کتابگردی در پاتوق کتاب تهران - محمد شفیعی - سیدوحید مداح

مهدی رمضانی گفت: از جمله رویکردهای جدید نهاد، تبدیل کتابخانه‌های عمومی به مراکز اجتماعی و فرهنگی جامعه، بهره‌گیری حداکثری از فضای کتابخانه برای تقویت ارزش‌های اجتماعی است.

به گزارش مشرق، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به میزبانی استان یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۸ برگزار شد.

مهدی رمضانی در این مراسم با بیان تبریک به مناسبت میلاد پیامبر رحمت، و بنیان‌گذار مکتب تشیع، امام جعفر صادق (علیه‌السلام) و همچنین سالروز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: نام‌گذاری روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار به نام علامه طباطبایی، عمق اهمیت این روز را می‌رساند. امیدوارم تقارن این ایام با یکدیگر، ‌بر تأثیر فعالیت‌های کتابخوانی بیفزاید و همچون سال گذشته، در مسیر تحقق شعار «حال خوش خواندن» گام های بلندی برداریم.

بیشتر بخوانیم:

معاون نهاد کتابخانه های عمومیم کشور خبر داد؛

برگزاری ۱۸۴۵۰ برنامه کتابی در کشور

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های نهاد طی یکسال گذشته عنوان کرد: نهاد طی سال گذشته، در حوزه فعالیت‌های ترویجی، روزهای پُرکاری را سپری کرده است که برگزاری جشنواره قصه‌گویی، جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، جشنواره هدهد سفید و سومین جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران، از جمله این فعالیت‌ها بوده است.

وی افزود: همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط کتابداران در مناطق سیل‌زده و توزیع کالاهای فرهنگی در این مناطق از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در این حوزه بود؛ تجربه‌ای کم‌نظیر از مهربانی و نوع‌دوستی که البته در طول سال نیز تکرار شد.

رمضانی با اشاره به برگزاری سومین دوره جشنواره خاطره‌نویسی در نهاد گفت: با توجه به ظرفیت عظیم فکری نیروی انسانی نهاد در توسعه دانش و بهره گیری از تجارب کتابداران محترم در زمینه های گوناگون علمی، پژوهشی و کاربردی؛ سومین دوره جشنواره خاطره نویسی میان کتابداران و اعضاء با اهدافی چون تقویت قدرت نگارش، شناسایی و پرورش استعداد نویسندگی، استفاده از آثار فاخر در تولید فیلمنامه و سایر محصولات فرهنگی و ...، برگزار شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی ادامه داد: در این جشنواره بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر، با ارائه ۷ هزار و ۲۷۲ خاطره در قالب های مکتوب و الکترونیک، شرکت کردند که از جمله موضوعات محوری این جشنواره «کتابدار و کودک»، «ارزشمندترین تجربه کاری»، «اهدای کتاب»، «کتابدار و دنیای مجازی»، «کتابدار و خانواده»، «نقش کتابدار در تغییر تصمیمات و سبک زندگی اعضاء» و «ارتباط با مخاطب» بودند.

وی با اشاره به معرفی و تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره خاطره‌نویسی نهاد در این مراسم، گفت: در این جشنواره ۷ نفر به عنوان برگزیدگان نهایی معرفی خواهند شد که از این میان ۵ نفر از کتابداران و ۲ نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند. همچنین ۳۸ نفر نیز به عنوان شایستگان تقدیر معرفی خواهند شد که از این تعداد نیز ۳۰ نفر کتابدار و ۸ نفر از اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند.

رمضانی در بخش دیگری از گزارش خود به اقدامات صورت گرفته در حوزه توسعه کتابخانه‌های عمومی پرداخت و گفت: در راستای خطی‌مشی نهاد مبنی بر تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌ کتابخانه‌های مرکزی، پروژه عظیم کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) در مشهد مقدس بعد از ۲۳ سال، و کتابخانه مرکزی بجنورد و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شهر تهران، مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. پروژه مهم دیگر، کتابخانه مرکزی یزد است که با ورود جدی نهاد کتابخانه‌ها، ان‌شاءالله در سال جاری، شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: در خصوص پروژه‌های در دست‌ساخت کتابخانه‌های مرکزی استان‌های زنجان، گیلان، لرستان، کرمانشاه و مرکزی نیز امیدوارم اقدامات نتیجه بخشی را به سرانجام برسانیم. یادآور می‌شوم که در هفته کتاب جاری، از ۲۶ باب کتابخانه عمومی نیز بهره‌برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: اقدام اساسی دیگر، آغاز بازطراحی نقشه ساختمان کتابخانه‌های مرکزی است. در این راستا بازطراحی کتابخانه‌های مرکزی ایلام و خوزستان و تبریز در دستور کار قرارگرفته است. همچنین فعالیت شاخص دیگر، بهره‌برداری از کتابخانه‌های سیار است. در حال حاضر ۲۹ باب کتابخانه سیار به ۲۴۰ منطقه شهری و روستایی خدمات‌رسانی می‌کنند. ان‌شاءالله در این ایام از سه باب کتابخانه سیار دیگر در استان‌های تهران و یزد بهره‌برداری خواهد شد.

رمضانی درباره سایر اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: تشکیل کارگروه تخصصی نابینایان، شناسایی منابع خطی، سنگی و سربی در کتابخانه‌ها و انجام اقدامات اولیه و زیرساختی برای توسعه خدمات به جامعه ناشنوایان، بازطراحی تجهیزات کتابخانه‌ها از دیگر اقدامات این حوزه بوده که در این راستا، آسیب‌شناسی تجهیزات فعلی کتابخانه‌ها، بررسی الگوهای متنوع تجهیزات و طراحی تجهیزات جدید انجام‌شده و ان‌شاءالله متناسب با کتابخانه‌هایِ در شُرف بهره‌برداری، از تجهیزات جدید استفاده خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد ادامه داد: اجرای طرح سراسری شابک، اقدام اساسی دیگری بود که با تلاش کتابداران و مدیریت دو اداره کل توسعه کتابخانه‌ها و فن‌آوری اطلاعات، مراحل نهایی خود را سپری می‌کند.

وی همچنین با اشاره به رویکرد جدید نهاد در اداره کتابخانه‌های عمومی گفت: از جمله دیگر رویکردهای جدید نهاد، تبدیل کتابخانه‌های عمومی به مراکز اجتماعی و فرهنگی جامعه است. تعامل با مخاطبان و اعضاء، بهره‌گیری حداکثری از فضای کتابخانه برای تقویت ارزش‌های اجتماعی، تعریف خدمات متنوع با محوریت مخاطبین، بهره‌گیری از شاخص‌های طراحی تعامل‌گرا در فضاهای داخلی و بیرونی کتابخانه‌های عمومی و تقویت اعتماد عمومی به کتابخانه‌ها، در راستای این رویکرد، صورت می‌گیرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص برنامه‌های استانی نهاد پرداخت و گفت: در هفته کتاب امسال ۱۸ هزار و ۴۵۰ برنامه در سراسر کشور خواهیم داشت. این برنامه‌ها از دوشنبه ۲۰ آبان ماه در دو استان گیلان و خراسان شمالی آغاز شده و در روز پنجشنبه ۳۰ آبان، در استان‌های خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و یزد به پایان خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص انتخاب و تقدیر از برگزیدگان نهاد توضیح داد: فعالیت دیگر معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی (با همکاری سایر معاونت‌ها و واحدهای ستادی)، انتخاب برگزیدگان و تقدیر از آن‌ها بوده است. ما بر اساس سامانه و ساختاری که پیش‌بینی کردیم، برگزیدگان را در دو سطح ملی و استانی معرفی می‌کنیم. در این راستا قریب به ۵ هزار و ۵۰۰ پرونده کتابداران و پرونده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کتابخانه در «سامانه انتخاب  کتابدار برتر» ثبت‌شده است.

رمضانی ادامه داد: منتخبین کشوری در ۱۲ حوزه و در مجموع ۸۷ نفر انتخاب شده‌اند. از این تعداد ۶۳ نفر (۷۳ درصد) از طریق ارزیابی پرونده‌ها و داده‌های سامانه‌های مختلف نرم‌افزاری نهاد انتخاب شده‌اند. ۲۴ نفر (۲۷ درصد) نیز به روش غیر نرم‌افزاری انتخاب شده‌اند از جمله در حوزه‌های: مروجان کتابخوانی، خیرین و برگزیدگان سومین دوره جشنواره خاطره‌نویسی. ضمن اینکه در برنامه‌های استانی که از ۲۰ آبان شروع‌شده است، از برگزیدگان استانی نیز تقدیر خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در ادامه به بیان نکاتی درباره رویکرد نهاد در حوزه خدمت‌رسانی بهتر و ارتقاء سطح خدمات کتابخانه‌ها در آینده پرداخت و گفت: از کتابداران و همکاران نمونه کشوری و استانی، انتظار داریم تجارب خود را با سایر همکاران به اشتراک بگذارند و الگویی برای پیشبرد فعالیت‌های ترویجی باشند؛ همکاران و کتابداران محترم از ظرفیت‌ فضای مجازی برای ترویج مطالعه و تعامل با اعضا و مراجعان بهره‌برداری کنند.

وی ادامه داد: از جامعه دانشگاهی و صاحب‌نظران محترم می‌خواهیم که بیش از گذشته، در تولید محتوای فکری و آموزشی در موضوعات مرتبط با کتابخانه عمومی، فعالیت کنند. قاطعانه اعلام می‌کنیم که نهاد کتابخانه‌های عمومی پذیرای نقدهای منصفانه و عالمانه است. انتقاد صحیح، هنر است. ارزیابی همه‌جانبه فعالیت‌های انجام‌شده در نهاد، پرهیز از نگاه تک‌بعدی، قضاوت عادلانه، تأکید هم‌زمان بر قوت‌ها و ضعف‌ها و ارائه راهکار برای رفع کاستی‌ها، از ویژگی‌های نقد سازنده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاددرباره برگزاری مراسم روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان یزد گفت: این مراسم برای اولین بار در یکی از استان‌های میهن عزیزمان به غیر از تهران، برگزار می‌شود. از دست‌اندرکاران این مراسم، استاندار محترم و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد که بانی اصلی برگزاری این مراسم در پایتخت کتاب ایران بودند و همه مسئولین استانی، اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد، مدیرکل محترم، همکاران محترم در ستاد مرکزی و ادارات فرهنگی، امور کتابخانه‌ها و روابط عمومی و بین‌الملل و به‌ویژه از جناب آقای مختارپور، دبیر کل محترم نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تشکر می‌کنم.

رمضانی تصریح کرد: همه ما خانواده بزرگ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آماده‌ایم تا در آستانه گام دوم انقلاب و با زعامت خلف صالح خمینی کبیر، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه الله) تلاش کنیم مردم نجیب ایران در کنار ما «حال خوش خواندن» را تجربه کنند تا با جامعه‌ای آگاه و در تراز دینِ علم‌پرورِ اسلام، به سوی فرداهایی روشن‌تر پیش رویم. ان‌شاءالله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس