کد خبر 1016531
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
رایزنی احزاب سیاسی عراق برای انتخاب نخست وزیر به کجا رسید؟

یک عضو پارلمان عراق با اشاره به کمک ایرانی‌ها برای متحد کردن دیدگاه میان احزاب شیعه و سنی بر سر دولت آتی گفت ایرانی‌ها مایلند نخست وزیر، تسلیم دیکته آمریکا نباشد.

به گزارش مشرق، بغداد پایتخت عراق این روزها شاهد تحرکات سیاسی به رهبری «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور حول محور تشکیل دولت آتی است.هنوز مشخص نیست که آیا این دولت یک دولت انتقالی برای یک مدت کوتاه تا زمان تصویب قانون انتخابات و برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد بود یا خیر.

بیشتر بخوانید

درخواست رئیس پارلمان عراق از رئیس جمهور

وبگاه خبری العربی الجدید به نقل از یک مقام کاخ ریاست جمهوری «السلام» در بغداد آورده است: تحرکات صالح از روز سه شنبه کلید خورد و در خلال آن او با نمایندگانی از ائتلاف سائرون (به رهبری مقتدی الصدر) دیدار کرد که در آن این ائتلاف به شکل مکتوب از حق خود برای معرفی نخست وزیر دولت جدید انصراف داد.

وی افزود: از سوی دیگر احزاب اصلی در پارلمان همچنان بر سر ساختار دولت آتی و نام نخست وزیر اختلاف نظر دارند. برخی از آنها هنوز هیچ رای یا موضعی بیان نداشتند و منتظر مواضع دیگر فراکسیون‌ها نشسته‌اند.

این مسئول عراقی از آمادگی برهم صالح برای تشکیل جلسه‌ای با یکصد نفر از اعضای پارلمان عراق خبر داد که روز یکشنبه در پیامی مکتوب از وی خواسته بودند شخصیتی مستقل و غیر حزبی را به منظور تحقق خواسته ملت برای سمت نخست وزیری انتخاب کند.

وی افزود: چیزی که اعلام شده این است که تعدادی از فراکسیون‌ها از حق خود برای معرفی کاندید نخست وزیری انصراف داده‌اند، اما همچنان در حال مذاکره هستند و خود را به طور کامل کنار نکشیده‌ ‌اند. جریان صدر مخالفت خود را با شخصیت‌های متعددی برای این سمت اعلام کرده است. ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری هم با برخی دیگر مخالف است .

این مسئول کاخ ریاست جمهوری عراق گفت: تحرکات صالح در حال حاضر به منظور این است که معلوم شود بر سر چه کسی توافق حاصل می‌شود، زیرا هرگز نمی‌تواند بدون موافقت فراکسیون‌های شیعی کسی را معرفی کند. این موضوع حداقل الان بعید به نظر می‌رسد.

وی افزود: فراکسیون‌های متعددی هم بیش‌تر از اینکه نام نخست وزیر آتی برایشان اهمیت داشته باشد در حال حاضر به قانون انتخابات و بندهای جدید آن اهمیت می‌دهند که این هم دلایل متعددی دارد از جمله که دولت پیش رو موقتی است و توافق شده که نخست وزیر آتی وزرای خود را بدون مداخله هیچ طرفی خودش انتخاب کند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام سیاسی نزدیک به محافل تصمیم ساز در عراق ادعا کرد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به منظور کمک به رفع اختلاف میان گروه‌های سیاسی اعم از شیعه و سنی در بغداد به سر می‌برد.

ایرانی‌ها مایلند نخست وزیر عراق تسلیم دیکته آمریکا نباشد

یک عضو ائتلاف شیعی «البناء» در گفت‌وگو با العربی الجدید دیدارهای میان احزاب سیاسی را تا شب گذشته بی نتیجه خواند و گفت: فقط هر طرف به حرف‌های طرف دیگر گوش کرده است.

این نماینده عراقی با اشاره به اینکه حضور سردار سلیمانی در عراق به منظور تقریب دیدگاه‌های میان احزاب سیاسی است و طبق قانون مرسوم این کشور، نخست‌وزیر از میان شیعیان انتخاب می‌شود، گفت: ایرانی‌ها مایلند که نخست وزیر آتی عراق به دیکته‌های آمریکایی‌ها درباره ایران تن ندهد.

وی با بیان اینکه نشست‌های روزهای آتی سردار سلیمانی در بغداد محدود به دیدار با فراکسیون‌های شیعی نیست، گفت: او پس از وحدت موضع گروه‌های شیعی با رهبران سیاسی اهل تسنن و کُردها هم دیدار و درباره ساختار دولت و ماهیت آن و نام نخست‌وزیر گفت‌وگو خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، اسامی متعدد و برجسته‌ای طی دو روز گذشته به عنوان نامزدهای نخست وزیری دولت پیش روی عراق مطرح شده است. از جمله قصی السهیل، فائق زیدان، صالح الحسناوی، محمد شیاع السوادنی، إبراهیم بحر العلوم، علی شکری. اسامی شماری از قضات هم به میان آمده است. اما محمدصالح العراقی که نزدیک به جریان صدر است به صراحت مخالفت این جریان با محمد شیاع السودانی و ابراهیم بحر العلوم ابراز داشته است.

مشاور رئیس پارلمان عراق: روزهای آتی مملو از غیرمنتظره‌هاست

«کامل الدلیمی» مشاور رئیس پارلمان عراق هم محاسبات و معادلات سیاسی در عراق را از اول اکتبر به بعد در عراق متحول خواند و گفت: از آن تاریخ ملت عراق در هر توافق و تفاهمی به حساب می‌آیند و انکار این قضیه ممکن نیست. وی در گفت ‌وگو با العربی الجدید گفت: اما تنها چیزی که در ذهن برخی رهبران سیاسی عوض نشده مسئله توزیع غنایم به زیان منافع ملت عراق است.

الدلیمی گفت: نشست‌های جاری میان احزاب سیاسی به شرطی نتیجه می‌دهد که  به انتخاب نخست وزیری منجر شود که نماینده واقعی جوانان معترض این کشور باشد.

مشاور الحلبوسی روزهای آتی را با تحولاتی بزرگ همراه خواند و گفت: با قدرت جوانان میدان‌های اعتراضات که توانستند اراده خود را تحمیل کنند، غیرمنتظره‌های بزرگی در راه است. خون‌هایی که در اعتراضات ریخته شد برای ایجاد تحول واقعی بود.

«فالح العیساوی» سخنگوی ائتلاف سنی «القوی العراقیه» هم در گفت‌وگو با العربی الجدید نشست‌های جاری برای انتخاب نخست وزیر را در مقطع کنونی محدود به فراکسیون‌های شیعی خواند و گفت: پس از توافق میان فراکسیون‌های شیعی بر سر شخصی معین آن زمان گفت‌وگوهای با دیگر احزاب سنی و کُرد هم آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مامور تشکیل کابینه آتی عراق باید مقبولیت مردمی قبل از مقبولیت سیاسی داشته باشد، گفت: مسئله مهم در حال حاضر آرام کردن معترضان و پاسخ به خواسته آنهاست.

«رعد المکصوصی» عضو ائتلاف سائرون در پارلمان عراق که مورد حمایت مقتدی الصدر قرار دارد در گفت‌وگو با العربی الجدید با تاکید بر اینکه در هیچ کدام از نشست‌های ائتلاف سائرون حضور نیافته و نخواهد یافت گفت: موضع ما ثابت و حامی بیانیه اخیر مقتدا صدر است که در آن آمده است نخست وزیر جدید باید توسط معترضان و از طریق همه پرسی بر سر نام پنج شخص برگزار شود و فردی که بیش‌ترین رای را آورد نامزد می‌شود و پارلمان به او رای می‌دهد.

وی تلاش احزاب سیاسی برای انتخاب جانشین عبدالمهدی از طریق برگزاری نشست‌ها را به معنای ادامه بحران و چه بسا وخیم‌تر شدن آن خواند و گفت: ما به عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان از سهم خود برای معرفی نامزد نخست وزیری انصراف دادیم و هرگز هم اجازه نمی‌دهیم احزاب سیاسی نامزدی را مطابق با منافع خود تعیین کنند.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق روز گذشته از «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور خواست تا طی ۱۵ روز تکلیف نامزد تصدی پست نخست وزیر عراق را مشخص کند.

پارلمان عراق روز یکشنبه با حضور حداکثر نمایندگان تشکیل جلسه داد و درخواست رسمی عادل عبدالمهدی برای کناره‌گیری از پست نخست‌وزیری را پذیرفت.

با پذیرش استعفا، دولت عبدالمهدی کوتاه‌ترین دولت و دوره نخست‌وزیری پس از سقوط صدام (به مدت یک سال و دو ماه) نام گرفت.

عادل عبدالمهدی روز جمعه پس از خطبه مرجعیت عراق و پس از گذشت نزدیک به دو ماه اعتراضات روزانه، اعلام کرد که استعفا می‌دهد  و شنبه شب گذشته نیز استعفای رسمی خود را به پارلمان ارائه کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    0 0
    ایران در عراق نشان داد امریکا چیزی را که با کمک داعش بدست نیاورده بود می تواند در کف خیابان و با دلار اماراتی و سعودی بدست بیاورد
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    0 0
    کمی تلویزیون عراق با کسانی که دلار اماراتی سعودی در خیابان پخش می کردند گفتگو پخش می کرد بیشتر ماهیت فتنه گران برای مردم عراق فاش می شد ام حیف عادل و مرجعیت بدتر از عادل زرنگ نبودند
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    0 0
    ایرن مگر از عراق جز دشمنی با اسرائیل و حمایت از فلسطین می خواهد چرا این مطلب در روزنامه های عراقی انعکاس پیدا نمی کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس