کد خبر 1008685
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
مصرف کدام ویتامین‌ها در روز‌های آلوده ضروری است؟

در این بسته درباره بهترین مواد غذایی در روزهای هوای آلوده، رفع تیرگی لب و دلایل اصلی خارش ساق پا خواهیم گفت.

به گزارش مشرق، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

چگونه می توان تیرگی لب را رفع کرد؟

بسیاری از افراد دچار تیرگی لب می شوند و گاهی این تیرگی لب ژنتیکیبوده و فرد نمی تواند برای رفع آن کاری کند اما قابل درمان است. برخی از علل اصلی تیرگی لب قرار گرفتن در معرض بیش از حد نور مستقیم خورشید، واکنش‌های آلرژیک، استفاده از لوازم آرایشی با کیفیت پایین، سیگار کشیدن بیش از حد، مصرف کافئین زیاد و عدم تعادل هورمونی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

یکی دیگر از دلایل تیره شدن لب‌ها می‌تواند در اثرهیپرپیگمانتاسیون باشد. در این شرایط هیپرپیگمانتاسیون نمی تواند اثر مخربی بر سلامت فرد بگذارد؛ تنها به دلیل اضافه شدن ملانین ایجاد می‌شود. این نوع عارضه ممکن است در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب هم باشد. خشکی لب‌ها نیز ممکن است موجب تیرگی آن‌ها شود. افراد بهتر است هر شب قبل از خوابیدن لب های خود را با انوع روغن ها، نرم کنند؛ یکی از روغن های موثر روغن گلیسیرین است .

دلایل خارش ساق پا چیست؟

خارش ساق پا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما علل بارز آن آلرژی و دیابت است که افراد مبتلا به این نوع عارضه ها بیشتر علائم را احساس می کنند. عللی که می‌توانند باعث بروز خارش در قسمت ساق پا شوند را می توان با کمک روش های ساده رفع کرد.

خارش ساق پا ممکن است به صورت سوزش، قرمزی ، مور مور شدن، بی حسی، پوسته پوسته شدن، ترک خوردن ، ورم، حساسیت، ور آمدن پوست ظاهر شود. افراد بهتر است به سرعت از این نوع عارضه پیشگیری کنند تا به صورت زخم ایجاد نشود. افراد دیابتی به دلیل اینکه قند مورد نیاز بدنشان تولید نمی شود گاهی دچار این عارضه خواهند شد.

البته این نوع خارش ها ممکن است به دلیل قارچ یا عفونت هم ایجاد شود . ابتدا به پزشک مراجعه شود و در صورت سطحی بودن آن می توانید از داروها و پمادهای مناسب استفاده کنید البته بدون تجویز پزشک دارو مصرف نشود زیرا مصرف برخی داروها موجب ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن خواهد شد.
هوای آلوده و مواد غذایی آن

بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان، مشکلات تنفسی و مرگ‌های ناگهانی در اثر افزایش آلودگی هوا ایجاد می شوند. افراد بهتر است در این شرایط تا حد امکان از خانه خارج نشوند. در صورت لزوم می توانند هنگام خروج از ماسک های مخصوص استفاده کنند .

به تمام افراد در سنین مختلف مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های E، C، D، بتاکاروتن، سلنیوم، پکتین، فسفر، منیزیم، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و گوگرد در روزهای آلوده توصیه می‌شود. بهترین منبع این ویتامین‌ها سبزی و میوه‌ها بوده که معمولا در دسترس تمام افراد است. سلنیوم در مواد غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس دار وجود دارد می توانند برای سلامت بدن بسیار مفید باشند.

غذایی مانند کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو غنی از ویتامین C، جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز منابع ویتامین E و شیر، کره و زرده تخم مرغ حاوی ویتامین D هستند که به راحتی افراد می‌توانند در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند. البته میوه‌هایی مانند طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند که می توانند سلامتی بدن فرد را در مقابل آلودگی مقاوم کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس