیه خریده احتمالا سیستم دوست از دشمن جنگنده های مصر ترکیه رو دشمن نمی‌شناسه مصر هر چقدر هم سلاح داشته باشه تو فرماندهی از ترکیه ضعیف تره تو مصر گروه های طرفدار ترکیه هست ترکیه می تونه تو مصر جنگ داخلی درست کنه ابزار های که ترکیه داره مصر نداره مصر بدون حمایت ارتش کشور های دیگه شکست میخوره
  • ایران IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    7 9
    جالبه چین بیش از 30 هواپیما برامون کمک فرستاد ، اندازه یک کامیونی که ترکیه بهمون داد منت سرمون نذاشت
  • GB ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    14 13
    چه رپورتاژی تو صفحه اصلی سایت برای این پان گوش درازا کردید!!
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
    5 3
    چه عجب یک پیروزی از وفاق دیدیم
  • بهزاد AM ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    17 13
    یاشاسین ارتش حضرت محمد (ص) یاشاسین کنفدراسیون توران
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      4 11
      چچن ها و تیپ سلطان مراد وحشی سربچه ۱۱۱ ساله ببر رومیگی بوووزگوودوخ ؟!؟!؟!
    • ایران IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      1 16
      زنده باد کوردستان ، زنده باد ارتش مهدی (عج)
    • ناشناس GB ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      14 5
      مرگ بر آریایی های تروریست
    • ایران IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      2 16
      بهتره دهنت ببندی چون اریایی ها دو میلیارد نفر در دنیا جمعیت دارند از هند بگیر تا ایران و آلمان ، تاجیکستان و فنلاند ، میدونی نماد کشور فنلاند اریایی و اون ها به اریایی بودن خودشون می‌بالن تا حالا به هند رفتی سوار تاکسی بشی بگی ایرانیم تا چقدر از اریایی برات صحبت کنند ، شما ترکیه ای ها 300 میلیون هستید که در مقابل 2 میلیارد نفر اریایی هیچی نیستید ، پس حواستونو جمع کنید
    • ناشناس GB ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      12 9
      از اینکه شما هندو زاده های آریایی هستید شک ندارم در ضمن افغانی ها هم آریایی هستند شما مهاجر های هندی هستید به خاطر وحشی گری شما را بیرون کردن شما وحشی ها هم به ایران مهاجرت کردید نادر شاه افشار تورک هم اجداد هندی شما را قتل عام کرد
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      0 15
      نژاد هندی اروپایی ( اریایی ) از نجیب ترین وتاریخ ساز ترین وباهشترین اقوام دنیاست و همانند اجداد مغولت در تاریخ کوتاه مدتشان فقط وحشیگری نکردهاند و زبان علمی سانسکریت را داشتند که هنوز هم در دانشگاههای دنیا تدریس میشود ..نه مانند لقولم تانار و.ایغور شما که در صحرا اسب وقاطر میخوردند و.از طریق غارت اقوام دیگر زندگی میکردند !!! خخخ
    • بهزاد AM ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      12 4
      بین تعداد و ارزش رابطه معکوس وجود داره! آریایی ها اقوام آواره و مهاجر هستند بخاطر سرد شدن هوای کره زمین مهاجرت کردند و انگل جوامع پیشرفته همسایه شدند.
  • امير IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    16 14
    قطعا تركيه در سوريه پيروز شد چون تونست تو پنج روز نزديك به چهار هزار نفر آدمو تو سوريه بكشه كه پونصد نفرش سپاهي بودن
    • ایران IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      1 14
      وقتی میگن ترک .. برای همین حرفای و کارای خودشونه،احمق چطور تو سوریه تو 5 روز ترکیه 4000 نفر کشته ؟خخخخخ
    • امیر IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      13 6
      دلیلش اینکه شما ترکارو با آمریکا و روسیه اشتباه گرفتی تو روز اول خود سوره اعلام کرد که دو هزار و صد نفر از نیروهاش رو از دست داده حتی خود سربازای سوری هم همینو میگفتن
  • محمد IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 0
    بسیاری از پدافندهای هوایی که کوتاه برد هم نامیده میشوند بیشترین برد هوایی آنها زیر ۱۰ کیلومتر است اما پدافندهایی که داری برد بلند یا زیاد هستن از تکنولوژی بالایی برخوردار هستن و دارای سیستم راداری قوی و پیشرفته تا بتونه در ارتفاع زیاد هدف رو شناسایی و مورد هدف قرار بده اما در اختیار هر گروهی قرار نداره اگر پهباد در ارتفاع بالا باشه بعد از شلیک موشک سریعاً تغییر جهت داده از منطقه خطر دور میشه و احتمال هدف قرار گرفتن اون خیلی پایین است مگر آنکه یک موشک بسیار پیشرفته و دقیق باشه که در اختیار هر کسی هم نیست
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    7 1
    روسيه هر چي جنس بنجوله به ما و سوريه و كشورهاي ضعيف ميده عوضش خوباشو به تركيه و چين و هند.وقتي با پهپادهاي تركيه تونستن چندين سامانه روسي رو بزنن معلومه انداختن به اسد ديگه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس