تیم ملی فوتبال ایران کامبوج مقدماتی جام جهانی استادیوم

مارک ویلموتس به عنوان یک مربی جوانگرا به ایران آمد ولی قطعا اینقدر بی تجربه و خام نیست که بی گدار به آب بزند و آمده تا با بهترین تیم آسیا کارنامه اش را پربارتر کند.

سرویس ورزش مشرق – شاید از روزی که کارلوس کی روش با بغضی ملموس در گلو خاک ایران را ترک کرد و رفت، تا یک روز پس از دیدار با کامبوج، منتقدان همیشگی تیم ملی کاری به کار این تیم نداشتند، ولی آنهایی که بدون توجه به ریز اتفاقات پیرامون تیم ملی فقط قصد ایراد گرفتن و انتقاد دارند هنوز دو روز از بازی با کامبوج نگذشته لب به انتقاد از میانگین سن بالای تیم ملی گشوده و زنگ های خطر خیالی شان را برای مارک ویلموتس به صدا درآوردند! همانگونه که در زمان کی‌روش هم همین انتقادات کارشناسی نشده را به مرد پرتغالی وارد می‌کردند.

نگاهی به لیست تیم های ملی فوتبال کشورمان پیش و پس از ورود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و ۲۰۱۸ روسیه، به اضافه مقایسه آنها با لیست تیمی که امروز در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ تلاش می کند ثابت می کند تغییرات همواره به شکلی پویا و دائمی در این تیم رخ داده و همین حالا هم به وضوح دیده می شود. گرچه این احتمال بسیار ممکن و جدی است که در طول این مسیر بازیکنانی که امروز سن و سال‌دارتر هستند در آستانه ورود به جام جهانی خط بخورند. اتفاقی که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رخ داد و یکی از ارکان اصلی خط دفاعی تیم ملی (سید جلال حسینی) در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۸ با کمترین گل خورده خط خورد.

*انتخابی جام جهانی سال ۲۰۱۴

ظرف دو سال برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ گروهی از بازیکنان در راه رسیدن تیم ملی به برزیل به تیم ملی کمک کردند که یا در مرز ۳۰ سالگی بودند و یا با راهیابی تیم ملی به جام جهانی سن شان اجازه همراهی تیم ملی را نمی داد و دوره به دوره خط خوردند تا تیم نهایی راهی سرزمین قهوه شد. این بازیکنان عبارت بودند از:

مهدی رحمتی، شهاب گردان، علی کریمی، حسین کعبی، هادی عقیلی، محمد نصرتی، حنیف عمران زاده، محمد نوری، مجتبی جباری، حسین بادامکی، میثم بائو، پژمان نوری، قاسم دهنوی، هادی نوروزی، محمد غلامی، فرهاد مجیدی، محمدرضا خلعتبری، جواد کاظمیان، محمد قاضی، میلاد میداودی و غلامرضا رضایی.

نکته مهم در این باره کمک مؤثر چند تن از همین بازیکنان مانند مهدی رحمتی و علی کریمی و محمدرضا خلعتبری و مجتبی جباری در راهیابی تیم ملی به جام جهانی بود که البته با جوانگرایی مرد پرتغالی هیچ یک به برزیل نرفتند. در واقع کی روش ترکیب تیم ملی را برای جام جهانی کاملا تغییر داد و تیمی نو و جوان از دل بازیکنان متعدد بیرون آورد که تقریباً اسکلت اصلی تیم ملی در دوره بعدی جام جهانی را نیز تشکیل دادند.

بیشتر بخوانید:
 

زلزله در فوتبال آسیا/ ویلموتس در تونل وحشت!

*جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل

در آن دوران و پس از راهیابی تیم ملی به جام جهانی باز هم تیم ملی در شرایطی به جام جهانی رفت که ۱۱ بازیکن ۳۰ یا بالای ۳۰ سال را در خدمت داشت که عبارت بودند از:

رحمان احمدی ۳۴، خسرو حیدری ۳۱، امیرحسین صادقی ۳۳، پژمان منتظری ۳۱، احمد آل نعمه ۳۱، هاشم بیک زاده ۳۱، جواد نکونام ۳۴، مسعود شجاعی ۳۰، آندرانیک تیموریان ۳۱ و قاسم حدادی فر۳۱ ساله!

میانگین سنی تیمی که راهی جام جهانی برزیل شد ۲۷ سال و ۴ ماه بود.

*انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸

سرمربی تیم ملی پس از بازگشت از جام جهانی برزیل دست به جوانگرایی مجدد زد و این بار هم قبل از جام ملت های آسیا ۲۰۱۵ و هم در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ در دور مقدماتی چند بازیکن با سن ۳۰ سال یا بالای آن در طول مسیر به تیم کی روش کمک می کردند. حسین ماهینی، وریا غفوری، سید جلال حسینی، پژمان منتظری، خسرو حیدری، هاشم بیک زاده، میثم مجیدی، اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، عزت پورقاز، آندرانیک تیموریان، امید ابراهیمی و رضا قوچان نژاد ۱۳ بازیکنی بودند که در این راه به کی روش کمک کردند ولی در آستانه راهیابی تیم ملی به جام جهانی کی روش ۸ تن از این لیست را به دلایلی در لیست نهایی خط زد. هنوز از یاد نبریدم فشار مجلس بر فدراسیون فوتبال که در همین رابطه خواهان اضافه شدن وریا و سید جلال به لیست تیم ملی بودند ولی کی روش در دل همان جام جهانی "سید مجید حسینی" را به فوتبال ایران معرفی کرد.

*جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

کی روش تیم ملی ایران را با کاهش ۵ نفری نسبت به تیم اعزامی به جام جهانی قبلی تنها با حضور ۶ بازیکن ۳۰ یا بالای ۳۰ سال راهی جام جهانی کرد. اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، رضا قوچان نژاد، پژمان منتظری، وحید امیری و امید ابراهیمی ۶ بازیکنی بودند که بار تجربی تیم ملی را در روسیه به دوش می کشیدند. منتظری و شجاعی تنها بازمانده های بالای ۳۰ سال از فهرست سن و سال دارهای جام جهانی قبلی بودند.

میانگین سنی تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸، ۲۷ سال و ۲ ماه بود.

*انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲

به گزارش مشرق، حالا مارک ویلموتس در ابتدای همان راهی ایستاده که کارلوس کی روش از سال ۲۰۱۰ در آن حرکت به سوی جام جهانی را استارت زده بود. البته با تیمی قطعا جوانتر که هنوز مهره های باتجربه ای مانند ابراهیمی یا شجاعی را در خود می بیند. به اضافه نفراتی مانند وحید امیری، محمد رشید مظاهری، رامین رضاییان، احسان حاج صفی، کریم انصاریفرد، مسعود شجاعی و وریا غفوری که تا جام جهانی ۲۰۲۲ مرز ۳۰ سالگی را هم رد کرده اند.

البته نفراتی که در پست دفاع حضور دارند با رسیدن به سن ۳۰ و یا پس از آن به مرز پختگی خواهند رسید اما یکی مانند امید ابراهیمی که همین حالا ۳۲ ساله است در جام جهانی بعدی ۳۵ ساله خواهد بود و تداوم حضورش در لیست تیم ملی تنها بستگی به بالا بودن آمادگی بدنی اش دارد چرا که هافبک دفاعی ۳۵ ساله قطعا کارآیی یک بازیکن جوان را در نبردهای میانه زمین ندارد. ضمن اینکه سعید عزت اللهی ۲۳ ساله و احمد نوراللهی ۲۶ ساله در همین پست هستند.

*کاهش ۱۱ ماهه سن تیم ملی ویلموتس!

اسامی بازیکنان فعلی و سن و سال آنها عبارت است از:

 علیرضا بیرانوند – ۲۷، محمد رشید مظاهری – ۳۰،  پیام نیازمند – ۲۴،  سید مجید حسینی – ۲۳،  حسین کنعانی زادگان – ۲۵،  مرتضی منصوری – ۲۹،  میلاد محمدی – ۲۶،  محمد نادری – ۲۳،  رامین رضاییان – ۲۹،  مرتضی پورعلی گنجی – ۲۷، سیاوش یزدانی – ۲۷،  امید ابراهیمی – ۳۲، احسان حاج صفی – ۲۹، علی کریمی – ۲۵، احمد نوراللهی – ۲۶، مسعود شجاعی – ۳۵، وحید امیری – ۳۱، کریم انصاری فرد – ۲۹، اشکان دژاگه – ۳۳، مهرداد محمدی – ۲۶، محمد محبی – ۲۰، سردار آزمون – ۲۴، مهدی طارمی – ۲۷، امید نورافکن – ۲۲، علیرضا جهانبخش – ۲۶، مهدی ترابی – ۲۵، سعید عزت اللهی – ۲۳، وریا غفوری – ۳۲، سامان قدوس – ۲۶، روزبه چشمی – ۲۶، محمدرضا خانزاده – ۲۸، کاوه رضایی – ۲۷، علی قلی‌زاده – ۲۳، سعید آقایی – ۲۴، سید حسین حسینی – ۲۷، محمد انصاری – ۲۸، صادق محرمی – ۲۳، احمد عبدالله زاده – ۲۶، امیر عابدزاده – ۲۶، علی علیپور – ۲۴، اللهیار صیادمنش – ۱۸ سال.

میانگین سنی این لیست ۴۰ نفره ۲۶ سال و ۳ ماه است که نسبت به تیم اعزامی ما به جام جهانی قبل ۱۱ ماه کمتر است اما با این وجود باز هم گروهی از منتقدان با اشاره به حضور مسعود شجاعی در دیدار با کامبوج در ترکیب تیم ملی ویلموتس را به باد انتقاد گرفته و از امروز برای ۳ سال بعد ابراز نگرانی می کنند. این در حالی است که محمد محبی و مهرداد محمدی دو بازیکن جوانی بودند که در همین دیدار با کامبوج اولین بازی ملی خود را تجربه کردند و با توجه به تفکرات هجومی ویلموتس این لیست تغییرات عمده ای خواهد کرد. این در حالی است که تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ سه سال دیگر زمان داریم و قطعا با رصد مستمر ویلموتس و دستیارانش در بازی های لیگ برتر بازیکنان جوان و آماده دیگری جای چند ستاره کنونی تیم ملی را خواهند گرفت.

قطعا از ویلموتس توقع نمی رود در راه رسیدن به مهمترین اتفاق فوتبال جهان که هر ۴ سال یکبار برگزار می شود بی گدار به آب زده و مقابل کامبوجی که به بحرین ۰-۱ باخته و با هنگ کنگ ۱-۱ کرده بود یک تیم کاملا جوان و تازه دعوت شده به تیم ملی را به میدان بفرستد. هم ویلموتس و هم کارشناسان منتقد به خوبی می دانند که جوانگرایی یک شبه اتفاق نمی افتد و این روند غیرقابل انکار در طول این ۳ سال اتفاق خواهد افتاد و میانگین سنی تیم ملی ایران در صورت صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطعا نزدیک به میانگین سنی تیم های مطرح جهان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یک ایرانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    1 0
    .. فقط عشقم وجود هاشمیان مرد بیی ادعا و کم حرف و مرد عمل در تیم ملی است و بس...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس