به نظر می رسد، اگر ریاست محترم جمهوری با توجه به این که شخصیتی حقوقی و خاص دارند در حوزه های تخصصی پیش از هر اظهار نظری به نظرات کارشناسان آن حوزه مراجعه کنند کمتر شاهد اظهار نظرهایی مخالف واقعیات تاریخی از جانب ایشان خواهیم بود.

مشرق-"من از علما عذر می خواهم چون من اعتقاد ندارم که در آندلس تمدن اسلامی برپا شده است، زیرا اگر تمدن اسلامی برپا شده بود دیگر این تمدن از بین نمی رفت. مگر می شود کسی طعم واقعی تمدن اسلامی را با روح خود بچشد سپس سراغ چیزهای دیگر برود."
این جملات مربوط به یک سخنرانی در محفلی آکادمیک نیست؛ چرا که همان طور که مشخص است استدلال آن با استدلال های رایج در علم تاریخ جور در نمی آید، این ها سخنانی است که دکتر احمدی نژاد در سفر استانی اخیرش به استان همدان طرح کرده است. با وجود اینکه اظهار نظرهایی از این جنس مدت هاست در میان سیاسیون و مقامات اجرایی کشور رواج پیدا کرده، اما برخی از این اظهار نظر ها آنچنان پردامنه می شوند که نمی شود به عنوان یک اظهار نظر تبلیغاتی از کنار آن گذشت.



اظهار نظر فوق که خبرگزاری مهر آن را در حاشیه سفر استانی رئیس جمهور منتشر کرد و دفتر ریاست جمهوری نیز هیچ گونه تکذیبیه ای را تا لحظه نگارش این یادداشت منتشر نکرده است، مربوط به تاریخ بخشی از اروپا است که زمانی جزئی از سرزمین های اسلامی محسوب می شد، و اگر کمی در در این عبارات دقت کنیم و البته تاریخ تمدن اسلامی را نیز به دقت خوانده باشیم، این روایت احمدی نژاد در باره این بخش از تاریخ به معنای زیر سوال بردن روایت رایج تاریخی در موضوع تمدن اسلامی است که صدها سال است رایج بوده است.

آندلس کدام سرزمین است؟
امروز آندلس یکی از ایالت های اسپانیا محسوب می شود. اندَلُس یا اَندَلوثیا (به اسپانیایی: Andalucía) یکی از ۱۷ بخش خودمختار کشور اسپانیا است. پایتخت آن شهر سویل است. اما در صورتی که درباره این نام در قرون اولیه اسلامی صحبت کنیم، این نام به تمام قلمرو اسلامی شبه جزیره ایبری- شامل اسپانیا و پرتغال- گفته می شد که تحت سیطره حکومت مسلمان آن دوره بود و شامل پنج منطقه حکومتی یعنی؛ به پنج ناحیه حکومتی متناظر با اندلوسیا، گالیسیا و پرتغال، کاستیل و لئون، آراگون و کاتالونیا و سپتیمانیا تقسیم شده‌بود. جالب است بدانید که نام آندلس اساسا عربی است.
فتح این منطقه در قرن اول هجری رخ داده و بیش از هفتصد سال حکومت های مسلمان بر این منطقه حکمرانی می کردند.

تمدن آندلس یعنی چه؟
اینکه یک تمدن باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا تمدن نامیده شود یک بحث است و اینکه مسلمانان در زمینه های مختلف علمی و فرهنگی و هنری تحت تاثیر تعالیم اسلامی و قران کریم چه آثاری در تاریخ به نام خود در شبه جزیره ایبری – اسپانیا- به ثبت رساندند بحثی دیگر است که گواهی تاریخ و تواتر آن اجازه نادیده گرفته شدن را هر ناظر آگاهی می گیرد.


کاخ الحمراء یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی آندلس

آندلس برای قرنها مرکزی برای تلاش های علمی و علم آموزی در ممالک اسلامی بوده است؛ چنانکه دانشگاه قرطبه- کوردوبای امروزی – به عنوان قطب اصلی علم آموزی در بلاد اسلامی مطرح بود و دانشگاه بزرگ قاهره در مقام دوم قرار داشت، این درحالی است که مدارسی در کنار این دانشگاه وجود داشتند که به صورت رایگان دانشجویان خود را آموزش می دادند.
تا جایی که"دوزی" خاورشناس هلندی این باره می گوید:" آن زمان که در اروپا تنها عده‌ي خاصی از ارباب کلیسا یکسری مبادی معرفتی را می‌دانستند، در اندلس آشنائی با خواندن و نوشتن همگانی بود."


مسجد جامع قرطبه یا کوردوبای امروزی

در زمینه هنر و معماری، مسلمانان آندلس آن قدر پیش رفته بودند که هنوز هم بسیاری از آثار معماری و بناهای مربوط به دوره تمدن اسلامی در این منطقه را می توان در گوشه و کنار اسپانیا یافت که ویژگی اصلی آن نشانه های معماری اسلامی البته از جنس آندلسی آن است.مسجد جامع کوردوبا، مجموعه کاخ های الحمراء، برج خیرالدا و کاخ الکازار تنها نمونه هایی از این آثار است.

جراحان مسلمان آندلسی
گذشته از این موارد، آندلس قدم هایی در مسیر تمدن اسلامی برداشته که منحصر به خود این تمدن بزرگ بوده و به همین نام با شکوه ثبت و ضبط شده است.
در علم طب نام بزرگ" ابوالقاسم زهراوی" به عنوان نظریه پرداز در جراحی مطرح است، نام زهراوی آن قدر بزرگ است که حتی در قرن بیستم میلادی، یعنی سال 1973 مقالات وی به عربی و انگلیسی در دانشگاه های کالیفرنیای آمریکا منتشر می شود.
اما رابطه زهراوی با آندلس چیست؟ ابوالقاسم خلف بن عباس زهراوی (د. 404ق / 1013م) از بزرگ ترین جراحان مسلمان بود. او در نزد مردم قرون وسطای اروپا به اسامی Abulcasis و Alsaharavius شناخته شده است. زهراوی منسوب به «الزهراء» شهر کوچکی در نزدیکی قرطبه بود که عبدالرحمن الناصر اموی در سال 325 قمری آن را بنا نهاد. شهرت او به واسطه ی کتاب "التصریف لمن عجز عن التألیف" بود که وی آن را برای کمک به کسانی که در ترکیب ادویه[داروها] ناتوان بودند و یا کسانی که به مؤلفات مفصل دسترسی نداشتند، فراهم آورده بود. کتاب التصریف دارای سی مقاله در سه بخش است که عبارت اند از: بخش پزشکی، بخش داروشناسی و بخش جراحی.

تصویری از ابزار جراحی زهراوی در کتاب وی

مقاله ی سی ام آن که اختصاص به جراحی دارد، بیش تر مورد توجه واقع شده است. این مقاله دارای سه باب است: باب اول به سوزاندن زخم ها اختصاص داده شده است. در آن جا درباره ی داغ کردن (الکی) با آتش و سوزاندن با داروهای تند بحث کرده است. او تصویر ابزارها و آهنیه های داغ کردن و آنچه در دستکاری (جراحی) بدان نیاز است را نیز آورده است. هم چنین از سود و زیان داغ کردن و این که با کدام مزاج سازگار می افتد. سخن به میان آمده است و نیز می گوید: «داغ کردن با آتش بهتر از سوزاندن با دوای تند است». او هم چنین داغ کردن با ابزار آهنین را بهتر از داغ کردن با ابزار زرین می داند. زهراوی در این قسمتِ کتاب، کیفیت داغ کردن و مداوای با آن را از فرق تا قدم ذکر می کند. او در این باب، اقسام گوناگون مکواه (= ابزار یا میل داغ کردن) را که پزشک بر حسب اختلاف موارد باید از آنها استفاده کند نام می برد و تصویر آنها را نشان می دهد.
اما اطبای مشهور آندلس به زهراوی محدود نمی شوند. پزشک دیگر قرطبه در قرن چهارم هجری، ابن جلجل (بر وزن سنبل = سبک روح و خردمند) اندلسی (ت 332 ق / 944 م) بود.قرطبه،اشبیلیه و بسیاری دیگر از شهرهای آندلس مسلمان شاهد ظهور طبیبانی حاذق بودند که تا سال ها آثارشان مورد توجه دانشپژوهان علم پزشکی در جهان بود.

ادیبان عرب در آندلس مسلمان
در ادبیات شخصیت های بزرگی در این تمدن اسلامی شکل گرفته اند که برخی از آنها تا به امروز نام شان در میان کسانی که با ادبیات عرب در ارتباط هستند مشهور است. از این میان می توان به ابن عبدربه مولف عقد الفرید یکی از چهار کتاب ادبيات عرب اشاره کرد، او کتاب خود را در زمينه اخبار، سيره، تاریخ، و ادب تاليف کرد و آن را به جهت تشبيه به مروارید،عقدالفرید ناميد. ابن قوطيه و ابوبکر زبيدی صاحب تاج العروس از دیگر ادیبان آندلسی هستند که آثارشان تا به امروز مورد توجه ادیبان عرب بوده است. اما شاید یکی از مشهورترین این افراد "ابن مالک" آندلسی است که "الفیه" او از مشهورترین آثار ادبیات عرب محسوب می شود.

از ابن رشد تاحی بن یقظان
 در فلسفه نیز علمای آندلس درخششی کمتر از دیگر حوزه های تمدن و فرهنگ اسلامی نداشتند؛ به طوری که بسیاری از معارف عقلی اسلامی ریشه در آثار این علمای بزرگ دارد. از این میان می توان به "ابن رشد" اشاره کرد که نام بزرگی در تاریخ فلسفه اسلامی دارد. از دیگر شخصیت های مشهور در فلسفه آندلس "ابن طفیل" بود که داستان های فلسفی را رواج داد و داستان های فلسفی مشهور "حی بن یقظان" توسط او خلق شده است.


ابن رشد آندلسی از فلاسفه بزرگ اسلامی

از دیگر علومی که در آندلس اسلامی به شکوفایی رسید علم تاریخ و جغرافیا بود. فن تاریخ نگاری در اندلس نيز بمانند شرق، از همان سرچشمه اصلی اش، « حدیث » نشات گرفته است. جمع آوران احادیث پيامبرصلی الله عليه وآله نخستين کسانی بودند که به تناسب نوع احادیث مربوط به سيره پيامبر به تدوین تاریخ عمومی و تاریخ اسلام به سبک مؤلفان شرقی پرداخته اند علاوه بر آن، شرح حال صحابه و تراجم و تاریخ سياسی اسلام و فتح شهرهای مجاور را تدوین کرده اند.
از میان مورخین آندلسی می توان به بزرگانی چون "ابن قوطيه"،"ابن حيان"،"ابن الفرضی" وبسیاری دیگر اشاره کرد که مکتب تاریخ نگاری آندلس را به پیش بردند.
جالب اینجاست که ایرانیان و ایرانی تبار ها در عظمت تمدن آندلس نقش مهمی ایفا کردند، دانشمندان بزرگی چون "رازی" با وجود این که خود متولد آندلس بود اما پدرش از اهالی ری بود که به تجارت به این منطقه آمده اما ماندگار شد. در میان بزرگان علم دانش این تمدن بزرگ نام ایرانیان کم شنیده نشده است.

سقوط تمدن بزرگ اسلامی آندلس
با این همه بر خلاف آنچه از اظهار نظر رئیس جمهور محترم دکتر احمدی نژاد درباره آندلس و محو تمدن اسلامی از اسپانیا بر می آید این تمدن خود به خود و طبیعی از بین نرفته است. پس از شکست حکام مسلمان این منطقه گذشته از جنایاتی چون قتل عام مسلمانان بسیاری از کتابخانه ها،از جمله کتابخانه شهر گرانادا- غرانطه- وسط فاتحین سوزانده شد و پس از فتح این سرزمین توسط صلیبیون تا 600 سال به هر صورت ممکن با اسلام مبارزه شد. دادگاه های تفتیش عقاید،مخالفت با آداب اسلامی به هر شیوه ای و از همه مهم تر مهاجرت اجباری از نتایج حاکمیت پادشاهان قرون وسطایی بر این سرزمین بود به طوری که حتی مسلمانانی که طی مدتهای متمادی دین خود را مخفی نگاه داشته بودند سرانجام مجبور به مهاجرت شدند و به شمال آفریقا- مراکش فعلی- و دیگر مناطق اطراف کوچک کردند.

سخنی با رئیس جمهور محترم
600 سال زمان کوتاهی نیست و آنچه در شبه جزیره ایبری رخ داد نیز طبیعی نبود، پس همان طور که اشاره شد ایراد نه از تمدن شکوهمند آندلس که ریشه در تعالیم اسلامی داشت بود، بلکه نفس کشیدن تمدن اسلامی در آن دوره دیگر امکان پذیر نبود و این گونه بود که تمدن بزرگ آندلس به کتابخانه ها و تاریخ پیوست.
به نظر می رسد، اگر ریاست محترم جمهوری با توجه به این که شخصیتی حقوقی و خاص دارند در حوزه های تخصصی پیش از هر اظهار نظری به نظرات کارشناسان آن حوزه مراجعه کنند کمتر چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد و اظهار نظرهایی مخالف واقعیات تاریخی رخ نخواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مهدي.ب ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    خدا از اين جريان انحرافي نگذره كه در اين زمان حساس جه موضوعاتي را مطرح ميكنند حالا چه وقت گرفته بشه براي پاسخ به اين نظر الله اكبر از اين نظرات غجيب غريب اين دولت كه حالا ...مسنقيم؟؟؟
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    اين نظر رييس جمهور دقيقا مخالف نظر حضرت آقا است كه در مورد تهاجم فرهنگي ، اندلس را مثال زدند. پس احمدي نژاد يا اطلاعي از اندلس ندارد يا صرفا مي خواهند در برابر حضرت آقا اظهار فضل نموده و نوعي مخالفت خود را بيان نمايند . خدا عالم است
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    آقا محمود می خواد بگه تمدن حقیقی اسلامی نبوده و تمدن اسلام ناب نبوده ... که همه ما می دونیم اسلام ناب محمدی اونجا برپا نشده ... نکنه می گید حاکمان مسلمون اونجا اسلام حقیقی را اجرا می کردن؟ چون اسلام حقیقی نبوده تمدنشون از بین رفته ... حرفش غیر منطقی نیست...
  • k-1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    مشرق از تو تعجب می کنم ایشون فرمودن در اونجا تمدن اسلامی ماندگار نشده نه اینکه اصلا وجود نداشته.
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    لطفا مغلطه نفرمائيد. خود حضرت آقا فرمودند تمدن آندلسي قرون اوليه اسلام. نفرمودند تمدن اسلامي. براي اين رئيس جمهور مظلوم همه چيز مينويسند.
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    تمدن چی هست .
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    اگر ايشان اين حرف را زده احتمالا با تاريخ آشنايي ندارد.
  • shahin ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    آقاي رييس جمهور راست مي گويند تمدني كه ريشه درهر سرزميني داشته باشد آن هم تمدن اسلامي روبه اضمحلال نمي رود (اين بحث تخصصي مي باشدو جوهره آن را بصيرت ديني طلب مي كند)
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    این بنده خدا هم فکر میکنه داره به اسلام کمک می کنه.نمیدونه که داره تاریخ تحریف می کنه
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    آخه بيسوادها شما چي از صحبتهاي دكتر عزيز مي فهميد؟ بريد پيش همون منصور ارضي[....]. منطقتون بخوره تو سرتون. شما فقط نظرات همكارانتون رو بذاريد تا دلتون خوش بشه
  • سعید ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    به نظر من جناب آقای رئیس جمهور بجای شبه افکنی در تاریخ اسلام می بایست از سرنوشت اندلس عبرت بگیرند ((چرا که مهمترين آسيبى كه گريبان‏گير حكومت مسلمين در اندلس شد و فرجام ناخوشى را براى آن رقم زد، تفرقه و فساد اخلاقى بود )) که در حال حاضر جامعه ما نیز به شدت بدان گرفتار است
  • سعید ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    جالب است كه بدانيم اين تحول و پيشرفت در اندلس زمانى بود كه اروپا گرفتار دوره ركود علمى قرون وسطى بود . دكتر «مارتينز مونتابث‏» مستشرق اسپانيايى مى‏گويد: «اگر حاكميت هشت قرنه اسلام بر اسپانيا نبود، هرگز اين كشور وارد گردونه تاريخ تمدن نمى‏شد . اين دوره در حالى كه اروپاى همسايه، اسير تيرگى جهل و عقب ماندگى بود، روشنايى خرد و فرهنگ را به آنجا منتقل كرد .»
  • سعید ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    «لاين پل‏» مستشرق انگليسى مى‏نويسد: «اسپانيا هشت قرن در دست مسلمانان بود و نور تمدن آن، اروپا را نورانى ساخته بود . . . علوم و ادب و صنعت فقط در همين سرزمين اروپايى رونق داشت و از همين رهگذر بود كه علوم رياضى، فلكى، گياه‏شناسى، تاريخ، فلسفه و قانونگذارى فقط در اسپانياى اسلامى تكميل شده و نتيجه داده بود .»
  • حسن ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    در هر صورت بايد به اقاي احمدي نژاد گير داد ديگه ! منظور رياست جمهور اين بود كه حلاوت ايين اسلام طوري نيست كه هيچ فرهنگي ياراي برابري با ان را داشته باشد مگر اينكه ان را سطحي قبول كرده باشند
  • روشن ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    تهاجم فرهنگى، مثل خودِ كار فرهنگى، اقدامِ آرام و بى سر و صدايى است. يكى از راههاى تهاجم فرهنگى، اين بوده است كه سعى كنند جوانان مؤمن را از پايبنديهاى متعصّبانه به ايمان، كه همان عواملى است كه يك تمدّن را نگه مى‏دارد، منصرف كنند. همان كارى را كه در اندلس، در قرنهاى گذشته كردند. يعنى جوانان را در عالم، به فساد و شهوترانى و ميگسارى و اين چيزها مشغول كردند. اين كار، حالا هم انجام مى‏گيرد. من بارها گفته‏ام: عدّه‏اى وقتى در خيابان نگاه مى‏كنند و زنانى را مى‏بينند كه حجابشان قدرى ناجور است، دلشان خون مى‏شود. بله؛ اين كارِ بدى است. اما كارِ بد اصلى، اين نيست. كارِ بد اصلى آن است كه شما در كوچه و خيابان نمى‏بينيد! كسى به كسى گفت: «چه كارمى‏كنى؟» گفت: «دهل مى‏زنم.» گفت: «چرا صداى دهلت در نمى‏آيد؟» گفت: «فردا صداى دهل من درمى‏آيد!» صداى فروريختن ايمان و اعتقاد ناشى از تهاجم پنهانى و زيرزيركى دشمن - اگر شما ملت و عناصر فرهنگى بيدار نباشيد - خداى نخواسته، آن وقتى درمى‏آيد كه ديگر قابل علاج نيست! رهبر معظم انقلاب
  • ایلیا ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    باید بین تمدن اسلامی و تمدن مسلمانان فرق گذاشت.از لحاظ منطقی هم عموم و خصوص مطلق هستن.
  • سعید ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    این مرد رییس جمهور یک کشور بزرگه شما هنوز اینقدر نمی فهمید که وقتی به اصطلاح انتقاد می کنید حداقل یک عکس مناسب از ایشون رو قرار بدید و انتخاب یک ملت رو مورد تمسخر قرار ندهید
  • سعید ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    با شما موافقم اینها اینقدر نمی فهمند که برای زییس جمهور یک ملت چه عکسی رو قرار بدهند
  • امیرعلی (کویر) ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    لطفا برداشت های خودتونو به عنوان سخنان رئیس جمهور به خورد مردم ندید
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    اين هم سخنان آقا در مورد تمدن اندلس سياست امروز، سياست اندلسى كردن ايران است! موضوعى كه من با شما در ميان مى‌گذارم شكل موعظه ندارد؛ بلكه موضوعى اساسى است كه با بهترين عناصر يك ملت - كه شما جوانان باشيد - در ميان گذاشته مى‌شود. فقط شما مخاطب من نيستيد؛ اين سخن را جوانان سراسر كشور هم خواهند شنيد. نسل جوان كشور كه بيش از نيمى از ملت و جمعيت كشور است، بايد بداند در مقابل آرزوهاى بزرگ، آرمانهاى بلند و هدفهاى مقدّس و قابل قبول و موجّه او چه موانعى وجود دارد. روزگارى مسلمانان در جنوب اروپا و در اسپانيا تا جنوب فرانسه، كشورى اسلامى به‌وجود آوردند. اين كشور مهد تمدّن شد و علم در اروپا از همان تمدّن اندلسىِ قرون اوّليه‌ى اسلام شكوفا گرديد. شكوفايى علم در آن سرزمين، داستانهايى دارد و خودِ غربيها نيز به آن معترفند. البته اكنون سعى مى‌كنند اين ورق را از تاريخ علم حذف و نام مسلمانان را به‌كلّى پاك كنند؛ اما خودِ آنها، اين تاريخ را ثبت كرده‌اند و البته در تواريخ ما هم ثبت شده است. 1381/12/06نسخه قابل چاپ بیانات در دیدار جوانان سیستان و بلوچستان
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    حامد جان! نوچه هاي بي سوادتو جمع كن!
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    ان اکرمکم عندالله اتقیکم. طبق فرموده خداوند بزرگی به به چیزایی که شما نوشتید نیست آقا سعید. وقتی تقوی داشته باشی برای مقام و جلب نظر یه عده بی تقوی از این حرفای تبلیغاتی نمیزنی!
  • مختاری ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    احسن بر مشرق از پاسخهای با استدلال شما در جهت روشن شدن افکار عمومی بسیار ممنون هستم .
  • محمد ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    واقعا متاسفم براي اشخاصي كه بعد از6 سال ملئبه قرار گرفتن باز الم حمايت از دولت را مي زنند. باصحبتهاي چندشب پيش رهبري مبني بر افشاي اختلاص ميلياري كه فرمودند دل ها از اين واقعه غمگين شد وديگر مطبوعات به آن دامن نزنند-به انتخاب خودم شك كردم. آيا اين سرمايه بيت المال نبود .آيا حق يك ايراني مسلمان نبود؟كه به راحتي 3000 ميليارد را فراموش كنيم. الهي عظم البلا ...مهديا
  • محمد ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    سعيد جون .شما كه هنوز بزرگ نشدي ...انديشمندان بزرگ با اين همه علم و درايت هرگز به زمينه هايي كه از تخصص آنها خارج است وارد نمي شود
  • قاسم ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    منظور رييس جمهور اين است كه اگر اسلام واقعي مي ماند اندلس به دست صليبيون نمي افتاد. اگر اسلام واقعي در كوفه بود علي ع در محراب شهيد نمي شد و اگر اسلام واقعي زمامدار بود اساسا چه نيازي به غيبت امام زمان عج بود. مشرق جان مي خواهي مچ بگيري بگير اما اول منظور طرف را بفهم بعد مچ بگير.
  • فکور ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    حرف رئیس جمهور دارای مبنایی عقلائی است . تمدن اسلامی در اندلس شکل نگرفت ، شکل حکومت در اندلس حکومت ملوک الطوایفی بود. افرادی که تحت نام مسلمان وارد اندلس شدند امویان فراری از حکومت عباسیان بوده که در شهرهای مختلف در اندلس اقدام به تشکیل حکومت دادند و در اصل تمدنی شکل نگرفت. تمدن از آسیا وارد اروپا شد و هنرمندان ایرانی همین بنای الحمراء را احداث کردند .
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    باز هم نوچه های فلانی نظر دادن
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    اندلس رو امویان تسخیر کردند و نه تنها بویی از اسلام در آن دیار نبود بلکه هر چه بود دور کردن از اسلام بود. علت آنکه بعد از آن زمان دیگر تمایلی برای برگشت به اسلام در آنان نبود؟ در حالی که اگر دیار اسلامی بود و حقیقت اسلام به آنجا رسیده بود، آنان باید به دامان اسلام برمیگشتند. اسلام و تمدن اسلامی تنها در سایه قبول ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در یک جا رشد خواهد یافت و بوجود خواهد آمد. و این سخنان احمدی نژاد اشاره به این موضوع است. در حالی که ایراد گرفتن به سخنان احمدی نژاد در واقع نفهمیدن سخن است. ایا کسانی که دستشان به خون سیدالشهدا و اهل بیت گرامی و یاران باوفای او آلوده شده بود را میتوان مسلمان نامید؟؟ مگر در زیارت مقدسه ی عاشورا نخوانده ایم، و لعن الله بنی امیه قاطبه!! به چه معناست؟ آیا معنای آن این است که ایشان از اسلام بویی برده بودند، یا توان برپایی تمدن اسلامی را داشتند؟ زهی خیال باطل و خوش خیالی که متاسفانه دچار آن شده ایم.
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    وقتی رییس جمهور می تواند حرفهایش را روشن بزند، چرا باید به گونه ای خطابه کند که عده ای شروع به تفسیر منظور رییس جمهور کنند ؟
  • حمید ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    یک سئوال از کسانیکه مدعی اند سخن رئیس جمهور صحیح نیست دارم. در آن زمان حکومتهای اسلامی قدرتمندی در خاورمیانه شکل گرفته بود از جمله عباسیان و سپس عثمانیان . حکومتهای ابرقدرت آن زمان محسوب می شدند . چرا این حکومت ها به کمک مسلمانان ساکن اندلس نرفتند ؟!!! این سئوال را در تصدیق مطلب آقای فکور درج کرده تا مدعیان بی منطق بدانند اگر آنها مسلمان واقعی و دارای ریشه بودند هرگز شکست نمی خوردند .
  • محسن ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    چه ربطی به موضوع داره حالت خوب نیست
  • reza ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    با سلام لطفا برای تحلیل کوتاهی از حکومت مسلمانان در اندلس و جور و ستمی که اندلسیان در آن دیار کردند که منجر به فروپاشی آنها شد، به مقدمه ترجمه کتاب الارشاد شیخ مفید که توسط عالم جلیل القدر آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی نوشته شده است مراجعه فرمایید. همچنین از آثار همایش یکروزه ای که اردیبهشت امسال در خصوص تمدن اندلس و علت فروپاشی و اضمحلال آن در جامعه المصطفی قم برگزار شد استفاده کنید. قطعا دیگر چنین نقدی بر سخنان ریاست جمهور و دفاع جانانه از ایام حکومت امویان بر سرزمین اندلس نمی کردید.
  • سید مهدی ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    کاملا موافقم
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    واقعا فتنه های آخر زمان فتنه های بزرگی است از یک سو صهیون و شیطان پرستی از سوی دیگر قحطی در یک کشور دیگر از یک سو قتل عام مردم یمن یا بحرین این هم از وضع داخل کشور اللهم عجل لولیک فرج
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    آقای احمدی نژاد واقعا متاسفم براتون دارین کم کم از دل مردم میرین بیرون
  • امیر ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    منظور رئیس جمهور مظلوم ما که کاملا روشنه. مقصود مغرضانه تان را با عکسی که انتخاب کرده اید آشکار میکنید. لا اقل یک عکس درست وحسابی انتخاب میکردید
  • امیر ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    آیا واقعا به ایراداتی که گرفته اید معتقدید؟ در آن صورت چاره ای ندارم جز اینکه دعاگوی شما باشم.
  • ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    این گیرهای بی خود الکی قطعا از سر دلسوزی نیست!
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    آنلدوس کیلو چنده!! ...خوردنیه!!؟؟ حرفتو بزن!؟....درد چیه از این کارها...
  • جوان ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    تعصبی برخورد نکنید. معقولانه بحث کنید. رئیس جمهور محترم باید بیشتر مطالعه کند و بعد بحثی را بین مردم باز کند.
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    خدایا خیرتان بدهد...من هم موافقم..
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    اگر بخواهیم سخنان رئیس جمهور را مبنای بررسی دخول و ورود اسلام به کشورهای مختلف قرار بدهیم باید گفت که اسلام در هیچ کشور و خانه ای وارد نشده ! آیا سعودی که ام القرای مسلمین و خادم الحرمین الشریفین است می تواند ادعا کند که دارای فرهنگ و تمدن اسلامی است؟ نگاهی به سیاستهای بین المللی و اوضاع اجتماعی کشورهای اسلامی نشان می دهد که اسلام در همه جا غریب است و حتی در کشور خودمان ! لذا این ادعا که تمدن اسلامی در اندلس برقرار نشده بود ادعایی باطل است . الان کدام کشور اسلامی را سراغ دارید که تمدن اسلامی به نحوه ای که رئیس جمهور محترم ادعا می کنند و در نظر دارند پیاده شده باشد؟؟ لذا بهتر است
  • فاطمه ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۷
    0 0
    این درست اما بدانید اندلسی کردن خودش یک تئوری برای ناتوی فرهنگی است اگر این تمدن تمدن سلمان محمدی واسلام ناب بود نابود نمیشد امویان هم مسلمان بودند یهودی نبودند اما کسانی پایه گذار این تمدن بودند که امام حسین را شهید کردند
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    پ ن پ اسلام پس هیچ جا نبوده دیگه!
  • ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    پس اسلام واقعی کجاست؟
  • vahid ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    دوران آندلس هیچ افتخاری برای ما ندارد حق با دوستمان آقای رضاست
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    آقای احمدی نژاد اقتضای شخصیت حقوقی شما به عنوان نماینده ملت اینست که حرفی را بدون تحقیق و بررسی مطرح نکنید که اگر خلاف واقع از آب در آمد به پای ملت نوشته می شود و آبروی ملت در خطر می افتد!
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    جناب آقای فکور قبل از شکل گیری حکومت ملوک الطوایفی، حکومت مرکزی توسط امویان و شخص «طارق بن زیاد» و «موسی بن نصیر» و «عبدالعزیز بن موسی بن نصیر» شکل گرفت و تا زمان عباسی ها «عبد الرحمن داخل» ادامه داشت پس از آن به سمت ملوک الطوائفی شدن رفت
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    بنای کسی دفاع از حکومت امویان بر سزمین اندلس نیست چه رسد به دفاع جانانه! آقا رضا بحث بر اینست که آیا کلیت تمدن اسلامی ولو با حاکم فاسد اموی در آن سرزمین برقرار بود یا خیر؟!
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    تمدن اسلامی یک کلیتی دارد که شامل دین و فرهنگ و علم و هنر اسلامی می شود. قبول است که دین آنها دین واقعی نبود و حکام حکام عادلی نبودند ولی دانشمندان و هنرمندان و آثار آنها را که متعلق به اسلام بودند را نمی توان نادیده گرفت!
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    چرا رئیس جمهور در هر موردی اظهار نظر میکنه اینا براش بد تموم میشه !
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    درسته دین اگر واقعی نباشد از بین می رود تمدن که از بین نمی رود
  • احمد آبادی ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    جالبه پس بیش از هزار سال سلطنت امویان و عباسیان نیز تمدن اسلامی و قاتلین حسین علیه السلام و هشت فرزندش پاکش، رهبران اسلامی!!! کارتان بجایی رسیده که حامیان طاغوت میشود و مخالفان ساعت اسلامی و منتقدان اللهم عجل لولیک فقط برای اینکه با احمدی نژاد دشمنی کنید اف بر شما که سالها در دوران خفقان باصطلاح اصلاحات و سازندگی خفقان مرگ گرفته بودید و الان که پروژه کثیف سبزشان شکست خورد مرحله بعدی را شروع کرده اید
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    حرف رئیس جمهور بسیار درست و منطقی است اسلام نوری است که اگر در هر سرزمینی طلوع کند هرگز غروب نخواهد کرد. مصداق آن سرزمین فلسطین است که با تمام ابزار غرب و سهیونیزم که می خواهند اسلام را در این سرزمین از بین ببرند اما هنوز خورشید اسلام در این سرزمین می درخشد و خواهد درخشید.
  • ابوذر ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    آقایون شما تاریخ را نخوانده اید تمدن آندلس توسط امویان شکل گرفت منظور رئیس جمهور اسلام ناب است. اسلام ناب شکست ناپذیر است. ولو آنکه سر امامش را بر نیزه کنند. اما اسلام اموی نابود است. الان همان به اصطلاح آندلس شما یکی از بزرگترین مراکز فحشا در جهان است و بیش از 90 درصد جمعیت آن مسیحیست. در ثانی نگاهی به تاریخ آن منظقه بیاندازید، حکام آن اموی بوده اند، حتی زمان عباسیان نیز امویان زمام امور را داشته اند.
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    اگر اسلام ناب محمدي يعني اسلام علوي و اگر تمدن اسلامي يعني تمدن اسلام ناب محمدي؛ پس در اندلس چيزي بنام تمدن اسلامي نبود آنها تمدن داشتند ولي اسلامي نبود پس بي خودي به چنين تمدني نبال آقاي منتقد ؛
  • abbas ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    آقای دکتر احمدی نژاد بر اساس واقعیات و مدارک و مستندات تاریخی سخن گفته اند و قصد و نظر دیگری ندارند. بهر صورت ایشان و آقای مشایی پیروز انتخابات خواهند بود.
  • مهران ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    قای احمدی نزاد پیروز انتخابات مجلس خواهد بود.
  • مهدی ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
    0 0
    تمدن اسلامی واقعی دو باید دید که از چه جهت منظور داشتند ما تقریبا هیچ گاه تمدن اسلامی نداشتیم زیرا حکومت ها .لی معصوم نبودند و تنها توانسته ایم تا حدودی به تمدن اسلامی نزدیک شویم
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    0 0
    دوست عزیز و محترم، به نظر بنده متاسفانه شما تفاوتی بین تمدن و حکومت قایل نیستید. نظام حکومتی آنهم نظام حکومتی به عبارت بهتر بروکراسی یکی از جلوه های تمدن است و نه حاکمان عادل یا ظالم. چنان چه دوره حکومت عباسیان اگر چه مملو از ظلم و ستم بود اما دوران شکوفایی تمدن اسلامی نیز بود چرا که علما و دانشمندان متعددی در این دوره ظهور کرده وبه بسط فرهنگ و علم هنر پرداختند.
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    0 0
    این تحلیل شما عجیب است. اگر تحلیل شما را قبول کنیم به معنای آن است که حکومت هایی مانند عثمانیان و عباسیان که البته نمی دانم چطور همه را هم زمان با هم آورده اید، باید حکومت هایی اسلامی باشند که تصدیق کرده اید. در چنین صورتی باید پرسید اگر مضمحل شدن اندلسی ها به معنای اسلامی نبودن تمدن شان است چرا حکومت های عثمانی و عباسی که به تصدیق شما اسلامی بودند بعد از مدتی مضمحل شدند. دوست عزیر میان تمدن اسلامی و حکومت حقه تفاوت هایی وجود دارد و از اساس این تعبیر شما مانند مقایسه پرتقال با گلابی است.
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    0 0
    بر این اساس که شما می فرمایید هیچ کدام از حرکت های فرهنگی اسلامی غیر شیعی اسلامی محسوب نمی شود. در صورتی که بسیاری از این حرکت ها با وجود غیر شیعی بودن ریشه در تعالیم اهل بیت علیهم السلام دارد از این ها که بگذریم باید تمدن اسلامی را در دوره محدود زمان آل بویه و مدت کوتاهی در دوره های پس از صفویه دانست. به نظر نمی رسد حتی علمای بزرگ شیعه نیز با نظر شما موافق باشند. به نظر نمی رسد که فیلسوفان بزرگ شیعه مانند علامه طباطبایی و امام خمینی با نظر شما درباره این مساله که بزرگانی چون ابن رشد یا ابن طفیل ذیل تفکر اسلامی رشد نکرده اند موافق باشند. چنین تفکری تنها تاریخ اسلام را پاره پاره و هویت اسلامی را زیر سوال می برد و البته با بقیه گفته های ریاست محترم جمهوری که اخیرا درباره شیعه و سنی مطرح کرده اند همخوانی ندارد.
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    0 0
    سخنان حضرتتان کمی دچار تناقض است. مشخص بفرمایید درباره تمدن سخن می گویید یا حکومت؟
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
    0 0
    جونم فدات احمدی عزیز و قهرمان احمدی نژاد مایه سرافرازی یک و نیم میلیلارد مسلمان شده
  • مهدی ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۴
    0 0
    کی میگه اسلام ناب تو اندلس نبوده زمانی اندلس مرکز تشیع بوده وبعداز اشغال اندلس ان ها به مراکش(مغرب) پناه بردند الان درصد قابل توجهی از مغرب را شیعیان تشکیل می دهد!!!!
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    حالت خوبه آقا مهدی ؟ مرکز تشیع کجا ...آندلس!!!
  • علی ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    یاد اون فتوحات غرور آفرین و شگفت انگیز اسلامی به خیر باد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس