کد خبر 1015738
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
عباس صالحی نمایه

صراحت لهجه‌ام را ببخشید؛ اما باید بگویم: «بررسِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیِ جمهوریِ اسلامیِ ایران» غلط زیادی می‌کند که جمهوری اسلامی در بین معیارهایش نباشد.

به گزارش مشرق، حسین شاهمرادی، مدیر انتشارات امیرکبیر در فضای مجازی طی نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت:

جناب آقای دکتر صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

سلام
دیروز یادداشتی خواندم از نویسنده‌ای درجۀ چندم که مدعی شده بود بررسِ ادارۀ کتاب وزارت ارشاد است. در میان بافته‌هایش، گفته بود: «من علیه هر کُنش ضد ایران خواهم بود [...] معیار دیگری هم ندارم. جاسوس خدا هم نیستم و جمهوری اسلامی و حفظ و نظام و این چیزها هم در بین معیارهای من نیست.» دربارۀ این جمله چند نکته دارم:

یک. نکتۀ اول را می‌گذارم آخر می‌گویم؛ چون مهم است، اما ممکن است بقیۀ متن را تحت‌الشعاع قرار دهد. پس فعلاً نکتۀ یک بماند تا بعد.

دو. آیا در وزارت متبوع شما، بررس‌ها معیارِ ممیزی آثار را تعیین می‌کنند یا شما به آن‌ها ملاک و معیار را می‌دهید و آن‌ها صرفاً مأمور بررسیِ کتاب طبق معیارهای مشخص و ازپیش‌تعیین‌شده‌اند؟ مگر ممکن است یک بررس خودش معیارهای بررسی را خودش تعیین کند؟ مگر قانون ممیزی و آیین‌نامه ندارید؟
چقدر باید ناشران از این ممیزی‌های سلیقه‌ای و شکمی آثار در وزارت ارشاد ضربه بخورند؟

سه. اگر ملاکی دارید و اگر طبق قانون عمل می‌کنید، آیا «حفظ نظام و جمهوری اسلامی» در میان معیارهای اعلامی شما به بررس‌ها نیست؟ یعنی بررس‌های وزارت ارشاد، بدون در نظر گرفتن جمهوری اسلامی کتاب‌ها را بررسی می‌کنند؟

چهار. شما در وزارت ارشاد، بررس‌های خود را چگونه انتخاب می‌کنید؟ آیا نظامِ گزینش یا صافیِ خاصی دارید که هر که از راه رسید، وارد آن نشود؟ به‌هرحال تا آنجا که ما می‌دانیم، در روزگاری پیش‌تر و حتی همین الآن، ادارۀ کتاب محل آمدوشد بزرگان و فرهیختگانی بوده و هست که امضایشان پای یک کتاب به آن کتاب اعتبار می‌بخشید و می‌بخشد و تعریضشان به کتابی دیگر، ملاکی جدی برای رد کتاب محسوب می‌شد و می‌شود. چه سازکاری دارید که هر کم‌خردی وارد این مجموعه نشود؟ به‌هرحال این مجموعه با کتاب‌های ناشران و حق الناس سروکار دارد. نمی‌شود زمام آن را به هر سفله‌ای سپرد.

و نکتۀ اول که قرار شد آخر بگویم:
یک. صراحت لهجه‌ام را ببخشید؛ اما باید بگویم: «بررسِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیِ جمهوریِ اسلامیِ ایران» غلط زیادی می‌کند که جمهوری اسلامی در بین معیارهایش نباشد. البته مدیر بالادستی او و کسی هم که او را بر این کار گماشته، اگر می‌داند و به این موضوع آگاه است، غلط زیادی کرده که چنین کار خطیری را به چنین دون‌مایگانی سپرده است. اگر هم نمی‌داند، باز هم باید توبیخ شود که چگونه، بدون شناخت چنین افرادی، کار را به آن‌ها سپرده است.

ارادتمند
حسین شاه‌مرادی
۱۱آذر۱۳۹۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    7 0
    احسنت
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    12 0
    جدیدا هر کی با نظام و اسلام مخالف باشه خودش رو روشنفکر می دونه، دیگه واقعا از شنیدن این کلمه دارم حالت تهوع می گیرم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس