تنفر از خود

ممکن است فردی تا حد نهایت غیر متناسب از خود تنفر داشته باشد. شخصی ممکن است قیافه خود را دوست نداشته باشد، فکر کند که در هیچ کاری تبحر ندارد و یا هم حس کند که با افراد دیگر برخورد خوب ندارد.

به گزارش مشرق، احساس تنفر از خویش به ما می‌گوید هیچ توانمندی نداریم در حالیکه چنین نیست. زمانی را برای شناسایی توانمندی‌های خویش اختصاص دهید و از افراد دیگر کمک بگیرید. افراد دیگر خصوصیتی را در ما می‌بینند که برای خودمان ناشناخته است.

بیشتر بخوانید:

کودکانی زیبا که کودکی نمی‌کنند

ممکن است فردی تا حد نهایت غیر متناسب از خود تنفر داشته باشد. شخصی ممکن است قیافه خود را دوست نداشته باشد، فکر کند که در هیچ کاری تبحر ندارد و یا هم حس کند که با افراد دیگر برخورد خوب ندارد. این چنین افکار ممکن است فردی را به انگیزهٔ‌های ناگهانی در بارهٔ آسیب رساندن یا جزا دادن به خویش سوق دهد. هیچ شخصی نباید در اینگونه شرایط قرار داشته باشد.

تنفر از خویش یعنی چه؟

چنانچه تا پیش از این حس تنفر از خود را تجربه نکرده اید، شاید بهتر باشد بگوییم به شیوه تنفرانگیزی با خویش صحبت کردن است. برای افراد دیگر دشوار است که بفهمند این حس از کجا می‌آید و چطور میتوانند کمک کنند. احساس تنفر از خود چیست و چگونه می‌توان از آن رها شد؟ افرادی که از خود تنفر دارند، معمولاً چنین افکاری دارند:

من میدانم تو شکست میخوری.

به چه دلیل سعیت را نمیکنی؟

تو یک بازنده‌ای هیچ کس دوست ندارد با تو باشد.

باز گند زدی.

به چه علت نمیتوانی عادی باشی؟

هنگامی که دچار حس نفرت از خود می‌شوید، انگار نمی‌توانید از انتقادهای خویش خلاص شوید. آن‌ها دائم خویش را سرزنش و مسخره می‌کنند که این افکار از ذهن آن‌ها نشات می‌گیرد.

این نابهنجاری زندگی را چه طور تحت‌تأثیر قرار میدهد؟ هنگامی که حس تنفر از خود و استرس بسیار قوی شود، خطر این که فرد برای کنترل کردن یا آرام کردن احساسات ناراحت کننده و ناگوار خویش به رفتارهای مخرب بپردازد، به وجود می‌آید.

به خود زیان رساندن یا به روش دیگر، امکان دارد یک راه برای کاهش اضطراب باشد، ولی در عین حال ممکن است فرد این کار را به خاطر مجازات نمودن بدن خویش انجام دهد.

افرادی که به تنفر از خود دچار هستند، فکر می‌کنند که بدن به تزکیه احتیاج دارد. اختلال‌های خوردن و سوء استفاده الکل و مواد مخدر من جمله دیگر روش‌های حمله به بدن به شمار میرود. این که حتی افکار خودکشی برای فرد مصاب پیدا شود، خارج از امکان نیست.

تنفر از خود و ویرانگری میتواند سبب کناره گیری و گوشه گیری شود. از طریق انزوا شخص مصاب وضعیت و رفتارهای خود را پنهان مینماید. احساس شرم که وضعیت را وخیم‌تر میسازد، در بین افراد مبتلا به این اختلال شایع است.

ممکن است شخص مصاب فکر کند که وی قابلیت و شایستگی این را ندارد که از سلامت برخوردار باشد. امکان دارد این سبب شود که وی از نگهداری از خویش دست بکشد یا احتمالا از چیزهای که برای سلامت روحی و بدنی موثر میباشند، جلوگیری کند بطور مانند غذای خوب، خواب درست، ورزش یا معاشرت اجتماعی. احساس تنفر از خود چیست و چگونه می‌توان از آن رها شد؟ چگونگی مبارزه با حس تنفر از خود

کم‌تر قیاس کنید. همیشه سن خویش را با افراد دیگر در نظر بگیرید و ببینید که از چه لحاظ‌هایی خودتان را با آن‌ها مقایسه می‌کنید. احیانا بسیاری از این مقایسه ها، مقایسه‌های نابه جا می‌باشد.

مقایسه کردن خویش با افراد دیگر و نحوه این کار بسیار مهم میباشد و انسان‌ها معمولاً در گروه‌های اجتماعی بزرگ زندگی می‌کنند. برای موفق شدن احتیاج دارید که رفتارهای طبیعی داشته باشید و به یکسری از عقاید خویش پایبند باشید و همچنین باید رفتارهای خویش را بررسی کنید.

اینجاست که مقایسه کردن به درد شما می‌خورد، ولی گاهی وقت‌ها اشخاص با مقایسه کردن تنها به خودشان ضرر می‌زنند و معنی عزت نفس این است که هیچ وقت خودتان را دست کم نگیرید، ولی تلاش کنید با مقایسه کردن خویش نسبت به افراد دیگر اشکالات خویش را رفع کنید و تنها سبب پیشرفتتان شود. گاهی وقت‌ها افراد با مقایسه کردن، تنها از اعتماد به نفس خویش می‌کاهند و این سبب می‌شود که ارزش‌های خویش را در زندگی نادیده بگیرند و در نتیجه اعتماد به نفس آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و در چنین مواردی باید دست از مقایسه کردن بکشید تا بتوانید آنرا از راه درست به انجام برسانید.

باورهای قدیمی خویش را به چالش بکشید

اگر با حس تنفر از خود دست و پنجه نرم می‌کنید، احتمالا حس می‌کنید منتقد درونی شما بی رحمانه این حس را دائم منتقل می‌کند که نسبت به خود، توانایی‌ها و ارزش خویش حس منفی داشته باشید. کم کم گمان می‌کنید این تصورات منفی حقیقت دارند در حالیکه چنین نیست. ارام کردن خویش و درک این که این تصورات از کجا می‌آیند میتواند به شما کمک کند. تلاش کنید با تمایز دادن احساسات از واقعیت ها، این تصورات خویش را به چالش بکشید. طولانی مدت از این تصورات که ترغیب کننده حس تنفر از خود است، استفاده نکنید. تنها به این دلیل که منتقد درونی برای شما آشناست، به این معنی نیست که میتواند برایتان لازم و کمک کننده باشد.

فهرستی از توانمندی‌های خویش تهیه کنید

احساس تنفر از خویش به ما می‌گوید هیچ توان مندی نداریم در حالیکه این چنین نیست. زمانی را برای شناسایی توان مندی‌های خویش اختصاص دهید. چنانچه انجام این کار برایتان مشکل است، میتوانید از افراد دیگر کمک بگیرید. افراد دیگر راحت‌تر خصوصیت را در ما می‌بینند که امکان دارد برای خودمان ناشناخته باشد. میتوانید از ازمون‌های آنلاین هم برای شناسایی توان مندی‌های شخصی خویش کمک بگیرید.

مبارزه با افکار منفی

افکار و احساسات در خصوص تنفر از خویش برای همه انسان‌ها پیش می‌آید، ولی سؤال اینجاست که چه قدر این افکار قوی هستند که مطالعات نشان داده است بخش وسیعی از واقعیت بر پایه افکار ما میباشد و بر روی احساسات و عواطف ما تاثیر گذار است و در این بین اشخاص میتوانند از ذهن درمانی و رفتار درمانی استفاده کنند که در آن متدهای زیادی برای طیف وسیعی از مشکلات با آن‌ها ارائه می‌شود.

بخشش را تمرین کنید

معمولاً افرادی که از خویش متنفرند بر گذشته تمرکز دارند، خاطره‌ها و احساسات تلخی، چون خجالت، گناه، عصبانیت، شرمندگی یا ضعف را مرور می‌کنند. در چنین فضایی هیچ جایی برای بخشش خویش یا در اغوش کشیدن خویش وجود ندارد. تمرین کنید در زمان حال باشید، به مسیری که سپری نموده اید فکر کنید و خویش را پذیرفته و ببخشید. حتی چنانچه قدری برایتان عجیب و متفاوت است، یادتان باشد هدف کاهش نفرت از خود و تمرین دلسوزی بخود است. یادتان باشد رهایی از حس تنفر به خود زمانبر است. امکان دارد بنظر چالش برانگیز و غیرممکن بیاید، ولی شدنی است. هرچه خویش را از انتقادهای درونی منفی رها کنید، حس لذت، ارامش و هم آهنگی بیشتری با زندگی خواهید داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس