فعالین اصلاح طلب مدعی هستند که ایران هیچگاه نباید از موضع اقتدار با کشورهای سلطه گر مواجه شود و همیشه باید در فازِ امتیازدهی و انفعال باشد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*****

** اگر نفتکش انگلیس را توقیف کنیم، به معنای اعلام جنگ است!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «فریدون مجلسی» نوشت: «نباید از همراهی بریتانیا با ایالات متحده شگفت‌زده شویم...همگام‌تر از انگلستان با آمریکا در سیاست‌های مختلف جهانی هیچ کشور دیگری وجود ندارد...توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در آب‌های بین‌المللی اقدامی کاملاً خصومت‌آمیز نسبت به ایران تلقی می‌شود. هر چند چنین عملی نیز جای شگفتی ندارد. به نظر می‌رسد چند دلیل به غیر از همگامی لندن-واشنگتن، برای انجام چنین عملی وجود دارد. دلیل عمده چنین اقدامی محوریت حمایت از تل‌آویو در برابر تهدیدات تلقی می‌شود. همچنین چنین اقدامی رابطه‌ای هم می‌تواند با سفر سه وزیر خارجه بریتانیا داشته باشد که برای آزادی نازنین زاغری به ایران آمدند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «نکته‌ای که باید در نظر داشت محرک اصلی چنین اقدامی کاهش تعهدات برجامی تهران است. چنین اقدامی از سوی لندن با ادعای هدف مهار تهران صورت گرفته است. اگر تهران به عمل متقابل دست زند به عنوان نمونه یک نفتکش انگلیسی توسط نیروی دریایی ایران توقیف شود، چنین عملی از نظر آنها به معنای اعلام جنگ تلقی خواهد شد...این اقدام بریتانیا عملاً اقدامی تحریک‌آمیز و جنگی تلقی می‌گردد. راه حل چنین اقدامی نیز راهکاری دیپلماتیک است. در ایران راه حل دیپلماتیک توسط ارگان‌های مختلفی دنبال می‌شود، به گونه‌ای که دقیق‌ترین حالت دیپلماسی، دیپلماتیک است که همواره در برابر آن موانع وجود دارد. این مرحله، مرحله‌ای حساس است این اقدام لندن هشداری است تا راه را برای رفتارهای بعدی باز کنند».

فعالین اصلاح طلب مدعی هستند که ایران هیچگاه نباید از موضع اقتدار با کشورهای سلطه گر مواجه شود و همیشه باید در فازِ امتیازدهی و انفعال باشد.

این طیف پیش از این حتی دستگیری جاسوس‌های دوتابعیتی- از جمله نازنین زاغری- را نیز اقدامی تنش زا معرفی کرده بود.

گفتنی است نیروی دریایی انگلیس در اقدامی غیرقانونی- بامداد روز پنج‌شنبه ۱۳ تیرماه- یک نفتکش ایرانی را در سواحل تنگه جبل‌الطارق توقیف کرد.

این اقدام خصمانه، حتی واکنش نمایندگان اصلاح طلب مجلس را نیز در پی داشت. در همین رابطه «مصطفی کواکبیان» عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به توقف نفتکش ایرانی، در توئیتر نوشت: «به‌عنوان رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و انگلیس می‌گویم؛ اقدام انگلستان در توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق اولاً نوعی راهزنی دریایی، ثانیاً خصومت غیرقانونی با ایران، ثالثاً بی‌حیثیتی مجدد انگلیس در فرمانبری از آمریکا و رابعاً پوچی ادعای اروپایی‌ها برای تداوم برجام را به اثبات رساند».

سه دولت اروپایی از جمله انگلیس، در برجام متعهد شده بودند ضمن مقابله با تحریم‌های بانکی و مالی، از ایران نفت بخرند اما نه تنها به این تعهد خود اقدام نکردند، بلکه انگلیس حتی علیه صادرات و فروش نفت ایران به دیگر کشورها نیز کارشکنی می‌کند.

در حال حاضر، کمترین واکنش، اقدام متقابل و توقیف کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های متعلق به انگلیس یا حامل نفت برای آن در خلیج فارس است. اقدامی اقتدارآفرین که مثل همیشه مورد اعتراض طیف اصلاح طلب است.

** معاونِ آشنا: مشکل ایران این است که با خارج مذاکره نمی‌کند!

«محمد فاضلی» معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «مشکل ما فقط این نیست که با بیرون مذاکره نمی‌کنیم، با داخل هم مذاکره نمی‌کنیم، یعنی حکومت با مجموعه نیروهای داخلی بر سر اینکه چه باید کرد هم مذاکره نمی‌کند».

معاونِ «حسام الدین آشنا» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مدعی شده است که مشکل ایران این است که با خارج مذاکره نمی‌کند. این ادعا در حالی است که در دولت روحانی، مذاکرات ایران و ۱+۵ انجام و در نهایت به برجام ختم شد.

در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در دولت روحانی، دیدارهای ظریف و کری (وزرای خارجه ایران و آمریکا) رکورد زد. گفت و گوی تلفنی ۱۵ دقیقه‌ای روحانی و اوباما و گفت و گوی کوتاه ظریف و اوباما در سازمان ملل را نیز باید به فهرست اقدامات خاص دولت روحانی در مواجهه با آمریکا اضافه کرد.

روحانی، اوباما را فردی مؤدب! و باهوش! توصیف کرد. اما همین اوباما، از ورود نماینده ویژه دولت روحانی- ابوطالبی- به خاک آمریکا جلوگیری کرد و مدعی شد که وی تروریست! است. دولت اوباما قانون محدودیت ویزا و همچنین قانون تحریمی آیسا و قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تصویب و تمدید کرد.

دولتمردان و فعالین اصلاح طلب تاکید داشتند که اگر با آمریکا مذاکره کنیم و به توافق برسیم، تمامی مشکلات کشورو حتی مشکل آب خوردن مردم نیز حل می‌شود!

معاونِ آشنا مدعی شده است که حکومت با مجموعه نیروهای داخلی مذاکره نمی‌کند. این در حالی است که وی در جایگاه معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، خود جزوی از حکومت است. یکی از انتقادات پرتکرار درباره دولت که حتی فعالین اصلاح طلب نیز بارها به آن اشاره کرده بودند، عدم مشورت پذیری دولت است.

متاسفانه دولتمردان اصرار دارند تا قصور و تقصیرهای خود را به طرق مختلف به گردن دیگران بیندازند.

** مردم، رقیب این روزهای اصلاح طلبان هستند

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «مردم، رقیب این روزهای اصلاح طلبان» نوشت: «این روزها که صحبت‌ها درباره یازدهمین دوره انتخابات مجلس داغ شده است، عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و دولت دوازدهم بیشتر زیر ذره‌بین مردم قرار دارد. چه بپذیریم و چه منکر شویم، سطح آگاهی و سواد سیاسی جامعه به دلیل دسترسی به فضای اطلاع‌رسانی‌های آزاد، بیشتر شده است. مردم این روزها نسبت به اصلاح‌طلب بودن دولت و مجلس تردید دارند و حتی در صورت اطمینان از اینکه کار دست اصلاح‌طلبان است، از جریان اصلاح‌طلبی عبور کرده یا در حال عبورند».

چندی پیش «قدرت علیخانی» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود فاتحه اصلاحات را می‌خواند».

«محمد سلامتی» از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز چندی پیش گفته بود: «کارنامه روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته شده و آنها نمی‌توانند از زیر بار آن شانه خالی کنند».

در حال حاضر، دولت روحانی، فراکسیون امید مجلس (نمایندگان لیست امید) و شورای شهر اصلاح طلب تهران به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی ارائه نکرده‌اند.

افکارعمومی دولت روحانی را دولت اصلاح طلبان می‌داند و این طیف باید درباره وضع موجود پاسخگو باشد.

برچسب‌ها