عبدالکریم سروش دریکی از سخنرانی‌های اخیرش به نقل نظرات حسن روحانی درباره سواد تاریخی علما می‌پردازد و می‌گوید: یشتر مراجع ما اطلاعشان از تاریخ اسلام و تاریخ واقعه کربلا همانی است که پای منبرها از روضه‌خوان‌ها شنیده‌اند و بیشتر از این نمی‌دانند.

گروه سیاسی مشرق - عبدالکریم سروش سال‌هاست که در خارج از کشور به سر می‌برد و در مجامع مختلف به سخنرانی مشغول است.
وی دریکی از سخنرانی‌های اخیرش مطالبی درباره تاریخ اسلام و اطلاعات علما و مراجع از تاریخ اسلام مطرح‌کرده است. سروش در این سخنرانی خاطره‌ای از حسن روحانی نقل می‌کند که مربوط به سال‌های پیش از انقلاب است. وی می‌گوید: آقای حسن روحانی قبل از انقلاب به من گفت: بیشتر مراجع ما اطلاعشان از تاریخ اسلام و تاریخ واقعه کربلا همانی است که پای منبرها از روضه‌خوان‌ها شنیده‌اند و بیشتر از این نمی‌دانند.

برای شنیدن صوت اینجا کلیک کنید:

{$sepehr_media_1435763_400_300}

در خاطرات روحانی نیز از مصاحبت و مباحثه با سروش خاطراتی نقل‌شده است. روحانی در صفحه 487 خاطرات خود می‌گوید:

روز جمعه (1357/10/9) با دکتر عبدالکریم سروش عازم پاریس شدیم. در مسیر راه چندساعته در قطار و کشتی، بحث‌های زیادی داشتیم. تقریباً در این مسیر نسبتاً طولانی بحث ما قطع نشد. به‌جز چند سؤال و جواب یک انگلیسی در کوپه قطار که از دکتر سروش سؤال می‌کرد «تسبیح چیست؟» چون در دست آقای سروش تسبیح بود و ایشان شروع کرد به توضیح راجع به «تسبیح» که در ادامهٔ آن، مقداری هم راجع به دین اسلام بحث شد؛ بقیهٔ وقت به بحث ما دو نفر پیرامون حکومت اسلامی، اختصاص یافت.

... بحث اصلی ما دو نفر در مسیر رفت‌وبرگشت که مجموعاً بیش از ده ساعت وقت داشتیم، شکل حکومت اسلامی، نقش نظرات و آرای مردم، جایگاه احکام تأسیسی و احکام امضایی در اسلام، نظام اقتصادی اسلام و نظایر این‌ها بود.