یک چهره اصلاح‌طلب تلویحا مدعی شد که شعار دادن چند نفر علیه رئیس‌جمهور در حاشیه روز جهانی قدس، مورد رضایت حاکمیت بوده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اشاره مجید انصاری به «غرق شدن حوزه‌های علمیه در ظواهر»!

جماران گزارش داد: مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور روحانی اخیراً طی اظهاراتی در مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله صدوقی و فرزند وی در یزد گفته است:

«حوزه‏‏‌های علمیه ما باید به جای غرق شدن در ظواهر، افرادی مانند صدوقی تربیت کنند، باید انسان‌‎‎ هایی اخلاق‌مدار، روشنفکر و در میان مردم با مردم تربیت کنند تا همچنان روحانیت مردمی بماند و بتواند کار انبیا را ادامه‌رو باشد.»[1]

*علت تند شدن کنایه‌ها به «حوزه علمیه» طی هفته‌های اخیر بایستی به اقتراح اندیشمندان و فعالان سیاسی و امنیتی گذاشته شود...

قبل از اظهارات انصاری که مشخص نیست بر چه مبنایی حوزه‌های علمیه کشور را غرق شده در ظواهر می داند؟! یکی دیگر از فعالان اصلاح‌طلب نیز کنایه‌های تندی را علیه حوزه علمیه مطرح کرد که متأسفانه پاسخ مطلوبی از جانب دغدغه‌مندان به آن داده نشد.

عمادالدین باقی، طی اظهاراتی ضمن انتقاد از اعدام منافقین کوردل در دهه شصت، گفته بود: فقه شیعه نشانی از سیره امام علی و امام حسین ندارد![2]

***

ناصری: روحانی با سکوت خود در قبال حادثه روز قدس به حاکمیت پیام داد

عبدا... ناصری، عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اخیراً طی مطلبی در شماره جدید نشریه صدا (ارگان حزب کارگزاران) با اشاره به شعار دادن چند نفر علیه رئیس‌جمهور روحانی در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس نوشته است:

«نکته حائز اهمیت اینجاست که همان برخورد متین و سکوت معناداری که رئیس‌جمهوری در برابر این واقعه داشت و با این سکوت، پیام خود را هم به بخش‌های حمایت‌کننده این گروه خودسر و هم به بخش‌هایی از حاکمیت داد، شاید مناسب‌ترین تصمیم بود.»

*تحلیلگران معتقدند اصلاح‌طلبان قصد دارند از جریان شعار دادن چند نفر علیه رئیس‌جمهور روحانی و در یک فرایند این‌همانی، مجدداً معادله «سفارت عربستان» بسازند و با یک بهانه واهی، حجم عظیمی از کم‌کاری‌ها، مغالطات و شکست‌ها را توجیه کنند.

کما اینکه در ماجرای حمله چند نفر به سفارت عربستان نیز تا همین روزها حتی شکست و بی‌دستاوردی برجام را به گردن این حادثه می‌اندازند و البته به مردم توضیح نمی‌دهند که چرا آمریکا با اینکه سفارتش در کشور لیبی مورد هجوم قرار گرفت و سفیر و چند تن از کارکنان آمریکایی هم کشته شدند اما آمریکا از کشور لیبی بیرون نرفت و حتی بر حجم مراوادات نفتی خود با لیبی نیز افزود... (به این معنی که بهانه بی‌دستاوردی برجام به دلیل حادثه عربستان یک بهانه واهی بیش نیست و اگر توافق خوبی امضا می‌شد، حال و روز برجام اینگونه نبود.)

اظهارات آقای ناصری هم بیش از هرچیز، نوستالژی اکاذیبی مثل تقلب سال 88، هزاران بورسیه غیر قانونی و اعطای املاک نجومی در شهرداری تهران به نظر می‌رسد.

زیرا نه تنها سازماندهی بودن این حرکت در روز قدس، توسط نهادهای رسمی کشور و حتی نهادهای دولتی اثبات نشده است بلکه رهبر معظم انقلاب، بزرگان کشور و رجال اصولگرا، جملگی این حرکات را از قبل از این حتی مورد تقبیح و نکوهش قرار داده‌اند.

به سخن دیگر اینکه اصرار آقای ناصری مبنی بر اینکه این حرکات سازماندهی شده بوده و یا حاکمیت در پشت آنها قرار داد، یک اصرار بلاوجه و بی‌دلیل به نظر می‌رسد که به شدت قابل تأمل است.

این در حالیست که باید گفت حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران اثبات کرده است اگر اعتراضی به رئیس‌جمهور وقت داشته باشد بسیار مقتدرتر از دستور دادن به چند عنصر، آنهم در حاشیه یک راهپیمایی عمل می‌کند و حرف خود را بسیار سلیس و قابل فهم بیان می‌کند.

شاهد مثال آنکه حاکمیت نظام نشان داده است تنها با علنی کردن یک توصیه چند خطی ساده، تمام طرح و نقشه‌های یک حلقه انحرافی را از بین می‌برد و یا از بیان اینکه در امضای برجام، از چند خط قرمز کشور توسط مذاکره‌کنندگان عبور شده است نیز اِبایی ندارد.

ذکر این نکته نیز گفتنیست که اظهار داغداری اصلاح‌طلبان و برخی حامیان دولت برای این حاشیه نیز تصنعی به نظر می‌رسد زیرا در حوادث مشابه برای سایر رجال کشور و حتی در مواردی که توهین‌هایی از سوی چهره‌های اصلاح‌طلب علیه رئیس‌جمهور روحانی شنیده شد، صدایی از این جماعت برنخاست...

قبل از این، حسین مرعشی طی اظهاراتی، حاشیه رخ داده در روز قدس را کار اصولگرایان و رقبای انتخاباتی رئیس‌جمهور روحانی دانسته بود.

***

راست و دروغ مشورت روحانی با «ناطق نوری»

«علی صوفی»، از وزرای دولت اصلاحات و عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاحات به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد و در اشاره به حجت‌الاسلام ناطق نوری گفته است:

«ناطق نوری همین الان نیز فرد مورد مشورت حسن روحانی است. او حتی در حلقه اصلاح طلبان نیز حضور دارد. ناطق نوری همواره کار اجرایی داشته و هیچ وقت از مسائل کشور دور نبوده است، در حال حاضر نیز جلساتی تشکیل می‌شود و وی مسائل روز را تجزیه و تحلیل می‌کند، معمولا این تجزیه تحلیل‌ها نیز واقع‌بینانه است و تا الان نیز خروجی نشست‌هایی که با حضور ناطق نوری انجام شده بسیار مثبت بوده است.»

او در این گفت‌وگو همچنین حضور حجت‌الاسلام ناطق نوری را در کابینه آینده رئیس‌جمهور روحانی و در کسوت معاون اولی به صلاح ندانسته است![3]

*قاعدتا رئیس جمهور روحانی با هرکس که بخواهند، می‌توانند مشورت کنند اما تعجب قضیه آنجاست که اصلاح‌طلبان بارها عنوان کرده‌اند آقای روحانی به تواصی کسی گوش نمی‌دهد.

شاهد مثال آنکه «محمد عطریانفر»، عضو حزب کارگزاران سازندگی چند سال قبل در یک مصاحبه با نشریه صدا گفته بود: روحانی نه از سوی اصلاح‌طلبان و نه از سوی اصولگرایان شرط‌پذیر نیست.

در همین چارچوب از مرحوم هاشمی نیز منقول است که زمانی گفته بود آقای روحانی کار خودش را می‌کند!

با این اوصاف می‌توان به روشنی دریافت که احتمالا باید باز هم حرف‌های کسانی مثل آقای صوفی را به حساب بازارگرمی و خوشحالی زایدالوصف از پیروزی انتخاباتی نامزد غیر گذاشت نه چیز دیگر و تلاش کرد تا فضای واقعی سپهر سیاست کشور را در ورای این صحبت‌ها شناخت و به مردم معرفی کرد.

رئیس‌جمهور روحانی در آستانه معرفی کابینه جدید خود، تحت فشارهای گسترده اصلاح‌طلبان و تلاش آنها برای سهم‌خواهی و تغییر برخی وزرا قرار گرفته است.

***

1_http://www.isna.ir/news/96041104557

2_ http://www.mashreghnews.ir/news/739076

3_ http://aftabeyazd.ir/?newsid=76732

برچسب‌ها