کد خبر 267771
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲

رئیس انجمن قلم گفت: نکته دیگر این است که امام(ره) به صراحت گفتند ممیزی باید قبل از چاپ باشد و در همین راستا مشخصا با دست اندرکاران ارشاد در زمان خود صحبت کرده بودند تا ممیزی قبل از چاپ باشد.

به گزارش گروه فرهنگی مشرق- محمدرضا سرشار در گفت‌وگو با فارس، درباره بحث‌های به وجود آمده درباره ممیزی کتاب و اظهار نظرهایی که اخیرا درباره حذف ممیزی شده است،‌ گفت: اولین نکته درباره این بحث آن است که کلا اینکه با وجود اینهمه مشکلات در عرصه فرهنگ که به وزارت ارشاد مرتبط می‌شود، چرا آقای وزیر همه توجه‌ها را به سمت مساله‌ای متمرکز می‌کند که اساسا دغدغه مردم متعهد نیست؟ ‌خود این مساله انحراف افکار از مسیر اصلی است که دانسته و نادانسته اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ما در میان تشکل‌ها و جریان‌های مذهبی و متعهد به انقلاب اسلامی چنین مساله‌ای را به عنوان دغدغه نداریم. حالا جای سوال است که چه شده وزیر محترم ارشاد همه مساله‌ها را رها کرده و سراغ این مساله رفته است؟

رئیس انجمن قلم اظهار داشت: نکته دیگر این است که امام (ره ) به صراحت گفتد ممیزی باید قبل از چاپ باشد و در همین راستا مشخصا با دست اندرکاران ارشاد در زمان خود صحبت کرده بودند تا ممیزی قبل از چاپ باشد و من مستندات این سخن را به زودی در یادداشتی منتشر خواهم کرد.

 

(«و نوشته‌هایى که مىی‌خواهد طبع بشود، یک چند نفرى که مى‌دانید، یقین دارید که آنها آدم‌هایى هستند که مستقیم هستند و در راه مسیر ملت و کشور هستند و وابستگى به هیچ جا ندارند، آنها نوشته‌ها را مطالعه کنند، درست دقت کنند در آن و بعد از اینکه دقت کردند در روزنامه یا در مجله نوشته بشود. این طور نباشد که یک وقت بنویسند و منتشر بشود، بعد بفهمند که این نوشته بر خلاف بوده است؛ این یک چیزى است که لازم است. این مثل مطلبى است که کتاب وقتى نوشته مى‏شود، قبل از اینکه انتشار پیدا بکند باید اشخاص کارشناس به شیطنت‌هایى که شیاطین مى‏خواهند بکنند باید توجه بکنند که یک وقت در کتاب- فرض کنید که- اولش خیلى خوب، وسط‌هایش هم خوب و یک وقت‏ مى‏بینید که یک جایى جورى از کار در مى‏آید که مسئله این طور نبوده است که ما تصور مى‏کردیم. باید کتاب‌هایى که نوشته مى‏شود و همین طور چیزهایى که منتشر مى‏شود، اینها باید درست توجه بشود و افراد مطّلع، مدبِّر و کسانى که از مکتب‌ها اطلاع دارند و مسیر آنها را مى‏دانند، اینها توجه بکنند و کتاب‌ها را مطالعه کنند قبل از انتشار و خود مجله را قبل از انتشار، درست مطالعه بکنند که مبادا یک وقتى یک جایش خلاف در آید، آن وقت براى شما دست بگیرند که خیر، این مجله هم مثلاً انحرافى است. این، هم صلاح خود شماست و هم صلاح ملت است.» صحیفه امام، ج‏13، ص: 474 و 475.) روزنامه جوان 92/06/20

این نویسنده درباره میزگرد ممیزی کتاب بایدها و نبایدها که هفته گذشته در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شده بود و نظر ناشران حاضر در آن جلسه، اصل ممیزی را زیر سوال برده و حتی استدلال را به آنجا کشانده بودند که هر کتابی باید منتشر شود حتی اگر به خانواده خود ندهند، گفت: نکته این است که مگر چند ناشر در آن جمع حضور داشتند؟ مگر کل ناشران چند درصد از کل مردم کشور هستند؟ این گونه نیست که همه ناشران با امر موافق باشند، من هم مدیر مسئول انتشارات انجمن قلم ایران هستم و بسیاری دیگر از ناشران نیز چنین نظری دارند.

سرشار اظهار داشت: نکته دیگر این است که این بحث ربطی به موافقت کردن یا نکردن ناشران ندارد، این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در یک کشور افراد باید تابع قوانین باشند اگر بنا است قانون ممیزی تغییر کند باید از مجرای خودش یعنی مجلس یا شورای انقلاب فرهنگی تغییر کند. این طور نیست که عده‌ای جمع شوند و بگویند ممیزی نباشد. این طور سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و این جای تعجب دارد کسانی که متولی امور نشر هستند و به نوعی هدایت افکار عمومی را برعهده دارند این قدر بیگانه با قوانین مدنی باشند.

رئیس انجمن قلم افزود: من قبلا در یادداشتی گفتم نه رئیس جمهور نه وزیر ارشاد و نه هیچ مسئول دیگری نمی‌توانند این قانون را نادیده بگیرند مگر اینکه از راه مجلس یا شورای انقلاب فرهنگی در آن تغییری ایجاد شود. چه برسد به ناشران. نظر رهبری هم همین است که ممیزی باید قبل از چاپ باشد، نظر امام هم همین بود. نظر ما هم به عنوان انجمن قلم ایران هم همین است و خود ناشران هم به طور کلی ممیزی بعد از چاپ را عمدتا قبول ندارند. به این دلیل که  کتابی که بعد از چاپ غیر قابل انتشار تشخیص داده شد، ضررش مستقیما متوجه ناشر می‌شود و این گونه اظهار نظرها غیر منطقی است.


مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس