اخبار ویژه روزنامه ها

واشنگتن‌پست معتقد است حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو، پایان سیاست فشار حداکثری آمریکا را ثابت کرد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

چه کسانی با روحیه مردم و تولیدکنندگان جنگیدند؟!

معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید عده‌ای در کشور مامور از بین بردن روحیه مردم هستند و فقط آیه یأس می‌خوانند.

اسحاق جهانگیری روحیه را مهمترین مولفه برای احیای صنعت و تولید خواند و تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای در کشور مامور از بین بردن روحیه هستند، تا روحیه دیگران را که کار می‌کنند تضعیف کنند.

وی در مراسم افتتاح سه پروژه تولیدی و تحقیقاتی - دامی شهرستان فیروزکوه افزود: در کارنامه این افراد هم هرچقدر بگردیم شاید خشتی روی خشت نگذاشته باشند اما جز ایجاد مزاحمت برای دیگران و چوب لای چرخ کار عده‌ای که در حال کار کردن هستند گذاشتن، کار دیگری انجام نمی‌دهند.

جهانگیری افزود: هر مدیری که تخلفی کرده باشد باید با او برخورد شود، هیچکس طرفدار متخلف، رانتخوار و آدم فاسد نیست اما نباید بگذاریم اسامی خوب و مدیران بحق و سالم متزلزل شوند اما گاهی فضاسازی‌هایی در کشور می‌شود تا مدیران سالم را هم متزلزل کنند.

گفتار و رفتار برخی از دولتمردان ظرف ۶ سال گذشته، مصداق کامل اظهارات آقای جهانگیری است. مردم ما به یاد دارند کدام دولتمرد حتی تا تبلیغات انتخاباتی سال ۹۶ مدعی بود دولت قبل اقتصاد را به ته دره برده و ما همچنان مشغول درآوردن اتوبوس اقتصاد از ته دره هستیم. (البته تورم در سال ۹۲ زیر ۳۳ درصد بود و امروز ۴۳ درصد است!)

همچنین مردم ما به‌خاطر دارند کدام دولتمردان گفتند ایرانی‌ها جز پخت آبگوشت بزباش، هیچ هنر و فناوری بلد نیستند؛ و بنابراین تخته گاز سراغ شرکت‌های خارجی رفتند و به قیمت زمین زدن تولیدکنندگان داخلی، تولیدات خارجی را وارد کردند.

در عین حال کدام موضوع برای مردم و تولیدکنندگان، تلخ‌تر از ۶  سال معطلی برخی دولتمردان و به امید دشمنان خبیثی چون آمریکا و انگلیس و فرانسه نشستن است و حال آنکه انبوه ظرفیت‌های داخلی همچنان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. آیا غیر از این است که دولت دو سال اخیر را پای مذاکرات بی‌ارزش با اروپای عهدشکن (دلال و واسطه آمریکا) به هدر داد؟!

و بالاخره این که یک بی‌کفایتی و سوءتدبیر بزرگ در سال ۹۷، ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی را تحت عنوان «دلار جهانگیری» به باد داد و رانت ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی را به قیمت تحمیل تورم ۴۳ درصدی بر مردم، در جیب رانت‌خواران ریخت. آیا این بی‌تدبیری هم به برجام و تحریم ربط داشت؟!

فشار اقتصادی به مردم به جای اصلاح یارانه پنهان

روزنامه همشهری می‌گوید دولت دنبال جبران کسری بودجه خود از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

همشهری با اشاره به سخنان نوبخت نوشت: سکاندار سازمان دخل و خرج سالانه دولت با تکرار رویکرد هیئت‌وزیران در بودجه سال آینده اعلام کرد: ریالی از درآمدهای نفت برای هزینه‌های جاری مصرف نمی‌شود و بخشی از کسری بودجه دولت از محل کاهش درآمدهای نفتی با اصلاح نظام یارانه‌ای کشور جبران می‌شود؛ یارانه‌ای که به گفته محمدباقر نوبخت به ۱۳۰۰میلیارد تومان می‌رسد و از نظر اقتصادی، دولت دیگر توان پرداخت این میزان یارانه را ندارد.

 به بیانی شفاف‌تر، اصل سخن محمدباقر نوبخت این است که قیمت حامل‌های انرژی اصلاح می‌شود و درواقع افزایش می‌یابد اما اینکه این میزان افزایش چقدر خواهد بود که بتواند جایگزینی بر درآمدهای نفتی دولت باشد، رازی است که از آن پرده‌برداری نمی‌شود.

 افزون بر اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه از تخفیف مالیاتی برای تولید و جایگزینی مالیات بر عایدی سرمایه در سال آینده سخن می‌گوید و سخت است بتوان برآورد کرد میزان درآمد قابل تحقق از مالیات بر عایدی سرمایه چه میزان خواهد بود.

بدیهی است ماجرای خنثی‌سازی اثر تحریم‌های نفتی بر سند دخل و خرج سالانه دولت به آن آسانی که گفته می‌شود نخواهد بود و حتی پیش‌بینی مقاومت در برابر اصلاحات بودجه‌ای به‌دلیل انتخابات آینده مجلس را نباید از نظر دور داشت. فعلا که دولت، امید به کسب درآمد با آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی بسته است و مردم نمی‌دانند از این کسب و کار دولت، معیشت‌شان بهتر می‌شود یا اینکه دولت باز هم بر هزینه‌هایش به جای بهبود خدماتش می‌افزاید.

روزنامه جوان نیز در نقد اظهارات نوبخت نوشت: اصلاح یارانه‌های پنهان فراموش شد و هدف جبران کسری بودجه دولت است.

تاکنون سازمان برنامه و بودجه به غیر از به تعویق انداختن مکرر اصلاح وضعیت ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌های پنهان و بودجه‌ای و فرابودجه‌ای به تنها موردی که بیش از همه تأکید دارد، اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی است که به دفعات در سال‌های اخیر از این تکنیک برای جبران کسری بودجه استفاده شده، اما به دلیل نبود یک سیاستگذاری درست باز هم ارزش پول ملی کاهش یافته و دوباره چرخه تکراری افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی تکرار شده ‌است.

واشنگتن‌پست: حمله به آرامکو نابودی سیاست فشار حداکثری به ایران بود

واشنگتن‌پست معتقد است حملات موشکی و پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو، پایان سیاست فشار حداکثری آمریکا را ثابت کرد.

این روزنامه نوشت: حمله به تأسیسات نفتی آرامکو ثابت کرد فشار حداکثری، یک سیاست ناکارآمد و ناقص بوده است. در عرض یک‌ ماه گذشته هر ابتکار عملی که دولت ترامپ در حوزه سیاست خارجی دست به آن زده از درون منفجر شده است. این به لطف رفتار ناشی از عدم تعادل روحی رئیس‌جمهور است.

اواسط سپتامبر حادثه‌ای در خاورمیانه اتفاق افتاد که ثابت کرد کارزار «فشار حداکثری» ترامپ علیه جمهوری اسلامی ناکام مانده است. با پشتیبانی و هماهنگی کامل جمهوری اسلامی، به یک مجتمع نفتی عربستان حمله شد. ترامپ نه تنها این حمله را با یک اقدام نظامی پاسخ نگفت؛ بلکه «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه را فرستاد تا ترتیب ملاقات او با «حسن روحانی» را در حاشیه اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل بدهد و او را راضی کند بیاید و با هم مذاکره کنند و در عوض؛ تحریم‌های ایران برداشته شود.

ترامپ در این قمار باخت. روحانی؛ ترامپ را پشت خط تلفن منتظر گذاشت. اما عربستان پیام را گرفت. «محمد بن سلمان» ولیعهد از عراق و پاکستان خواست که بیایند و برای تنش‌زدایی با تهران میانجی‌گری کنند. دو هفته بعد از این افتضاح مذاکرات هسته‌ای ترامپ با کره شمالی هم خرد شد.

در دیداری در استکهلم، نمایندگان رهبر کره شمالی پیشنهاد آمریکا برای یک توافق فزاینده را رد کرد. ترامپ باز هم خلع سلاح شد و راهش را کشید و رفت و حاضر نشد تاریخ مشخصی برای گفت‌وگوهای آینده معین بشود. شاید ترامپ همه این کارها را می‌کرده تا برنده جایزه «صلح نوبل» در سال ۲۰۲۰ بشود اما این شانس هم بر باد فنا رفت.

توان موشکی ایران حریفی سخت برای آمریکاست

ایران با داشتن هزاران موشک قدرتمند و نقطه‌زن تبدیل به حریفی سخت و متفاوت برای آمریکا شده است.


روزنامه وال‌استریت ژورنال ضمن انتشار این ارزیابی می‌نویسد: ایران با توسعه زرادخانه موشکی خود چالشی بزرگ را برای آمریکا و عربستان سعودی ایجاد کرده است و اعزام سامانه‌های ضدموشکی پنتاگون به عربستان ناشی از همین افزایش توان نظامی تهران است.

جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با زمان آخرین حمله مستقیم آمریکا به این کشور در سال ۱۹۸۸ (جنگ نفتکش‌ها) به حریف بسیار متفاوتی تبدیل شده است. این کشور اکنون هزاران موشک  دارد که بسیاری از آنها می‌تواند به اسرائیل و مدیترانه برسند و درمواردی طبق گفته آمریکا، از سیستم دفاعی عربستان عبور کنند. این کشور، رزمندگان و شبه‌نظامیان وفادار دارد که می‌تواند حملات موشکی را از خاک یمن، عراق، سوریه و لبنان انجام دهند و بیش از دو میلیون نیروی ویژه، ذخیره و شبه‌نظامی در اختیار دارند.

ایران دخالت در حملات موشکی به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرده و در عین حال نیروهای حوثی هم‌پیمان این کشور مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته‌اند. اما واشنگتن و ریاض در مقصر دانستن تهران در این حمله درست می‌گویند. ایران که تحت فشار تحریم‌های آمریکا قرار دارد، نشان داده که علاقه‌مند به حملات تلافی‌جویانه است و توان آن را دارد.

علاوه بر جنگ تحمیلی صدام، هشت سال جنگ در سوریه، امکان آموزش جنگی را برای نیروهای ایرانی فراهم کرده است.

ایران در جنگ‌های چریکی و نامتقارن مهارت پیدا کرده است. یکی از بخش‌های مرکزی راهبرد دفاعی ایران که موشک‌های این کشور نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند، جلوگیری از حملات از سوی دشمنان با حفظ تهدید علیه آنها است. موشک‌های سری شهاب ۳ به تولید انواع مختلفی شامل موشک سجیل، عماد و قدر منجر شده که بردی ۱۲۰۰ مایلی را پوشش می‌دهد.

واشنگتن‌پست: ناتوانی ترامپ ایران را تا پشت مرز اسرائیل رساند

یک روزنامه آمریکایی معتقد است اشتباهات راهبردی ترامپ، ایران را به پشت مرزهای رژیم صهیونیستی رسانده است.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: ما تا به امروز فکر می‌کردیم این بی‌کفایتی، جهالت و بی‌تدبیر عمل کردن وحشتناک «ترامپ» در حوزه سیاست خارجی، تنها یک لفاظی است و خسارت‌هایی که به بار می‌آورد همه قابل ترمیم شدن است. اما امروز متوجه شده‌ایم که اشتباه می‌کردیم. این‌بار خطای ترامپ آن‌قدر بزرگ است که هرگز بخشودنی نیست، چون به قیمت جان هزاران انسان تمام شده است.

به سربازان وظیفه زن و مرد آمریکا خیانت شد. در کل؛ صحنه، صحنه نمایش‌های رعب‌آور و مخوف است که همه را ترسانده است و می‌رود وضع از این هم بدتر شود. ترامپ و همه جمهوری‌خواهان وقتی «اوباما» رئیس‌جمهور بود همواره او را ملامت می‌کردند که چرا وقتی سوریه از خط قرمز عبور کرد جوابش را نداد.

هیچکدام از اینها حق ندارند از این پس آن ادعایشان را تکرار کنند. ترامپ بی‌هیچ ملاحظه‌ای، هیچ هشدار قبلی، هیچ مشورتی با متحدانش، هیچ توجهی به سایر کشورهایی که همگی دوشادوش آمریکا با «داعش» جنگیدند، اعلام کرد نیروهایش را خارج می‌کند.

یکی از برندگان بزرگ این بی‌تدبیری ترامپ «جمهوری اسلامی» است. این رژیم حالا قوت می‌گیرد. فضای بیشتری برای تهدید کردن اسرائیل به دستش افتاده است. در همین امتداد؛ «بشار اسد» هم قوت می‌گیرد. روسیه هم از خوشحالی در پوستش نمی‌گنجد و زمام کار را به‌دست می‌گیرد. برای تمام دشمنان آمریکا؛ از این بهتر نمی‌شد.

ترامپ اصولاً خیلی از خودش ممنون است و دوست دارد خودش را قهرمان مبارزان آمریکایی جا بزند. واقعاً یک فرمانده کل قوا چه دارویی تلخ‌تر از این می‌تواند به سربازان آمریکایی تجویز کند که به ایشان دستور دهد همراهان‌شان در میدان جنگ را به حال خود رها کنند و بروند؟

مسئله این است که ترامپ فقط دوست دارد خودش را دشمن بزرگ «جمهوری اسلامی» نشان دهد. او وقتی نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند؛ همزمان ۱۸۰۰ نیروی دیگر را در عربستان آرایش می‌دهد. هدف؛ فقط جلوگیری از تاخت‌ و تازهای جمهوری اسلامی است.

ترامپ می‌گوید که «می‌خواهد به جنگ‌های خاورمیانه خاتمه بدهد». اما او می‌آید و نیروهای آمریکایی را در عربستان آرایش می‌دهد. در عین‌حال، او نیروهایش را از سوریه خارج می‌کند. تمام این حرکات همه با هم تناقض دارد. وقتی نیروهای آمریکایی خاک سوریه را ترک می‌کنند؛ در واقع میدان را برای عرض اندام هرچه بیشتر جمهوری اسلامی باز گذاشته‌اند. در یک چنین محیط بازی، تهران دامنه نفوذش در سوریه را عریض‌تر می‌کند و تا پشت مرزهای اسرائیل جلو می‌رود.

جلایی‌پور: کوه آمریکا و اسرائیل به‌جای موش، سوسک زایید

عضو حزب منحله مشارکت می‌گوید حمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه با هماهنگی آمریکا، حاوی درس‌هایی است.

حمیدرضا جلایی‌پور در یادداشتی با عنوان «کوهی که نه موش، بلکه سوسک زائید»، نوشت: درس پاکسازی و جابه جایی قومی یا حمله ارتش ترکیه به مناطق کردنشین شمال شرق سوریه در ۹۸/۷/۱۷ که با چراغ سبز ترامپ صورت گرفت این است که اولا ترکیه که در دهه گذشته بازنده بحران سوریه بود می‌خواهد از فرصتی که سکوت ترامپ برای اردوغان فراهم کرده جبران مافات کند و به نیروهای‌ سیاسی کردهای سوریه (ی‌پ‌ک) و کردهای ترکیه (پ‌ک‌ک) فشار و ضرب شصت نشان دهد. ثانیا نیروهای سیاسی کردهای سوریه و ترکیه به خطا روی حمایت آمریکا – ترامپ حساب باز کرده بودند – در  صورتی که می‌دانیم نیروی سیاسی «آویخته» به قدرت خارجی مآلا ابزار و بازنده هستند.

مدیر روزنامه زنجیره‌ای (توقیف شده) جامعه می‌افزاید: حمله اخیر ترکیه به مناطق کردنشین سوریه اولا نشان داد که «دیپلماسی کلنگی آمریکا» پس از یازده سپتامبر در دو دهه اخیر در منطقه خاورمیانه عجب زهر ماری برای منطقه خصوصا لیبی، مصر، سوریه و عراق بوده است و چگونه میلیون‌ها نفر از مردم مسلمان منطقه آواره، زخمی و کشته شدند.

ثانیا نشان داد راهبرد استقلال‌طلبی حاکمیت، دولت و جامعه مدنی ایران در حفظ ایران سودمند بوده است و ثالثا راهبرد بازدارندگی و دفاعی ایران (سیاست دفاع موشکی و سیاست دور کردن درگیری‌ها از مرز ایران) نیز در دور کردن ناامنی‌ها از سرزمین ایران در «دوره ترامپ نامتعادل» و خاورمیانه لغزنده موثر بوده است.

رابعا رخدادهای اخیر نشان داد اپوزیسیون سرنگونی‌طلب جمهوری اسلامی که به ترامپ و تهدیدات بن‌سلمان و نتانیاهو امید بسته بودند چقدر بی‌خرد و آرزواندیش بوده و هستند.آنها وقیحانه برای گذار ایران از جمهوری اسلامی به ناکجا آباد، بی‌شرمانه به پابوسی ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان رفته و از ایجاد طرح «بلوک‌بندی قومی ایران» یا همان تجزیه «ملت تاریخی ایران» دفاع کردند و کوهشان در اوج بی‌خردی و مسئولیت‌ناپذیری نه موش که «سوسک» زایید.

این یادداشت در حالی است که اولاً بسیاری از هم‌حزبی‌ها و هم‌طیفی‌های آقای جلایی‌پور، بارها الگوی توسعه و پیشرفت و مدارا و دموکراسی خود را، مدل ترکیه اردوغانی می‌دانستند! ثانیاً همین‌ها بارها در آشوب‌ افکنی‌های چندباره در سال ۷۸ و ۸۸، از حمایت اعلامی و اعمالی دولتمردان آمریکایی برخوردار شدند.

ثالثاً همین‌ها درباره اقتدار موشکی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران همان اراجیفی را تکرار می‌کردند که دولتمردان آمریکایی منتشر می‌کردند. به همین دلیل هم بود که سران رژیم صهیونیستی، فتنه‌گران سبز را سرمایه اسرائیل خواندند و از بوش تا اوباما تصریح کردند که از اصلاح‌طلبان در ایران حمایت می‌کنند.

ایران

هزینه هر سؤال از وزرا ۶۳۰ میلیون تومان برای مجلس

 خبر اول اینکه،خبرآنلاین در گزارشی به سؤالات نمایندگان مجلس از وزرا در سال ۹۸ و هزینه‌های مترتب بر آنها پرداخته است. براساس این گزارش هر سؤال حدود ۶۳۰ میلیون تومان برای مجلس هزینه در پی دارد. در بخشی از این گزارش آمده است: بررسی سؤالاتی که از ابتدای سال ۹۸ از وزرا در صحن علنی مجلس پرسیده شده است، حکایت از آن دارد که حدوداً از فروردین ۹۸ تا به امروز نزدیک به ۲۵ سؤال از وزرا  آن‌هم در صحن علنی پرسیده شده است که از این تعداد تنها ۴ مورد نمایندگان قانع نشدند و در ۲۱ مورد، نمایندگان سؤال کننده قانع شدند.

این موضوع آنجا بیشتر به چشم می‌آید که هزینه هر دقیقه و هر ساعت کاری نمایندگان در پارلمان را برآورد مالی کنیم.  تقریباً هر سال یک برآورد کلی از هزینه‌ نهادها و ارگان‌ها منتشر می‌شود که این موضوع درباره هزینه هر دقیقه مجلس در سال ۹۷ حدوداً بیش از ۲۱ میلیون تومان بود و هر ساعتش بیش از یک میلیارد هزینه به دنبال داشت حال اگر بخواهیم تورم یک ساله را کنار بگذاریم، برای هر سؤال از وزیر حدوداً نیم ساعت وقت صرف می‌شود که این عدد یعنی چیزی حدود ۶۳۰ میلیون در هر سؤال.

با بررسی سؤالاتی که از ابتدای سال ۹۸ در صحن علنی مطرح شده است، مشخص می‌شود بالای ۸۰ درصد موارد نمایندگان می‌توانستند در وقت مجلس نیم ساعت صرفه‌جویی کنند و به پاسخ‌هایی که در کمیسیون می‌شنوند، اکتفا کنند یا اگر نیاز به بررسی و اقدامی بیشتر از سوی وزیر بود، باز هم آن را از طریق کمیسیون پیگیری کنند اما گویی این روزهای نزدیک به انتخابات اسفندماه نمایندگان بر باز شدن گاه و بی گاه تریبون‌هایشان چه برای تذکر و اخطار و چه سؤال از مسئولان آنها بیشتر اصرار دارند.

تکذیب بازداشت «روح‌الله زم» در نجف

 خبر دیگر اینکه،منبعی در دولت عراق بازداشت «روح‌الله زم»، سرشبکه کانال ضد انقلاب آمدنیوز در شهر نجف اشرف را رد کرد. به گزارش فارس، «جواد الغزالی» رئیس‌ کمیته امنیتی شورای استانداری نجف پنجشنبه در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» گفت: «آنچه برخی از رسانه‌های خارجی منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه یک ‌روزنامه‌نگار مخالف ایرانی در نجف طی عملیاتی بازداشت شده و تحویل مقامات ایران داده شده است، صحت ندارد.»

او گفت بعد از شنیدن این خبر از سوی رسانه‌های خارجی، این مسأله را از مسئولان امنیتی محلی جویا شده و مشخص شده است که این گونه اخبار صحت ندارد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه هفته گذشته (۲۲ مهر) طی بیانیه‌ای از بازداشت «روح‌الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب آمدنیوز در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد. شبکه المیادین لبنان دو روز بعد از بازداشت زم به نقل از منابع عراقی و کردی خود مدعی شد که روح‌الله زم  شنبه ۲۰ مهر وارد عراق شده و بعد از دیدار با مقامات امنیتی فرانسوی در سفارت فرانسه در شهر بغداد به اربیل رفته است و نهایت در این شهر به دام افتاده است.

«فارن افرز»: ایران دولتی متحد و منسجم در برابر امریکا

 دست آخر اینکه، نشریه امریکایی «فارن افرز» با انتشار مقاله‌ای، سیاستگذاران و تصمیم‌گیران در واشنگتن را خطاب قرار داده و توجه آنها را به وحدت و انسجام داخلی در ایران در مواجهه با پدیده‌های مربوط به امنیت ملی این کشور جلب کرده است.

به گزارش عصر ایران، این مقاله تأکید کرده: «برخلاف سیاست خاورمیانه‌ای واشنگتن - که به نظر می‌رسد در دوره اخیر فاقد انسجام و چارچوب مشخص است- سیاست خارجی تهران در مقابله با کارزار فشار حداکثری امریکا، پایدار، مداوم و منسجم است و گروه‌ها و احزاب داخلی درباره نحوه مواجهه با امریکا دارای وحدت نظرهستند.

دو نویسنده ایرانی‌تبار این مقاله، تأکید کرده‌اند دسته‌بندی جناح‌های سیاسی داخلی ایران به میانه‌روها و تندروها در زمینه مسائل مرتبط با امنیت ملی و سیاست خارجی ایران در قبال امریکا، گمراه کننده بوده و دهه‌هاست که این نوع تقسیم‌بندی سیاستمداران و تصمیم‌گیران واشنگتن را گمراه کرده است.

«افشون استوار» و «آرین طباطبایی» در این مقاله مشترک، تأکید کرده‌اند کارزار فشار حداکثری ترامپ برای وادار کردن تهران به تسلیم، بیش از پیش انسجام جناح‌های سیاسی و گروه‌های متنفذ داخلی ایران را حول محور مقاومت در برابر امریکا تقویت کرده است و دولتمردان واشنگتن نباید انتظار داشته باشند صداهای مختلف و مخالفی از داخل ایران بشنوند، چرا که احزاب و گروه‌های تشکیل دهنده نظام جمهوری اسلامی ایران نشان داده‌اند با وجود اختلاف نظرها درباره مسائل ریز و درشت سیاست داخلی، اما در عرصه سیاست خارجی و موضوعات مرتبط با امنیت ملی کشور، اختلاف نظر ندارند و غالب آنها معتقد به تسلیم در برابر امریکا نیستند و معتقدند باید فضا و زمینه‌ای فراهم کرد تا از موضع قدرت و با دست پُر پشت میز مذاکره با غرب و امریکا نشست.

خراسان

مراقب تکرار مشکل سال ۲۰۰۰ در ۱۴۰۰ باشید!

یک مقام مسئول دولتی در نامه ای به مدیران ادارات و سازمان ها خواسته به مسئولان بخش فناوری و آی تی خود از هم اکنون ابلاغ و یادآوری کنند با توجه به تجربه به وجود آمده در خصوص تاریخ میلادی سال ۲۰۰۰ که درج دو رقم آخر در سامانه ها و پایگاه های اطلاعاتی را با مشکل مواجه کرده بود، از هم اکنون به منظور پیشگیری از بروز هر نوع اختلال در تعامل بین سامانه ها و تبادل داده ها در سال ۱۴۰۰، اقدامات و برنامه ریزی لازم را پیش بینی کنند.

آرمان

ده‌ها نماینده منتظرند به زندان بروند!

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری گفت: الان که سازمان زندان‌ها زیر نظر قوه قضائیه است، ما مواجه بودیم که دادگاه نامه نوشته و زندانی را خواسته، سازمان زندان‌ها نفرستاده است، بند ۲۰۹ یا بند ۲الف با اینکه زیر نظر خود قوه قضائیه است زندانی را نفرستاده‌اند، یا عمدی یا به دلیل مشکلات و بهانه‌هایی که دارند.

حال اگر سازمان زندان‌ها از زیر نظر قوه قضائیه بیرون بیاید اصلا دیگر فاجعه می‌شود، الان که در دست قوه قضائیه است، قوه قضائیه خیلی جاها آن نظارتی که باید روی زندان‌ها ندارد، اگر به دست قوه مجریه بدند که دیگر اصلا نظارتی نخواهند داشت.

وی افزود: خیلی از نمایندگان مجلس که در حال گرفتن چنین تصمیمی هستند به فکر آینده خودشان هستند، می‌دانند پرونده‌هایی دارند که دو روز دیگر قرار است به زندان برود، می‌گویند سازمان زندان‌ها در دست دولت باشد بهتر از این است که در دست قوه قضائیه باشد.

مدیران دولتی نگران آینده خودشان هستند که به زندان بروند. الان به دادسرای کارکنان دولت بروید، می‌بینید که ده‌ها نماینده مجلس پرونده مفتوح دارند. منتظرند دوره نمایندگی‌شان تمام شود، باید به زندان تشریف ببرند.

اعتراض به اینترنت در صدر شکایات

طبق گزارش‌های ماهانه در سامانه سپاس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، بیش‌ترین شکایات ثبت‌شده طی سه ماه تابستان سال جاری مربوط به اینترنت بوده است. اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، گزارش ماهانه سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکان خدمات ارتباطی (سامانه ۱۹۵) تا پایان شهریور ماه سال جاری را منتشر کرده است.

گزارش‌های ارائه‌شده بر اساس تعداد تیکت‌های ثبت‌شده در سامانه سپاس و هفت حوزه کاری است که مشترکان می‌توانند از طریق مرکز تماس یا سایت، به شکایت در سامانه اقدام کنند. حوزه‌های کاری شامل اینترنت، تلفن ثابت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات، دفاتر پیشخوان و سرویس ارزش افزوده می‌شود.

مجلس یازدهم شبیه کدام مجلس؟

قاسم میرزایی‌نیکو نماینده دماوند گفت: اگر شرایط کنونی تداوم داشته باشد، مجلس آینده شبیه مجلس هفتم خواهد بود. البته این موضوع منوط بر این است که اتفاقی نیفتد. او ادامه داد: اگر در حال حاضر انتخاباتی برگزار شود، ترکیب مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم خواهد بود. چون در آن زمان هم مردم ناراضی بودند، رغبتی به مجلس نبود و مجلس را از رأس امور بودن انداخته بودند.

همچنین اتفاقات مختلفی در مجلس ششم افتاده بود. درنهایت عکس‌العمل مردم به شکلی بود که آقای حداد عادل با ۱۷۰ هزار رأی بیشترین رأی را در تهران آورد. وی تأکید کرد: بنابراین اگر شرایط کنونی تداوم پیدا کند، مشارکت مردم در انتخابات در شهرهای بزرگ کاهش خواهد داشت. اما در شهرهای کوچک در ده دوره مجلس، مردم بیش از ۵۰ درصد در انتخابات شرکت کرده‌اند.

محکومیت عضو شورای شهر ساری

رئیس کل دادگستری استان مازندران از قطعی شدن حکم یک عضو شورای شهر ساری خبر داد. حجت‌الاسلام اکبری درباره حکم یک عضو شورای شهر ساری گفت: یک نفر از اعضای شورای شهر ساری که مبادرت به انتشار مطالب خلاف واقع کرده بود به ۳۸ ضربه شلاق محکوم شد.

این مقام عالی قضایی بیان کرد: متهم (ع-ذ)، یکی از اعضای شورای اسلامی شهرستان ساری، با شکایت یکی از کارمندان به اتهام نشر اکاذیب در دادگاه کیفری ۲ ساری به تحمل شلاق تعزیری و جزای نقدی محکوم شد. رئیس کل دادگستری مازندران در ادامه اظهار کرد: حکم عضو شورای شهر ساری پس از بررسی در یکی از شعب دادگاه تجدیدنظر استان، با اصلاحاتی تائید و قطعیت یافت.

اولین همکار داخلی آمدنیوز لو رفت

محمد حسین رستمی فردی است که در اولین اعترافات روح ا... زم، مکالماتش با مدیر آمدنیوز پخش شد که به شکل مشمئز کننده‌ای در حال طلب کردن پول برای اخباری است که برای زم ارسال کرده است. رستمی بزرگ‌شده شهر ری است و با تاسیس وب‌سایت «عماریون» در فضای رسانه‌ای شناخته شد.

وی که در سال ۹۶ چند مدتی به جبهه‌های سوریه رفته بود، ناگهان به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی بازداشت شد. در آن زمان آمدنیوز درباره رستمی نوشت: «او با اتهامات واهی به هشت سال زندان محکوم شده است و به خاطر پیگیری یکی از سرداران ارشد سپاه پاسداران به زندان افتاده است». حالا مشخص شده است که وی از همدستان روح ا... زم بوده است.

اثرات امواج تلفن همراه روی مغز

هاشم رفیعی تبار، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی گفت: آلزایمر، پارکینسون، ام‌اس و اثرات تابش‌های الکترومغناطیسی مثل تلفن همراه روی مغز از جمله بیماری‌های انحطاط نورونی است. ۷۰ درصد بیماران آلزایمری در ایران زنان هستند و ما هنوز نمی‌دانیم چرا.

بسیاری از بیماری‌های مغزی ناشی از تابش‌های الکترومغناطیسی است و ما بارها درباره این موضوع گزارش داده‌ایم. داخل مغز ماده مغناطیسی اکسید آهن وجود دارد و تلفن همراه یک گیگاهرتز فرکانس دارد. این فرکانس می‌تواند مواد مغناطیسی درون مغز را حرکت دهد و این مواد به نورون‌ها حمله می‌کنند و می‌توانند باعث سرطان مغزی شوند. این‌ها مباحثی است که در دانشگاه مطرح نمی‌شود.

برخی کاندیداها میلیاردی هزینه می‌کنند

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: باید نهادهای نظارتی از جمله شورای نگهبان و وزارت کشور که مجری انتخابات است به دقت هزینه انتخاباتی کاندیداها را زیر نظر بگیرد؛ از آن‌ها جزئیات هزینه کرد و منابع پول‌های هزینه شده را مطالبه کند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی بیان داشت: برخی از کاندیداها برای انتخابات هزینه‌های چند صد میلیون و یا چند میلیاردی می‌کنند، پیام این هزینه‌ها سرسام‌آور چیست؟ پیامش این است که نگاه این افراد به عرصه انتخابات صرفاً خدمت نیست، در حقیقت این شخص سرمایه‌گذاری می‌کند که بعدا از کنار این پست نه تنها هزینه‌ای را که برای انتخابات کرده را جبران کند بلکه درآمدهای بیشتری را نیز کسب کند.

آگهی جعلی جذب نیرو

دانشگاه تهران نسبت به آگهی جعلی جذب نیرو در فضای مجازی هشدار داد. به گزارش دانشگاه تهران، با توجه به درج یک آگهی جعلی مبنی بر به‌کارگیری نیروی نگهبان در خوابگاه‌های دانشگاه تهران در فضای مجازی، به اطلاع می‌رساند این آگهی جعلی بوده و دانشگاه تهران هیچ گونه جذب نیرو تحت هیچ عنوان ندارد. بدیهی است هرگونه جذب نیرو از طریق اطلاعیه رسمی در سایت دانشگاه تهران اعلام می‌گردد.

تصادف خودروی یک نماینده

نماینده اهواز گفت: خودروی ما در مسیر چزابه دچار حادثه شد که یک نفر کشته و سه نفر مصدوم شدند. همایون یوسفی گفت: برای بازدید از منطقه چذابه و خدمت‌رسانی به زائران راهی آن منطقه بودیم که در حین مسیر تصادفی بین سه خودرو رخ داد که در این میان یک نفر جان باخت و سه نفر نیز به شدت آسیب دیدند. وی افزود: بنده در این حادثه دچار آسیب نشدم.

تقسیم کار آمریکا و اروپایی‌ها

دستیار ارشد رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: بین آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بر سر تضعیف ایران توافق و تقسیم کار واقعی شده است. حسین امیرعبدا... یان در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در اجرای برجام، هیچ امیدی به اروپا نیست.

واقعیت این است که بین آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بر سر تضعیف ایران توافق و تقسیم کار واقعی صورت گرفته است. اینستکس هم موتور محرکه‌ای ندارد. ایران نیازمند اقدامی است که فضای تروریسم اقتصادی تحریم به شکل اساسی تغییر کند.

تکذیب مهاجرت گزارشگر صداوسیما

اسماعیل فلاح، خبرنگار صداوسیما در لندن؛ شایعات مبنی بر مهاجرتش به لندن را تکذیب کرد و در پست اینستاگرامی‌اش نوشت: نه بازنشسته شده‌ام؛ نه پناهنده شده‌ام، نه تابعیت دارم؛ از طرف سازمان صداوسیما مدتی مامورم. از این پس با رویکرد مجازی و مستندسازی در خدمت هموطنان عزیزم خواهم بود.

درخواست از شورای نگهبان

محمد کیانوش راد عضو حزب اتحاد ملت: شورای نگهبان تفسیر خویش را از عنوان «مسئولیت اجرای قانون اساسی» به صراحت اعلام کند تا مردم تکلیف خویش را بدانند و بدانند به چه کسی و با چه اختیاراتی قرار است به عنوان رئیس‌جمهور رأی دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    16 45
    سیستم دفاع موشکی عربستان یک سیستم بنجورو عقب افتاده بوده که امریکا به علت حفظ اسرائیل بهشون انداخت وهیچ وقت هم کنگره اجازه نخواهد دادعربستان به سلاح به روز مسلح شود اینقدر تبلیغ حمله به آرامکو را نکنید!
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      34 3
      تبلیغ حمله ارامکو به کنار همون پهپادی که سامانه سوم خرداد بومی زد برامون کافیه
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      18 2
      حالا تو چرا میسوزی!
    • احمد IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      7 1
      اونوقت پایگاههای متعدد آمریکایی در عربستان و امارات و قطر و بحرین و کویت هم الکی و بنجل بودن یا پدافند نداشتن؟ ناوهاشون چطور؟ اگر اینا اینقدر بنجلن چرا ما رو تهدید می کنن؟
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      1 1
      اسراییل
    • ناشناس IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      0 0
      بنجول درسته سالار
  • محسن IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    15 12
    8.59 زر اضافه نزن مطمنم یه عقده ای یا ادم بیکار هستی که صاحب هیچی نشئدی الن داری بی عرضگی عاتو ب گردن نظام می اندازی
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    5 1
    اقای همایون یوسفی چه حیف شد.شما هم مدیدید. نبودتون برا کشور مفید تر و مردم از گزندتون در امانترند.
  • محمد IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    9 9
    اگه ریاست محترم وانقلابی قوه قضاییه همین نمایندگان خائن ووطن فروش رو بگیره ودادگاهی کنه وبه مردم اعلام کنه من پای ایشان رو می بوسم
  • علیرضا IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    14 3
    در جواب به میرزایی نبکو،نماینده دماوند باید گفت: اولا حدادعادل،در دور هفتم ۸۹۰ هزار رای کسب کرد و نه ۱۷۰ هزارتا!!! دوما،بالاترین مشارکت برای مجلس پنجم بود با ۷۱ درصد که امثال خاتمی و خوئینی ها و مجمع روحانیون،تحریمش کرده بودند..! واقعا این حجم از انکار و تحریف تاریخ بدست اصلاحطلبان،تعجب آور است..!
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    6 2
    کارتروریستی انجام دادن که افتخار نداره همه بلدن به صلح رسیدن وبرقرایه دوستی هنره
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      0 2
      برقراری دوستی!! با کی اونوقت.؟؟؟
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    3 0
    انشالله روزی برسد که تمام مدارک جعلی سوزنده شوند واثری از آنها نماند
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    5 1
    نماینده مجلس منتظره دورش تموم بشه بره زندان!خخخخخ د
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 0
    اینطوری که ماموریت خارجی میگیرند وجیم میزنند!؟
  • DE ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    2 0
    دهها نماینده منتظرند به زندان بروند.بابا چه نفوذی داره این حسین فریدون روی قلبها .دو روز رفت یه سری بزنه اوین دل کلی نماینده ها و مدیران و مسعولین براش تنگ شد اصلن میخوان برن چندین سال پیشش بمونن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس