علیرضا علوی تبار

یکی از تئوریسین‌های جریان چپ به تازگی در یادداشتی تأکید کرد که روحانیون نباید امتیازات خاصی در سیاست داشته باشند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

علوی‌تبار: روحانیون نباید امتیاز خاصی در سیاست داشته باشند

«علیرضا علوی تبار»، از تئوریسین های اصلاحات طی مقاله ای در نشریه مشق فردا پیرامون نسبت روحانیت و حکومت در ایران نظریاتی را ارائه کرده و در بخشی از یادداشت خود گفته است:

«یکی از محورهای اصلی مردم‌سالاری پذیرش "برابری سیاسی شهروندان" است. به این معنا که شهروندان یک کشور مستقل از دین، مذهب، ایدئولوژی، جنس، نژاد و قومیت و موقعیت اقتصادی و اجتماعی، از حق برابری به منظور انتخاب کردن و انتخاب شدن برای مسئولیت های سیاسی و مشارکت در تصمیم گیری در اداره امور عمومی برخوردارند.»

او می افزاید:

«با پذیرش این قاعده، دیگر نمی توان برای روحانیان به دلیل داشتن دانش نسبت به آموزه های دینی امتیاز خاصی در سیاست قائل شد. روحانی و متکلم و فقیه بودن به خودی خود نمی‌تواند امتیاز و برتری خاصی برای اشخاص ایجاد کند، آنها با سایر شهروندان برابرند.»

*منظور علوی تبار از امتیاز خاص روحانیت در سیاست، احتمالا مناصب خاصی مثل جایگاه رهبری، ریاست قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و مقولاتی اینچنین است وگرنه برای سایر مناصب هیچ تفاوتی بین روحانیون و شهروندان دیگر نیست.

این نکته بدیهیست که سمت‌های مذکور، زمینه‌هایی تخصصی هستند که اجرای آنها از کسی بر می‌آید که جدای از تمام مهارت‌های خود؛ ممحضّ در فقه و سنن دینی باشد.

در واقع همانطور که دانستن اقتصاد برای نامزد تصدی وزارت اقتصاد یک "امتیاز و برتری خاص" الزامی محسوب می‌شود؛ مجتهد بودن در فقه و سنن دینی هم یک برتری الزامی برای تصدی مناصب اشاره شده است.

جدای از این علوی تبار می‌بایست سندی را درباره امتیاز خاص روحانیون در مناصب ارائه می کرد زیرا از نظر قانون چنین اولویتی وجود ندارد و اگر هم روحانیون در برخی مناصب انتخابی از جانب مردم برگزیده می شوند به دلیل داشتن تخصص مرتبط و در ادامه، علاقه و اعتماد مردم به رجال دینی است.

از مثال های نگاه غلیظ علوی تبار می توان به فیلم های موجود از ثبت نام برخی آدم های خاص برای نامزدی در پست ریاست جمهوری در ایران اشاره کرد که در هر دوره انتخابات اسباب خنده مردم را فراهم می کند.

پیرمردی که قانون اساسی ایران را خودش از نو نوشته است، قهرمان هنرهای رزمی که قصد اصلاح کشور را دارد و مردی که با لباس محلی آمده و قصد دارد با تئوری های محلی خود ایران را اداره کند... و جالب است که تمام این افراد با تمسّک به نگاه غلیظ و البته نادرست علوی تبار مبنی بر «حق انتخاب شدن» به صحنه آمده اند.

بله! همه شهروندان حق انتخاب کردن و انتخاب شدن دارند اما این حق، تابع عقلانیت نیز هست و در صورت منها شدن عقلانیت از آن، شاهد همان فیلم های خنده داری خواهیم بود که پیش تر اشاره شد!

علوی تبار پیش از این خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی علیه نظام با استفاده از فرصت انتخابات شده است.

***

نظر کارشناسان برجامی وزارت خارجه درباره FATF

«عبدالواحد موسوی لاری»، از فعالان اصلاح طلب در بخشی از یک مصاحبه با ایلنا در اشاره به لوایح FATF گفته است: تصمیم‌گیری درباره لوایح چهارگانه با کارشناسان وزارت خارجه است.

او در ادامه صحبت های خود نیز تأکید می کند: طبق نظر کارشناسان اگر ما لوایح چهارگانه را امضا نکنیم فشارهای بیشتری به کشور و مردم وارد می‌شود بنابراین اگر امضا کنیم می‌توانیم جلوی بسیاری از مضرات را بگیریم.[1]

*آقای لاری به گونه ای از "کارشناسان وزارت خارجه" صحبت می کند کأنه مردم نمی دانند اوضاع موجود کشور، شکست برجام، تماس نابجای تلفنی با اوباما و بیدستاوردی مذاکرات تماما اثر تصمیمات همین کارشناسان محترم است.

مسئله قابل تأمل نیز عبرت نگرفتن اصلاح طلبان و حامیان دولت از این اجابت خواسته های پیاپی و ناتمام خارجی است.

فشاری هم که در حال حاضر خاصّه در بحث گرانی به ما وارد می آید ناشی از گرانی و عدم نظارت دولت بر قیمتهاست نه به دلیل برجام یا عدم تصویب FATF.

این مسئله نیز بر خلاف ادعای دولت و اصلاح طلبان، بصورت عمده هیچ ربطی به مسئله تحریم و خواسته های غرب ندارد بلکه در ارتباط مستقیم با مقوله "کارآمدی" است.

همچنین است که بایستی به آقای لاری تأکید کرد که ایران کارشناسان دیگری هم مثلا در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد که با نظر کارشناسان امتحان پس داده وزارت خارجه مخالف اند و اگر موسوی لاری قصدی بر پذیرش نظر کارشناس دارد حتما بایستی در نظرات مخالف آن کارشناسان اشاره شده نیز تأمل کند.

کارشناسان معتقدند تصویب لوایح FATF به منزله همکاری با دول متخاصم برای تحریم بیشتر خواهد بود و به نوعی خودتحریمی محسوب می شود.

یکی از بزرگترین آسیب های FATF، شناسایی راه های ایران برای مبارزه با تحریمهاست.

***

امانی: مردم انتظار دارند ما عصای موسی را زمین بزنیم

انتظارات بیجای مردم از اصلاح‌طلبان!

«شهربانو امانی»، از اعضای شورای شهر تهران به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران اظهار کرده است:

«شهرداری وظایفی دارد و مطابق این وظایف می تواند از مردم کمک بگیرد تا در چارچوب مدیریت شهری اداره شهر را روان کند. مردم امروز انتظار دارند که ما به عنوان منتخبانشان عصای موسی را زمین بزنیم.»[2]

*باید از خانم امانی و سایر اصلاح طلبان شورای شهر عذرخواهی کرد که انتظارات مردم زیاد است!

اما بخش جالب ماجرا اینجاست که اعضای شورای شهر پنجم، به زیاد و کم انتظارات کاری ندارند و همچنان اندر خم کوچه پس کوچه های ناسزاگویی به مدیریت سابق شهرداری و کم کاری مشغول گشت و گذارند.

این نکته از بدیهیات است که کارآمدان و اهالی خدمتگزاری، از انتظارات زیاد و کم مردم نمی هراسند و کارنامه روشن و قابل ارائه ای هم دارند فلذا وقتی کسی از انتظارات زیاد مردم می نالد یعنی چنته او خالیست و چیز خاصی هم برای ارائه وجود ندارد.

***

1_ https://www.rouydad24.ir/fa/news/192932

2_https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1279020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ناشناس IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    32 12
    نفوذی که رهبری در سال ۹۴ فرمودند یعنی اینکه منافقان ازخفا بیرون آمده وعلنابه خط زده اند .این مهم است که مردم خودشان متوجه این مسئله باشند ودر دم خنثی کنند
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      16 0
      اصلاح طلبان ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه کنند بعدا"درباره FATF بحث می کنیم.
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      18 0
      اف ای تی اف جزو ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و پیوستن به آن باعث هوشمند شدن و هدفمندتر شدن تحریم ها خواهد شد.
  • کارشناس TH ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    20 22
    *آقای لاری به گونه ای از "کارشناسان وزارت خارجه" صحبت می کند کأنه مردم نمی دانند اوضاع موجود کشور، شکست برجام، تماس نابجای تلفنی با اوباما و بیدستاوردی مذاکرات تماما اثر تصمیمات همین کارشناسان محترم است. خدا ان شاءالله عاقبت شما را ختم به خیر کند! تا آن موقع هم موفق و موید باشید! و در سرتاسر مسیر سالم و سلامت!
    • سید IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      33 0
      هرچه نادان تر، اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر، تهوع آورتر!!
    • TH ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      4 0
      چه زمانسنجی دقیق کارشناسی!
  • مهرناز IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    54 13
    شهربانو امامی " عطایتان را به لقایتان بخشیدیم " شماها اصلاح طلبان با تبلیغات گسترده تان" این تصور را برای عده ای ایجاد کردید "که عصای موسی دارید " بر زمین بزنید " مشگلات را حل می کنید" اما عصای موسی که ندرید" هیچ " تفکر درستی هم برای اداره امور کشور ندارید چرا؟ که نکاه تان برای اداره همه امور " به تفکرات خارج از کشور می باشد.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
      68 0
      به اصطلاح رهبران و توریسین های اصلاحات هر بار قبل از اتخابات های مرسوم در کشور از قبیل ریاست جمهوری مجلس وغیره خواستار حضور حداکثری در صندلی های قدرت وتصمیم گیری هستند با هزار ترفند و تزویر بکار برده در شعار های انتخاباتی خود که بعضاً همراه با چاشنی فریب میباشد وقتی درصندلی های مذکور قرار گرفتند دوباره دست به سفسطه ومغلطه کاری زده وبا نامدیریتی وضعف حاصله از انجام اشتباهای تکرای و ضررهای فراوانی که از روی حماقت به کشور وارد کرده، دوباره با حیله میگویند چرا همانطور که برای فوتبال سرمربی از خارج اوردیم و تیم را اَرنج کرد برای امور دیگر مدیریت کشور مدیر از خارج وارد نکنیم این مهم نشان از بی لیاقتی و ضعف حاصل از تفکر ایشان میباشد و میطلبد که مردم در انتخاباهای بعدی خود فریب خدعه فریب و نیرنگ حاصله از شعارهای توخالی حضرات نخورند وگرنه وضعیت بهمین منوال خواهد بود که کشور و مردم باید تاوان حاصل را پرداخت کنند
  • عبدالله مومن IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    22 14
    دولت افساداتی که دستاوردی تابحال نداشته است پس بناچار بخش نمایشنامه نویس آنان. وارد صحنه شده اند تا سر مردم را گرم کنند
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    17 11
    البته در تناقض گویی اصلاح طلبان و بی عرضگی اونها شکی نیست ولی جالب مواضع موسوی لاری است که بعد از افشای تغییر کاربری زمین های تصرف شده سعی در فرار از فشار افکار عمومی دارد
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    22 2
    جاااااان!! نظر کارشناسی.؟؟ ببخشید اصلاح طلبان کارشناس هم داشتن ما به اینجا رسیدیم.؟؟؟؟ خدایا شکر بابت این کارشناسان والا معلوم نبود چه بلاهایی قرار بود نازل بشه..
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    11 0
    یه سری رسوای سیاسی که بی آبرو شده اند
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    22 0
    انتظار مردم از اصلاح طلبان فقط یک چیز است ان هم اینکه در امری که شایستگی ان را ندارند مداخله نکنند مدیریت مملکت و بدست گرفتن امور مردم نیاز به امانتداری،پاکدستی، تشنه قدرت و ثروت و شهوت نبودن و در یک کلمه نیاز به تقوا و اعتقاد و ترس از خدا دارد بعد از همه اینها تخصص و اشنا بودن بکار دارد که هر کس این خصوصیات را نداشته باشد بطور قطع مسئولیت که امری بسیار بزرگ است اگر یک کالای کوچک هم بعنوان امانت تحویلش بدهی در آن خیانت میکند
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    34 0
    خانم اماني وعده های دوران انتخابات برای جذب آرا مردم فراموش نکنید!
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    34 0
    خدایا جواب افساد طلبان رابده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس