کد خبر 652989
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: پیشروی نیروهای ائتلاف کردی-عربی سوری به سوی شهر الرقه، مرکز خلافت خودخوانده گروه تروریستی داعش، ادامه دارد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ائتلاف نیروهای دمکراتیک سوریه پس از اعلام خبر آغاز عملیات خود علیه مواضع داعش در استان الرقه سوریه در روز یکشنبه، از پیشروی به سوی مرکز این استان به رغم مقاومت شدید داعش در شهر رقه خبر داد.

جهان شیخ احمد، سخنگوی ائتلاف نیروهای دمکراتیک سوریه اعلام کرد که این نیروها از دو جبهه به سمت رقه پیشروی کرده اند و درگیری های سنگینی در جریان است.

به گفته وی، نیروهای سوری دست کم 10 کیلومتر از سمت شهرهای عین عیسی و سلوک به سوی رقه پیشروی کرده اند.

در هر دو جبهه نیروهای دمکراتیک سوریه همچنان با رقه فاصله دارند که در جبهه عین عیسی این فاصله دست کم 30 کیلومتر است.

احمد اضافه کرد که عملیات رقه مطابق برنامه در حال اجرا است و تاکنون دست کم 10 روستا در این مسیر آزاد شده است.

یکی از فرماندهان نیروهای دمکراتیک سوریه اعلام کرد که داعش با توسل به تاکتیک همیشگی خود، یعنی استفاده از بمب گذاران انتحاری و خودروهای بمب گذاری شده، با پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه مقابله می کند.

وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: داعش خودروی بمب گذاری شده می فرستد، اما هواپیماهای ائتلاف و تسلیحات ضد تانک ما اثربخشی این تاکتیک را محدود کرده است.

گفته می شود، نیروهای ائتلاف پس از آزادی روستای ابو علاج در شمال رقه، اطراف این روستا خندق حفر کرده و ورودی آن را با گونی های پر از شن پوشاندند.

یکی از نیروهای این ائتلاف گفت: در همه مناطقی که پیشروی می کنیم، خندق حفر می کنیم تا از خط مقدم حفاظت کنیم.

به گفته ائتلاف نیروهای دمکراتیک سوریه، حدود 30 هزار نفر در عملیات رقه که 'خشم فرات' نام گرفته است، مشارکت دارند.

مقام های مربوطه پیش بینی کرده اند که عملیات آزادسازی رقه، نبردی طولانی و دشوار خواهد بود.

بر اساس اظهارات یک منبع مطلع در نیروهای دمکراتیک سوریه، حدود 50 مشاور نظامی آمریکایی در عملیات رقه مشارکت دارند.

نکته قابل تامل در بحث های آفندی این است که عملیات باید از چند جهت و محور صورت بگیرد تا عملیات موفقیت آمیز باشد ولی همانگونه که اعلام شده عملیات کردهای سوریه علیه مواضع داعش فقط از جهت شمال استان الرقه می باشد که احتمال موفقیت آمیز بودن آن را بسیار کم کرده است.

همچنین داعش طی حدود چهار سال و نیم تصرف الرقه استحکامات زیادی در الرقه مسقر ایجاد کرده است و کردهای سوریه به راحتی نخواهند توانست از این استحکامات عبور کنند، از این رو این عملیات بیشتر از این که بازخورد واقعی داشته باشد بیشتر جنبه تبلیغاتی برای کردهای سوریه دارد.

کردهای سوریه حدود اوایل تابستان سال جاری نیز اقدام به عملیات علیه تروریست های داعش در استان الرقه به کمک آمریکایی ها کردند که پس از پیشروی های ظاهری پس از چند روز تمامی مواضع را تقدیم داعش کردند.
منبع: ایرنا