ليبي (1).jpg

پیشروی نیروهای مورد حمایت آمریکایی ها و رژیم سعودی و امارات در حومه شهر طرابلس باعث شده رئیس دولت وفاق ملی از ترکیه برای دخالت مستقیم نظامی درخواست کمک کند.

سرویس جهان مشرق - از مناطق شمال غرب لیبی خبر می‌رسد، درگیری‌های سنگین میان نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در طرابلس و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) با نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (وابسته به آمریکا، فرانسه، رژیم سعودی، مصر و امارات) ادامه دارد.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در روزهای گذشته بیشترین درگیری‌ها میان نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای ژنرال حفتر در استان طرابلس، پایتخت لیبی گزارش شده است که همچنان میان طرفین جریان دارد.

نیروهای ژنرال حفتر (موسوم به نیروهای ارتش ملی) از ۲ هفته قبل عملیات گسترده ای را برای سیطره و تصرف بخش‌هایی دیگر از مناطق شمال غربی لیبی آغاز کرده‌اند و موفق شدند پیشروی‌هایی را در برخی محورها به دست آورند.

آرشیو

به گفته منابع میدانی، در محور جنوبی شهر طرابلس (پایتخت لیبی) منطقه «سیده خدیجه» و پایگاه «حمزه» از کنترل نیروهای دولت وفاق ملی خارج شده و به اشغال نیروهای ژنرال خلیفه حفتر درآمده است.

نیروهای ژنرال حفتر پیشروی هایی را هم در محور جنوبی محله «عین زاره» در حومه جنوبی شهر طرابلس داشته اند اما در محور «مرکز آموزشی پلیس» در شمال  اردوگاه «یرموک» همچنان میان طرفین درگیر دست به دست می شود؛ نیروهای دولت وفاق ملی تاکنون موفق شده اند کنترل این مرکز آموزشی را در دست داشته باشند.

نیروهای دولت وفاق ملی با انجام یک عملیات معکوس تا حدود زیادی توانستند نیروهای ژنرال حفتر را از حومه مرکز آموزشی پلیس دور کنند؛ هدف اصلی نیروهای حفتر از تلاش برای اشغال مناطق جنوبی نزدیک شدن به مرکز شهر طرابلس است.

به گزارش مشرق، در محور جنوب غرب شهر طرابلس نیز نیروهای ژنرال حفتر با تصرف منطقه «البریه» موفق شدند مناطق تحت اشغال را در شمال فرودگاه طرابلس به همراه جاده فرودگاه - طرابلس را از محور غربی امن‌تر کنند.

در جنوب غرب استان طرابلس نیز منطقه «طویشه» و «سوق السبت» از کنترل نیروهای دولت وفاق ملی خارج شدند و پیشروی نیروهای حفتر در این محور با هدف قطع جاده اصلی «العزیزیه - طرابلس» صورت می گیرد تا خطوط کمک رسانی نیروهای دولتی در این منطقه مسدود شود.

مناطق «الزیاینه، القویعه، الخوالق» و جمعه بازار مرکزی در حومه شرقی استان طرابلس به تصرف درآمدند و نیروهای حفتر در تلاش هستند با پیشروی به سمت مناطق ساحلی، مسیر کمک رسانی از سمت «سرت و مرغاب» را به سمت شهر طرابلس قطع کنند.

در حال حاضر نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر از حومه جنوب غرب استان طرابلس با شهر طرابلس (پایتخت لیبی) حدود ۲۸ کیلومتر فاصله دارند؛ از محور جنوب غرب استان نیز فاصله نیروهای حفتر با شهر طرابلس حدود ۱۷ کیلومتر است.

نیروهای ژنرال حفتر از حومه جنوب شرق استان طرابلس با مرکز شهر طرابلس ۲۲ کیلومتر فاصله دارند اما بیشترین خطر مربوط به محور جنوب شهر طرابلس است و فاصله در این محور ۴ کیلومتر است که یک خطر جدی برای پایتخت محسوب می شود.

آرشیو

براساس اطلاعات اطلاعات به دست آمده، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر دامنه نفوذ را در محور شمالی استان «مرغاب» افزایش داده اند؛ مناطق جنوبی استان مرغاب و شمال سرت نیز که عمدتا بیابانی هستند به سیطره نیروهای حفتر درآمده است.

پیشروی‌های نیروهای ژنرال حفتر در محورهای شمال غرب لیبی به خصوص در حومه شهر طرابلس باعث شده رئیس دولت وفاق ملی به دولت ترکیه متوسل شود و از آنکارا برای مقابله با نیروهای حفتر درخواست کمک کند.

روند تحولات میدانی نشان می‌دهد کمک های تسلیحاتی ترکیه به دولت وفاق ملی نتوانسته از پیشروی نیروهای حفتر جلوگیری کند و به همین دلیل فائز سراج از رجب طیب اردوغان خواسته نیروهای ترکیه به صورت مستقیم وارد عمل شوند.

به گزارش مشرق، گروهی از نیروهای ویژه ارتش ترکیه به شهر طرابلس رسیده اند و مقرر شده ترکیه تا یک ماه آینده یک پایگاه نظامی در طرابلس احداث کند؛ دولت وفاق ملی لیبی از سوی دولت ترکیه و رژیم قطر حمایت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    5 9
    آمریکا حمایت خودش رو از دولت وفاق ملی اعلام کرده. آمریکا ترکیه قطر ایتالیا انگلیس از دولت وفاق ملی حمایت میکنن و روسیه و عربستان و امارات و مصر و اسراییل از حفتر حمایت میکنن
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    7 18
    VOA یا همان تلویزیون صدای آمریکا اعتراف کرد که پس از رسوایی‌های جنسی در غرب و آزارها و سوءاستفاده‌های جنسی از زنان در محیط‌های کاری و غیر آن، اینک درصد مدیران مردی که از کار کردن نزدیک با همکاران زن اکراه دارند، در حال افزایش است!
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      6 4
      چرت نگو. درباره ی این مقاله نظر بده
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      6 4
      تلويزيون فارسي BBC اعلام کرد بر اساس آخرين يافته محققان علوم غذايي مصرف کله پاچه همزمان با نان بربري و نارنج موجب اختلال معده و مغز ميشود...
  • ایرج IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    6 11
    هرچقدر بین دشمنان محور مقاومت اختلاف و تفرقه بیشتر بشه ، به نفع ماست . در مورد حکومت قطر هم باید گفت : حمایت از حماس توسط این حکومت را نباید جدی گرفت ! چون نقش مهم قطر در حمایت از تروریست ها در سوریه ای که عضو مهم محور مقاومت است ، نشان میده که این حکومت حامی واقعی مقاومت نیست . رابطه خوب قطر با ایران هم فقط بخاطر کمک ایران در جریان تحریم و محاصره این کشور بود .
  • مهدی GB ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    28 3
    شما چرا همه جا آمار غلط میدید؟؟؟ آمریکا درسته با حفتر هم صحبت کرده ولی رسما از دولت وفاق حمایت میکنه. ولی برعکس روسیه رسما با نیروهای واگنر از حفتر حمایت کرده. حالا هی از روسیه حمایت کنید اونجا با عربستان و اسرائیل رفیق شده.
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      4 0
      رابطه خوب سیسی با روسیه باعث اشتباه رویه شده و فکر می کند حفتر هم چنین مثل سیسی رباطه خوبی با روسیه خواهد داشت در حالی که چنین نیست- ایران باید به روسیه باید اینو برساند
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    19 25
    به نظرم ترکیه پوز همه شونو به خاک میماله پول قطر و تروریستهای تحت امرش با تکنولوژی و ارتش ترکیه بلایی به سر حفتر میاره که امریکا و اسرائیل و روسیه و فرانسه و عربستان و امارات و مصر فقط ناظر خواهند بود
    • بهزاد AZ ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      15 25
      با شما کاملا موافقم. قراردادی که ترکیه یا دولت وفاق ملی لیبی امضا کرده خیلی حیاتی و استراتژیکه. قطعا ترکیه در مدت کوتاهی موضوع لیبی رو حل خواهد کرد.
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
      7 8
      تکنولوژی و ارتش ترکیه!!!!!!! خخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    8 1
    اوباما دولت مورد پذیرش سازمان ملل لیبی را سرنگون کرد و دولت وفاق به رسمیت شناخت، الان امریکا و شرکای عرب و یهودی اش علیه همون دولت با بازمانده های حکومت قبلی درحال جنگ هستند، زیبا نیست،
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    5 6
    خدا بخواد ظالمین جهان در لیبی به جان هم افتادن این سنت تاریخه و باید تاوان جنایت هاشون رو بدن
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    13 0
    این است نتیجه سازش قذافی با آمریکا. وقتی صنعت هسته ای وموشکها بروند.
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    7 2
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • CO ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    8 12
    ترکیه خیلی پررو شده باید رویش را کم کرد ، مگر همین ترکیه نبود که همراه با امارات و قطر و عربستان آمریکا و انگلیس در براندازی قذافی شرکت کرد و میخواست حکومت اسد را نیز سرنگون کند که از اتحاد" سوریه ایران روسیه "شکست خورد.
  • میلاد IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    10 10
    چه فرقی بین ترکیه یا امارات؟همونطور که هیچ فرقی بین آمریکا با روسیه نیست همشون دشمن ایران محسوب میشن مصالحشون هم با ما فقط بخاطر منافع خودشون یه عده چنان زیر علم مثلا ترکیه یا امریکا سینه میزنن انگار نونشون و از انکارا یا مسکو یا واشینگتن میگیرن بزار پای ترکیه هم به این لجنزار لیبی باز شه تا مصر هم وارد شه بینهایت از اخوانی ها وهابی ها به درک واصل میشن باعث خوشحالی ما میشه این کشورها یا با مشکل عقیدتی و مذهبی دارن یا مشکل نژادی همشون برن به جهنم
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    6 1
    اگر اردوغان تمام اتباع لیبی را از سوریه به خود طرابلس بر می گرداند الان خود طبرق هم سقوط می کرد و خیل وقت پیش حفتر مرده بود اینو به مقامات برسانید تا به ترکیه برسانند
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    9 3
    تمام قدرتهای اروپایی و عرب باهم دیگر نمی توانند با ترکیه بجنگند خوب ترکیه مجبور است مثل رویه رفتار کند و خودش مستقیما وارد نبرد بشود و بمباران هوایی را باید در اولویت قرا دهد بعد مشارکت در عملیات زمینی را
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    7 3
    ایران باید به تریکه مشاوره بدهد در وهله اول باید ترکیه بمباران هوایی را سرلوحه قرار دهد تا نیروهای زمین وفاق قدرت پیدا کنند و تجدید قوا کنند
  • حق IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    11 1
    چون سرنوشت این جنگ باعث سرنوشت انتقال گاز رژیم آپارتاید صهیونیستی به اروپا میشود پس پیروزی ترکیه در لیبی به منزله شکست رژیم صهیونیستی و عدم انتقال گاز مدیترانه به اروپاست.پس ما باید فورا در لیبی به ترکیه کمک کنیم تا نیروهای حفتر رو شکست بدهند.
  • اکبر IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۱
    15 9
    ایشالله که ترکیه بتونه ژنرال حفتر رو سرکوب و نابود کنه
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
      7 1
      انشالاه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس