کد خبر 1015875
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
تکرار موضع‌گیری خصمانه پمپئو علیه ایران

وزیر خارجه آمریکا با ابراز خرسندی از کاهش رشد اقتصادی ایران، مدعی شد که بر خلاف هشدارهای کشورهای جهان، خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها، «فوق‌العاده مؤثر» بوده است.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه بار دیگر ایران را عامل بی‌ثباتی در غرب آسیا خواند و از آنچه او اثرگذاری تحریم‌ها خواند، ابراز خوشنودی کرد.

پامپئو که در مرکز «مک‌کانل» در دانشگاه «لوئیسویل» صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد ناآرامی در «کشورهای رقیب» از جمله ایران، عراق و لبنان، این ناآرامی‌ها را به هم مرتبط خواند و مدعی شد که در هر سه کشور، ریشه اعتراضات، نارضایتی از جمهوری اسلامی ایران است.

بیشتر بخوانید:

حمایت واشنگتن از اغتشاشات در ایران از زبان «برایان هوک»

حمایت سناتور ضد ایرانی کنگره آمریکا از ناآرامی‌ در ایران

روحانی: اختلافات کشورهای اسلامی تنها به نفع آمریکا است

او در ادامه از تصمیم دولت آمریکا برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای هم دفاع کرد و مدعی شد که دولت سابق آمریکا ایران را به عنوان «شریک اصلی امنیتی خود در خاورمیانه» برگزیده بود و در این رویکرد، برجام، نقشی محوری داشت. وی همچنین ادعا کرد که توافق هسته‌ای نه تنها مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی نبود، بلکه راه ایران به این سو را هموار هم می‌کرد. 

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن کشورش از توافق هسته‌ای، تبعات قابل توجهی داشته، گفت تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، توان این کشور برای بازیگری در عرصه منطقه را کاهش داده است. 

وی با بیان اینکه برجام منابع مالی گسترده‌ای در اختیار ایران قرار می‌داد و امکان تولید ثروت از طریق تجارت با اروپا را برای ایران فراهم می‌کرد، از تبعات منفی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران ابراز خرسندی کرد. 

پامپئو در مورد رویکرد اروپا در قبال برجام، گفت: «اروپایی‌ها رویکرد کاملا متفاوتی داشتند و در توافق هسته‌ای باقی مانده‌اند. ما آن‌ها را تشویق کرده‌ایم که از این توافق خارج شوند، چون آن را اصلا سازنده نمی‌دانیم. ما تحریم‌ها را بار دیگر اعمال کردیم، اروپایی‌ها تصمیم گرفتند که این کار را نکنند.»

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به کاهش حجم اقتصاد ایران در دو سال گذشته، گفت: «خبر خوب این است که بر خلاف اینکه جهان به رئیس‌جمهور ترامپ می‌گفت تحریم‌ها اثر نمی‌کذارند، اما حالا مشخص است که جهان اشتباه می‌کرد. تحریم‌ها فوق‌العاده موثر بوده‌اند.»

وی با این وجود، مدعی شد که هدف تحریم‌های آمریکا تأثیر گذاشتن بر مردم ایران نیست، بلکه هدف از این تحریم‌ها این است که مردم ایران «بتوانند رژیم این کشور را متقاعد کنند» که «عادی» باشد.

پامپئو پیش از این هم بارها از لزوم تبدیل شدن ایران به «کشوری عادی» صحبت کرده و حتی گفته است که اگر ایران می‌خواهد «مردمش غذا بخورند»، باید سیاست‌های خود را تغییر دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس