کد خبر 1015307
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
سلطانی فر

نگاهی به اظهارات وزیر ورزش و جوانان نشان می‌دهد نوع ادبیات سلطانی‌فر به گونه‌ای است که ورزشکاران، مربیان و البته فدراسیون‌های ورزشی تحت فشار قرار می‌گیرند.

به گزارش مشرق، 236 روز تا آغاز بازی‌های المپیک 2020 توکیو باقی مانده و ورزشکاران کشورمان در رشته‌های مختلف خود را آماده کسب سهمیه این بازی‌ها و حضور در این رویداد بزرگ می‌کنند.

یکی از اتفاقات و برنامه‌هایی که در ماه‌ها و روزهای اخیر رخ داده، حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در برخی از اردوها و دیدار با ورزشکاران و همچنین برگزاری نشست با فدراسیون‌های المپیکی در محل وزارت ورزش و جوانان بوده است.

بیشتر بخوانید:

کلیدی‌ترین پست وزارت ورزش همچنان در تعلیق

در جریان برگزاری این نشست‌ها و بازدیدها یک موضوع همواره مورد نظر قرار می‌گیرد؛ کسب مدال در المپیک که سلطانی‌فر یا خودش در این باره صحبت می‌کند یا روسای فدراسیون‌ها در این باره به اظهار نظر می‌پردازند. در این میان نکته مهمی وجود دارد که می‌تواند به کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو ضربه بزند و آن، «توقع مدال‌آوری» و «وارد کردن فشار و استرس به ورزشکاران» است.

در زیر به برخی از صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر ورزش در این باره اشاره می‌شود:

* سلطانی‌فر در حاشیه بازدید از اردوی تیم ملی قایقرانی در روز 7 مرداد: «جدا از کشتی، وزنه برداری، تکواندو و پرتاب دیسک که سابقه مدال‌آوری در آنها داریم، در این دوره وضعیت کاراته خوب است، چون در جمع چهار کشور برتر دنیاست. امیدواریم در سال 2020 در این رشته هم سکو داشته باشیم و مدال‌های رنگارنگی بگیریم. علاوه بر این به قایقرانی، شمشیربازی و جودو نیز نیم‌نگاهی داریم تا ضمن کسب سهمیه، روی سکو بروند. وضعیت جودو و شمشیربازی بهتر است، اما مدال‌آوری قایقرانی نیز دور از دسترس نیست.»

* سلطانی‌فر در حاشیه بازدید از سایت اهداف پروازی و سالن‌های فدراسیون تیراندازی در روز 8 مرداد: «امیدواریم که در آینده تیراندازی درخشش بیشتری داشته باشد و تنها به کسب سهمیه المپیک اکتفا نکند. ما می‌دانیم که با تیراندازی روز دنیا فاصله داریم اما از بین 45 مدالی که این رشته در بازی‌های المپیک دارد شاهد این هستیم که در توزیع مدال‌های المپیک یک برنز هم نمی‌توانیم به‌دست بیاوریم، این در حالی است که با توجه به میزان علاقمندی جوانان و نوجوانان به این رشته و انگیزه دوستان و تلاش بیشتر، وقت آن رسیده سهم قابل توجهی از این مدال‌ها را به‌دست آوریم.»

* سلطانی‌فر پس از بازدید از اردوی تیم‌های ملی کاراته و تکواندو در روز 14 مرداد: «فکر می‌کنم از میان شمشیربازها در المپیک 2020، حتماً ورزشکاری روی سکو خواهیم داشت. مطمئنم که والیبال هم می‌تواند سهمیه المپیک را بگیرد و روی سکو رفتن این تیم هم خیلی دور از ذهن نیست. امیدوارم در کنار وزنه‌برداری، کشتی، تکواندو و دوومیدانی، در شمشیربازی و جودو هم روی سکو برویم.»

* سلطانی‌فر در جمع ملی‌پوشان کاراته در روز 14 مرداد: «کاراته را به شدت رصد می‌کنیم، چون انتظار ما و مردم با توجه به عملکرد خود شما به شدت بالاست. در کنار کشتی، رشته‌های کاراته و تکواندو می‌توانند برای ما بیشترین مدال‌آوری را داشته باشند. با این روند شما ما اعتقاد داریم می‌توانیم پنج مدال کسب کنیم که ان‌شاءالله چند مدال آن طلا باشد.»

* سلطانی‌فر در جمع ملی‌پوشان تکواندو در روز 14 مرداد: «نتایج شما را پیگیری می‌کنم و انتظارات از شما به عنوان رشته‌ای که در کنار کشتی و وزنه‌برداری بیشترین افتخارات را در تاریخ المپیک کسب کردید، بسیار بالاست. انتظار اول ما از تکواندو، کشتی و کاراته در المپیک است و با توجه به کاهش سهمیه وزنه‌برداری، این رشته در جایگاه بعدی قرار دارد. پولادگر در گذشته نیز به ما گفته بود که تکواندو شانس کسب سه سهمیه را دارد، اما من و صالحی امیری امیدواریم که با این سه سهمیه، سه مدال کسب کنیم.»

* وزیر ورزش در مراسم تجلیل از مدال‌آوران و ورزشکاران تهرانی در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی 2018 جاکارتا در روز 9 شهریور: «تمام توان خود را به کار می‌بریم تا در المپیک توکیو بتوانیم خوش بدرخشیم و بتوانیم در برخی رشته‌های تیمی مدال بگیریم. در کاراته قول سه طلا و شمشیربازی هم قول یکی دو طلا را داده‌اند.»

سلطانی‌فر در حاشیه بازدید از اردوی تیم ملی وزنه‌برداری در روز 16 شهریور: «امیدواریم هر دو وزنه‌بردار ما که برای المپیک انتخاب می‌شوند، برای کسب مدال طلا روی تخته بروند.»

* محمد بنا سرمربی تیم کشتی فرنگی پس از دیدار با وزیر ورزش در روز 30 آبان: «سلطانی‌فر به رئیس فدراسیون دستور داد که همه امکانات از هر نظر در اختیار سرمربیان آزاد و فرنگی قرار بگیرد و از طرفی یک قول سنگین نیز از ما گرفت که هم در آزاد و هم فرنگی دو طلا بگیریم.»

* احسان حدادی قهرمان پرتاب دیسک آسیا پس از دیدار با سلطانی‌فر در روز 2 آذر: «آرزوی هر ورزشکاری کسب مدال طلای المپیک است و من هم بدون شک هدفم خوش‌رنگ‌ترین مدال در بازی‌های المپیک است، به طوری که به سلطانی‌فر این قول را دادم که نهایت تلاش خود را برای خوش‌رنگ‌ترین مدال داشته باشم و اگر اتفاق بدی هم برای من رخ ندهد، قطعا می‌توانم در المپیک 2020 روی سکو بروم.»

* علی دادگر رئیس فدراسیون خبری در نشست خبری روز 3 آذر: «از طرف وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از تیراندازی توقع کسب مدال وجود دارد و پیش‌بینی می‌کنیم‌ ان‌شاءالله در المپیک 2020 اولین مدال را برای تیراندازی به دست آوریم‌.»

همه این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که ورزش ایران تاکنون فقط در چهار رشته وزنه‌برداری، تکواندو، کشتی و دوومیدانی صاحب مدال در المپیک شده است.

قطعاً یکی از مسائلی که وزیر ورزش به آن توجه کرده، ایجاد انگیزه در ورزشکاران و نشان دادن توجه خودش به همه امور رشته‌های مختلف است که مشکلی هم ندارد، اما نکته‌ای که شاید مورد غفلت قرار گرفته، فشار وارد کردن به ورزشکارانی است که در شرایط عادی نیز تحت فشار مسئولان فدراسیون متبوع‌شان و همچنین تمرینات مختلف قرار دارند.

ورزش ایران پتانسیل بسیار زیادی برای موفقیت در المپیک و دیگر رویدادها دارد، به شرط آنکه هم شرایط فراهم شود، هم برنامه‌ریزی خوبی صورت بگیرد و هم اینکه توقعات زیاد نیز از سوی مسئولان به وجود نیاید که قطعاً این مورد آخر، پاشنه آشیل کاروان اعزامی به توکیو خواهد بود. صحبت‌هایی که وزیر ورزش و جوانان انجام داده قطعاً فشار زیادی روی فدراسیون‌ها، مربیان و ورزشکاران وارد می‌کند و این موضوع می‌تواند اثری معکوس داشته باشد. اینکه بگوییم فلان رشته باید حتما باید مدال بگیریم یا بگوییم سه مدال طلا از یک رشته می‌خواهیم موضوعی است که باید با تأمل درباره آن صحبت کرد. انگیزه دادن به ورزشکاران یک بحث است و اینکه از یک مربی یا ورزشکار قول قطعی کسب مدال طلا را بگیریم، بحثی دیگر.

ورزش ایران تاکنون در تاریخ بازی‌های المپیک موفق به کسب 20 طلا، 22 نقره و 27 برنز شده است. موفق‌ترین دوره حضور کاروان کشورمان نیز مربوط به المپیک 2012 لندن می‌شود که 6 طلا، 6 نقره و یک برنز کسب شد، البته برخی از مدال‌ها در لندن پس از مسجل شدن دوپینگ ورزشکاران دیگر کشورها به ایران رسید. پس از آن نیز کاروان اعزامی به المپیک 2016 ریو با 3 طلا، یک نقره و 4 برنز موفق‌ترین حضور را تجربه کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس