محمدباقر نوبخت

"محمدباقر نوبخت" طی اظهاراتی گفته است: دولت مثل پدری است که همسرش بیمار است، فرزند دانشجو داشته باشد و خانه‌اش هم تخریب شده باشد و در این فکر است که چطور خانواده را اداره کند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

موقعیت حساس برای احمد توکلی

دکتر احمد توکلی، فعال اصولگرا و از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی اخیراً طی اظهاراتی در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفته است:

«در جامعه ما مشکل اینجاست که فساد بیشتر از آن است که تصور می‌کردیم. این در حالی است که ما هم با فساد و هم با مفسده باید مبارزه کنیم...برای این مبارزه نیاز است که بعضی از آیین نامه‌ها و قوانین تغییر کند. زیرا مفسدها آنقدر قوی شده اند که نمی‌توانیم با قوانین جاری با آنها مبارزه کنیم. ولی آنها می‌توانند جلوی اصلاحات ساختاری را بگیرند

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، او همچنین زمین‌خواری را نمونه‌ای از فساد سیستمی عنوان کرده است.[1]

در همین حال اما برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، بخش‌های دیگری از صحبت‌های توکلی در جلسه مذکور را نیز منتشر کرده‌اند.

گویا توکلی در ادامه اظهارات خود نیز گفته است:

«با توجه به سابقه رئیسی ما تصور می کردیم او می تواند فساد را مهار کند و آبروی رفته حکومت را احیا نماید. متاسفانه با گذشت چندماه از آغاز به کار ایشان دوباره وضعیت به همان شرایط قبل بازگشته است...اینکه چرا رؤسای قوه قضائیه در مبارزه با فساد ناکام هستند یک دلیل ساده دارد و آن حاشیه امنی‌ است که مفسدان برای خود ساخته‌اند. تا زمانیکه قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌های نظارتی این خطوط قرمز را به رسمیت می شناسند و از ورود به حاشیه‌های امن حذر می‌کنند زدن سرهای اژدهای فساد غیرممکن خواهد بود.[2]

این فعال اصولگرا چند هفته قبل نیز طی اظهارات دیگری در مصاحبه با روزنامه همشهری گفته بود:

«نیاز نیست کسی به مردم القا کند، آن‌ها وضعیت را می‌بینند و می‌فهمند که ما صادق نیستیم و انقلاب و اسلام را پله قرار داده‌ایم. کثیری از مردم الان به این نتیجه رسیده‌اند که مسئولین برای خودشان جیغ و داد می‌کنند و ماها را سپر بلا قرار داده‌اند که به هدف‌های خودشان برسند. این شکاف در اعتماد عمومی یک شبه و دو شبه و یک ساله و دو ساله پدید نیامده.»[3]

*در فضای سیاست ایران دکتر توکلی را به گفتمان معقول و احترام به منطق و ایضا فلسفه جاری امور می‌شناسند. و البته به انصاف و قرار داشتن در سمت آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی.

کثیری از جوانان نخبه کشور و فعالان حاضر در سمت‌های سیاسی و اجرایی نیز از شاگردان یا تأثیریافتگان مشرب فکری دکتر توکلی محسوب می‌شوند و الفبای سیاست و رسانه و اقتصاد و ایضا انقلابی‌گری را از محضر او آموخته‌اند.

اما از منظر نقد و نقادی می‌توان اشاره کرد که گفته‌های اشاره شده از دکتر توکلی با اشکال مبنایی و منطقی مواجه است.

چه اینکه ایشان خود بهتر از همه می‌داند که فساد از آنجا که امری نفسانی است؛ پس همواره ممکن‌الوقوع می‌شود و حتی در حکومت امام معصوم نیز وجود داشته است. ضمن اینکه اصرار بر وجود فساد سیستمی یا همه‌گیری فساد نیز زمانی رواست که رأس حاکمیت و نهادهای ناظر کشور با فساد موافقت داشته باشند و مثل سیستم حکومتی فرانسه همگی موافق اخذ مالیات بیشتر از فقرا و کاهش مالیات ثروتمندان باشند!

از طرفی عبارت «فساد زیاد یا فساد کم» نیز به لحاظ منطق، غلط است زیرا فساد امری است که کم آن هم زیاد است و قید «زیاد» نیز زمانی قابلیت الصاق به فساد را دارد که حکومت با مفسدین و زمینه‌های فساد برخورد نکند و بصورت روزمره به جای بستن منافذ بروز فساد، مشغول بسترسازی برای فساد باشد.

همچنین جدای از فلسفه‌ای که توضیح دادیم؛ دکتر توکلی به نیکویی می‌دانند که تأکید بر وجود فساد در هر زمان و مکان و حتی در حکومت امام معصوم و نیز غلط بودن تصور شیوع فساد و اطلاق فساد سیستمی به حاکمیت جمهوری اسلامی، بارها و بارها در کلام رهبر انقلاب نیز مورد اشاره قرار گرفته است.[4]

در بحث حجت‌الاسلام رئیسی نیز آقای توکلی باید به ما بگویند که در گزاره غیر منطقی "مهار کامل فساد"؛ چرا انتظاری که امیرالمؤمنین(ع)، امام مجتبی(ع) و امام کاظم(ع) نیز نتوانستند حتی بعضا در میان منصوبان درجه اول خویش آنرا برآورده سازند را از یک رئیس قوه مطرح می‌کنند؟ و آیا این معقول است؟

اظهارات این رجل باسابقه در نظام و انقلاب مبنی بر اینکه "که ما صادق نیستیم و انقلاب و اسلام را پله قرار داده‌ایم"! نیز الحق و الانصاف روادارانه نبود. چه اینکه تنها و تنها زندگی و سابقه شخص دکتر توکلی به نیکویی نشان می‌دهد که این اظهارات صحیح نیست.

جدای از این، دکتر توکلی آیا بهتر از همه ما نمی‌دانستند که این اظهارات نه تنها بر شخص ایشان بلکه بر تمام مسئولان ارشد کشور و هزاران مدیر دیگری که در نظام اسلامی مشغول کار و خدمت صادقانه هستند نیز انطباق دارد؟!(کما اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر این مسئله صحّه گذارده‌اند)

و اگر جز این بود آیا نظام اسلامی می‌توانست به اینهمه امنیت و پیشرفت و بالندگی دست یابد؟!

ماجرای شکاف در اعتماد عمومی نیز مقوله‌ایست که انتظار بود توکلی اسناد و نشانه‌های خود درباره آنرا ارائه می‌کرد زیرا ما معتقدیم رعایت قوانین موضوع کشور از سوی مردم، مراجعه چندین میلیونی به قوه قضائیه، برگزاری راهپیمایی‌ها و انتخابات‌های گسترده در هر سال و مقولاتی از این دست همگی نشان از اعتماد اکثریتی مردم به نظام و انقلاب اسلامی است.

فی‌الجمله اینکه به نظر می‌رسد موقعیت حساسی برای دکتر توکلی پیشامد کرده است... رجلی که در سال‌های پیشین با گفتمان «آرمان‌گرایی واقع‌بینانه» و نگاه انقلابی به «ولایت فقیه»، کثیری از جوانان اهل فضل و رجال فلسفه‌محور را با خود همراه کرد اما امروز همین شاگردان و پرورش‌یافتگان را در مقابل برخی تناقضات بی‌پاسخ قرار داده است.

***

نوبخت: خانه‌خراب شدیم!

«محمدباقر نوبخت»، فعال اصلاح‌طلب و رئیس سازمان برنامه و بودجه، چند روز قبل طی اظهاراتی در یک مراسم کلنگ‌زنی در لرستان گفته است:‌

«ما قادر نیستیم همه خسارت‌ها-ی سیل- را جبران کنیم چون صادرات نفت کاهش یافته و در شرایطی هستیم که باید با دل خونین و لب خندان با مردم صحبت کنیم ولی ان‌شالله خدا کمک می‌کند و از این گردنه عبور می‌کنیم

به گزارش تسنیم، او می‌افزاید: دولت مثل پدری است که همسرش بیمار است، فرزند دانشجو داشته باشد و خانه‌اش هم تخریب شده باشد و در این فکر است که چطور خانواده را اداره کند![5]

*رویه برخی مدیران ارشد کابینه دولت مبنی بر اینکه دائما "کاسه چه کنم چه کنم!" به دست می‌گیرند و ابراز استیصال می‌کنند؛ رویه غلطی است که پس از چند سال انتقادات برخی محافل، به تازگی مورد انتقاد کسان دیگری از درون دولت نیز قرار گرفته است.

بایستی اشاره کرد که مدیرانی شبیه به نوبخت در هیچ کجای جهان پیدا نمی‌شوند که برنشسته بر حجم عظیمی از قدرت و اختیار و بودجه اما به هر بهانه‌ای مشغول سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و ابراز استیصال باشند.

کما اینکه مثلا شاهدیم اخیرا در کشور ژاپن نیز یک طوفان سهمگین با خساراتی بسیار بیشتر از سیل سال گذشته در کشور ما وقوع یافت اما هرگز نمی‌بینیم کسی از مسئولان دولت ژاپن شبیه به نوبخت اظهار نظر کرده باشد و از خانه‌خرابی دولت بگوید.

(همانطور که در جریان تحریم چین از سوی آمریکا نیز شاهدیم که مسئولان دولت چین با اقتدار در مقابل آمریکا سخن می‌کنند و از این می‌گویند که تحریم‌های کاخ سفید اثری بر ما ندارد اما ذره‌ای از همین گفته‌ها را از جانب مسئولان دولت خودمان نمی‌یابیم!)

از طرفی اگر آقای نوبخت خیلی به خانه‌خرابی و دل خون دولت معتقد هستند پس باید به آقای جهانگیری در واحد معاون اولی دولت پیغام بدهند که دیگر به مردم نگوید دولت ایران یک دولت پولدار است![6] و ایضاً جلوی انتشار اخبار مربوط به بهبود آمارهای اقتصادی کشور و کاهش بیکاری را نیز بگیرد.

ضمن اینکه ما از آقای نوبخت درخواست می‌کنیم کمی از وقت روزانه خود را به مطالعه نیز اختصاص بدهند تا بدانند که خانه خرابی یک دولتی رخدادیست شبیه به آنچه که در بحران اقتصادی مالزی، در رخدادهای سودان و در اقتصاد فرانسه روی داده است نه مشکلاتی عادی که دولت ایران با آنها مواجه است!

بله! این نکته طبیعیست که هیچ دولتی در هیچ کجای جهان قادر به جبران 100 درصد خسارات بلایای طبیعی نیست و چنین انتظاری از هر دولتی هم غلط است اما در سوی دیگر ماجرا نیز برخورداری از یک سطح ساده درایت و حکومت‌داری نشان می‌دهد که یک مسئول نبایستی در مقابل انتظارات درست یا غلط از دولت ابراز خانه‌خرابی کند...

رویکرد نوبخت در سیاه‌نمایی از فضای دولت مسبوق به سابقه است.

او پیش از این نیز اظهار کرده بود: «اینکه ضریب جینی (شاخص محاسبه توزیع درآمد بین مردم یا فاصله طبقاتی) از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون کاهش یافته مورد قبول است اما رضایتبخش نیست»!

رئیس سازمان برنامه در حاشیه یک سفر استانی هم پیرامون شرایط اقتصادی کشور گفته بود:

«از ابتدای سال جاری با مشکل تحریم ها مواجه شدیم و اکنون امکان صادرات نفت خام به شدت با محدودیت مواجه است…از فروش ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه نفت در حد ۴۷ میلیارد دلار درآمد ارزی در بودجه پیش‌بینی شده بود اما اکنون این عدد بسیار کم شده و با همان فروش کم، امکان انتقال ارز نفت وجود ندارد...نفت با کشتی حمل می‌شود اما کشتی تحریم و بیمه کشتی‌ها نیز تحریم است...هرگاه با طرفی مذاکره می‌کنیم، می‌بینیم از سوی آمریکا شبانه با آن تماس گرفته و تهدیدش می‌کنند از این رو با بسیاری از مشکلات مواجه هستیم.[۷]

طی هفته‌های اخیر چهره‌هایی مثل حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و عبدالرضا رحمانی‌فضلی صراحتاً از سیاه‌نمایی، ناامیدسازی و ترویج فضای یأس در کشور انتقاد کرده‌اند.

***

"اعتراض به تخفیف مجازات زندان برای مردان و تأکید بر فرهنگ‌ساز بودن مجازات"

نفوذ "سازمان اطلاعاتی چکا" بر معاونت زنان دولت!

«شهناز سجادی»، دستیار امور حقوق شهروندی در معاونت امور زنان و خانواده، درباره لایحه تامین امنیت زنان به خبرگزاری ایلنا گفته است: اعمال مجازات در برخی قوانین باعث ایجاد فرهنگ در جامعه می‌شود!

او می‌افزاید: این فرهنگ در حقیقت کنترل خشونت علیه زنان است. در همه جوامع نیز خشونت علیه زنان به همین نحو کنترل می‌شود و افراد در زمانی که خشونتی را علیه زنان مرتکب می‌شوند یا مجبور به تحمل حبس هستند و یا موظف به پرداخت خسارت و جریمه. در جامعه ما شاید بیشتر به موضوع حبس توجه شده است چراکه اگر قرار است جزای نقدی برای جبران خسارت و جلوگیری از جرم در نظر گرفته شود باید یک مبلغ قابل توجهی باشد تا فرد با اتکا به این که توانایی پرداخت جریمه نقدی را دارد مرتکب جرم و خشونت نشود.

سجادی با اشاره به موضع لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت زنان در برابر خشونت درباره خشونت خانگی که از سوی قوه قضائیه ارائه شده است، گفت: در لایحه قوه قضاییه آمده است چنانچه در خانواده به زنی ظلم شد، فردی که مرتکب جرم شده است بار اول به مجازات تکمیلی محکوم می‌شوند در حالی که ما معتقدیم اول و آخر ندارد و اگر یک کار و یک رفتار نادرست و بد است بار اول هم نادرست است.

او می‌افزاید: در لایحه دولت طبق قانون چنانچه با زنی در خانواده با خشونت رفتار شود حتما برخورد خواهد شد، اما لایحه قوه قضاییه بار اول را برای پدر و مادر و شوهر مجازات حبس در نظر نگرفته و مجازات‌های تکمیلی در نظر گرفته شده است در حالی که به نظر ما نیازمند بررسی بیشتر است.[8]

*ما قضاوت درباره اظهارات خشن این مقام دولتی درباره لزوم زندانی کردن آنی شوهران و پدران در صورت هر خشونتی را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

صحبت‌های مجازات‌خواهانه این مقام دولتی! استدلالی متعلق به اوایل قرون وسطی به نظر می‌رسد که منجر به ساخت آلات جدید شکنجه، کوره‌های آدم‌سوزی و دادگاه‌های تفتیش عقاید شد.

سران سازمان چکا (ارگان اطلاعاتی استالین در زمانی شوروی کمونیستی) هم چنین اعتقادی داشتند و فکر می‌کردند مجازات‌محور بودن موجب تحقق اهداف است.

برخی نحله‌های فمنیسم افراطی در غرب نیز درباره مردان همین اعتقاد را دارند و معتقدند که تنها راه چاره برای ادب کردن مردان؛ تیرباران کردن آنهاست!

با این حال، تجربه تاریخ نشان داد که هیچیک از این دیدگاه‌ها صحیح نیستند و نه تنها جز سیاه‌رویی و مشتی خاطرات تلخ برای بشریت چیزی بر جای نگذاشتند بلکه منجر به ایجاد هیچ پارادایم فرهنگی هم نشدند.

ما همچنین به خانم سجادی که مدعی فرهنگ‌ساز بودن خشونت علیه مردان! هستند توصیه می‌کنیم این خبر را بخوانند که "در فرانسه بعنوان مهد تمدن و دموکراسی، هر 2 روز یک زن قربانی خشونت می‌شود"[9] تا دقیقا بدانند که دیدگاه ایشان مبنی بر ترویج مجازات بعنوان عامل فرهنگ‌ساز؛ به کجا ختم می‌شود؟

شهناز سجادی پیش از این، با نظرات قوه قضائیه مبنی بر تخفیف در حکم زندان مردان محکوم مهریه نیز مخالفت کرده بود![10]

دیدگاه خانم سجادی مبنی بر ترویج خشونت بعنوان عامل فرهنگ‌ساز از این حیث نیز قابل تأمل است که مروّجان همین دیدگاه؛ صراحتا با «گشت‌های ارشاد» مخالف هستند و از این می‌گویند که تنها راه اشاعه بیشتر حجاب، «فرهنگسازی» و برخورد فرهنگی است...

***

1_ www.irna.ir/news/83517525/

2_ http://porcesh.ir/fa/21061

3_ https://fararu.com/fa/news/407153

4_ mshrgh.ir/1002131

5_ https://tn.ai/2119322

6_ https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3459942

7_ mshrgh.ir/934803

8_https://khabarban.com/a/25508961

9_ https://www.yjc.ir/00TM6L

10_ mshrgh.ir/974362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    آقای نوبخت پدری که یبشعور باشد و کلیه پس انداز خود را در قمار(دلار4200تومانی) ببازد باید خودکشی کند تا هم خودش و هم خانواده اش راحت شوند
    • PL ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      43 1
      اساسا قیاس پدر با دولت درست نیست . پدر جانش فرزندانشند پدر اگه درست باشه فرزندانش رو درست هدایت میکنه از زیر سنگ هم شده جور میکنه . پدر ناراحتیشو جلو فرزنداش نمیاره . خودش رو به آب و آتیش میزنه تا بچه ها موفق باشند . پدری که پدر باشه وقتی میبینه عرضه کاری رو نداره مسولیت قبول نمیکنه . اسم اینی که نوبخت میگه پدر و خانواده نیست اسمش سیاست مداره ملت هم نوکراشند
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      39 0
      شما پدر نیستید، بلکه ناپدری معتادی هستید که تلاش می کند اموال فرزندان تحت سرپرستی را بالا بکشد و دست آخر هم فرار کند برود پیش کدخدا
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      4 7
      کتک خوردن زن که عادیه! شما مردسالاران راحت باشید.بعدا هم لازم نیست مجازاتشون کنید اصلا! فدای کانون خانواده!!!
  • سید IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    96 7
    البته اعضای دولت بسیار بعید است که خانه خراب شده باشند!
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    83 3
    آقای نوبخت این "دولت‌ ـ پدر" با این وضعیت خانواده چرا اینقدر لاکچری برای خودش خرج می‌کنه!
  • DE ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    6 30
    نوبخت: «ما قادر نیستیم همه خسارت‌ها-ی سیل- را جبران کنیم چون صادرات نفت کاهش یافته و در شرایطی هستیم که باید با دل خونین و لب خندان با مردم صحبت کنیم ولی ان‌شالله خدا کمک می‌کند و از این گردنه عبور می‌کنیم.»
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      19 16
      نوبخت: اما ما قادر هستیم بتن کنیم و خواهیم کرد.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    22 7
    دولت مثل مادری است که همسرش زندونه
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      28 14
      دولت رفته یک جای دیگه به خانواده اش خیانت کرده و لی الان انتظار داره که حمایتش کنند
  • مالیبا IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    34 4
    کلا همه چی خوبه ما چقدر خوشبختیم
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    53 4
    اقای نوبخت باید وعده های بهشت ابتدای دولت روحانی را یادش بیاید. تدبیر وامید به خانه خرابی رسیده است. شرم وحیا کجا است؟
  • ج IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    31 8
    جالبه چند مدت پیش درخصوص تعمیر جاده خاکی روستایی به چندتا اداره مربوط و حتی فرمانداری اون منطقه مراجعه کردم و با مسئولانشون صحبت می کردم عین نوبخت حرف میزدند و می گفتند وضعیت خرابه و بودجه نداریم و بنده حتی با اشاره به وجود اون همه ماشین آلات راه سازی در خواست تعمیر جاده را کردم که با اعلام اینکه همه اونها خرابه از مسئولیت خود شانه خالی کردند پس وقتی نوبخت میاد اونجوری حرف می زنه تمامی زیرمجموعه ها نیز بهترین بهانه دردسشتون هست
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    18 6
    قانون واسه زندانی کردن مردا میذارین؟ اگه زنی مرد رو اذیت کنه و به حد جنون برسونتش چی؟ زندون نداره؟
    • مسعود IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      9 6
      ما ايرانيها معمولا"يا از اين ور بام ميفتيم يا از ون ور بام!! نه به آن مردسالاريها و خشونتهاي دوران قاجار و پهلوي بر عليه زنان و نه به اين زن سالاري و همه كاره شدن زنان و حضور بيش از حد آنها در بيرون از خانه و بي عار و بي خيال شدن مردان نسبت به آنچه كه در حال وقوع مي باشد!! الآن وضعيت به گونه اي شده كه در خانه و كوچه و بازار و اداره و دانشگاه و ... حرف ,حرف زنان و اكثريت با اين جماعت شده!! استخدام حداكثري زنان در شركتها و جاهاي خصوصي كه تكليفش از قديم مشخص بوده!! حتي ظرفيتهاي استخدامي در سازمانها و نهادها و شركتهاي دولتي هم اكثرا" از مستخدمين زن صورت گرفته و مي گيرد! جو و فضاي فرهنگي و فكري جامعه و خانواده را به سمتي برده اند كه بيش از آن كه زن به مادر بودن و زن بودن و جايگاه اصلي و رفيع خود در خانواده افتخار كند ,به مدرك , كار بيرون از خانه , ماشين شخصي , درآمد شخصي و ...افتخار نموده و پز آنها را مي دهد!! همينطوري پيش بره ,تا چند وقت ديگه بايدشاهد باشيم كه مردها در خانه نشسته و دختران به خواستگاري پسران رفته و خانواده پسر از شغل و درآمد دختر سؤال كنند و پز درآمد و شغل دختر را به اقوام و خويشان بدهند!!
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      3 2
      بیخود نیست که آمار قتل زنان توسط شوهرانشون بالا رفته!ا
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    19 0
    اقای نوبخت تو اشتباه میکنی درآمدهای ریالی دولت که رابطه مستقیم با تورم داره افزایش داشته مثل مالیات بر درآمد و ارزش افزوده ولی هزینه های جاری دولت تقریبن ثابت مانده مثل یارانه و حقوق و مزایای پرسنل دولت یعنی یارانه که تغییری نداشته و حقوق هم تا سقف بیست درصد رشد کرده فشار داره به جیب کارمندا و همه حقوق بگیرها وارد میشه نه شما
  • DE ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    14 0
    اقای نوبخت با ذخایر نظامی که دارن حالا مونده تا صداش درابیاد اقای توکلی کلی گویی درستی کردن کی میاد جلوی شمخانی و بقیه دوستان دربیاد
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    19 0
    حرف هاي نوبخت گرا دادن به دشمن است
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    20 1
    پس چرا اون همه وعده در زمان انتخابات داده شد آقای نوبخت؟
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    9 0
    سیل سال گذشته نبود و همین امسال بود .
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    16 1
    دولت مثل پدری است که اعتیاد شدید به مواد مخدر دارد کراکی است و از طرف دیگر یک سارق حرفه ای به جیب اهل خانواده هم رحم نمی کند و متاسفانه سفیه هم هست و مسئولیت ناپذیر و حرف خیر خواهان را هم قبول نمی کند و توجیه گر و دروغگو جای این که پولش را هزینه خانواده و وسائل ضروری کند خرج اعتیاد می کند و یا در کارهایسفیهانه هزینه می کند
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    6 3
    توکلی ما ادراک توکلی!!!!!
    • ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      8 12
      توکلی‌ یکی به نعل یکی به میخ آخرشم حرفهاش به ضرر خودیاست و به نفع دیگران
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    22 1
    ولی این پدر خانواده در تبلیغات انتخاباتی اش می گفت ما حقوق دانیم ما زبان دنیا را بلدیم ما دیپلماسی بلدیم ما اقتصاد دانیم ما پول داریم -+- ++ +++++++++++ + ++
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    37 6
    حق با آقای توکلی است. شما ها خود را به خواب زده اید و با این که در زمان معصوم هم فساد بود ،فساد سیستمی را توجیه می کنید.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      11 10
      حق با رهبریست که نگاه درستی به مقوله فساد دارند و استدلال ایشان برگرفته از جو و اتمسفر هم نیست
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      10 3
      یکی از مشکلات کشور وجود امثال توکلی هاست که هیچ گاه به موقع وارد عمل نشدند و همیشه خود رو به عنوان منتقد جا زدند
    • نابلد IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      4 3
      میشه فساد سیستماتیک تعریف کنید ما هم بلد بشیم
  • حسین IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    7 0
    آقای نوبخت پس .......که در انتخابات شرکت کردید و می کنید پست های مدیریتی را اشغال کرده اید
  • amin IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    18 2
    سلام می دونم که نظرات من رو نمایش نمی دید اما بدونید آقای توکلی از این جهت درست می گن که : 40 سال اونها با روش هایی مدیر شدن و فاسد ها زرنگ تر بودن الان باید پیچیده تر عمل کرد که سرعت عمل دستگاه های مربوطه کند هست. واقعا کار دستگاه قضایی خیلی ضعیفه . در مجموعه های کمی پائین تر کاری ندارن کی رهبره کی رئیس قوه قضائیه فقط روش و کار خودشون رو می کنن ... کافیه توی راهرو یه دادگاه بری و از مردم بپرسی از روند دادرسی راضی هستید ؟
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    11 16
    جناب توکلی حرف دل من را زد و محاکمه علنی عوامل از جمله نوبخت و دارودستش صورت گیرد
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    7 1
    مرگ حداقل مجازات چنین پدر بی لیاقتی است
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    0 0
    قرار دیگه ای نبود!!!حتی اگه تایید هم نکنید نظر ما تا ابد همینه!
  • وطن IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    8 1
    متأسفانه كابينه آقاي روحاني من الجمله آقاي نوبخت چنان با ژست صحبت مي كنند كه بدون وجود ايشان سيستم نمي چرخد! در حقيقت ايشان اظهار دارند با كاهش فروش نفت ما نمي توانيم كاري انجام دهيم به ايشان بايد گفت فروش نفت و مفت پول درآوردن و خرج كردن نشان از علم و آگاهي شما و رياست جمهوري نيست و مملكت داري نمي باشد دانستن علم اقتصاد به معناي واقعي و عملي ، در شرايط سخت و دور زدن تحريم ها و اتكا به ملت و صنايع داخلي راه پيشرفت كشور ايران است .%
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    13 11
    نویسنده محترم وجدانا مقایسه اقتصاد فعلی ایران با اقتصاد های ژاپن و چین منصفانه است؟ خوب نوبخت حرف راست گفته ، مردم باید واقعیت های کشور را بدانند وانتظارات شان را بر اساس آن تطبیق دهند
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    3 4
    ویسنده محترم وجدانا مقایسه اقتصاد فعلی ایران با اقتصاد های ژاپن و چین منصفانه است؟ خوب نوبخت حرف راست گفته ، مردم باید واقعیت های کشور را بدانند وانتظارات شان را بر اساس آن تطبیق دهند
  • امیر IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    7 0
    آقای نوبخت عزیز بنده طبق تحلیل گفتمان های حضرت عالی از گذشته دور به این نتیجه رسیدم که شما کارمند و کارگر جماعت را جزء آدمیزاد نمی دانید و میخواهید دستشان جلوی هر کس و ناکسی دراز باشد انشالله که زودتر دوره مدیریت شما هم تمام می شود و پول نفت سر سفره مردم بیاید بالاخره
  • احمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 20
    شمادوستان مشرقی یادتان باشد من بارهابه آقای توکلی انتقادداشتم اماهرگزمنتشرنشد درنظام اسلامی انتقادازدوستان مهمترازدشمنان وبدخواهان است ......
  • FR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    6 0
    دولت مثل پدری ست که هم آلزایمر وهم پارکینسون دارد زیر بار مشکلاتش هم نمیرود وروی دست همسر بیچاره وفرزندانش مانده است.....3773
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 4
    آقای توکلی یکی از مفسده ها طرح تثبیت قیمت ها در مجلس هفتم به ابتکار شما بود خود شما باید پاسخ گو باشید به جای این که در کنار گود نشسته و به این و آن ایراد بگیرید
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    7 0
    مقامات نظام باید بدانند فساد سیستیمی به معنای فاد همه گیر و یا زیاد نیست بلکه به معنای فساد برنامه ریزی شده و سازماندهی شده است. فساد سیستی یعنی تصویب قانونی که فاسد است. فساد سیستمی یعنی سپردن نظارت یک مجموعه به خود آن مجموعه و ذینفعان آن. مثل سپردن تعریفه های پزشکی به نظام پزشکی و انتخاب سردفتران و یا همین امتیاز ویژه فرزندان هیات علمی و یا هیات نظارت برنمایندگان و... همه مصداق فساد سیستماتیک هستند و انکار آن هم جز خود را به آن راه زدن و گفتن اینکه "ایشالا گربه است" نیست.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      1 0
      این تعریف شماست از فساد سیستمی اما تعریف دیگه ای داره
  • سید رضا IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    13 1
    بهترین راه حل این است که ؛ خود پدر هم برود بمیرد ، تاصورت مسئله پاک شود !!
  • سید رضا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 1
    این پدر بهتر است بمیرد ؛ تا همه از دستش راحت شوند !!
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    7 15
    به قول جناب پناهیان,دولت سیاست فرعونی فرعون رو درپیش گرفته وداره فتنه میکنه!فرعون زنان رو نگه میداشت برای کنیزی ومردان رو میکشت!!!درحال حاضرم مردان رو رها کردن با تمام شهوت رانی زنان وفشار حداکثری قانون وجامعه ورقابت بازنان واز اون طرف زنان آزاد وبی مسوولیت وبا انواع حمایتهای قنونی وبیمه ای ؛شده زن خدایی !این فاجعه است؛معاونت زنان رو به جرم افساد فی الرض باید اعدام کنند!
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    8 0
    پدر جان .. تفکرات شما نشان از ضدیت با عدالت اجتماعی دارد .. لطفا این کلمه مقدس استفاده نکنید
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 2
    خدا کند به این زودی تحریم نفت از بین نرود تا امید دولتمردان از پول مفت از بین برود و بلکه از خواب بیدار شوند از روزی که نفت تحریم شد کشور رو به پیشرفت علمی و صنعتی رفته است خدا کند امید دولتمردان نا امید شود
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    2 1
    بیخود نیست که آمار قتل زنان توسط شوهرانشون بالا رفته!اینها در ماموریتشان در نابودی خانواده ایرانی کاملا موفق بودند!شما قائليد که امام زمان احکام نابود شده رو زنده خواهد کرد ,چطور شما با ورود زنان به مجلس ودرقانون خانواده ,از اسلام حقوق زنان رو واز غرب آزادی زنان رو برداشت کردید!درحالیکه ازدواج دائم مثل ازدواج موقت ,مساوات محور نیست,ومثل غرب نفع مشترک نیست!
  • علی IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    0 0
    یک نکته اصلی رافراموش کردی بگویی
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    5 12
    خدا زن ومرد رو با ویژگی ها وتفاوت نیازها وتفاوت تکالیف خلق کرده درعین مشرک بودن,وهیچگاه زن ومرد مساوی نیستندوکمالشونم متفاوته,وگرنه یه نوع انسان خلق میکرد!!!متاسفم برای اون مردانی که شستشوی مغزی شدند ,زنپرست شدند وبه ظلم تن دادند وحقوقشون رو بر باد.
  • علي بماني IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    13 1
    سلام مشرق خيلي محتاطي اين ديگه رسانه اي نيست كه گره گشا باشد تا مطبوعات آزاد نداشته باشيم فساد از بين نخواهد رفت برادر جان بنده خدا هر از رييسي تعريف مي كرد سريع به به مي گفتيد شماها كوچكترين انتقادي را بر نمي تابيد
  • DE ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 0
    این دولت ، پدر نیست ، یک ناپدری بی عرضه بی رحم است که هم مادر بچه ها را گروگان گرفته ، هم اهل خانه را کتک می زند و هم درآمد خانواده را صرف قمار و عشق و حال و بریز و بپاش شخصی خودش می کند و هم فک و فاملش را جلوی چشم اعضا خانواده مرغ و چلو می دهد و استخوانش را جلوی بقیه می اندازد . حرمت نام پدر را به لجن نکش !
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    2 0
    طبق افاضات جناب نوبخت ما همه آقا زاده شدیم، بابامون جنتلمنه ولی خودمون نه کار داریم ، نه زن و آینده، دلمون خوشه که کشور عزیزمون عزتمندانه و با اقتدار هزینه مقاومت در برابر شیاطین رو پس میده ، اینم که بابامون با گدایی از اروپا و تمنا و التماس از هر بی سر و پایی داره جوب حراج میزنه!
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    5 0
    نوبخت جان!! چرا فرض میکنی مردم شاخ دارند!! باور کن دولت روحانی اینکاره نیست.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 0
    چپاول کمتر کنین . فقط برای ملت زورتان میاد خرج کنین ؟؟؟؟؟
  • سعید IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    2 1
    دست اخر وجود فساد سیستمی را اعتراف کردید
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 3
    حق کاملا با آقای توکلی هست. شما هم میتونید مثل کبک سرتون رو توی برف کنید و فکر کنید همه چی گل و بلبله
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    2 0
    توکلی اگر بدون دلیل و ناآگاهانه به نهادهای امنیتی دولتی حمله کنه خوبه ولی اگر غیرمستقیم از رویکرد قوه قضائیه انتقاد کنه بده؟ پناه به خدا از استاندارد دوگانه
  • رضا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 0
    واقعیت ها دارد مطرح میشود شتر سواری دولا دولا نمیشود فساد در کشور نهادینه شده راه رهایی ان اجرای کامل فرمان ۸ ماده ای امام ورهبری است که هر کس وظیفه خود را انجام دهد بهتر است سرمان را زیر برف نکنیم .
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 0
    ایشان اگر به حرفش باور دارد چرا مخالف مجازات اهل 1388 است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس