کد خبر 100161
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی از تکمیل پروژه شبکه گرید محاسباتی (ابررایانش ملی) خبر داد و گفت: این پروژه توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در فروردین ماه سال 91 تکمیل می شود که با تکمیل آن امکان اتصال 12 دانشگاه کشور به شبکه فراهم خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، محمدجواد لاریجانی امروز یکشنبه در مراسم افتتاحیه شبکه علمی کشور که از طریق ویدئو کنفرانس سخن می گفت، یادآور شد: این 12 دانشگاه در فروردین سال 91 امکانات محاسباتی خود را به اشتراک می گذارند که این پروژه ابر کامپیوتر عظیمی از اطلاعات را ایجاد می کند و در واقع یکی از عناصر اصلی شبکه علمی کشور محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه شبکه علمی به ما اجازه خواهد داد که دروازه جدیدی از اتصال مراکز علمی کشور به دنیا داشته باشیم و انبوهی از اطلاعات و داده ها را از این طریق منتقل کنیم، اظهار داشت: اتصال به شبکه علمی دنیا از دیگر ویژگی های این شبکه ملی است.

به گزارش مهر، در مراسم بهره برداری از شبکه علمی کشور از طریق ویدئو کنفرانس با دانشگاههای صنعتی مالک اشتر، علم و صنعت و امیرکبیر ارتباط برقرار شد و همچنین با دو پژوهشگاه دانشهای بنیادی و پژوهشگاه علوم و فنناوری اطلاعات نیز به صورت زنده ارتباط برقرار شد.

در ادامه این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس با بیمارستان شهید هاشمی نژاد در تهران نیز ارتباط برقرار شد و یک عمل جراحی درباره بیماریهای گوارشی به صورت زنده برای حضار به نمایش درآمد.

به گزارش مهر، طرح ایجاد شبکه ملی ابر رایانش ایران (طرح گرید ملی) یکی از طرحهای کلان ملی است که در اسفند ماه سال 1387 از سوی معاونت علمی یاست جمهوری به تصویب رسید و اجرای آن به پژوهشگاه دانشهای بنیادی واگذار شد. طرح گرید ملی شامل 9 ابر رایانه می شود که هرکدام با ظرفیت 2 ترافلاپس در مراکز علمی - پژوهشی در شهرهای مختلف کشور ایجاد می شود و با یکپارچه سازی این ابررایانه ها، شبکه گرید ملی شکل می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس