ایران و بحرین

تیم ملی فوتبال کشورمان سه شنبه هفته جاری در حالی به دیدار تیم ملی بحرین می رود که از آخرین رویارویی دو تیم بیش از ۴ سال و ۹ ماه زمان سپری شده است!

سرویس ورزش مشرق – در چارچوب هفته چهارم مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم ملی کشورمان در گروه C این رقابتها سه شنبه ساعت ۲۰ باید در بحرین به مصاف تیم ملی این کشور برود. تیمی که برای ایرانی ها خاطره خوشی ندارد و با وجود اینکه ۱۸ سال از آخرین برد رسمی اش برابر ایران می گذرد و در سال های اخیر همواره یک مغلوب برابر ایران بوده است اما حس تلخ شکست ۳-۱ ایران در آخرین بازی انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ و رقص بحرینی ها با پرچم عربستان که منجر به صعود مستقیم سعودی ها و رفتن ایران به پلی آف شد هنوز در اذهان فوتبال دوستان مانده است.

فیلم/ شب سیاه منامه؛ بحرین ۳-۱ ایران

جالب است بدانید تیم ملی ایران در دیدارهای رودررو مقابل بحرین هربار در خاک بحرین به میدان رفته است هیچ وقت موفق به کسب پیروزی و ۳ امتیاز نشده و به نوعی ویلموتس و شاگردانش بهترین فرصت را برای شکستن طلسم ۱۸ ساله نبردن در بحرین را در اختیار دارند. اولین دیدار دو تیم در بحرین به سال ۲۰۰۱ و آن شکست تلخ برمی گردد. البته بحرین هم هیچگاه در ایران موفق به بردن تیم ملی کشورمان نشده است.

بیشتر بخوانید:
 

بازماندگان آخرین تقابل ایران و بحرین


منتظر تغییر نسل در تیم ملی باشید/ منتقدان کی‌روش برای زدن ویلموتس از خواب بیدار شدند!
 

خاطره تلخ شهریار از بحرین/ روزی که علی دایی مرگ را دریبل زد +عکس و فیلم

در ادامه به بررسی دیدارهای دو تیم در طول تاریخ خواهیم پرداخت:

*۱۷ رویارویی و آمار برتر ایران

تیم کشورمان در حدفاصل سالهای ۱۹۷۴ تا ۲۰۱۵ میلادی ۱۷ بار در دیدارهای رسمی و دوستانه با بحرین دیدار داشته که از این تعداد در ۸ مسابقه برنده زمین را ترک کرده است. در ۵ مصاف تن به تساوی داده و تنها ۴ بار به این تیم عربی باخته است. ۳۲ گل زده و ۱۲ خورده نیز آمار گلهای ایران مقابل این کشور حاشیه نشین خلیج فارس است.

* برد پرگل ایران در اولین مصاف

تیم ملی فوتبال بحرین در تاریخ ۱۹۷۴ سه سال پس از اعلام استقلال رسمی این کشور در بازیهای آسیایی تهران روبروی تیم کشورمان به میدان رفت که با نتیجه ۰-۶ تن به شکست داد. غفور جهانی، پرویز قلیچ خانی، محمود اعتمادی، محمد دستجردی، کارو حق‌وردیان و گل به خودی مدافع حریف هر ۶ گل تیم کشورمان را رقم زدند.

سایر مسابقات عبارتند از:

۱۹۷۵ – مقدماتی المپیک ۱۹۷۶ – در تهران: ایران ۳ – ۰ بحرین (گل‌ها: غلامحسین مظلومی(۲) و علی پروین)

۱۹۹۴ – بازیهای آسیایی هیروشیما: ایران ۰ – ۰ بحرین (در این دیدار علی دایی در برخورد با دروازه بان بحرین دچار پارگی طحال شد)

۲۰۰۰ – انتخابی جام ملتهای آسیا در سوریه:  بحرین ۱ – ۰ ایران

۲۰۰۰ - انتخابی جام ملتهای آسیا در تهران: ایران ۳ – ۰ بحرین (گل‌ها: محمود فکری، علی کریمی و علی دایی)

۲۰۰۱ - انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ – در تهران: ایران ۰ – ۰ بحرین

۲۰۰۱ – انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ – در بحرین: بحرین ۳ – ۱ ایران (گل: علی دایی) (در این مسابقه سیروس دین محمدی و علیرضا نیکبخت واحدی با دریافت کارت قرمز از بازی اخراج شدند و ایران با این باخت از صعود مستقیم به جام جهانی بازماند)

۲۰۰۴ – جام ملتهای آسیا – در چین: ایران ۴ – ۲ بحرین (گل‌ها: جواد نکونام، علی کریمی و علی دایی(۲گل)) (دیدار رده بندی این جام بود)

۲۰۰۵ - انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ – در بحرین: بحرین ۰ – ۰ ایران

۲۰۰۵ - انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ – در تهران: ایران ۱ – ۰ بحرین (گل: محمد نصرتی) (تیم ملی کشورمان که نیاز به یک تساوی داشت با پیروزی در این مسابقه به طور مستقیم راهی جام جهانی آلمان شد)

۲۰۰۸ – دیدار دوستانه – در بحرین: بحرین ۱ – ۰ ایران

۲۰۰۹ دیدار دوستانه – در بحرین: بحرین ۴ – ۲ ایران (گل‌ها: فریدون زندی ۲ گل)

۲۰۱۰ – مسابقات غرب آسیا – در اردن: ایران ۳ – ۰ بحرین (گل‌ها: هادی عقیلی (۲ گل) و مهرداد اولادی)

۲۰۱۱ - انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ – در ایران: ایران ۶ – ۰ بحرین (گل‌ها: سید جلال حسینی، مجتبی جباری، هادی عقیلی، آندرانیک تیموریان، کریم انصاریفرد و غلامرضا رضایی)

۲۰۱۱ - انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ – در بحرین: بحرین ۱ – ۱ ایران (گل: مجتبی جباری)

۲۰۱۲ – مسابقات غرب آسیا – در کویت: ایران ۰ – ۰ بحرین

۲۰۱۵ – جام ملت‌های آسیا – در استرالیا: ایران ۲ – ۰ بحرین (گل‌ها: احسان حاج صفی و مسعود شجاعی)

*آخرین برد ایران در دیدارهای رسمی

آخرین بار که تیم ملی کشورمان در یک دیدار رسمی موفق به شکست تیم ملی بحرین شده در آخرین تقابل دو تیم به سال ۲۰۱۵ و مسابقات جام ملت‌های آسیا برمی گردد. دیداری که تیم کشورمان با گلهای حاج صفی و شجاعی بحرین را ۰-۲ مغلوب کرد.

* آخرین باخت ایران به بحرین

آخرین دیداری که در آن تیم ملی بحرین موفق به شکست تیم کشورمان شده ۱۰ سال پیش در منامه برگزار شد. مسابقه ای دوستانه که تیم کشورمان با هدایت افشین قطبی ۴-۲ به بحرین باخت. گلهای تیم کشورمان در آن بازی را فریدون زندی به ثمر رساند. پیش از آن هم در سال ۲۰۰۸ تیم کشورمان در چنین شرایطی مشابه با سال ۲۰۰۹ با هدایت علی دایی ۱-۰ به بحرین باخته بود!

*آخرین شکست ایران در دیدار رسمی

از آخرین باخت ایران در یک دیدار رسمی مقابل بحرین ۱۸ سال می گذرد. در سال ۲۰۰۱ و در آخرین مصاف دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ تیم ملی کشورمان در منامه در شرایطی با نتیجه ۱-۳ به بحرین باخت که با این شکست تیم عربستان به طور مستقیم به جام جهانی راه یافت و تیم کشورمان به مسابقه پلی آف رفت و در نهایت از رسیدن به جام جهانی بازماند! رقص بحرینی ها با پرچم کشور عربستان در انتهای آن دیدار، از خاطرات تلخ علاقمندان به فوتبال در کشورمان محسوب می شود.

* مصدومیت شدید علی دایی برابر بحرین

بازی‌های آسیایی هیروشیما و مصاف ایران و بحرین احتمالا اولین خاطره تلخ ما از بحرینی‌ها باشد؛ جایی که علی دایی با وجود شانس کم برای رسیدن به توپ و احتمال بسیار بالای برخورد با دروازه‌بان حریف، این ریسک بزرگ را انجام داد و زودتر از او به توپ رسید. ضربه دایی گل نشد اما ضربه عمدی دروازه‌بان حریف درست به هدف خورد و طحال علی دایی را پاره کرد.

دایی بعد از این صحنه تا پایان نیمه اول بازی کرد و بین دو نیمه تعویض شد و در رختکن ماند. بعد از پایان بازی وقتی اعضای تیم ملی به رختکن آمدند دایی را بیهوش دیدند. پزشک دایی اعلام کرد او دچار پارگی طحال و خونریزی شدید داخلی شده و اگر دیرتر به بیمارستان می‌رسید اتفاق بدی می‌افتاد. دایی اما مدتی بعد دوباره برگشت و بهترین گلزن جهان در رده ملی شد.

*هفتمین تقابل در راه جام جهانی!

از مجموع ۱۷ رویارویی دو تیم در همه این ۴۵ سال با یکدیگر داشتند تاکنون ۶ بار در شرایطی اینچنینی در مسابقات مقدماتی جام جهانی رو در روی هم به میدان رفته اند که حاصلش ۲ پیروزی برای کشورمان، ۳ تساوی و یک برد برای بحرین بود است. مسابقه فردا هفتمین تقابل دو تیم در راه رسیدن به جام جهانی خواهد بود.

*بحرین دو بار شش تایی شد!

تیم ملی بحرین در اولین دیدار خود روبروی ایران در سال ۱۹۷۴ در بازیهای آسیایی تهران و سپس در سال ۲۰۱۱ باز هم در تهران و در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل شاگردان کی روش تن به شکست ۰-۶ داد تا سنگین ترین شکست‌های این تیم روبروی ملی پوشان کشورمان رقم بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    1 0
    خوش خدمتان سعودی رو خوب اومدید ... ایشالا با یه برد خوب طلسم نبردن بحرین تو خونه خودش رو میشکنیم
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
    0 0
    الان جریان چیه خوش خدمتان سعودی بعد از انقلابشون که منجر به اشغال کشورشون توسط سعودیهاست، متنبه شدن؟ اینا شیعه توبه کار هستن؟ من که نمیدونم چه خبره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس